Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: kyosho concept 30

  1. #1
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard kyosho concept 30

    hej har fått en concept 30 av min far. finns det någon som vet om man kan hitta eller har några grejor till en sådan? kanske skala kropp eller något annat kul. vet att den har sina år på nacken.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Hör med "Slotcar" i Stockholm. De är generalagent för Kyosho!

  3. #3
    trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Statlig anställd
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Hej trodde Slotcar bara sålde bilar o bilbanor

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Nej! Slotcar sålde hela Kyoshos sortiment, R/C flygplan och helikoptrar såväl som båtar och bilar.

  5. #5

    Standard

    Du får söka efter skalakroppar till 30 helikoter så kommer du finna en hel del. Det tråkiga med din 30:a är tillgången på reservdelar så jag skulle nog rekomendera dig att flyga den så länge den håller å sen satsa på nått modernare med skalakropp.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    okey tack för svaren. jag fick en hel del reservdelar med så det kommer nog att klara sig (hoppas jag). har kollat på andra nyare man det känns inte som att jag vill lägga dom pengarna ännu.. innan jag kan lite om äggvispar.

  7. #7
    trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Statlig anställd
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Nej! Slotcar sålde hela Kyoshos sortiment, R/C flygplan och helikoptrar såväl som båtar och bilar.
    Hej hittar bara bilar har du en länk där dom visar delar till heli o flyg

  8. #8

    Standard

    www.kyosho.se jaka e kvar på 70-talet...

    Med viss modifieringa kan kanske thunder tigers kroppar passa, men prova sök i google efter en skalakropp. Du kan ju annars kolla på www.rcheli.se de har säkert bra råd till dig!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9
    trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Statlig anställd
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Hej Hanke det är min son fick helin

  10. #10
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    184
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    Century har en del kroppar som passar, här är en jämförelsetabell över vilka av deras kroppar som passar till vad:

    http://www.centuryheli.com/products/.../fuselcrt.html

    Fast.. har du ingen tidigare erfarenhet av helisar så skulle jag råda dig att ställa den på en hylla som prydnad än börja med en sådan idag, särskilt inte börja med heli och direkt sätta på en skalakropp. För en miljard år sedan hade jag själv tidiga concept helisar och jag vill verkligen inte tillbaks till dem, då var de riktigt bra men jämfört med de moderna som finns nu så skulle jag inte ens ta emot en gratis..

    /Nik

  11. #11
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    okey tack för tipset. nä inte ställa på hyllan. jo nya helisar e ju säkert bättre men som jag sa innan att jag e inte villig att lägga sådana pengar.... har tillräckligt med utgifter ändå....

  12. #12
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Hej

    Hade en sån som första heli under min korta helikarriär. Även fast jag hade delar till den så lyckades jag såklart paja en del som inte fanns i min samling.. Den flög (hovrade) iaf fint innan den sa upp sig. Sålde den som reservdelar och köpte en modernare heli med lite annan prispolicy på delar..
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej, Concept 30 går alldeles utämrkt att prova helikopter med. Men du bör kolla upp alla kullinkar, leder och annat mekaniskt efter så många år. Även om den funnits i familjen och vet det mesta om den så räcker det med minsta miss så har du risk för en krasch som du inte orsakat i dina försök att lära dig. Är det en originalversion utan uppgraderingar så är kulorna i plast och där kan finnas luriga skador som är svåra att se.
    Är den med ett mekaniskt gyro så kan det vara värt pengarna att titta på ett nytt. Där finns mycket att välja på men många kommer säkert att säga Futaba 401 och ett servo 9254. Då har du bättre möjligheter att lyckas få den flygbar.

    Jag har hängt min Concept 30 i garagetaket men ibland kliar det att testa den igen.

    Du frågade även efter skalakropp och då bör du veta att standardkonan för att ansluta startern mot, måste bytas ut. Den kommer oftast innanför kroppen och ny anslutning blir via ett startskaft med insex.
    Med en skalakropp blir det även mycket bökigare att mecka och justera mekanik och motor. Är du ändå intresserad i början, av en skalakropp så finns det att hitta. Jag har t.ex. en Jetrangerkropp och en "Ekorre" Equirel som passar om du vill gå vidare och testa.
    Lycka till och hör av dej om jag kan hjälpa till, jag har lite olika helis som jag lärt mej lite på.

    /Tomas

  14. #14
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    hägle du har pm

  15. #15
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    flygbar e den redan. det e inga problem att flyga den det har jag gjort. Gyrot e väl det jag har funderat på att byta ut men jag får se.

  16. #16
    jobexs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Hej

    Concept 30 måste ha sålts i ganska många exemplar, så jag tror inte alls att det behöver vara svårt att hitta delar, med lite "dammsugning" kan du säkert hitta folk som har mycket liggande.

    Jag började med en sådan heli för rätt många år sedan, och samlade på mig delar i massor, hade nog kunnat plocka ihop 10 helikoptrar av dem om jag velat.....:-). Sålde de 2 sista SRX:erna för ca 1 år sedan och skickade då med alla extradelar jag hade. Jag är övertygad om att du kan få ihop rätt mycket delar för en liten peng om du tex anonserar här på forumet, hade jag haft något kvar kunde du fått det mot portokostnaden.

    Lycka till med heliflygande, för även om det är en gammal heli och det finns bättre/modernare idag, så kommer du säkert ha mycket glädje med av den.

    Mvh Johan B

Liknande ämnen

  1. Kyosho Cub
    Av blåflyg i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 16:22
  2. Kyosho DC-3
    Av Piddos i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 08:14
  3. Kyosho CAP 232 .40
    Av colsson i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 06:14
  4. Kyosho CAP 232-60
    Av Frank i forum Metanolmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 08:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •