Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

mne: Strmfrsrning till mottagare?

  1. #1

    Reg.datum
    Apr 2007
    Inlgg
    47
    Klubb
    Eslv & Helsingborg

    Standard Strmfrsrning till mottagare?

    Hej!

    Har funderat lite p hur man skall fixa till strmfrsrjningen p skrast stt i modellen. Grejorna kommer att sitta i en stor skalamodell (dubbeldckare) med bensinmotor. Har en Futaba 6014 mottagare (2,4 GHz) till vilken jag skall anvnda 5 st 8 kg servon. Jag skulle vilja ha 2 st ackar (4,8 Volt) till mottagaren fr att uppn lite hgre skerhet och hade tnkt koppla in ena acken direkt till "Batt" ingngen p mottagaren och den andra acken till en ledig servoutgng p mottagaren. Borde vl funka? Ackarna r helt nya MPX ackar av samma typ p 4,8V/3000mah. Vill inte anvnda ngon "Powerbox" om jag inte r absolut tvungen. Knns som lite verkurs.

    Ngon som har andra tips om vettiga strmbrytare att anvnda mellan acke och mottagare, eller andra kopplingar som funkar bra?

  2. #2
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    824
    Jobb
    Lastbilschauffr
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Hej!
    Hr har du en rejl strmbrytare http://dlenginesaustralia.com/dlshop...&productId=101 . Har tv sna i min cub, dom funkar riktigt bra och dom r rtt s billiga ocks 55 kr/st jmfr med Futabas HD switch fr 100kr/st
    //Robert Sderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  3. #3
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Varfr inte skippa strmbrytaren? Anvnd 50 Amp "Dean"-kontakter p mottagaracken. Man kan gra det p elmodeller - varfr inte i en bensin/metanolmodell?
    r du listig kan du limma in en hona Deankontakt i kroppssidan och koppla den i serie med acken. Nr Du ska sl p strmmen byglar du kontakten med en hane Deankontakt... Sitter skert och ger inga frluster.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  4. #4
    MagnusStrmqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    370
    Jobb
    Teknisk sljare
    Klubb
    Hka Halmstad

    Standard

    Det br funka och du fr 6000mAh p kpet
    PMa om du vill kpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rk
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    70" P-47 m OS GF30 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drnare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

  5. #5
    MrJets avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vnersborg Modellflygklubb

    Standard

    Nja, det funkar skert men det r ju egentligen ingen bra lsning.

    Eftersom acc paketen blir paralellkopplade och det alltid finns sm
    spnnings variationer i alla celler eller accpaket s kommer det accpaket
    som har lgre pnning att dra ur det andra tills dom r p samma niv,
    s lngt r det ju ingen fara eftersom det r s sm variationer.
    (om alla celler r friska)
    Men tnk om du fr kortis i en cell p det ena paketet, d kommer du f
    en strmrusning mellan paketen tills spnningen r utjmnad igen.

    Du vinner egentligen inget p att koppla p detta stt, lika bra att kpa
    starkare celler (mah) tycker jag.

    Mvh.
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Bara en liten fundering....
    Hur ofta fr ni kortis eller avbrott i en mottagarack ?
    Jag flyger eldrivet till 100 % och har aldrig ngra ack-problem - inte under drift i vart fall. S jag r en aning tveksam till om ni hjer skerheten vrst mycket via dubblerad strmfrsrjning. Tror mera p Ove's id att skippa strmbrytaren i s fall. Visst - OM det intrffar ett fel i mottagaracken s r det inte kul. Men sndaracken kan vl lika grna ge upp...eller ? Hur mnga har dubblerade sndarackar ? Visst r det bra att frska minimera felorsaker men ibland blir jag lite fundersam om man inte satsar pengarna p lite ondiga saker. Inget r bttre n den svagaste lnken men frgan r vad som r den svagaste lnken...och jag tvivlar p att det r en (vlsktt) mottagarack. Det knns lite som att det enklaste att tgrda r att dubblera strmfrsrjningen utan att riktigt analysera om det r ett reellt problem.
    Sen har jag full frstelse om man vill skra upp en t ex turbinkrra s mycket man kan - den r ju dels tmligen dyr, dels ocks mycket farlig om den blir ostyrbar. Men man behver nog fundera p om det verkligen bara r strmfrsrjningen som r den svaga lnken. Jag tror t ex att vi som styr krran r en avsevrt svagare lnk..
    Hlsningar
    Roger

    PS: Dremot skall man vara noga med underhllet av sina ackar. r det NiMh-ackar s skadar det knappast att kolla kapaciteten lite d och d via laddning/urladdning med en bttre laddare. Att "bara" ladda med en lngsamladdare r nog OK fr cellerna men ger ingen som helst indikation om dom brjar tappa kapacitet eller ngon av cellerna brjar bli smre. Investera allts i en s k computer-laddare och hll kolla p era batterier - det tror jag ger mera i lnga loppet n att dubblera strmfrsrjningen i era dyrbaraste krror. Samt inse att ackar r frbrukningsvara - inget man kper nytt vart 10:e r och som dremellan skall frvntas fungera. Det kanske fungerade med gamla NiCd-ackar av hg kvalitet men inte idag, tyvrr.
    Slutligen - frr testade man ofta nya grejor i en gammal skrutt-krra innan det monterades i nya, fina, dyra krran. Och det gllde ven mottagarackar - en ny sdan kan mycket vl vara dlig s ven nya ackar mste kollas noga och inte minst cyklas ngra gnger innan de ger full kapacitet (NiMh-ackar frmst). Och d fr man ju koll p bde spnning, belastbarhet samt kapacitet.
    Senast redigerat av McRegor den 2009-01-13 klockan 08:50.

  7. #7
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Denna switch ska med funka bra

    http://www.fullkontroll.se/crrc-swit...48928f3f39cb3b 69kr

  8. #8
    MrJets avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vnersborg Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hej,
    Bara en liten fundering....
    Hur ofta fr ni kortis eller avbrott i en mottagarack ?
    Jag flyger eldrivet till 100 % och har aldrig ngra ack-problem - inte under drift i vart fall. S jag r en aning tveksam till om ni hjer skerheten vrst mycket via dubblerad strmfrsrjning. Tror mera p Ove's id att skippa strmbrytaren i s fall. Visst - OM det intrffar ett fel i mottagaracken s r det inte kul. Men sndaracken kan vl lika grna ge upp...eller ? Hur mnga har dubblerade sndarackar ? Visst r det bra att frska minimera felorsaker men ibland blir jag lite fundersam om man inte satsar pengarna p lite ondiga saker. Inget r bttre n den svagaste lnken men frgan r vad som r den svagaste lnken...och jag tvivlar p att det r en (vlsktt) mottagarack. Det knns lite som att det enklaste att tgrda r att dubblera strmfrsrjningen utan att riktigt analysera om det r ett reellt problem.
    Sen har jag full frstelse om man vill skra upp en t ex turbinkrra s mycket man kan - den r ju dels tmligen dyr, dels ocks mycket farlig om den blir ostyrbar. Men man behver nog fundera p om det verkligen bara r strmfrsrjningen som r den svaga lnken. Jag tror t ex att vi som styr krran r en avsevrt svagare lnk..
    Hlsningar
    Roger

