Reklam

 
Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 207

Ämne: Marutaka Corsair F4U-1A

  1. #41

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Tobbe.
    Corsairen har också varit min favoritkärra sedan länge. Vet egentligen inte varför jag fastnade för just den. Möjligen stuket på vingarna, men fräck är den och så flyger med en väldigt tuff attityd.
    Tyvärr kommer den nog inte att vara klar till shootouten, men jag kan alltid ställa ut den till beskådan för dom som följer tråden och vill se den live.

    Blir nog mycke´ Rcff-folk där och då får man chansen att träffa alla som ”känner” från forumet. Kul !!
    Har varit i kontakt med 3f och fått pris därifrån och det skiljer inte mycket. Kan vara lika bra att köpa hemma då.
    /Lelle

  2. #42

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Uppdatering

    Ni som följer den här tråden vet av onsdagens inlägg att jag har lite problem med huven. Jag har under gårdagen varit och kollat lite med en del känningar som jag har. Det har resulterat i att jag fått en adress till en person som har ett engelskt hjul och som kanske kan valsa ut kåpan så att den blir 270 mm, vilket behövs om jag ska välja en moki som drivkälla.
    Ska söka personlig kontakt med honom i början på nästa vecka och se vad som går att göra, som tur är finns det annars andra lösningar så det ska nog fixa sig på någe´ sätt. En sista utväg är att gjuta en ny kåpa i glasfiber.

    -------------------------

    HÄR FORTSÄTTER BYGGET MED PLANKNINGEN AV EN YTTERVINGE.



    Det första jag gjorde var att bygga en enkel jigg som jag kunde lägga vingen i. Tycker att det är säkrare att ha den på det viset istället för att palla upp med klossar och annat som finns tillgängligt när balsaplankningen ska påbörjas. Jag har provat med allt möjligt (Gummisnoddar, klossar, tvingar, tyngder) för åstadkomma ett så bra tryck som möjligt över hela vingen. Brukar alltid bli någon glipa och då kom jag på ide´n med att bygge en jigg och det blev ett utmärkt hjälpmedel. Sågade bara ut urtag för vingbalkarna och att den framförallt var rätt invägd. Det finns inget som är så tråkigt när man lagt ner en massa jobb på tex en vinge och sedan konstatera att den är skev när den är klar att använda.
    Det här är så enkelt att göra och vingen blir garanterat rak. Nu är det inte lika viktigt att det blir alldeles rakt när bara den ena sidan plankas, men när översidan sedan ska plankas måste det vara absolut rakt, annars blir vingen skev. Finns inget värre än att försöka flyga med en skev vinge.




    Eftersom spetsen av vingen är ganska mycket böjd så börjar jag med att böja balsaflaken som jag ska planka med. Bara att ställa i ett spann med vatten en liten stund, sedan...
    Ok, jag vet att det finns andra metoder. Jag har lärt mej av Sweeper och Nalle att använda fönsterputs med ammoniak inblandat. Kan tala om att det fungerar kanonbra och fort går det dessutom. Bara att böja efter att man sprayat på det.

    I det här läget så visste jag inte om det så därför blir det på det här viset. Jag har haft flera hyss för mej med att böja balsa, men numera är det bara fönsterputs som gäller för mej också.




    Så är det bara att sätta an rätt vinkel på ”böjen”. Sätter alltid till lite extra ”överböjning” eftersom balsan böjer tillbaka lite efter att det torkat. Nu får det sitta över natten.




    Här är det färdiga resultatet. Nu blir det enkelt att limma utan att spänna sönder några spryglar.




    Här syns böjen på undersidan av vingen. Nu blir det lätt att limma eftersom balsaflaket har samma radie.




    Här har jag monterat det första balsaflaket. Som ni sett på tidigare bilder har jag en undersida som är anpassad till vingbalkarna så att jag inte skadar dom när jag drar till. Jag har sedan gängat in M5-stänger i underlaget som jag får som mothåll. Bara att lägga på furulisterna och spänna åt.




    Här har jag dragit till bultarna mot brickorna. Jag drar inte så väldigt hårt, det behövs inte utan bara lite lagom tryck annars är det väldigt lätt att knäcka spryglarna. Det blir ändå rakt och tätar mot alla anläggningsytor.
    Efter denna första ”torrmontering” så tag jag bort tvingarna och gjorde ytterligare ett stöd på mitten. Jag spänner ju inte heller där det inte finns något mothåll för det skulle resultera i att jag fått en vinge som liknat en banan.




    Här är den första plankan på plats.




    Här en annan vinkel. Bara att fortsätta med nästa tills hela undersidan är klar. Kanske ska nämna att jag enbart använder vit- och gullim eftersom jag är grymt allergisk emot ca-lim. Använder det ytterst lite och då är det ansiktsmask med gasfilter som gäller.




    Så var då undersidan av den yttre vinghalvan plankad. Här är även servoöppningar för klaff och skevroder gjorda.




    Nu har jag tillverkat en ny jigg som passar till undersidan av vingen som är plankad. Nu är det jätteviktigt att det här blir absolut rakt. Om, det skulle vara alldeles så lite skevt när den första plankningen limmas så blir hela vingen skev. Då är det bra att sprätta upp och börja om. När jag mätt in jiggen så skruvar jag även fast den i byggbordet så att den inte har någon chans att skeva när jag spänner an plankningen. Här saknas också mothållet på mitten.




    Som ni ser så har jag sågat ut exakt form på jiggen som undersidan på vingen. Jag har också lagt emellan lite skydd av grovt papper för att inte skada den underliggande plankningen.




    Här ligger vingen i jiggen. Översidan är också redan plankad och jag råkade faktiskt sudda ut några bilder i kameran (inte första gången) och därför är översta plankningen inte med. Ingen katastrof, för det går till på exakt samma sätt som undersidan.




    Här är den färdigplankade översidan. En liten öppning har jag lämnat för att göra infästningen av gånggärnen till klaffen. Sedermera ska också ett rör monteras för överföring av roderrörelse till mellanklaffen.



    Det blir allt, nästa gång påbörjas jobbet med klaffar och lite annat.
    /Lelle

  3. #43

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ja, vad säger man?

    Lelle - Kungen av informativa byggtrådar av högsta klass!!

    Jag sitter här och blir nästan tårögd..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #44

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Lugn & fin nu, Taygher.
    /Lelle

  5. #45

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ojojoj vicket vingbygge!
    Börjar bli glad att man är såld på kärror med elliptiska vingar och bara två knäckar!! (=Hawker Tempest!)

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Kanske kan någon mekanisk firma kan vidga ut den lite, lär ju vara ganska enkelt för dom som kan. Det går ju att gjuta en i glasfiber också.

    Tar emot tips om det går att utvidga. Helst av någon firma som finns i Stockholmsområdet. Men jag kan skicka vartsomhelst bara det går att göra.
    Får man verkligen gör så här? Är det inte lite kriminellt?? Vad gör EU mot detta ev. tilltag???
    Vad jag menar är att motorkåpan ska väl vara skalaenlig, inte passa en viss motor..... Hmm.......

  6. #46


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Jamen så jäkla elegant!
    Här lämnas inget åt slumpen.
    En riktig innovatör o problemlösare
    in action...

    Mvh Kent

  7. #47

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg

    Får man verkligen gör så här? Är det inte lite kriminellt?? Vad gör EU mot detta ev. tilltag???
    Vad jag menar är att motorkåpan ska väl vara skalaenlig, inte passa en viss motor..... Hmm.......
    Du vet Christer att jag är både halvblind & döv så några millimeter hit eller dit kommer inte att synas.
    Vad det gäller EU så får dom inte vara med, för det här är USA, Ha Ha. Dom har väl egna tokiga regler med längden på gurkor & bananer kan jag tro.

    Skämt åsido Christer. Jag har kollat på en "riktig" ritning och där är inte motorkåpan avsmalnande, så jag tror inte helgerånet blir så stort. Ska inte gör något förrän jag har en ev motor i hand så att jag ser det i natura. En sak är ritning en annan är fakta.


    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Jamen så jäkla elegant!
    Här lämnas inget åt slumpen.
    En riktig innovatör o problemlösare
    in action...

    Mvh Kent
    Kent! Jag har sett en jäkla elegant Stearman från Åsele, så du kan kan nog presentera dej som en riktig uppfinnarjocke när det gäller att hitta på lösningar. Tänkte bara på dina eleganta vingstag. Urtjusigt!!
    /Lelle

  8. #48


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Åhh jag ber....
    (Man rodnar o skrapar klädsamt med foten)

    Mvh Kent

  9. #49

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Lugn & fin nu, Taygher.
    Jag menar allvar, det är grymt imponerande att se alla Er mästerbyggare här på forumet och väldigt lärorikt.

    Själv vågar jag knappt kalla mig ARF-montör men jag är entusiastisk i alla fall!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  10. #50

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Uppdatering

    HÄR FORTSÄTTER BYGGET.




    Här är skevrodret tillverkat & klart sedan tidigare. Har inga bilder på uppbyggnaden, men skevrodret är uppbyggt på traditionellt vis med spryglar och plankade på undersida och översida. Framkanten är slipat till rätt form. Sand to shape as usual.




    Här har jag en enkel och listig liten pryl. Det är ett enkelt anhåll som jag kan slipa exakta vinklar med. Det är ovärderligt när jag ska limma fast balsaflak som så småningom ska bli framkanten på klaffen. Det blir exakt rakt så är det enkelt att limma när det är rakt . Det går också att göra slipningar med avsmalnade form, ifall någon undrar.
    Slipjiggen är riktigt enkel att göra dessutom.




    Här visas en bild på slipjiggen där en del av en klaff får sin slipning före limmning..




    Bild tagen från sidan. Bara att föra slipbrädan över sprygeln på det mått du har ställt in på sidostycket. Jag brukar bara slipa lite åt gången så att jag har full koll på att det inte slipas bort för mycket. Nu går det ju förvisso bara att slipa raka delar, så att slipa kurvor går dessvärre inte, då måste det nog till lite bättre konstruktioner.




    När jag gör framkanten på klaffarna så föredrar jag att göra dom i etapper. Jag vet att det finns färdiga framkantslister att köpa men jag föredrar att göra på det här sättet, för dom färdigköpta passar ändå inte, bara att slipa till rätt form. Undrar vem det var som sa att det är roligt att slipa??
    På det här sättet så får jag rätt form direkt och så blir klaffen lättare. Det här är den enkla klaffen att göra. Besvärligare blir det att tillverka dom andra två. Det kommer lite längre fram.




    Här har jag påbörjat tillverkningen av den yttre klaffen. Eftersom byggsatsen saknade dessa så får jag tillverka och själv lista ut hur dom ska vara för att fungera. ( den här åkte i soptunnan efter en mindre miss) Allt går inte på räls.




    Här är ytterligare en klaff som fick sin sista vila i soptunnan, pga att jag satt gånggärnen på fel plats. Tålamod behövs av stora mått.




    Till sist blev det en klaff iaf. Och det är den som blev slutgiltig. Det blev en hel del tankearbete innan jag kom rätt.




    Här är klaffen fälld ung. 30°




    Och här är full fällning. Ung. 50°. Så här stort utslag kommer dock aldrig att behövas. Läste en artikel där modellen endast kommer att behöver använda 25-30° för perfekt funktion.




    Full fällning från sidan. Det blir en rejäl klaff av ansenliga mått som kommer att fällas ner när allt är klart. Behövs nog rejäla servon för att fälla ner den här väggen.




    Här syns undersidan av klaffen med dom ”nya” gånggärnen på plats som sitter under klaffen, precis som orginalet. Det var ett väldans bestyr innan jag hittade rätt. Hittade så småningom en artikel på internet där jag på ett ungefär såg hur det skulle vara.
    Fick faktiskt ett tips av Sweeper i somras att jag skulle registrera mej på
    RC-Scalebuilder.com . Där skulle jag nog kunna hitta mycket godis.
    Nu blev det inte gjort på en gång utan det blev långt senare, men där fanns i princip svar på alla mina frågor. Så går det när man inte tar tillvara tips med en gång. Läropeng!!




    Här syns klaffen underifrån och fälld 30°. Skruvarna som syns kommer inte att vara dom permanenta axlarna, utan dom är bara till för att lätt kunna ta ur och sätta tillbaka under provningsjobbet.
    Servot till klaffen syns också i nederkant. Nu är det bara ett ”provningsservo”, för att få installationen rätt. Detta servo ska också styra mellanklaffen via en mässingsrör/axel. En liten bit av axeln syns till vänster i överkant.

    Det får bli allt för denna gång.
    Nästa gång ska jag fixa lite bakkanter och framkanten på vingen.
    /Lelle

  11. #51


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    "A sight for sore eyes"
    En ren njutning för trötta ögon!

    Mera!

    Mvh Kent

  12. #52
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ber att få instämma med Kent.
    Ser riktigt bra ut det här, se upp Swepeer
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #53

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Och här är full fällning. Ung. 50°. Så här stort utslag kommer dock aldrig att behövas. Läste en artikel där modellen endast kommer att behöver använda 25-30° för perfekt funktion.
    Möjligt, men det är förbaskat sexigt med full fällning av flaps!!


    Passerade idag på eftermiddagen Nykvarn på väg hem från Strängnäs. Nollgradigt, dimmigt och snöslask i luften. Knappast flygväder....

    Om jag har bättre med tid en annan gång, skulle Vought-fabriken bjuda på en kopp kaffe om jag ringer och förvarnar?

  14. #54

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Om jag har bättre med tid en annan gång, skulle Vought-fabriken bjuda på en kopp kaffe om jag ringer och förvarnar?

    Absolut, du är så välkommen Christer. Alltid kul att få lite snack med en likasinnad över en kopp fika.
    /Lelle

  15. #55

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Uppdatering

    Här fortsätter bygget.



    Nu var det klart för att limma in plywoodlisten som bakkant mot skevrodret och vid klaffen. Går ju inte att använda bakkantlist av balsa eftersom det troligtvis skulle gå sönder och spricka upp för minsta lilla slag eller stöt om jag skulle slå emot något. (får tillräckligt med märken lite varstans att spackla över ändå)
    Metoden att lägga in en plywoodlist i bakkant har jag knyckt av Sweeper när han gjorde sina bakkantlister till vampen. Sweeper är en riktig inspirationskälla för oss andra byggsats- och ritningsbyggare.

    Klossen som jag använder har jag byggt upp med samma mått (1mm) som jag har på bakkantlisten. Har sedan fäst en bit dubbelhäftande tape (mattape) på en bit smärgelduk på den uppbyggda delen. Jag använder också nästan uteslutande smärgelduk eftersom den har avsevärt längre livslängd än vanligt slippapper, och så ”tar” det lite rejält också. Går nästan inte att slita vid användande på balsa. Är lite dyrare med det jämnar ut sig i längden.




    Här syns det hur jag byggt upp förhöjningen med en bit plywood och sedan fäst slipduken med tape. Har också lagt på lite skyddspapper på den delen som sedermera kommer att ligga an mot vingen.




    Så var det dags att mäta ut hur bred plywoodlisten ska vara. Bara att ta linjalen spänna fast och sedan är det börja slipa, och det går ganska fort med ett 100-papper. När slipklossen inte tar bort något matrial längre så är jag i nivå, dvs slipat ner till 1mm. Endast lite efterslipning behövs.




    Väldigt lätt att göra det här. Blir rakt och rätt djup. Kanten i balsaflaket bli också exakt rak med den här metoden. Bara att limma dit plywoodlisten nu.




    Här är listen fastlimmad. Skarven går nästan inte att känna, det blir väldigt precist. Innan jag limmade fast listen så fasade jag av bakkanten så att det blir en minimal springa mot klaffen. Nu är det bara att göra detsamma med klaffen, fast den har lite grövre dimension på listen eftersom den bygger ut lite längre från den bakre vingbalken.




    Här fortsätter jag med framkanten på vingen. Det är 2 st balsalister fastlimmade, en 10mm och en 4mm, som ska slipas till rätt form.




    Här är gjort en första grovhyvling med en liten balsahyvel. (Ett litet utmärkt verktyg som inte heller går att vara utan). Jag har också tagit ut mittlinjen på vingen så att det blir så rakt som möjligt när jag börja att slipa.

    När det gäller vingframkanter så slipar jag aldrig på fri hand utan jag brukar använda mej av slipklossar som jag formar efter framkantens kontur.




    Brukar bara göra en enkel mall, och sedan skär jag ut klossen av ”blåfrigolit” (heter säkert något annat) på fri hand med en värmetråd. Blir ganska exakt men det blir en del fula kanter. Nu gör det inte så mycket, det är bara att slipa bort det värsta, huvudsaken är att konturen blir någorlunda rätt.




    Bara att skära ut en bit mattape och lägga in i klossen, och sedan en bit 100-papper.




    Slutligen brukar jag skära av klossen så att den inte blir för stor, för annars är det lätt hänt att jag börjar att slipa på balsaplankningen, och det är ju onödigt..




    Då var det klart. Framkanten har fått sin slutgiltiga form.
    Yttervingen är nu i det närmaste klar, bara lite småjusteringar kvarstår, och så finslipning och glasning förståss. Men det får vänta en tid.

    Det var allt för denna gång . Nästa inlägg kommer jag att börja plankningen på innervingen och böja balsa i alla dess former och med div konstiga utrustningar!
    /Lelle

  16. #56


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    En verklig njutning att titta på en RIKTIG byggtråd.

    Med all respekt för de ARF byggare = i stort sett skruva ihop
    och lägg lite lim enl anvisning, så är det
    härligt att se när byggaren själv löser
    problem allteftersom.
    Konstigt nog verkar det vara ARF byggarna som behöver
    mest hjälp, tom osäkra var den och den bulten skall sitta
    trots fina bygganvisningar. (Menar inget illa, bara en iaktagelse)

    Får väl på skallen nu...

    Mvh Kent

  17. #57
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hrumf
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #58

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack för uppmuntade ord, Kent. "En gör så gôtt en kan".
    Det är som du vet ganska inspirerande att bygga själv, även om det tar en himla tid att få ihop ett flygplan..
    Nästa bygge blir nog en ARF, bara för att variera lite, haha.
    /Lelle

  19. #59

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Uppdatering

    Innan jag fortsätter med bygget av innervingen så ska jag visa några dråpliga försök med att böja balsa med ånga! Anledningen till att jag gjorde detta försök är att jag har en granne som är ägare till en rysligt fin mahogny/ekbåt. Han har renoverat sin båt till absolut toppskick med att bla bytt fribord av ek som han har böjt med denna metod, och enl honom så blev plankorna som spagetti efter viss tid i baslådan.

    Jag tänkte jag i mitt stilla sinne att då måste det ju också gå med balsa också. Men, vojne vojne ack vad jag bedrog mej för det fungerade inte alls, vilket kanske kan bero på hur fibrerna är uppbyggda, vad vet jag. Det slutade iaf med ett roligt försök. Visar några bilder på hur den tappra kokningen såg ut.



    Så här har jag gjort baslådan av lite gammalt virke. Slangen för att leda in ångan finns i botten på lådan.



    Så här ser den ut ovanifrån. Bara att hänga in den balsa som skulle formas och värma på med ånga. Lade på ett lock också för att få någorlunda tätt. Varmt som attan blev det iaf.




    En gammal kaffekokare kom väl till pass. En bit vattenslang som är inskjuten över pipen och så går slangen till botten på baslådan. Nu är det bara att koka.



    Här pågår full kokning. Skulle räcka med 5 minuter. Försökte dock med längre tider men inget fungerade. Försökte också med blötlagd balsa men den blev bara torr och spröd.
    Var iaf kul att försöka.



    NU ÅTER TILL VERKLIGHETEN..


    Innan jag gör klaffarna till innervingen måste plankningen först göras färdig så att formen blir den rätta.
    Här är den första balsaplankan på översidan inpassad och sitter för torkning. Det går heller inte att använda någon jigg utan det får bli maskeringstape och byggnålar som gäller.
    För att göra krökningen på balsan gjorde jag som tidigare, dvs att blötlägga och sedan sätta i press.
    Nu vet jag att det absolut bästa knepet är att använda fönsterputs med ammoniak inblandat.



    Här har jag skurit ut en form till vingböjningern i blåfrigolit.



    Spänn fast lite löst över mallen när balsan legat i vatten i ett par timmar.
    Låter den sitta så här över natten.



    Tyckte till slut att frigoliten var för mjuk så jag gjorde så småningom en ny form av plywood viket fungerade mycket bättre.
    Bara att fortsätta med att limma fast resten av balsaplankningen på översidan.




    Här är höger översida klar. Dags att vända på alltsammans och börja på undersidan. Lite struligt med att böja balsan, men till slut funkade det rätt bra.

    Instruktionen som följde med bygget har jag ingen som helst nytta av. Där får jag inga tips på hur dom olika delarna ska prepareras för att passa. Den ger bara info om i vilken ordning dom ska monteras. Det är allt. Jag har sagt det förut och säger det igen; Skitdåligt!!



    Efter att ha gjort flera försök med vridningscentrum på klaffarna så fick jag bygga om dom åtskilliga gånger som jag nämnt tidigare. Formen på dom slutliga gångjärnen hittade jag på en USA-site där jag kunde se hur killen hade gjort på sin Corsair. Eftersom det inte fanns några bilder på gångjärnet så fick jag pröva mej fram och lyckades så småningom att hitta rätt vridningscentrum.
    Nu var det bara att tillverka i massupplaga, 12 st.



    Här har jag provmonterat dom nya gångjärnen på den innersta klaffen.



    Tillverkning av motsvarande fäste för gångjärnen i klaffen. Jag föredrar att montera dubbla fästen eftersom det blir mycket stadigare. Masstillverkning igen, 24 st.
    Nu kan jobbet med att tillverka klaffarna börja på allvar. Lösningen med gångjärnen är ju klar nu.

    Tillverkningen av den innersta klaffen gjordes på samma sätt som den yttre så det visar jag inte igen.



    Första delen av den innersta klaffen klar och det första paret gångjärn fastlimmat. Undersidan är i detta lägen inte plankad ännu.



    Här provar jag att fälla klaffen. Fällningen är ung 15°



    Fällning ung 30°



    Full fällning ung 50°

    Hur var det du sa i ett tidigare inägg Christer L, Sexigt??

    Det får bli allt för denna gång. Nästa inlägg fortsätter jag med att bygga mellanklaffen och planka undersidan.
    /Lelle

  20. #60


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Snygg balsakokare

    "Instruktionen som följde med bygget har jag ingen som helst nytta av. Där får jag inga tips på hur dom olika delarna ska prepareras för att passa. Den ger bara info om i vilken ordning dom ska monteras. Det är allt. Jag har sagt det förut och säger det igen; Skitdåligt!!"

    Detta känner man igen....
    Samma problem med min Stearman, iof är manualen tjock
    men man visar hur det ska se ut sen får man lösa
    problemen bäst fan man kan.

    Mvh Kent

Liknande ämnen

  1. H9 F4U Corsair
    Av dubba i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 20:42
  2. Inlärningsväg från 0 till Marutaka Corsair
    Av Sgt. Stinger i forum Allmänt om flyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 20:33
  3. ESM F4U Corsair
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 08:24
  4. Ritning till en marutaka corsair
    Av Zekee i forum Allmänt om flyg
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •