Reklam

 
Sidan 11 av 11 FörstaFörsta ... 67891011
Resultat 201 till 207 av 207

Ämne: Marutaka Corsair F4U-1A

  1. #201

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej igen.
    Corsairen.
    Basse, du undrade hur många kilo det är kvar i nosen. Det blev bara 500 gram kvar av den gamla blyvikten och det tror jag bara är till fördel.
    Nu väntar jag bara på att det blir lite mildare så att jag kan börja att lacka i husets garage. Får kanske skaffa en byggfläkt för att få upp till sprutbara temperaturer.

    Stearman.
    Den kommer inte att bli klar till sommaren eftersom jag hade tänkt mej att sätta in en starkare motor. Min Seidel 7-70 tycker jag är lite för klen även om det fungerar med den också, men lite mera kraft skille den må bra av. Hoppas att jag kan hitta en ny motor. Men den kommer tyvärr inte upp i luften denna säsong.

    Yak´en
    Det är egentligen inte så mycket som är ombyggt, men jag har gjort ett nytt avgassystem, flyttat piloten från framsits till baksits. Så har jag fått bytt ut ett servo till vänster skevroder som hade brunnit. Nu är det i princip bara lite servojusteringar kvar, sen ska det bli flyga av. En Moki 250 har ju som beklant ett mycket trevlig ljud. Med lite tur så flyger den på MFD i Södertälje den 2:a juni. Taygher har "hotat" med att vi ska göra en flygning med båda maskinerna i luften samtidigt. Vi får se.

    Thomas.
    Trevlig motor, men det är 2 cylindrar för mycket. En Stearman har bara 7, och så är det väl en metanolare. Hade tänkt mej en bensinare denna gång.

    Ha dé
    /Lelle

  2. #202

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Yak´en
    Det är egentligen inte så mycket som är ombyggt, men jag har gjort ett nytt avgassystem, flyttat piloten från framsits till baksits. Så har jag fått bytt ut ett servo till vänster skevroder som hade brunnit. Nu är det i princip bara lite servojusteringar kvar, sen ska det bli flyga av. En Moki 250 har ju som beklant ett mycket trevlig ljud. Med lite tur så flyger den på MFD i Södertälje den 2:a juni. Taygher har "hotat" med att vi ska göra en flygning med båda maskinerna i luften samtidigt. Vi får se.


    Hej Lelle.

    Har du kollat över TP redigt på den? Den såg ju groteskt baktung ut första/sista turen....

  3. #203

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Hej Lelle.

    Har du kollat över TP redigt på den? Den såg ju groteskt baktung ut första/sista turen....
    Hej Jonny.

    Nej dit har jag inte kommit ännu, men jag har tömt ur stabbröret på 380 gram blyhagel, så det blir intressant att se hur det kommer att se ut jag väger av den. Det är ju exakt samma Yak som Lars "Taygher" Westin har och med samma setup, och han har inget bly i stabbröret och det är lite underligt om det skulle skilja så mycket. Det blir en spänd väntan. Måste rensa ordentligt i hobbyrummet först innan jag kan få på vingarna. 3 Meter blir stort i ett vanligt garage.

    Vi höres
    /Lelle

  4. #204

    Standard

    ah okej, låter kanon! jag ska hålla ögonen öppna =)

  5. #205

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    10
    Jobb
    IT-tekniker
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Grymt duktiga på att bygga är ni.

    Jag hade tänkt köpa en TF Mustang och bygga i vinter men när man tittar på alla proffs-byggare så blir man rädd. Jag har nog aldrig tålamod/förmåga/talang att bygga den så fin som den förtjänar. Har endast byggt några Presedent-kärror tidigare och dessa byggtrådar så blir som som sagt mörkrädd när man ser hur himla säkra ni är! Riktigt underhållande och dregelframkallande läsning är det dock

  6. #206

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Rikard.

    Oj, det var länge sedan denna tråden var uppe på forumet, men tyvärr så råkade RCFF ut för ett datahaveri som gjorde att hälften av mina (och även andras inlägg)försvann, och jag daterade aldrig upp tråden igen.

    Tyvärr så harvererade Corsairen på premiären efter 5 minuter och i dagsläget vet jag inte vad det var för fel, men jag har nu lagt det bakom mej och har fortsatt med andra projekt. Möjligen (troligen) kommer det en ny Corsair till den Nykvarnska hangaren under hösten.

    Som du sett så finns det flera riktigt duktiga byggare på det här forumet, så du kommer att få många och långa trevliga stunder framför datorn att läsa alla kreativa inlägg. Klart vanebildande!!

    Önska dej en trevlig läsning.
    /Lelle

  7. #207

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    10
    Jobb
    IT-tekniker
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jo jag hittade resultatet i en annan tråd sen Riktigt tragiskt.

    Glad midsommar!

Liknande ämnen

  1. H9 F4U Corsair
    Av dubba i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 20:42
  2. Inlärningsväg från 0 till Marutaka Corsair
    Av Sgt. Stinger i forum Allmänt om flyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 20:33
  3. ESM F4U Corsair
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 08:24
  4. Ritning till en marutaka corsair
    Av Zekee i forum Allmänt om flyg
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •