Reklam

Resultat 1 till 13 av 13

mne: Strmfrsrning till mottagare?

Reg.datum
    Apr 2007
    Inlgg
    47
    Klubb
    Eslv & Helsingborg

Standard Strmfrsrning till mottagare?

Hej!

Har funderat lite p hur man skall fixa till strmfrsrjningen p skrast stt i modellen. Grejorna kommer att sitta i en stor skalamodell (dubbeldckare) med bensinmotor. Har en Futaba 6014 mottagare (2,4 GHz) till vilken jag skall anvnda 5 st 8 kg servon. Jag skulle vilja ha 2 st ackar (4,8 Volt) till mottagaren fr att uppn lite hgre skerhet och hade tnkt koppla in ena acken direkt till "Batt" ingngen p mottagaren och den andra acken till en ledig servoutgng p mottagaren. Borde vl funka? Ackarna r helt nya MPX ackar av samma typ p 4,8V/3000mah. Vill inte anvnda ngon "Powerbox" om jag inte r absolut tvungen. Knns som lite verkurs.

Ngon som har andra tips om vettiga strmbrytare att anvnda mellan acke och mottagare, eller andra kopplingar som funkar bra?

Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    824
    Jobb
    Lastbilschauffr
    Klubb
    KMFK

Standard

Hej!
    Hr har du en rejl strmbrytare http://dlenginesaustralia.com/dlshop...&productId=101 . Har tv sna i min cub, dom funkar riktigt bra och dom r rtt s billiga ocks 55 kr/st jmfr med Futabas HD switch fr 100kr/st
    //Robert Sderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Varfr inte skippa strmbrytaren? Anvnd 50 Amp "Dean"-kontakter p mottagaracken. Man kan gra det p elmodeller - varfr inte i en bensin/metanolmodell?
    r du listig kan du limma in en hona Deankontakt i kroppssidan och koppla den i serie med acken. Nr Du ska sl p strmmen byglar du kontakten med en hane Deankontakt... Sitter skert och ger inga frluster.

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

MagnusStrmqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    370
    Jobb
    Teknisk sljare
    Klubb
    Hka Halmstad

Standard

Det br funka och du fr 6000mAh p kpet
    PMa om du vill kpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rk
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    70" P-47 m OS GF30 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drnare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

MrJets avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vnersborg Modellflygklubb

Standard

Nja, det funkar skert men det r ju egentligen ingen bra lsning.

Eftersom acc paketen blir paralellkopplade och det alltid finns sm
    spnnings variationer i alla celler eller accpaket s kommer det accpaket
    som har lgre pnning att dra ur det andra tills dom r p samma niv,
    s lngt r det ju ingen fara eftersom det r s sm variationer.
    (om alla celler r friska)
    Men tnk om du fr kortis i en cell p det ena paketet, d kommer du f
    en strmrusning mellan paketen tills spnningen r utjmnad igen.

Du vinner egentligen inget p att koppla p detta stt, lika bra att kpa
    starkare celler (mah) tycker jag.

Mvh.
    Gravallvarlig Hobby Pilot

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Bara en liten fundering....
    Hur ofta fr ni kortis eller avbrott i en mottagarack ?
    Jag flyger eldrivet till 100 % och har aldrig ngra ack-problem - inte under drift i vart fall. S jag r en aning tveksam till om ni hjer skerheten vrst mycket via dubblerad strmfrsrjning. Tror mera p Ove's id att skippa strmbrytaren i s fall. Visst - OM det intrffar ett fel i mottagaracken s r det inte kul. Men sndaracken kan vl lika grna ge upp...eller ? Hur mnga har dubblerade sndarackar ? Visst r det bra att frska minimera felorsaker men ibland blir jag lite fundersam om man inte satsar pengarna p lite ondiga saker. Inget r bttre n den svagaste lnken men frgan r vad som r den svagaste lnken...och jag tvivlar p att det r en (vlsktt) mottagarack. Det knns lite som att det enklaste att tgrda r att dubblera strmfrsrjningen utan att riktigt analysera om det r ett reellt problem.
    Sen har jag full frstelse om man vill skra upp en t ex turbinkrra s mycket man kan - den r ju dels tmligen dyr, dels ocks mycket farlig om den blir ostyrbar. Men man behver nog fundera p om det verkligen bara r strmfrsrjningen som r den svaga lnken. Jag tror t ex att vi som styr krran r en avsevrt svagare lnk..
    Hlsningar
    Roger

PS: Dremot skall man vara noga med underhllet av sina ackar. r det NiMh-ackar s skadar det knappast att kolla kapaciteten lite d och d via laddning/urladdning med en bttre laddare. Att "bara" ladda med en lngsamladdare r nog OK fr cellerna men ger ingen som helst indikation om dom brjar tappa kapacitet eller ngon av cellerna brjar bli smre. Investera allts i en s k computer-laddare och hll kolla p era batterier - det tror jag ger mera i lnga loppet n att dubblera strmfrsrjningen i era dyrbaraste krror. Samt inse att ackar r frbrukningsvara - inget man kper nytt vart 10:e r och som dremellan skall frvntas fungera. Det kanske fungerade med gamla NiCd-ackar av hg kvalitet men inte idag, tyvrr.
    Slutligen - frr testade man ofta nya grejor i en gammal skrutt-krra innan det monterades i nya, fina, dyra krran. Och det gllde ven mottagarackar - en ny sdan kan mycket vl vara dlig s ven nya ackar mste kollas noga och inte minst cyklas ngra gnger innan de ger full kapacitet (NiMh-ackar frmst). Och d fr man ju koll p bde spnning, belastbarhet samt kapacitet.
    Senast redigerat av McRegor den 2009-01-13 klockan 08:50.

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Denna switch ska med funka bra

http://www.fullkontroll.se/crrc-swit...48928f3f39cb3b 69kr

MrJets avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    220
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hej,
    Bara en liten fundering....
    Hur ofta fr ni kortis eller avbrott i en mottagarack ?
    Jag flyger eldrivet till 100 % och har aldrig ngra ack-problem - inte under drift i vart fall. S jag r en aning tveksam till om ni hjer skerheten vrst mycket via dubblerad strmfrsrjning. Tror mera p Ove's id att skippa strmbrytaren i s fall. Visst - OM det intrffar ett fel i mottagaracken s r det inte kul. Men sndaracken kan vl lika grna ge upp...eller ? Hur mnga har dubblerade sndarackar ? Visst r det bra att frska minimera felorsaker men ibland blir jag lite fundersam om man inte satsar pengarna p lite ondiga saker. Inget r bttre n den svagaste lnken men frgan r vad som r den svagaste lnken...och jag tvivlar p att det r en (vlsktt) mottagarack. Det knns lite som att det enklaste att tgrda r att dubblera strmfrsrjningen utan att riktigt analysera om det r ett reellt problem.
    Sen har jag full frstelse om man vill skra upp en t ex turbinkrra s mycket man kan - den r ju dels tmligen dyr, dels ocks mycket farlig om den blir ostyrbar. Men man behver nog fundera p om det verkligen bara r strmfrsrjningen som r den svaga lnken. Jag tror t ex att vi som styr krran r en avsevrt svagare lnk..
    Hlsningar
    Roger

PS: Dremot skall man vara noga med underhllet av sina ackar. r det NiMh-ackar s skadar det knappast att kolla kapaciteten lite d och d via laddning/urladdning med en bttre laddare. Att "bara" ladda med en lngsamladdare r nog OK fr cellerna men ger ingen som helst indikation om dom brjar tappa kapacitet eller ngon av cellerna brjar bli smre. Investera allts i en s k computer-laddare och hll kolla p era batterier - det tror jag ger mera i lnga loppet n att dubblera strmfrsrjningen i era dyrbaraste krror. Samt inse att ackar r frbrukningsvara - inget man kper nytt vart 10:e r och som dremellan skall frvntas fungera. Det kanske fungerade med gamla NiCd-ackar av hg kvalitet men inte idag, tyvrr.
    Slutligen - frr testade man ofta nya grejor i en gammal skrutt-krra innan det monterades i nya, fina, dyra krran. Och det gllde ven mottagarackar - en ny sdan kan mycket vl vara dlig s ven nya ackar mste kollas noga och inte minst cyklas ngra gnger innan de ger full kapacitet (NiMh-ackar frmst). Och d fr man ju koll p bde spnning, belastbarhet samt kapacitet.

Mycket klokt sagt....

Mvh

MrJets avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    220
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlgg
    Denna switch ska med funka bra

http://www.fullkontroll.se/crrc-swit...48928f3f39cb3b 69kr

Sigun. Den switchen r inte att rekommendera till krror med lite
    strre strmuttag, det r faktiskt en jtteliten klen brytare som
    nog endast br anvndas till mindre plan. Fiffigt med lysdiod och
    laddutag dock.

Mvh.

MagnusStrmqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    370
    Jobb
    Teknisk sljare
    Klubb
    Hka Halmstad

Standard

Skulle ngon kunna ge exempel p en "rejl" strmbrytare fr hga strmuttag, som sljs i Sverige? Grna med ladduttag
    PMa om du vill kpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rk
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    70" P-47 m OS GF30 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drnare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

En sdan hr kanske man skulle satsa p istllet d

http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6581

Den pallar vl 50 ampere s de borde klara sig, nackdelen r vl att man inte kan ladda genom det uttaget.

Dock s verkar dessa trots allt funka i strre maskiner, iallafall om man fr tro p recensionerna

http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4309

/Martin

mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlgg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenfretagare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

graupner har en
    Med inbyggt ladduttag, en hg kvalitetsbrytare
    Rekomenderas till allt ver 1,6m d man fr extrent lg spnningsfall i brytar kretsen. Kabel arean r ca 1mm2 , tv servokontakter kopplas till mottagaren p valfri servoingng, r den upptagen kan servot kopplas i den inbygda "Y" kontakten , den andra an anvndas till ackvarnaren.
    OBS ! special kontakt p mottagar acken krvs. art:2988
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlgg
    En sdan hr kanske man skulle satsa p istllet d

http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6581

Den pallar vl 50 ampere s de borde klara sig, nackdelen r vl att man inte kan ladda genom det uttaget.

Dock s verkar dessa trots allt funka i strre maskiner, iallafall om man fr tro p recensionerna

http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4309

/Martin
    Fr guds skull grabbar! r det inte bttre att rkna ut max strmfrbrukning i mottagare och servon innan ni brjar rekommendera strmbrytarstorlekar.
    Owe menade skerligen inte att Deankontakten behvdes fr sin kapacitet, utan fr att den r grymt praktisk och dessutom billig.
    http://www.fullkontroll.se/crrc-swit...48928f3f39cb3b duger naturligtvis till skt applikation.
    Det r bara att lgga ihop varje enskild komponents max strmfrbrukning. Vilket egentligen aldrig heller kommer att intrffa. Ta 80% och berkningen r klar.
    r man rdd om sin krra s rknar man och dubblar! :-)

MVH Malfamartin

Liknande mnen

1. Problem med mottagare till futaba
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2011-06-17, 12:43
  2. Skild ack till mottagare?
    Av lnning i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 16
    Senaste inlgg: 2008-09-29, 13:14
  3. anslutningar till mottagare
    Av jocken90 i forum Helikopter