    PS: Dremot skall man vara noga med underhllet av sina ackar. r det NiMh-ackar s skadar det knappast att kolla kapaciteten lite d och d via laddning/urladdning med en bttre laddare. Att "bara" ladda med en lngsamladdare r nog OK fr cellerna men ger ingen som helst indikation om dom brjar tappa kapacitet eller ngon av cellerna brjar bli smre. Investera allts i en s k computer-laddare och hll kolla p era batterier - det tror jag ger mera i lnga loppet n att dubblera strmfrsrjningen i era dyrbaraste krror. Samt inse att ackar r frbrukningsvara - inget man kper nytt vart 10:e r och som dremellan skall frvntas fungera. Det kanske fungerade med gamla NiCd-ackar av hg kvalitet men inte idag, tyvrr.
    Slutligen - frr testade man ofta nya grejor i en gammal skrutt-krra innan det monterades i nya, fina, dyra krran. Och det gllde ven mottagarackar - en ny sdan kan mycket vl vara dlig s ven nya ackar mste kollas noga och inte minst cyklas ngra gnger innan de ger full kapacitet (NiMh-ackar frmst). Och d fr man ju koll p bde spnning, belastbarhet samt kapacitet.

    Mycket klokt sagt....

    Mvh
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  9. #9
    MrJets avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vnersborg Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlgg
    Denna switch ska med funka bra

    http://www.fullkontroll.se/crrc-swit...48928f3f39cb3b 69kr

    Sigun. Den switchen r inte att rekommendera till krror med lite
    strre strmuttag, det r faktiskt en jtteliten klen brytare som
    nog endast br anvndas till mindre plan. Fiffigt med lysdiod och
    laddutag dock.

    Mvh.
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  10. #10
    MagnusStrmqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    370
    Jobb
    Teknisk sljare
    Klubb
    Hka Halmstad

    Standard

    Skulle ngon kunna ge exempel p en "rejl" strmbrytare fr hga strmuttag, som sljs i Sverige? Grna med ladduttag
    PMa om du vill kpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rk
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    70" P-47 m OS GF30 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drnare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

  11. #11
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    En sdan hr kanske man skulle satsa p istllet d

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6581

    Den pallar vl 50 ampere s de borde klara sig, nackdelen r vl att man inte kan ladda genom det uttaget.

    Dock s verkar dessa trots allt funka i strre maskiner, iallafall om man fr tro p recensionerna

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4309

    /Martin

  12. #12
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlgg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenfretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    graupner har en
    Med inbyggt ladduttag, en hg kvalitetsbrytare
    Rekomenderas till allt ver 1,6m d man fr extrent lg spnningsfall i brytar kretsen. Kabel arean r ca 1mm2 , tv servokontakter kopplas till mottagaren p valfri servoingng, r den upptagen kan servot kopplas i den inbygda "Y" kontakten , den andra an anvndas till ackvarnaren.
    OBS ! special kontakt p mottagar acken krvs. art:2988
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlgg
    En sdan hr kanske man skulle satsa p istllet d

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6581

    Den pallar vl 50 ampere s de borde klara sig, nackdelen r vl att man inte kan ladda genom det uttaget.

    Dock s verkar dessa trots allt funka i strre maskiner, iallafall om man fr tro p recensionerna

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4309

    /Martin
    Fr guds skull grabbar! r det inte bttre att rkna ut max strmfrbrukning i mottagare och servon innan ni brjar rekommendera strmbrytarstorlekar.
    Owe menade skerligen inte att Deankontakten behvdes fr sin kapacitet, utan fr att den r grymt praktisk och dessutom billig.
    http://www.fullkontroll.se/crrc-swit...48928f3f39cb3b duger naturligtvis till skt applikation.
    Det r bara att lgga ihop varje enskild komponents max strmfrbrukning. Vilket egentligen aldrig heller kommer att intrffa. Ta 80% och berkningen r klar.
    r man rdd om sin krra s rknar man och dubblar! :-)

    MVH Malfamartin

Liknande mnen

  1. Problem med mottagare till futaba
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2011-06-17, 12:43
  2. Skild ack till mottagare?
    Av lnning i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 16
    Senaste inlgg: 2008-09-29, 13:14
  3. anslutningar till mottagare
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2007-07-03, 12:16
  4. inkoppling acc till mottagare
    Av loop i forum Allmnt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2007-05-19, 09:27
  5. Mottagare till aircombat?
    Av frerut i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2006-06-07, 08:29

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •