Reklam

Resultat 1 till 17 av 17

mne: Sker ett smart stt att ladda LiPo p.

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Cool Sker ett smart stt att ladda LiPo p.

Hej,

Jag har kpt in 4 pkt 6S 5000mAh, dessa skall kopplas s jag fr 12S 10000mAh.

Finns det ngot smart stt att ladda dessa p, vad har Ni fr frslag, lt sga att jag inte har ngon laddutrustning till detta.

Tacksam fr svar jag r i akut behov av en lsning.

Hlsningar
    Kenneth
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Smartaste sttet r nog att ladda dem var fr sig i en 6S laddare finns gott om sdana p marknaden.
    Denna laddare har ftt vldigt bra betyg och kostar inte speciellt mycket heller

http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...alance/Charger

/Martin

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Jo, det skulle vl kunna g, dock r det mycket tidskvande att ladda 4 paket om man skall gra det en efter en, d fr jag skaffa mig flera laddare att ta med ut p fltet.

r nog inte riktigt det jag r ute efter.
    /Kenneth
    DS-24 operatr.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Hittar du en laddare som tar 12S och klarar av minst 500 W laddeffekt s kan det ju g med en laddare.
    Dock r jag rtt vertygad om att det blir billigare med 4 st separat laddare - t ex den som lnkades till tidigare i denna trd. Dessutom gissar jag att du vill kunna balanseringsladda och i ditt fall kommer du ju att ha 4 st 6S-celler med en kontakt vardera s skall du ladda allt i ett paket s mste du ha en laddare som klarar denna kombination - och som dessutom mste klara minst 500 W laddeffekt. Blir nog svrlst till vettigt pris skulle jag tro.
    Gissar att du fr tnka om lite. Du kan klara dig med 2 laddare men skall du f individuell "bevakning" av cellerna s mste den klara 12S och inte ens det r speciellt vanligt ven om det givetvis finns ngra. Slutligen - att ladda en sdan ack p fltet krver rejla resurser avseende strmfrsrjningen.....att kra frn bilbatteriet r ju inte att tnka p direkt...
    Hlsningar
    Roger

Standard

2st DUO laddare ex BC8-DX om du skall ladda alla samtidigt, bilbatteri gr bra slnge du njer dig med 2-4 laddningar, ett stort eller 2 mindre, har du 220v p fltet r de bara kra 25A ntag, men var noga med att kolla specen, de skall klara 25A konternueligt! inte bara peak 30sek-3min.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Hur mycket man kan ladda m h a ett bilbatteri beror ju p ngra olika variabler:
    * Hur stor LiPo-ack - allts hur mnga celler och hur stor kapacitet i cellerna ?
    * Hur mycket har man "dragit ur" cellerna ?
    * Hur stort bilbatteri anvnds ?
    * Hur stor verkningsgrad har "laddnings-kedjan" - allts laddaren i sig och sjlva laddprocessen i LiPo-cellerna ?
    Ni har redan sett kollegan Hkans motsvarande berkning p en mindre ack i detta inlgg i en annan trd - http://www.rcflyg.se/forum/showpost....48&postcount=6
    I detta fall vet vi att det gller ett tmligen stort LiPo-paket - 12S10000 mAh.
    Det r allts teoretiskt kapabelt att leverera 12*3,7 = 44,4V och 10 A = 444 Wh.
    Vi frutstter vidare ett djupurladdningsbart bilbatteri p 12 V och 65 Ah - samma som Hkan anvnde i sitt exempel. Det kan teoretiskt leverera 12 V * 65 A = 780 Wh. Men detta r teoretiskt och verkligheten r med all sannolikhet betydligt "beskedligare".
    Anta nu att LiPo-acken r mer eller mindre totalt urladdad vilket innebr att vi mste ladda den med motsvarande 444 Wh.
    Anta vidare att "laddningskedjan" har en verkningsgrad p 70 % (samma som i Hkans exempel) s kommer det att innebra att vi behver tillfra 444/0,7 = 634 Wh in i laddaren. Jmfr detta med batteriets teoretiska max energiinnehll som r 780 Wh s inser man raskt att under dessa premisser kan man inte ladda acken 2-4 ggr p detta bilbatteri utan att ladda upp det.
    Dock kan vi leka lite mera med siffrorna:
    Sg att vi bara dragit ur 70 % av max kapacitet i LiPo-acken - allts 444*0,7 = 310 Wh. D behver vi 310/0,7 = 444 Wh tillgngligt som "inmatat" i laddaren med samma frutsttningar som tidigare. Drmed r det troligt att ett bra batteri skulle kunna klara denna uppladdning - men jag skulle nog inte bedma att den klarar flera uppladdningar. Sen kan man ocks laborera med att "laddningskedjan" har hgre eller lgre verkningsgrad totalt sett men den viktiga slutsatsen vi mste dra r att sdana hr mycker kraftfulla LiPo-ackar behver rejlt med energi fr att terladdas - betydligt mycket mera n man kanske initialt gissar sig till att behovet r.
    Visst - med flera batterier s fixar man detta men hur mnga vill dra runt p flera stora blybatterier ?
    ter - bara mina "5 cent" men det kan vara vrt att begrunda.
    Hlsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2009-01-18 klockan 19:59.

Standard

Jag laddar strre 10-15s setuper frn bilbatteri p fltet, s visst funkar det, men rkna med att en Bantam/schulze hller runt 90%. Inget att slpa runt p, de str i backluckan, och som reserv har jag bilens batteri, men 9 fall av 10 kr jag bara med de uppsttningar jag har med mig redan laddade och drnerar de i regel 100%, landar jag tidigare och kanske bara utnyttjar 60-80% r det bara toppfylla med full effekt.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Jocke,
    Jo, det fungerar under de yttre fysikaliska betingelserna/begrnsningarna som jag nmnt.
    Men mnga r inte speciellt insatta i vanlig grundlggande ellra och det var drfr jag drog detta exempel.
    Man kan kanske tro att ett "stort" bilbatteri utan tvekan kan ladda ven lite strre LiPo-paket men det r inte skert - allt beror p energin som behvs och den tillgngliga energin.
    Exemplet i trden var nog inte s vanligt eftersom de flesta elflygare nnu anvnder avsevrt "mindre" ackar s fr de flesta fungerar ett bilbatteri av bra kvalitet.
    Hur stor verkningsgraden r vet jag inte men 90 % fr hela "laddningskedjan" lter en aning hgt i mina ron... Men det r bara en personlig bedmning och inte det viktigaste i detta resonemang - det viktiga r att vara medveten om grundfrutsttningarna fr framgngsrik laddning av "stora" LiPo-ackar frn "bilbatterier".
    Hlsningar
    Roger

Standard

Jag menade sjlva laddaren. Det blir fler och fler som kr strre eldrivet, jag kan se till frsljning dr det nstan sljs lika mnga stora 3300-4500 4-6s ackar som 3s 1800-2200. Ett litet elverk r ocks en lsning mnga kr p, de klubbar som inte har 220 har ftt/ fr skaffa ett till elflygarna.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Jocke,
    Ok - ja, laddare som fungerar finns det skert som du visat.
    Dremot kan man f problem med tillgng till rejlt med strm p mnga flt - dribland vrt. Och att lta ett elverk st och "puttra/vrla" (vlj det som passar) fr att tillfredstlla dom som kr med bamse-setup:er r knappast vad vi kommer att prioritera om jag fr gissa. Det r varken miljvnligt eller trevligt fr ljudmiljn att ha ett sdant stende igng flera timmar. Detta blir skert ett problem framledes allteftersom elrovorna blir vanligare i strre krror. Och drfr r jag trots min vertygelse om elflygets frtjnster mycket tveksam till att anvnda el i de strre krrorna. Min gissning r att de som trots allt vill kra "Stor-el" ocks fr tillse att ha laddningsutrustning med sig p de flt som saknar 230 V. Tyvrr r det idag vldigt dyrt att f tillgng till el-ntet fr oss som inte redan r anslutna.
    Hlsningar
    Roger

Standard

Finns klubbar som har elverk redan, ett bra sdant lter inte s me men eftersom trenden inom hobbyn idag r el oavsett vad man skall kra, bil, bt, heli, flyg och faktiskt oavsett storlek, s blir det nog ett framtida problem fr klubbarna, vissa har lst de p sitt stt, elverk tex. Jag ser det inte som ngot problem, bara ta med sig bilbatteriet de gnger jag knner att jag vill ladda p flt, oavsett storlek, kan tnka mig att de som trnar infr tvling och vill st och harva en hel dag kan se det som ett problem, men jag gillar varken eller.

Fr att terg, s vill man ladda hela klabbet samtidigt, som jag ser det r 2 kraftfulla DUO laddare, alt koppla de parallelt och kr en DUO alt 2 laddare, 2 st 6s2p s att sga eller som ett 12s2p eller 2 12s, fr att ladda dem som 12s krvs en Schulze NEXT alt nya Robbe/Futaban som jag ser det. Blev lite virrigt nu

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Kul att f fram en diskussion av mnet, tror nog att det r fler som vill svar p sdana hr klurigheter.
    Menar du att jag kan ladda 2 paket 6S parallelt med endast en balanserare till 6celler. Hur gr det med balansen av cellerna, eller de blir automatiskt balanserade vid parallel balansering?

Finns det ngon prisvrd laddare som klarar av 12S?

Hlsningar
    Kenneth/Malm
    DS-24 operatr.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Kan och kan...fr ett par r sedan balanseringsladdade man aldrig men det r ju inget man rekommenderar idag. Som jag ser det s br du ha vervakning p alla celler individuellt eftersom vi oftast talar om tmligen stora/dyra paket nr det r mnga celler.
    Tnkbara 12S-laddare hittar du nog bland de som Jocke freslagit - dom r inte mnga och sllan speciellt billiga..
    Alternativt skaffar du dig 2 st 6S-laddare vilket i mnga fall blir billigare och t o mera flexibelt - och d har du pltsligt avsevrt mnga flera att vlja bland.
    Personligen har jag krt denna sedan i vras med mycket bra resultat - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...alance/Charger
    Egna och andras erfarenheter r mycket goda och vgar man kpa annat n t ex Schulze s kan det vara ett bra val. Den finns ven som "10-cellers" med lite hgre max laddeffekt dessutom - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...alance/Charger
    Hlsningar
    Roger

Standard

McRegor, frst och frmst fr jag tacka dig (eller hakank egentligen?) fr ett smidigt stt att rkna ut antal laddningar ut ett 12V-batteri. En liten fundering bara, nr vi nd rknar p kapacitet osv, br vi inte rkna p 80% av lipot ocks d? Det r vl rekommenderat att man inte laddar ur det mer n 80%, iaf gr inte jag det. D fr man ju siffrorna liiite mer p sin sida s att sga.

Nu rkar jag ha ett fritidsbatteri av mrket Varta som r p 75Ah, det r alts inte ett djupurladdningsbart batteri. Frgan nu r dock hur mycket jag kan ladda ur mitt stackars Varta innan det kan/brjar ta skada? Jag har lst nt om 80% dr med. Kan det stmma?

/Andreas

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Andreas,
    Jag hade tv exempel p hur mycket energi som behvde tillfras - dels vid 100 % urladdning av LiPo-acken, dels vid 70 %. Det sistnmnda ligger ju rtt nra ditt exempel p 80 % s utg frn mitt 70 %-exempel och lgg p 10-15 %.
    Tyvrr kan jag inte hjlpa dig med frgan om ditt blybatteri. Du kanske kan stlla frgan direkt till Varta istllet - troligen fr du bttre svar dr n eventuella gissningar av mig...
    Lycka till hlsar
    Roger

Standard

Ja just det ja det stmmer ju, skummade igenom det du skrev lite fr snabbt.

Jag har kikat runt p deras sida och i diverse blad, men inte hittat det jag skt, s jag fr vl skicka ett mail och frga.

/A

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hej Andreas,
    Jag hade tv exempel p hur mycket energi som behvde tillfras - dels vid 100 % urladdning av LiPo-acken, dels vid 70 %. Det sistnmnda ligger ju rtt nra ditt exempel p 80 % s utg frn mitt 70 %-exempel och lgg p 10-15 %.
    Tyvrr kan jag inte hjlpa dig med frgan om ditt blybatteri. Du kanske kan stlla frgan direkt till Varta istllet - troligen fr du bttre svar dr n eventuella gissningar av mig...
    Lycka till hlsar
    Roger

Standard

Hallo,

Tnkte p laddeffekten,
    BC8DX 6s Lipo 7,2-7,5A x2 (160x2watt)
    BC6-10 6s 9Amp (200watt)
    902 9-9,2Amp (200watt)
    Schulze Next 10.36-8 6s 10Amp. (250watt)
    Robbe/ Futaba Power peak eternity, 6s 12-15Amp (315watt)

Liknande mnen

1. Hur ladda upp bilder i forumet p ett snyggt stt?
    Av Flygsmurfen i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 13
    Senaste inlgg: 2012-06-04, 17:05
  2. Ladda lipo
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2012-03-20, 18:31
  3. Ladda Lipo ?
    Av hocky i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2010-12-18, 16:52
  4. Ladda LiPo?