Reklam

 
Sidan 6 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 207

Ämne: Marutaka Corsair F4U-1A

  1. #101

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Uppdatering

    Nu fortsätter bygget.

    Nu börjar det komma flera uppdateringar och nybyggen här på forumet, så jag tänkte att det kan vara dags att ta itu med mitt eget bygge igen efter en ganska lång tids vila.
    Nåja lite har det faktiskt blivit gjort och nu är väl snart kvälls-flygningarna också ett minne blott och då får vi väl förpassa oss ner i våra källare och bygglokaler.






    Så här långt hade jag väl kommit när jag hängde undan den i våras. Här några bilder på plankningen av kroppen. Jag har inte tagit så många bilder på just dom momenten för dom är inte speciellt intressanta heller. Det som jag kan nämna om plankningen är att jag fått kröka mycket balsa med hjälp av fönsterputs med ammoniak (tack för tipset Sweeper!). Det kunde väl ha varit med ytterligare någon bild där hela underdelen av kroppen varit med, men så blev det inte. Ni som fotar & skriver här vet hur lätt det är att glömma att ta en bilder när man kommit en bit för man är så ivrig att komma vidare, och vips så är det för sent när andra moment redan blivit färdiga. Ingen skada skedd egentligen.




    Här har jag plockat ihop Corsairen i garaget för att väga in stabben. Jag får göra på det gamla beprövade sättet med trådar eftersom jag inte har något laserinstrument som fungerar på flygplan, och jag vill nog påstå att det här sättet blir precis lika bra och exakt som vilket instrument som helst. (Om någon vill veta hur det går till så skicka ett pm till mej så får du en pdf-fil i retur.)
    Som ni ser är det är ganska trångt i garaget för pjäsen är hela 2,65 meter. Bara att krypa under vingen för att komma fram. Lastpallen som den står på är 80cm bred, då får man en aning om hur stor den är.

    Jag fick häromveckan ett intressant brev av en forummedlem från Norge som mejlade mej om att han hade skaffat en färdigbyggd Marutaka-Corsair och det intressanta var att spännvidden på den var 2,65 och min var bara 2498mm som det står på kartongen. Mycket märkligt eftersom det var samma tillverkare. Nu kan det ju tänkas att det skiljer något eftersom hans bygge var av senare ursprung så Marutaka kanske hade ändrat lite på måtten.
    Nu kom måttbandet fram i samband med invägningen av stabben, och tro det eller ej så var faktiskt min också 2,65 och jag som alltid trott att den varit 2,50.
    Hur hänger det här ihop? Det undrade jag också förståss. Efter lite funderande så tog jag måttet där vingen går in i kroppen, då blir den 2,5 meter! Undrar just hur man har tänkt i Japan när man satte det måttet? Glömde man bort måttet på själva flygkroppen, för bevisligen står det ”Wingspan 2498mm” på kartongen. Någon som varit med om här?









    Här är en serie bilder på Corsairen när det är hopmonterad och ute i det fria. Motorkåpan som sitter på är den plugg som jag ska gjuta upp en ny i glasfiber av. Mera om det längre fram.
    Nästa gång den står så här så är den nog i det närmaste färdig för nu kommer den inte ut på ett tag, och det dröjer nog väldigt väldigt länge innan jag kommer dit..

    Det får bli allt för denna gång.
    Nästa gång ska jag ta itu med inspektionsluckan till servot för sidorodret.

    Ha de´
    /Lelle

  2. #102

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Kul att se nya fina bilder från ditt bygge Lelle.
    Är ju inte så inspirerande att stå inne och bygga på sommaren.
    Det blir en ordentlig pjäs när den är monterad.
    Ser fram emot nya uppdateringar.

    /Lasse
    //Lasse

  3. #103
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    bra gjorde av dig att byggen dom kul att se vad du har gjorde den

    Grattis

    MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  4. #104

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Härligt att se dig i farten igen. Och den ser ju verkligen underbar ut!


    Göran

  5. #105

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag sällar mig till hyllningskören!

    Den här Corsairen blir fantastiskt häftig, framförallt med en stjärna i nosen..
    Riktigt kul att Du är igång igen med bygget, det har jag väntat på!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  6. #106
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Gött att se du är på gång igen Lelle

    P.S
    Min nya byggsats landade i Karlstad i dag
    D.S
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #107
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Mumsigt bygge Lelle!! Klar till Eskilstuna nästa år??
    Våga vägra Powerbox!

  8. #108

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Boys, och tack för all uppmuntran. Det ska nog komma lite uppdateringar, bilder och text med jämna mellanrum nu.

    Lassebetong; Om vädret är det rätta så syns vi absolut i Tranås den 13:e

    Per; Lovar inte, men målsnöret är att ha den utställningsfärdig tills dess iaf.
    /Lelle

  9. #109
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking

    Hej Lelle....Kanske sätta igång med min F4U..blir sugen när jag ser hur långt du kommit..eller dubbla priset så ingen har råd..
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  10. #110

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corsair Visa inlägg
    Hej Lelle....Kanske sätta igång med min F4U..blir sugen när jag ser hur långt du kommit..eller dubbla priset så ingen har råd..
    Hej Janne.

    De´där med försäljningen av din Corsair var väl bara ett av dina vanliga skämt, eller hur ??
    /Lelle

  11. #111
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Thumbs up

    Kanske blir det en rote nästa sommar.....
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  12. #112

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Nåja lite har det faktiskt blivit gjort och nu är väl snart kvälls-flygningarna också ett minne blott och då får vi väl förpassa oss ner i våra källare och bygglokaler.
    Visst är det skönt att varje årstid har sin tjusning??!!
    Vad gör du förresten nästa torsdag-fredag? Jag har semester då (hoppas jag): fint väder=flyg, sämre väder=bygge!!

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Den här Corsairen blir fantastiskt häftig, framförallt med en stjärna i nosen..
    Phew, jag har varit orolig för dig Taygher. Äntligen har du insett var en stjärna ska sitta!

  13. #113

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    [QUOTE=ChristerL;219000] Vad gör du förresten nästa torsdag-fredag? Jag har semester då (hoppas jag): fint väder=flyg, sämre väder=bygge!!

    Det kommer mejl till dej.
    /Lelle

  14. #114

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Servolucka för sidoroder.

    Nu fortsätter bygget med att göra en lucka till servot för sidorodret.
    Jag har valt att sätta servo till både höjdroder och sidorder ganska långt bak, och där sidoroderservot sitter finns också luftcylindern för sporrhjulet. Servot ska också manövrera sporrhjulsstyrningen men det tar vi en annan gång, för det blir en alldeles speciell lösning.
    Jag är ju tvungen att på något sätt kunna nå dom så det får helt enkelt bli en lucka på undersidan, och valet blev att göra den i glasfiberarmerad epoxy.




    Först så måste jag mäta ut på kroppen var luckan skall vara. Insidan är förberedd sedan tidigare med 2 st stödlister som är limmade så det är ganska klart var den ska vara.
    Sedan är det bara att ta en bit plast och lägga över kroppen där luckan ska vara. Jag använder vanlig byggplast som jag har lite av på en rulle, men det går säkert bra med vilken plast som helst.
    Den behöver spännas lite så att alla veck försvinner, annars blir dom synliga efter gjutningen och det går bra med vanlig maskeringstape att fästa och spänna mot kroppen. Det är alltid bra att till lite extra plast ifall att jag skulle drälla lite epoxy så rinner den iaf inte på balsaplankningen. Markerar sedan med en penna och lite överlapp hur stor bit som ska plastas.




    Då var det klart att sätta igång med själva plastningsarbetet. Det behövs inget släppmedel eller vaxning på skyddsplasten för den släpper ändå utan problem.
    Först läggs ett lager med 163grams väv och fortsätter med 3 lager 290grams och avslutar med 1 lager 163grams. Den slutliga tjockleken på luckan blir ungefär 1mm och blir väldigt lätt och stadig, bara 8 gram.
    OBS! Använd bara skyddshandskar av nitrilgummi när ni jobbar med epoxy, det är dom enda som står emot.

    Att gjuta luckor på detta sättet är väldigt enkelt och det blir också perfekt i formen. Om du föredrar att göra en liknande lucka i balsa/ply så får du inte riktigt samma exakthet på luckan, även om du kan tekniken med att böja den.
    Nu låter jag luckan torka i ett dygn innan jag tar bort den. Sedan är det bara att lyfta upp den från kroppen och avlägsna skyddsplasten under den, och det bästa med det är ju att skyddsplasten inte fastnar i gjutningen utan det är bara att enkelt dra loss den.




    Nu kan jag på börja med att sätta kniven i den del av balsan som ska skalas bort. Måttet är ju sedan tidigare bestämt och jag har ju lagt in förstärkningar och inte heller limmat dom delar som ska avlägsnas så det är lätt att bara skära emot listerna och sedan putsa efter med sandpapper.




    Här är hålet för luckan upptaget och förstärkt med några 3-kanstbitar i hörnen så att det finns något att skruva fast luckan i.
    Balken i mitten får vara kvar annars är nog risken att kroppen skulle bli väldigt försvagad. Det blir lite trångt att pilla ner ett servo men jag har provat och visst är det är lite trångt men inga större problem. Värre har man väl varit med om.
    Längs sidorna så syns halva förstäkningslisterna som får tjäna som stöd också. För att inte bli fastlimmade i balsaplankningen så skyddades dom med vanlig tape. Var lite pilligt men resultatet blev bra och bara minimalt med slipning.




    Och här har vi det färdiga resultatet. Luckan är vattenslipad, först med 400-papper sedan 600 och avslutningsvis med 800. Den är nu len som sammet. Det enda som saknas nu är skruvarna som ska sitta i varje hörn.

    Det är allt för denna gång. Nästa inlägg handlar om luckan för sporrhjulet.
    /Lelle

  15. #115
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    bra gjorde av dig och snyggen att skära i hålet och med nytt lucka

    MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  16. #116

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Steve.
    Det var faktiskt inte så svårt, bara att vara lite noggrann med måtten.
    /Lelle

  17. #117

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Snygg lucka Lelle!

    Bara ett varningens finger, när du har glasat kroppen kanske du inte har samma perfekta passform. Risken finns ju att du får ner lite epoxi i hålet för luckan.
    Läste en gång en artikel om en kille som byggde en superskala Spitfire, la ner massor av tid på att få perfekt passform på alla luckor. Glasade kroppen och sen passade ingen lucka....

  18. #118

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack för tipset Christer.
    Får väl vara lite försiktig när jag så småningom ska glasa så att det inte rinner ner något. Det vore ju skit om luckorna inte skulle passa, jag har ju glasfiberluckor till sporren också. Det inlägget kommer senare i veckan.
    /Lelle

  19. #119
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    En idé är kanske att lägga glasfiber 3-5mm från kanten runt luckorna. Och sedan bara sparsamt dränka in balsan runt luckan med bara epoxy. Då är risken mindre att det bygger på massa.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  20. #120

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tillverkning av luckor fortsätter.

    Nu när luckan till sidoroderservot är klar är det bara att fortsätta med luckorna till sporrhjulet.

    Principen för att gjuta dom här luckorna är ju densamma som för servoluckan så jag skriver inget om det för då blir det bara en upprepning av förra inlägget.






    Här är några bilder från tillverkningen.



    Här är luckan tillsågad och nästan inpassad. Den observante ser att den fortfarande är alldeles för stor och det beror på att om den passas in perfekt i det här läget så kommer den att bli för liten efter delningen.



    Här luckan delad, så nu kan den slutliga inpassningen göras.



    Nu började jag att leta gångjärn i mina lådor men hittade inget som skulle passa, och hittade heller ingenting på hobbyaffären så vad fanns göra? Jo det var bara att fila till en egen konstruktion som jag tror kommer att fungera.



    Gångjärnen är tillverkade i 1,5 mm aluminium med sprint av mässing.



    Så här ser det ut på insidan när luckan är provisoriskt inpassad. Bara att göra lika på andra sidan.
    Stängningen av luckorna är jag inte på det klara med ännu. Jag har fått tips och bilder från både Ompa och Christer så jag står inte utan uppslag.



    331
    Här är en bild från utsidan. Här är den högra luckan inpassad och det är endast ”tapparna” som nu är synliga.

    När det gäller glasningen som ska göras så småningom, så fick jag ju i förra inlägget tips av Christer att inte drälla ner epoxy i slitsen mellan lucka och kropp för då skulle nog det hända att luckan inte skulle passa längre.
    Har tänkt en del på detta och tipsen jag fått. Kommer nog att glasa med luckorna på plats men helskydda med ”packtape” och utan gångjärn monterade så ska nog det problemet vara löst. Kanske tom får en bättre inpassning.


    Det får bli allt för denna gång.
    /Lelle

Liknande ämnen

  1. H9 F4U Corsair
    Av dubba i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 20:42
  2. Inlärningsväg från 0 till Marutaka Corsair
    Av Sgt. Stinger i forum Allmänt om flyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 20:33
  3. ESM F4U Corsair
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 08:24
  4. Ritning till en marutaka corsair
    Av Zekee i forum Allmänt om flyg
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •