Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kan man balansera en LiPo-ack i obalans?

  1. #1

    Standard Kan man balansera en LiPo-ack i obalans?

    Hej!
    Jag har precis köpt en ny laddare med balansering samt två nya 2S 1500 MAh-ackar.

    Tyvärr verkar det vara fel på laddaren och nu är båda ackarna i obalans med en cell på 4,3 V och de två övriga cellerna på 3,0 V.

    Frågan är om jag med en fungerande laddare kan få ackarna i balans igen, eller om jag ska lämna tillbaka dem till butiken tillsammans med laddaren?
    mvh Mattias

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Är allt nytt och köpt på samma ställe så lämna tillbaka grejorna och kräv fungerande laddare/ackar - det skulle i vart fall jag gjort.
    Visst kan det vara möjligt att få ackarna i balans igen men ingen garanti på något vis när de är så mycket i obalans.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Tack!
    Har lämnat in ackarna och laddaren idag och de skulle gå igenom prylarna. Fick dock inte några nya grejor på stört, så jag får väl ta en bygghelg istället för att flyga...
    mvh Mattias

  4. #4

    Standard

    Dum fråga bara, du skrev 2s 1500mah men sen att ena cellen var 4.3v å de andra två 3.0v ?

    En 2s ack har bara två celler så jag får inte riktigt ihop hur laddaren kan säga att ena är 4.3 medans de andra två är 3.0 hade du rätt kontakter etc?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    ska nog vara 2st 1500mah.. eller ?
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  6. #6

    Standard

    "två nya 2S 1500mah" är väl 2st 2cells 1500mah?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    my bad
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  8. #8

    Standard

    Hej!
    Ursäkta felskrivningen. Menade givetvis 3S.

    Är det någon som råkat ut för liknande problem med laddaren, tex med just denna E-sky EK-0852? http://www.twf-sz.com/english/products.asp?prodid=0097

    mvh Mattias

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har inte just denna men en liknande E-sky-laddare/balanserare har jag testat -och den imponerade inte direkt eftersom den bara fungerade intermittent.
    Vill också minnas att flera haft problem med just den modell jag provade - att den helt enkelt inte var riktigt pålitlig i spänningsmätning/balansering. Men det var som sagt en annan modell av samma fabrikat och det kan ju trots allt hända att dom bättrat sig..
    Det finns massor av hyfsade laddare/balanserare som bl a har inställbar laddström (och spänning) samt display så man har lite koll på vad som försiggår i acken - satsa på en sådan istället är mitt råd.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Hej!
    Här kommer upplösningen på mitt problem med obalanserade ackar.

    Inledningsvis så ville inte butiken byta ut något eftersom de påstod att jag skulle ha laddat ur ackarna för mycket och att de inte hittat något fel på laddaren

    Till slut lyckades jag förklara och visa för dem att det var fel på laddaren. Det visade sig då att butikens reparatör inte ens tittat på laddaren utan bara sagt att det inte var något fel på den.

    Laddaren laddade bara en cell, oavsett hur många celler batteriet innehöll. Dessutom gick kylfläkten konstant på min laddare, medan butikens laddare av samma modell var vartalsreglerad efter belastning.

    Slutet gott trots allt, och jag gick hem med en ny laddare och två nya ackar. Tack för hjälpen och era tips.

Liknande ämnen

  1. T motors obalans?
    Av Defuncta i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 10:40
  2. Balansera Xoar propellerar
    Av slin i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 19:17
  3. Balansera bixler
    Av Defuncta i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 22:23
  4. Balansera spinner
    Av rnermfors i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-16, 20:29
  5. Balansera propeller
    Av McLund i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 15:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •