Reklam

 
Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 567891011 SistaSista
Resultat 181 till 200 av 207

Ämne: Marutaka Corsair F4U-1A

  1. #181
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking

    Läckert Lelle, kan nästa höra vrålet från motor... Tarzan kan gå och gömma sig..
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  2. #182

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det är så vackert att man blir tårögd!


    Göran

  3. #183
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Thumbs up Wow

    Nä fy sa*an vad läckert det blir. Maffig med välfylld kåpa
    När jag ska ha stjärna i min Corsair så får det bli en från Top Flite för 106kr.
    Vad kostade din stjärna??
    (Du behöver självklart inte svara, men jag tror det är lite mer )
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #184

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjenare Lelle!

    Moki:n sitter ju som en smäck i nosen på Corsairen!!
    Efter lackering och med en svart 3-bladig snurra med gula spetsar så blir den en riktig killer!

    Härligt att se också att Du har så mycket luftutsläpp, en viktig detalj med tanke på hur mycket värme en 5-cyl stjärnmotor alstrar när den får jobba lite.

    Väntar med spänning på nya uppdateringar från Corsairfabriken i Nykvarn!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #185

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej och tack för all uppmuntran.

    Jodå, jag tycker nog själv att det ser ganska maffigt ut. (Kolla också in Perras 250, det är riktigt välfyllt där ockå).
    Jag får väl lägga på ett kol så att bygget kommer framåt. Just nu så står jag beredd att börja med att glasa roderytorna till vingarna. Hoppas att komma med lite bilder och text så småningom.

    Sedan hoppas jag självfallet jag att jag kan dra en repa med den i E-tuna. Jag jobbar på det iaf.

    Ompa; Dom flesta av oss vet nog att motorn är en ganska dyr pjäs och det är ingenting som jag döljer. Den kostade 26,0´.
    /Lelle

  6. #186

    Standard

    Kalas snyggt
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  7. #187

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Glasning

    En liten uppdatering i Julens tecken.

    Det sker inte så stora underverk just nu. Jag håller som bäst på att slipa och slipa & slipa för att börja med glasningen. Tyvärr så får jag hålla mej ifrån hobbyrummet med jämna mellanrum beroende på min j---a balsaallergi. Jag har nog nämnt det tidigare att jag har besvär med balsadammet, men jag är ju på inget vis ensam om det här fenomenet. Såg att det debatterades på forumet i morse också, så nu är det andningsmask på som gäller.

    Idag fick jag också propellern från Hasse på 3F, 26x16, till Moki´n så nu kan det bli provstart så småningom. Just nu är det lite för mycket snö på fältet, och start hemma i trädgården vill jag inte göra så det är bara att vänta..

    Jag har iaf glasat den högra vingen, klaffarna och en höjdroderhalva. Får jag säga det själv så blev det ganska bra för att vara det första flygplanet som jag glasar.
    Ett särskilt tack till dej Göran Sweeper för all assistans och goda råd, det var guld värt!

    Här kommer några bilder.



    Här är den högra vinghalvan färdigslipad och klar för glasning.



    Här är glasfiberduken 50 g/m2 tillklippt



    Det första lagret med epoxy är nu pålagt



    Här är det färdiga resultatet. Högra vingen, klaffarna och en höjdroderhalva färdiga efter att den andra omgången epoxy är pålagd och avskrapad så att det bara blev minimalt kvar.


    EN RIKTIGT GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR
    Till er alla önskar
    /Lelle

  8. #188

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Mycket snyggt jobbat Lelle! Det ser lika bra ut som delarna som jag redan har fått möjlighet att få se.

    Det är bara roligt att kunna hjälpa till. Speciellt när det gäller ett sådant här superbygge som du håller på med!



    Göran

  9. #189

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack för omdömet Göran, och GOD JUL PÅ DEJ.
    /Lelle

  10. #190

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    God jul på dig med och alla andra modellflygare!


    Göran

  11. #191
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Smiter in till datorn och kollar mejl innan "all hell breaking loose"

    Ser ut att vara ett kanon jobb du gjort där Lelle. Det kommer bli riktigt snyggt när du får färg på kärran.

    Hann med lite på min Corsair i går morse innan jag for till jobbet.
    Nu är jag ledig tom 10/1, så något borde väll bli gjort i hobbyrummet hoppas jag

    God Jul
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #192

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag hade förmånen att få besöka Lennarts verkstad idag. Och jag kan bara sammanfatta Corsair bygget med följande ord.....Stor, snygg, välbyggd! Du gör ett ypperligt arbete på den och den kommer att bli otroligt pampig och snygg när den är klar.

    Att jag sedan fick en möjlighet att titta på en annan av Lennarts ögonstenar var nästan ännu härligare. Vilka former, vilken rova i nosen, härlig finish.....

    Tack Lennart för att jag fick komma över till dig och fika, prata modellflyg, resor och annat. Det var en väldigt trevlig eftermiddag! Jag återvänder väldigt gärna lite längre fram!


    Göran

  13. #193
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Lyckost
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #194

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Göran, och tack för dom fina orden. Det värmde. Känns riktigt bra att få feed back av ett riktigt proffs för då kan jag ana att bygget går åt rätt håll.

    Vi hade en riktigt trevlig eftermiddag med både fika, snack om både modellflyg/byggen och en hel del annat också.
    Du är absolut välkommen tillbaka Göran, och hoppas att jag då har min nya bygglokal klar då så att du får se 2,65 m Corsair hopmonterad, för jag vet att du älskar stora flygplan

    Ompa: Nästa gång du är i närheten så far vi ner till Sweeper och kollar lite på hans Catalina, och så kan vi göra en avstickare till Södertälje också.
    /Lelle

  15. #195

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Att jag sedan fick en möjlighet att titta på en annan av Lennarts ögonstenar var nästan ännu härligare. Vilka former, vilken rova i nosen, härlig finish.....
    Mmmm.... Inte visste jag att Lelles fru var en sån skönhet! Dags för ett besök för min del också!! Om jag får........

  16. #196

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Mmmm.... Inte visste jag att Lelles fru var en sån skönhet! Dags för ett besök för min del också!! Om jag får........
    Jag anade att denna fråga skulle komma, så jag kanske ska förtydliga det lite.
    Nu har jag absolut världens snällaste hustru, och att det finns både yttre och inre skönhet efter att vi bägge uppnått ”mogen ” ålder, det är helt klart. Skam vore väl om jag tyckte något annat!

    Nej, det här handlar om faktiskt om något helt annat. När vi fått nog att kaffe och trevliga samtal och botanisering i hobbyrummet så vände vi kosan in till Södertälje där jag visade Göran min kommande bygglokal som kommer att blir riktigt bra efter lite färg på väggar och lysrör i taket, så det ska bli spännande att få flytta dit under våren för jag har ganska trångt hemma och flygplanen börjar ju att bli större och större så det här var nödvändigt.

    Efter det besöket så åkte vi förbi mitt garage där jag har en veteranbil stående. Det är en 70 år gammal Ford som har dom riktigt vackra formerna som bilar hade på den tiden. Därav Görans skrivning om skönhet.

    Och självklar Christer får du också komma och kika på den också!
    /Lelle

  17. #197

    Standard

    Hej Lelle!

    Hur går det för dig med flytt till lokaler, Bygge av corsair, rep av dubbeldäckare osv? =)

    /basse

  18. #198

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Basse.
    Som du själv ser så försvann en riktigt stor del av min byggtråd och därmed också intresset att fortsätta att lägga in något mera. Jag skulle önska att det kom lite lite trevligare färger i forumet för dom som finns nu är så himla blaskiga och tråkiga.

    Till dina frågor.
    Min Stearman har fått vingarna reparerade och det var väldigt lätt för skadorna var så minimala. Däremot är inte kroppen lagad och det beror på att jag skulle köpa en ny 160cc bensinmotor till den, men tyvärr så gick Seidel i kk, och därmed försvann den möjligheten. Vi får se vad som händer i framtiden, kanke tillverkningen förtsätter i Indien eller om det dyker upp någon beg någonstans.

    Corsairen är egenligen klar. Men tyvärr så blev den så in i h--e baktung så jag fick tynga ner den med en massa bly i nosen och det kändes inte bra. Jag får väl citera Kent Genland "Marutakan är ett riktigt timmerlass". Vi gjorde trots allt ett par startförsök under hösten, men det var alltid något som strulade så det var kanske inte meningen att den skulle flyga då.
    Nu har jag byggt om stabben med en frigolitkärna, flyttat fram alla servon och på det viset kunnat minska blytyngderna med 75% i nosen. Det som återstår är nu att lacka den. Provflygning blir under våren/sommaren.

    Jag har också köpt på mej en Yak 55 (samma som Taygher´s) av en kille som av olika anledningar fått lägga på hobby´n på hyllan tills vidare. Det var ett tillfälle som bara inte fick gå mej ur händerna, även om det blev tidigare än jag hade tänkt mej. Det kommer att bli en kul maskin, men jag har fått bygga om en hel del för allt var inte helt ok. Den var bara flugen 2 ggr.

    Flytten till min nya lokal pågår fortfarande, så jag har prylar på 2 ställen och det är lite besvärligt ibland eftersom jag kan behöva en pryl som kan finnas i den andra lokalen.

    Hur går det för dej själv och ditt byggande? Du har varit borta en lång tid.
    /Lelle

  19. #199

    Standard

    Va synd att du tappade intresset att lägga in mera, men hursom haver ganska förståligt =)

    Låter ju kanon att du iaf kunnat minskat bly i nosen med så mkt som 75%. men kanske inte törs fråga hur många "kilo" som är kvar i nosen nu? Men låter trevligt att det går frammåt, jag hoppas på att få se den i sommar nått tag=)

    Ang Stearmannen, så hoppas jag du får tag i motor, snart!(saito?) för denna underbara maskin är vi nog många som längtar till att se i luften igen!

    En Yak 55 säger du, härligt. lär inte få se något annat än den i sommar nu då? vad är det du ska/har byggt om på den?
    Hoppas du kommer in och kan boa till dig i nya lokalerna snart, så du slipper "bo" på två ställen, det är inget skoj!

    Själv så har det gått trögt. var alldeles för upptagen på jobbet och i privat livet för att bygga under hösten/december. Samt trångt i mitt hobby rum!
    Men ska nu till och göra om i källaren, i pannrummet för att få ett hobby rum =) Då ska jag fixa klart ryggskottet, pylon kärran alltså. samt en combat kärra jag ännu inte är klar med=)

    Så nu hoppas jag det ska ta fart igen=)
    /basse

  20. #200
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Hej Lelle.

    Jag tror denna motor skulle passa din Stearman väldigt bra.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	UT%209-99_big.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	203,5 KB 
Id:	19001
    Här finns det lite mer info om den.
    http://www.umstech.in/view_product_d...odel%20Engines

    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

Liknande ämnen

  1. H9 F4U Corsair
    Av dubba i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 19:42
  2. Inlärningsväg från 0 till Marutaka Corsair
    Av Sgt. Stinger i forum Allmänt om flyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 19:33
  3. ESM F4U Corsair
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 07:24
  4. Ritning till en marutaka corsair
    Av Zekee i forum Allmänt om flyg
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 05:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •