Reklam

 
Sidan 7 av 11 FörstaFörsta ... 234567891011 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 207

Ämne: Marutaka Corsair F4U-1A

  1. #121


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    MMMMM....Lelle min idol
    Inget på hyllan hos hobbynasarn eller nånannanstans,
    då tillverkar han själv!

    Bästa Hälsningar
    Kent

  2. #122

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    MMMMM....Lelle min idol
    Inget på hyllan hos hobbynasarn eller nånannanstans,
    då tillverkar han själv!

    Bästa Hälsningar
    Kent

    Hej Kent, idolen.

    När det gäller att tillverka egna lösningar så har du mer än väl bevisat att du är en sjutusan till hejare på det. Titta bara på Cub´en . Riktigt trivsamt att föja det bygget.
    /Lelle

  3. #123

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Det var länge sen vi kollade på film, var det inte?

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=BQLHm3tCIAA&feature=related"]YouTube - Vought F4U Corsair 1/5[/ame]

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=XTItt5Eu64M&feature=related"]YouTube - Vought F4U Corsair 2/5[/ame]

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=P3r6uq6g6-g&feature=related"]YouTube - Vought F4U Corsair 3/5[/ame]

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=R89dOT7DzQE&feature=related"]YouTube - Vought F4U Corsair 4/5[/ame]

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=FOy6eOGIx3A&feature=related"]YouTube - Vought F4U Corsair 5/5[/ame]

  4. #124
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking

    Ljudet................Häftigt...
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  5. #125

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Härliga rullar Christer. Dom hade jag inte sett tidigare. Tack!
    Corsairen behöver minsann inga katapulter för bli lufburna, här räcker det med en massa power, tex 2800 Hp.

    Intressant att också få se lite historia om Corsairen och en glimt från Pratt & Whitney och att få se skalet och tillverkningen av en double wasp.
    /Lelle

  6. #126

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Oljekylarna

    Då var det dags att ta itu med oljekylarna. Nu börjar det lite mera roliga jobbet med att göra lite detaljer istället för harvandet med att bara planka balsaflak.



    Dom här två delarna ska så småningom bli dom speciella oljekylarna som är så karaktäristiska för Corsairen och som sitter på mittenvingens innerdel. Det blir en hel del jobb innan dom får rätt form. Det som gäller är som vanligt ”Sand to shape”.



    Lite ”torrinpassning” utan limmning.



    Fick ta lite hjälp av litteratur på hur kylarna ska se ut. Nu går det inte att få till exakt utförande på dom eftersom det är för lite plats bakom, men får göra så gott det går.
    Nu blev jag varse den första svårigheten, var skulle jag hitta ett galler som hade så små maskor att det kan se någorlunda vettigt ut. Alla galler av olika dimensioner som jag hade liggandes hade alltför stora maskor så det funkade inte, och järnhandlar´n hade heller inget som passade. Nu gällde det att få fart på hjärncellerna. Var fanns det att köpa.



    Kom på en ide´ vid frukostbordet! Radion som vi har stående där har ju näst intill alldeles lagom stora maskor som skydd för högtalarna, det skulle ju vara perfekt. Nu kan jag ju inte sno dom, då skulle nog inte apparaten bli så rolig att se på, så vad göra?
    Kom på den lysande idee´n att åka in till radiohandlar´n i stan och fråga om han hade några lösa galler på hyllan, och visst hade han det. 2 st galler till Pioneer´s högtalare för 50 bagis. Tips till er andra som letar galler i ung samma storlek, besök radiobutiken.



    Det första jag fick göra var att fräsa ur ett spår på baksidan så att gallret kunde komma så långt fram som möjligt. Framkanten är ju avrundad så gallret hamnar några mm från framkanten.
    Byggde sedan upp baksidan om limmade fast den. Nu ska ”spjällen” tillverkas och limmas på plats.



    Tillverkade dom av 1mm ply, och böjde dom runt ett kvastskaft. Det går åt 6 st till varje sida.



    Inpassning och limning.



    3 st spjäll på plats.



    Närbild på gallret



    Då var vänster sida klar, bara att ta sats och göra den högra också.



    Och här är båda sidorna klara, och nu börja man se av detaljerna att det ska bli en Corsair så småningom.

    Det får bli allt för denna gång.
    /Lelle

  7. #127
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Härligt att se! Kul när man ska göra något och får inspiration från något heeeelt annat och det blir så kanon! Den där maskinen måste jag få se flyga när den är klar, gillar Corsair!
    Våga vägra Powerbox!

  8. #128

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det där blev snyggt, Lelle!!!

    En vinter till, sedan är den klar för kommande fullgasrepor på låg höjd. Mmmm!!

    Väntar med spänning på nästa uppdatering!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #129

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack för uppmuntran, Per & Tigern

    Per; Jag börjar också bli sugen att få se den flyga, men det är mycket kvar. Har vi tur så flyger den i Eskilstuna kommande sommar!
    /Lelle

  10. #130
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Wow, till Eskilstuna...
    Får nog öppna kartongen snart till min P51 om jag ska hinna klart den till Eskilstuna träffen........................................... .....................................

    År 2012 eller så
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #131
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Sablar va snyggt de blev med Oljekylarna .. Får väl snart inrätta en ny klass "Lelle klass" Så att Ompa inte ska känna sig så ensam på toppen hihi.

    Ha en trevlig lördagskväll
    /Martin

  12. #132


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Jösses!....
    Visst nämnde jag någonstans att du är min idol eller?

    Mvh Kent

  13. #133

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Får väl snart inrätta en ny klass "Lelle klass" Så att Ompa inte ska känna sig så ensam på toppen hihi.

    /Martin
    Hej Martin.

    Saknade dej i Tranås igår!

    Lelleklass, Nja det får nog vara. Det finns några riktigt duktiga byggare här på forumet som fortfarande bygger enl sos-metoden (stickor och strån). Jag tänker förståss på Göran Sweeper, Ivve Hallberg och så Kent Genland, mästare på att kröka lithoplåt, och så kommer naturligtvis Ompa med sitt nya Mustangbygge, bara för att nämna några. Det finns absolut flera som bygger vackra modeller i sina lador som vi tyvärr inte får ta del av..

    Det här är gossar som kan konsten att forma balsaflak och plåt till riktigt vackra flygplan, och dit har jag ganska långt. Däremot har jag en stor portion av tålamod vilket behövs ibland, ochdet är nog en gemensam nämnare för oss alla scratchbyggare.

    Vet du Martin, jag tycker att en ”Ompaklass” räcker. Som jag sa till Ompa i Tranås. "Fan, din klass låter som en Sovjetiskt atomubåt, hehe".


    Kent; Vi måste nog knäcka ett par pilsner någon gång!
    /Lelle

  14. #134


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Kent; Vi måste nog knäcka ett par pilsner någon gång!


    Skulle vara rackarns kul, stående inbjudan till dej o jag bjuder på
    pilsnern/pilsnarna

    Bästa Hälsningar Kent

  15. #135
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej Martin.

    Saknade dej i Tranås igår!

    Lelleklass, Nja det får nog vara. Det finns några riktigt duktiga byggare här på forumet som fortfarande bygger enl sos-metoden (stickor och strån). Jag tänker förståss på Göran Sweeper, Ivve Hallberg och så Kent Genland, mästare på att kröka lithoplåt, och så kommer naturligtvis Ompa med sitt nya Mustangbygge, bara för att nämna några. Det finns absolut flera som bygger vackra modeller i sina lador som vi tyvärr inte får ta del av..

    Det här är gossar som kan konsten att forma balsaflak och plåt till riktigt vackra flygplan, och dit har jag ganska långt. Däremot har jag en stor portion av tålamod vilket behövs ibland, ochdet är nog en gemensam nämnare för oss alla scratchbyggare.

    Vet du Martin, jag tycker att en ”Ompaklass” räcker. Som jag sa till Ompa i Tranås. "Fan, din klass låter som en Sovjetiskt atomubåt, hehe".


    Kent; Vi måste nog knäcka ett par pilsner någon gång!

    He he he, atom ubåt. Mmmmmmmmm. Me like.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #136

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Plugg till motorkåpan

    Ni som har följt den här byggtråden vet att det varit lite bekymmer med att få någon som kunde tränga ut kåpan lite i framkant, den är ju djupdragen i aluminium så det borde inte ha varit omöjligt. Jag har ju besök flera personer som trodde sig kunna göra det med det har i slutänden bara blivit, njet.
    Då återstår bara att själv försöka att göra en i glasfiberarmerad plast.





    Eftersom jag har beslutat mej för att sätta in en Moki 150 så var det nöd och tvunget att banka ut fronten eftersom den var för smal. Kåpan avsmalnar med totalt 15 mm i diameter, dvs 7.5 mm i sida. Den var precis 255 mm 60 mm före framkanten, samma mått som Moki´n har som dödmått, och det gick ju bara inte att använda den rakt av då.



    Beslutade mej för att spackla upp den till 270mm, samma mått som i bakkant, och 7,5 mm så det är ju inte särskilt mycket. Använde mej helt enkelt av vanligt väggspackel till dom första lagren. Fick spackla i flera omgångar för att få spacklet att torka ordentligt, samt att det krymper lite efter att det torkat. Dom sista lagren använde jag mej av ett finspackel för att justera bort alla gropar och blåsor.







    Jag har också bestämt mej för att göra den med öppna luftutsläpp så jag byggde upp dom med vanlig blå cellplast och sedan spacklade jag upp resten.
    Slutligen så sprutade jag den med att par lager av Hagmans sprayspackel och vattenslipade den först med 400 och sedan 600 papper tills jag blev nöjd.





    Nu åkte jag in till en kompis som har en lackfirma som sprutade den med 2-komp lack. Han fick ta vad han hade i sprutan då han hade nå´n lack på gång, så det blev en Toyotaröd kulör.
    Då kan vi väl säga att pluggen är klar för avgjutning, och det bästa är att kåpan går att återställa till sitt ursprungliga skick utan några som helst skador och åverkan, ifall att jag nu skulle vilja det.

    Det får bli allt för denna gång. Nu återstår att göra en delningsskiva, för det kommer knappast att gå att få loss den färdiga formen från pluggen annars. Nu krymper ju inte epoxy nämnvärt men tror att det blir bättre med att göra en delningsskiva iaf. Nu återstår att tillverka själva formen.

    Måste erkänna att detta är mitt allra första försök till att göra en så pass stor form. Har förvisso gjort landningsställ, hjulkåpor och någon liten motorkåpa tidigare, men det är allt. Det får väl bli ”Try and error”!
    /Lelle

  17. #137


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Du är då fanken i mej värst

    Vilken finnish, hoppas det går bra med
    formen.

    Mvh Kent

  18. #138

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Du är då fanken i mej värst

    Vilken finnish, hoppas det går bra med
    formen.

    Mvh Kent

    Va fasen, Kent! Bor du vid dator´n eller är du "Stadsanställd" också?
    Formen ja. Jo jag hoppas att den också blir lyckad!
    /Lelle

  19. #139

    Standard

    Hei Lennart. Takk for senast. Pluggen såg snygg ut. Flygselskapet Norwegian har også rød nese! Hehe. Men om du skal på skalabedømming, kan det vel hende at domaren ser at den blev lite tjock fremst, eller? Men med Moki 150 så måste det bli så där. På min tror jeg at det blir Saito 450. Jeg tror jeg må til radiomannen og skaffe galler til oljekylarna
    Om det inte er plats til Moki150 inni motorkåpan, blir det som du ser på avataren plats til mitt hufvud!
    Hälsningar Rolv B
    Senast redigerat av Lupus49 den 2009-09-22 klockan 22:23. Anledning: humor

  20. #140

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Kanske försent att bygga en Corsair F2G?? :

    "The year 1949 saw the last running of the famous “National Air Races” that had historically been held since 1929 at Cleveland, Ohio in the USA.
    On that last occasion in Cleveland and of the “Tinnerman Trophy Race” …The winner was Ben McKillen who flew a powerful former WW2 Corsair F2G fighter plane sporting a spectacular red paint scheme that he had applied especially for the Cleveland Races. He also came third in this colourful Corsair in the Thompson Trophy Race at the same event".





    Men kåpan blev det en j-kla finish på, t.o.m. Lelle är med på bild!!

Liknande ämnen

  1. H9 F4U Corsair
    Av dubba i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 20:42
  2. Inlärningsväg från 0 till Marutaka Corsair
    Av Sgt. Stinger i forum Allmänt om flyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 20:33
  3. ESM F4U Corsair
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 08:24
  4. Ritning till en marutaka corsair
    Av Zekee i forum Allmänt om flyg
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •