Reklam

 
Sidan 1 av 11 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 207

Ämne: Marutaka Corsair F4U-1A

  1. #1
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Marutaka Corsair F4U-1A

    Corsair F4U-1A

    Nu när min första ARF-montering (Extra 300)är slutfört och flugen under hela sommaren så var det dags att sätta tänderna i ett avsomnat bygge. Det här är inget ARF-bygge utan en traditionell byggsats som ska limmas och falsas ihop på allehanda vis så det ska bli härligt att få bygga på riktigt igen. På frågan om jag kan tänka mej bygga en ARF igen? Visst, inte helt omöjligt, tankarna finns redan på något så småningom så inget ont om ARF tvärtom, men det här är trots allt lite annorlunda.

    Det här är ett bygge som jag har haft liggande väldigt länge som jag nu ska ge mej på det igen. Jag köpte den här byggsatsen via en klubbmedlem, Jan Enold, som hittat den via en annons i Västerås för riktigt länge sedan, så den har några år på nacken.
    Orginalmaskinen är en ganska stor pjäs, spännvidden på den är 12,3 meter och längden är 9,80 och min skala är 1/5-del och spännvidden är 2498 mm. Ganska stor alltså.
    Det blir ganska mycket text nu i början, men jag ville berätta hela historien om bygget, så håll ut.

    Byggsatsen är en Marutaka. Tyvärr så måste jag erkänna att det är inte världens bästa byggsats, verkar som om stansarna har varit väldig slöa eftersom nästan all balsa inte är genomstansad. Många delar har jag helt enkelt fått göra om . Däremot så var plywooddelarna hyggligt stansade. Inget att göra något åt, nu finns den och nu ska jag bygga den färdig. Får hoppas att slutresultatet blir hyggligt och flygbart.

    Den egentliga anledningen till att jag köpte den var att jag gått och blivit galet förtjust i en 7-cylindrig Seidel, och den skulle ju passa som hand i handske till den här modellen, och så ville jag bygga en ”riktig” warbird.
    Väl hemma med modellen så kunde jag konstatera att den saknade såväl klaffar samt att den ej heller var förberedd för infällbara ställ. Hursomhelst så köpte jag på mej ett par Robarts luftställ (svindyra), och började att montera ihop den. Tyvärr så hade inte digitalkamerorna gjort sin intåg på marknaden när jag började med den så jag har inga bilder på den första delen av bygget.

    När jag väl kommit igång med bygget så införskaffade jag en ny Seidel ST 770, en 7-cyindrig stjärnmotor från Tyskland via samme klubbmedlem, som hade utmärkta förutsättningar för att skaffa hem den eftersom han bla talade flytande tyska vilket inte jag kan en endaste stavelse av. Internethandeln hade ju heller in kommit igång så det fick bli snigelposten.




    Janne hjälpe mej också att skaffa en byggbeskrivning på engelska, eftersom den som följde bygget endast var på japanska!!
    Efter att bygget kommit gång så ansåg jag att jag nog bitit mej lite grann i tummen. Modellen blev ganska komplicerad eftersom jag vill bygga in fungerande klaffar och infällbara ställ till den. Bygget avancerade i alla fall så långt att kroppen blev spantbyggd. Sen tog som alltid jobbet mer och mer av min tid så att istället för att bygga den här klar så hängde jag upp den i taket i mitt hobbyrum och där ha den hängt tills nu. Lite senare när det lugnat ner sig lite på jobbfronten så påbörjade jag bygget av min Stearman PT-17 eftersom motorn skulle passa till den också. Resten av den historien har jag berättat om lite tidigare här, så den kan vi lämna därhän.

    Nu har jag ju blivit ”fritidsidkare” så nu har byggivern kommit igång igen och tanken är att slutföra mitt bygget, så här fortsätter det med den vänstra inre vingen.
    Tidplanen är om allt går i lås så skall den iaf vara träfärdig och kanske glasad till sommaren.





    För att kunna montera in Robartställen så var jag tvungen att göra uttag i huvudbalken där landställsbenet ska ligga.







    Efter att ha kapat av huvudbalken så är den ju avsevärt försvagad och det är absolut nödvändigt att göra en förstärkning. Här har jag klippt till pappmallar som jag sedan klipper till rätt form för att sedan göra en förstärkningsplåt i duralaluminium.







    Här är förstärkningen på plats. 2mm duralaluminium. Det behövs nog när 15-16 kg flygplan ska landa. Jag tror att det kan vara den framtida vikten på flygplanet. Vet att Jan Åbergs Corsair vägde 16 kg med en Saito 425R i nosen.

    Det får bli allt för denna gång, men det kommer mera.
    Senast redigerat av administrator den 2009-01-08 klockan 20:24.
    /Lelle

  2. #2
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Nu blev det något fel. Klicka på bilderna så ser du dom.
    /Lelle

  3. #3
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kul och se! Jag undrar en sak: Vad har du för statisk dragkraft på den motorn?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Kul och se! Jag undrar en sak: Vad har du för statisk dragkraft på den motorn?
    Hej Bokis.

    Är inte klar med det ännu. Finns flera förslag på motorer, Min Seidel, En Saito 425R. Så har vi vår vän Lars Westin (Taygher) som peppar mej att lägga in en Moki 150. Vi får se vad det blir. Har inte riktigt klart för mej vad dragkraften är i dom olika motorerna är. Gott om tid.
    /Lelle

  5. #5
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror han gör rätt i det..Misstänker(utan o veta givetvis) att Mokin är det enda av de alternativen som ger pulver så du blir nöjd..Mycket pengar är det men en ljuvlig motor,går ej att jämföra med metanolstjärnor(o såna har jag!) på samma dag..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6

    Standard

    Tog mig friheten att fixa bilderna

    När du lägger in en bild från en annan sida använd bildknappen å klistra sedan in url till din bild så blir det rätt Bildkanppen är den med gul bakgrund sol å berg...

    Snyggt bygge, kul att få följa med genom bygget å se hur ni framskrider
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Härligt Lelle. Ska bli kul att följa uppdateringarna här på forumet.
    Historian om modellen och byggstarten var himmla kul att läsa
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #8
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hallå Lelle!

    Kanon att Du beslutade Dig för att dra igång en ny byggtråd. Jag har ju fått äran att se bygget "live" och en sak är säker, det kommer att bli en grym kärra när den är klar!!

    Jag ser redan fram emot nästa uppdatering..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #9

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Tally Ho!

    Instämmer med de andra, ser snyggt och prydligt ut i vanlig ordning! Jag får nog göra ett besök i Nykvarn snart......

    Vad skall du ha för märkning?

    /Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

  10. #10
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Tror han gör rätt i det..Misstänker(utan o veta givetvis) att Mokin är det enda av de alternativen som ger pulver så du blir nöjd..Mycket pengar är det men en ljuvlig motor,går ej att jämföra med metanolstjärnor(o såna har jag!) på samma dag..
    Kan bara hålla med dej, Bokis. Det är ett görgôtt ljud i den maskinen och fn finns det nog ingen motor som slår den. Vi får väl se.........


    [/quote]
    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg

    Jag har ju fått äran att se bygget "live" och en sak är säker, det kommer att bli en grym kärra när den är klar!!

    Jag ser redan fram emot nästa uppdatering..
    Som ni förstår så har bygget avancerat en bit, så det kommer lite uppdateringar med jämna mellanrum.



    [/quote]
    Citat Ursprungligen postat av Lowflyer Visa inlägg

    Instämmer med de andra, ser snyggt och prydligt ut i vanlig ordning! Jag får nog göra ett besök i Nykvarn snart......

    Vad skall du ha för märkning?

    /Lowflyer
    Där välkommen när som helst, Janne. När det gäller märkningen så har jag inte riktigt bestämt det ännu. Många väljer ju 29:an Lt.Ike Kepford, som är väldigt välkänd. Kan bli den eller någon annan., finns flera välkända profiler att välja på.
    --------------

    Tack DrHanke för att du fixade bilderna. Nästa inlägg ska bli rätt, Kommer imorgon.
    /Lelle

  11. #11

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag sällar mig till den övriga skaran och säger att det är ett tjusigt bygge. Jag ser fram emot att få se dina uppdateringar allt eftersom de dyker upp här!


    Göran

  12. #12
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Minns min Marutaka .46 P51D Mustang: Massa spant och balsaklossar => Sand To Shape!!
    Hoppas din Corsair inte är likadant uppbyggd.

    Ser fram mot många bilder av en häftig kärra!

  13. #13

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Oj Lelle!
    Den där blir pampig.
    Har själv varit nära att köpa en sån via ebay i USA.

    Har du nån bild på alukastrullen
    (motorkåpan)? Vill minnas att den var modell större....

    Den där är nog lika j-vlig att bygga som
    den Stearman jag brottas med.

    Det blir kul att följa detta!

    Mvh Kent

  14. #14
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Oj, vilket gensvar det blev på den här tråden. Redan över 200 visningar på bara ett dygn. Kan inte tolka det på annat sätt än att det är många i modellflygarsverige som är intresserade av warbirds.
    Jag ska också försöka att svara på frågor så utförligt som möjligt, samt att uppdatera med jämna mellanrum. I morgon kommer nästa.


    Sweeper.
    Du har ju redan varit med på ett litet hörn med ditt tankearbete för att hjälpa mej med en del konstruktionslösningar. Tack för det.

    Christer.
    Du har så rätt! Corsairen är lika taskigt uppbyggd som din P51:a, ”Sand to chape” gäller här också.

    Kent.
    Precis som jag skrev till Christer så är den riktigt dålig, och säkert lika besvärlig som ditt ”timmerlass”. Stansningen hade mycket mera att önska. Mycket fick jag såga ut, och annat var bara att göra nytt. Men jag är en envis typ så det här ska bli ett flygplan.







    Här kommer också en bild på motorkåpan som är en djupdragen ”kastrull” i aluminium. Riktigt bra dessutom. Måtten på den är 270 mm i diameter och 220 mm hög. En bild på byggubben också ifall att han skulle försvinna bland alla balsaklossar & lister. Sist en bild på canopy´n. Del av kroppen syns på den ena bilden där den hänger i taket.

    Kent! Har du bytt mejladress? Jag får tillbaka mejl som jag sänt till dej med hänvisning till att adressen inte finns.
    Har du ny adress så kan du väl PM:a den till mej.
    /Lelle

  15. #15

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Ahh... den kåpan är inte att leka med.

    Det blir riktigt spännande att följa fortsättningen.

    Har PM:at nya mailaddressen.

    Mvh Kent

  16. #16
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    He he.. Om Du gjort första bilden svart-vit hade man kunnat tro att det var en scen ur någon utomjording-rulle från det glada 50-talet..

    Gott att motorkåpan är så rymlig som 270mm i diameter, då får Du plats med en Moki 150 utan problems!

    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  17. #17
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Moki 150

    Tack Lars.
    Det är precis dom här peppningarna jag behöver för att välja rätt motor, ha ha.
    /Lelle

  18. #18
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Uppdatering



    Eftersom jag valt att bygga in fungerade 3-delad klaff på den så har jag varit tvungen att flytta fram den bakre vingbalken 35 mm, för att få rätt storlek på klaffarna. Det här var egentligen inget svårt jobb, men det fordrar en del justeringar av den bakre vingbalken. Bla så måste balken byggas upp c:a 10 mm för att komma upp i rätt höjd till sprygeln.




    Här är det färdiga resultatet. På insidan syns också den nya balken till hjulhuset.




    Här är inmonterat 2 st hjälpspryglar som så småningom ska bilda hjulhuset. I framkant på bilden syns fästen för Robarts landningsställ.




    Här provas stället in med hjulet 5,5” påmonterat, och det passar ganska bra.
    Hjulstället är en ganska finurlig historia som Robart löst på ett mycket enkelt sätt. Hjulen vrider sig ju utåt 90°, och sedan viker stället ut 110° från centrum. Har också så smått börjat att fundera på funktionen på luckorna, men det får bli en senare problem som måste lösas.
    Bara att göra lika på den andra sidan, sedan får jag lägga undan det här så länge för nu måste jobbet med den yttre vinghalvan påbörjas.

    Det får bli allt för denna gång. Kommer mera.
    /Lelle

  19. #19

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle;196692[COLOR=black
    Där välkommen när som helst, Janne. När det gäller märkningen så har jag inte riktigt bestämt det ännu. Många väljer ju 29:an Lt.Ike Kepford, som är väldigt välkänd. Kan bli den eller någon annan., finns flera välkända profiler att välja på.[/COLOR]
    --------------

    Jag vet en kille som lade ner alldeles för mycket jobb på att måla en Corsair i just Kepford's 29 färger..... Finns väl en anledning till att den är poppis?

    Vill du måla den på det viset kan jag bara rekommendera följande länkar:
    http://modelingmadness.com/reviews/a...cleaverkep.htm
    http://www.bentwings.com/kepford/kepford.htm

    Fick ett gäng Corsairlänkar av Gurun Landberg en gång i tiden. Vet inte vilka som fortfarande funkar, men du får väl prova dig fram:

    http://www.rcscalebuilder.com/forum/...507&KW=corsair
    http://www.eaglestrikeproductions.co...g=ad48076&prfx
    http://www.rcscalebuilder.com/forum/...320&KW=corsair

    http://www.avions-de-legende.com/avdeleg1/Cors4-5-7.htm
    http://www.avions-de-legende.com/avdeleg1/Cors1-4.htm

    http://pages.ivillage.com/spandau2001/id15.html
    http://www.acepilots.com/usn_aces2.html#Hedrick
    http://www.nostalgicaviation.com/navy_aces.htm
    http://www.arrakis-ttm.com/vf-17/jrpicts.html

    http://www.aviation-history.com/vought/f4u.html
    http://www.fighter-collection.com/corsair/
    http://f4ucorsair.com/
    http://f4ucorsair.tripod.com/index.html
    http://www.compass.dircon.co.uk/F4U.htm

    http://www.hyperscale.com/
    http://www.ipmsstockholm.org/
    http://modelingmadness.com/reviews/a...leaverf4u1.htm

    /Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

  20. #20
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack Janne.

    Ska kika igenom dem. Hör av mej sedan.
    /Lelle

Liknande ämnen

  1. H9 F4U Corsair
    Av dubba i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 20:42
  2. Inlärningsväg från 0 till Marutaka Corsair
    Av Sgt. Stinger i forum Allmänt om flyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 20:33
  3. ESM F4U Corsair
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 08:24
  4. Ritning till en marutaka corsair
    Av Zekee i forum Allmänt om flyg
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •