Reklam

 
Sidan 4 av 11 FörstaFörsta 123456789 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 207

Ämne: Marutaka Corsair F4U-1A

  1. #61

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Detta känner man igen....
    Samma problem med min Stearman, iof är manualen tjock
    men man visar hur det ska se ut sen får man lösa
    problemen bäst fan man kan.

    Mvh Kent
    Vadå tjock? Min instruktion sträckte sig till 3½ A4-sida, det får man kalla seriöst, eller hur.

    Balsakokaren.
    Det går bara att koka balsa i den. Vill man koka något annat måste man ha med en del rostfria kärl, haha.

    Ha dé
    /Lelle

  2. #62
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Ett bra sätt att göra balsa böjligt är 30% vatten och 70% t-sprit/metanol. Pensla på detta flödigt och vänta någon min så är balsat helt dränkt av det. Jag gjorde detta på 2mm balsa och det tar mindre än en min för balsat att suga igenom lösningen
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #63

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Krille och tack för ditt tips.
    När jag var ner till Sweeper & Nalle för några månader sedan så fick jag veta att det bästa sättet att böja balsa var att använda fönsterputs med ammoniak. Kan tala om att det funkar kanon och jag har använt det sedan dess.
    Bara att duscha på och sedan vänta någon minut, sätt i press. Klart. Att det går så fort beror nog på den låga ytspänningen i fönsterputsen. Är nog samma med din metod.


    /Lelle

  4. #64

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hur var det du sa i ett tidigare inägg Christer L, Sexigt??
    O la la, very much indeed!!

    Jag har testat team Sweeper/Nalles fönsterputsmetod och det funkar ypperligt.
    Sen finns det ju en annan skola som säger att går det inte böja flaken tillräckligt så är det "strip planking" som gäller! Men gissar att valet och smaken är som

  5. #65

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Uppdatering

    Här fortsätter bygget.


    Efter det senaste inlägget så var den innersta klaffen nästan färdig. Det som fattades på den var den böjda delen, så nu påbörjar jag påbyggnaden av den. Det som inte syns här är att denna del bygges med klaffen monterad på vingen.



    Här syns böjningen bakifrån. Nu är det bara att fortsätta att ”kröka balsa” och fortsätta att limma.



    Här är den innersta klaffen nu helt klar. Spackling & slipning och glasning återstår såklart.



    Nu är det mellanklaffen som ska tillverkas. Den ”raka” delen är gjord precis som inner klaffen så det tänker jag inte visa.
    Den som syns på bilden är att jag fixerat den yttre sprygeln av mellanklaffen mot den inre klaffen så att jag på så sätt får ett mot håll. Dom 3 stickorna som syns är tandpetare som jag fixerat sprygeln med i rätt lägen. Springan i mitten av sprygeln är till för den lilla mellandelen som sitter mellan klaffarna och kommer fram när klaffarna fälls ner.



    Nu är det viktigt att fixera klaffarna i infällt läge.



    Här är det mellanklaffen som är fixerad. Nu som först kan jag börja limma och böja balsa för den böjda delen på mellanklaffen.



    Här är den första biten på plats. Bara att fortsätta att bygga vidare.



    Bild bakifrån



    Här är hela klaffen klar.



    Fällning



    Sedd från sidan c:a 50° klaff. Det blir en rejäl vägg som fälls ner. Nu återstår spackling och massor av slipning. Får se om jag också tycker att det är roligt att slipa slipa och åter slipa innan glasning.




    Nu påbörjar jag plankningen av undersidan Av vingen. Här har jag förstärkt botten av hjulhuset med glasfiber eftersom det blir en ganska stor del som inte har några stöd av några spryglar. Blev starkt som tusan, ingen risk
    att trycka igenom med tummen.



    Efter mycket funderade så har jag bestämt mej för att skippa landställsluckorna. Har varit inne på ganska många sidor om just Corsairbyggen och kan konstatera att väldigt många byggen uteslutande bara har hjulbrunnar och inga luckor, så jag kommer att göra likaledes. Kommer dock att ha möjlighet att bygga dom senare om jag kommer på den rätta lösningen.
    Nu kanske några av er tycker att jag gjort det väl lätt för mej men jag
    tror att det är det bästa jag kan just nu för annars blir den väl aldrig färdig. Har en tidplan att premiära den under sensommaren, hoppas jag.
    Här är iaf halva plankningen klar och början till hjulbrunnarna påbörjad.



    Här är hela undersidan klar. Hjulbrunnarna har också fått sina sidor klara.
    Den lilla rektangulära öppningen du ser i underkant är till för att kunna skruva ihop överförningen av klaffunktionen till mellanklaffen.



    Och här är hjulet infällt.



    Det får bli allt för denna gång.
    /Lelle

  6. #66
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Hej Lelle
    Skall starta upp min Byron Corsair F4U-1A 1/5 snart, började med den för ett par år sen, nu har jag plats och fortsätta..skall bli kul att följa din Corsair. Min blir nog 29:an....
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  7. #67

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Corsair.

    Kan misstänka att Corsairen också är din favoritmodell. Byrons byggsats har väl en glasfiberkropp, eller hur? När blir det byggstart?

    Ska bli intressant att få följa ditt bygge också. Ike Kepford (29) är ju väldigt välkänd med sina 16 bekräftade nerskjutningar, ev kan det var 17 då 1 är obekräftat.

    Jag själv har inte bestämt mej för vilken förebild jag ska välja, men har också kikat på 29:an.
    /Lelle

  8. #68
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Hej Lelle
    Jag brottas med att komma igång med hur denna sidan fungerar, jag har varit med sedan 2007 men inte så aktiv, nu känns det bra att träffa lite flygare från "SödersRC-tiden". Skall snart lägga upp en tråd på min F4U. Skall också fixa hobbyrummet...
    Joda, det är en glasfiberkärra, vingarna är en frigolitkärna som man plankar med balsaflak och lister.
    Vi hörs
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  9. #69

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Uppdatering

    Här fortsätter bygget.

    Då var fenan också färdig. Det är väl egentligen inte mycket att orda om. Den är helplankad och uppbyggd med spryglar på traditionellt vis och var en ganska enkel sak att få ihop. Fenan är nu klar för glasning efter en massa sliparbete.

    Vi går över till bygget av stabben istället som blev ett ganska komplicerat.



    De flesta byggsatser från den tid som den här kommer från hade stabben i ett enda stycke, iof har väl andra byggsatser det också, det är väl bara arf:er som har dom delbara. Nu var jag iaf tvungen att göra stabben delbar för att kunna transportera den i min lilla Berlingo. Hade inte tänkt att byta bil ännu, men blir det ännu större flyg i framtiden så får jag kanske ta mej en funderare.

    Jag hade nu en förebild från min PW Extra hur konstruktionen skulle se ut, så jag knyckte den lösningen rakt av. Till att börja med så beställde jag hem aluminiumrör kvalite´6061 från Arigo Teknik AB. Rören kom hem via posten och var väldigt välpackade så det fanns ingen risk att dom skulle vara krökta i posthanteringen.

    Nu var det bara att mäta ut på spryglarna var dom skulle fästas in och sedan borra upp hålen innan jag kunde börja att limma upp stabbhalvorna.



    Nu kom stabben att bestå av 3 st delar, precis som Extran. Det första jag fick göra var att mäta ut var delningen skulle vara och sedan var det enkelt att bygga upp själva mittendelen. Den här kommer så småningom att limmas fast i kroppen och utgör den del som får utstå den största påfrestningen så det måste var rätt så kraftigt. Hålen för genomföringarna är redan förborrade.



    Här är undersidan plankad, och nu måste jag vänta med at göra något mera med mellandelen eftersom båda stabbhalvorna måste tillverkas först, sedan måste också glasfiberstyrningarna tillverkas och passas in.



    Väster stabbhalva. Byggs som vanligt upp direkt på ritningen.



    Här är strukturen på den vänstra stabbhalvan klar för plankning.



    Bara att limma ihop 2 balsaflak till passade form och limma.



    Väster undersida av stabben plankad. Bara att göra klar höger sida också.



    Nu är det dags att göra en jigg så att stabben blir alldeles rak när alurören så småningom skall passas in och limmas fast i den vänstra halvan. Här är det första av 4 st stöd gjort. Det här ide´n känner ni igen från tillverkningen av vingen och det fungerar riktigt bra när man ska få någonting riktigt rakt. Kanske finns det andra metoder men personligen tycker jag att den här funkar för mej.



    Här ligger hela stabben i jiggen. Alla undersidor plankade. Nu återstår inpassning av alurören…



    . . . och då använder jag mej av det ena aluröret för att gör en sk arborrning/slipning. Det här är ganska knepigt att få rätt med dom enkla verktyg jag har till förfogande. Alla genomföringar är förvisso förborrade men hålen måste ändå upp till rätt dimension, och då slipar jag upp dom.

    Jag tror att vi nöjer oss för denna gång annars är det risk för att inlägget blir för långt och ni tröttnar att läsa.


    Nästa gång visar jag hur tillverkningen av glasfiberstyrningarna gjordes.
    /Lelle

  10. #70

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Här fortsätter bygget.

    Då var fenan också färdig. Det är väl egentligen inte mycket att orda om. Den är helplankad och uppbyggd med spryglar på traditionellt vis och var en ganska enkel sak att få ihop. Fenan är nu klar för glasning efter en massa sliparbete.
    Är ingen Messerschmitt på Corsair ( ), men är inte Corsairens sidoroder och höjdroder dukade? Kanske det skiljde på olika versioner?

    Annars hade jag tänkt göra mitt Tempest sidoroder a la Dave Platt: Dvs planka det och sen "bygga upp" dukningen med primer och maskeringstejp. Något för dig också?

    Ska bli kul att se när du ska baxa in Corsairen i bilen!!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	corsairtail.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	75,2 KB 
Id:	3939  

  11. #71
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Thumbs up

    Hej Lelle
    Christer har rätt, F4U-1A har dukade roderytor höjd och sidoroder,men det finns ett bra sätt som Christer beskriver.
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  12. #72

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Christer & Janne.

    Ni har absolut rätt. Jag vet att Sweeper ska lägga in en tråd hur man gör detta. Han har ju frågat här på forumet om det fanns intresse att visa hur det går till, och fick ett rungande JA.
    Annars finns det en hel del trådar att se på RC Scalebuilder att kika på.

    Förresten, saknar dej och dina kloka lösningar här på forumet Sweeper!! Var är du??

    Christer. Du vet väl att jag får in min Stearman i Berlingon och med delad stabbe på Corsairen så ska det nog inte bli några problem (tror jag). Corsairen är ju i ung samma storlek.

    Ha dé
    /Lelle

  13. #73

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Jag tror Sweeper har snöat in på sin B25a igen, stackarn...:
    http://nykmk.se/forum/viewtopic.php?t=514&start=360

    Tills han kommer fram när vårsolen börjar värma kan man ju alltid suga i sig tips härifrån:
    http://www.tompierce.net/190/html/pa...rf_details.htm


  14. #74

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Ok Christer, nu förstår jag varför han inte syns eller hörs.

    Tack för länkarna. Nu blir jag väl aldrig klar med Corsairen om jag ska försöka mej på en del av dessa skaladetaljer.
    /Lelle

  15. #75

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Uppdatering

    HÄR FORTSÄTTER BYGGET AV STABBEN.



    Nu var det dags att börja med glasfibergenomföringarna. Jag hade aldrig gjort så små glasfiberrör tidigare så det blev mycket trevande på hur jag skulle göra.

    Började med att vaxa aluröret med vax och släppmedel och sedan rullade jag på 2 varv med 163-grams väv. Det här jobbet var inte speciellt svårt, utan det blev när jag skulle ta av glasfiberröret från aluröret. Det satt så in i h…e så det blev bara att skära upp röret för det var omöjligt att få av det.

    Provade sedan med att först rulla på plastfilm på aluröret och sedan lägga på väv. Nu blev det många försök med olika plastfilmer såsom gladpack, oracover och en hel del annat också.



    Det blev ganska många försök innan jag kom rätt. Antingen så blev det för många varv med plastfilm och då blev det glappt i röret, eller också så fick jag inte av dom.

    Såg att ”doktorn” hade en länk till http://shop.lindinger.at/product_inf...ducts_id=15704
    … där man kunde köpa färdigt, men det är så dags nu.




    Till slut så hittade jag rätt.
    Började med att vaxa röret 4 gånger med canubavax. Sedan tog jag en sån där plastpåse som vi har på rulle i köket, dvs vanliga hushållspåsar. Finns i både 2 och 3 liters och dom är ju supertunna. Klippte till en bit av den och rullade endast på 2 varv runt röret. Förseglade i ändarna med tape så den skulle vara kvar i sitt läge, för röret var riktigt glatt efter vaxningen.
    Nu var det bara att rulla på ny väv och epoxy..



    Hade förberett med att klippa till plastremsor….



    Som jag sedan rullade på runt glasfibern.



    Nu äntligen så lyckades jag få till 4 st bra rör. Går sådär lagom trögt att få in alurören i styrningarna så det här blev riktigt stadigt utan glapp, men mycke jobb blev det. En erfarenhet rikare.



    Nu var det bara att slipa in rören i rätt position och limma fast dom. Låter ganska enkelt men det var ett jäkla passande och mätande innan jag ”vågade” att limma fast dom.



    Innan jag limmade fast alurören i den vänstra stabbhalvan så måste jag borra och gänga in en M3-skruv i varje rör som ska hålla stabbhalvorna på plats.
    Alla som någon gång försökt sig på att borra rakt i ett rör vet hur svårt det kan vara att få borren att inte glida. Det finns metoder för att undvika detta. En del använder körnslag, och här är en annan enkel teknik om körnaren gått & gömt sig.
    Har man en pelarborrmaskin till det här så underlättar det. Är ganska svårt att få rakt med en vanlig handborrmaskin.

    Använd en trälist 20x45, borra ett hål som är lika stort som röret du ska borra igenom.
    Borra sedan ett nytt hål, tvärs igenom det större hålet så har du en perfekt jigg för att kunna borra rakt…



    Sedan är det bara att mäta ut och märka röret var du ska borra. För in röret i trälisten och sedan är det bara att borra och gänga, och det blir rakt.



    Efter att dessa hål är gängade så var det bara att limma fast alurören i den vänstra stabbhalvan. Jag har också gängat in en skruv i varje alurör för att säkra dom på plats samt att dom inte ska kunna vrida sig. Sedan var det översidornas tur att plankas men det visar jag inte.



    Nu kommer skruvarna som håller ihop stabben att sitta på undersidan, iof försänkta i balsan, men för att förstärka lite runt skruvskallen så skall jag slipa in en liten bit plywood.
    Tar en rundstav i samma storlek som förstärkningen skall bli..



    Borra ett hål i mitten på staven som senare skall fungera som styrning…



    anbringar en bit dubbelhäftande mattape på toppen…



    och sedan fäster en bit smärgelduk som jag sedan klipper till rätt form..



    Sedan skruvar jag i en skruv utan skalle i aluröret som styrning, sedan är det bara att ..



    slipa ner till rätt nivå…



    slipa till en bit 1mm plywood till rätt form och sedan limma fast och slipa till den lite. Det här blir en bra kantförstärkning.



    Då var stabben färdig för slipning.



    Provmontering



    Bild från annat håll.
    Nu är jag faktiskt i fas med inläggen, dvs det är så här långt som jag har kommit med bygget idag.

    Det här får bli mitt sista inlägg på ett tag för nu ska jag renovera lite i huset som aldrig blivit gjort, men måste jag börja med det. Tyvärr kommer att ta ganska mycket tid i anspråk.
    Jag har börjat lite smått med att bygga in utrymmet under källartrappan så nu vet jag hur du haft det en tid Ompa! Nu får väl jag göra som du gjort, gå ner lite senare på kvällarna och bygga några timmar.

    Egentligen är det inte ”så mycket kvar” att göra på Corsairen, bara att planka färdigt kroppen, men jag vet av erfarenhet att det kommer att ta en himla tid.
    Jag kommer igen med lite mindre inlägg och framsteg i fortsättningen. Nu vankas det ju också skönt flygväder snart och då är risken stor att det inte blir något gjort alls. Jag har ju en idé om att den här skorven ska premiärflygas under senhösten. Får se om jag lyckas med det.

    Ha de´ så länge.
    /Lelle

  16. #76


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Du är då bra finurlig du på att lösa problemen...

    Mvh Kent

  17. #77

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härliga byggbilder, Lelle!!

    Av någon anledning ser allt så lätt ut när Du är igång.
    Det har säkert med Din erfarenhet och kunskap att göra..

    Tråkigt att Du måste stanna av med bygget för husrenovering, hoppas det går skapligt fort så att Du kan få färdigt mästerverket innan säsong -09 är slut. Jag håller tummarna!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  18. #78
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    ...och jag ställer mej i ledet till hyllningskören.
    Snyggt Lelle, mycket snyggt.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #79
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Thumbs up

    Instämmer med föregående talare....kanske kommer jag ifatt dig..
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  20. #80

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Thank you, Boys.
    Rodnar ända ner i fötterna.

    Kent.
    Ibland får man sina infall och kommer på något smart sätt att lösa ett problem. Dom kommer inte så ofta men det är kul när det händer.

    Ompa.
    Jag har mycket kvar att lära innan jag kommer upp till din nåvå. Är väldigt imponerad av ditt bygge.

    Taygher.
    Du vet att jag ska göra mitt bästa för att få den flygfärdig. Det ska bara gå!

    Corsair.
    Du kommer nog säkert att både komma ifatt och förbi mej eftersom du har en idé om provflygning till midsommar. Det fixar inte jag.


    Boys.
    Tro nu för guds skull inte att jag kommer att ligga på latsidan, utan här kommer flitens lampa att lysa på kvällarna, när byggdammet lagt sig och putsbruk och färg torkar.
    Så får jag ju följa era byggen också, trevligare läsning får man leta efter.
    /Lelle

Liknande ämnen

  1. H9 F4U Corsair
    Av dubba i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 19:42
  2. Inlärningsväg från 0 till Marutaka Corsair
    Av Sgt. Stinger i forum Allmänt om flyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 19:33
  3. ESM F4U Corsair
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 07:24
  4. Ritning till en marutaka corsair
    Av Zekee i forum Allmänt om flyg
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 05:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •