Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Montera ihop vakumformad plast

  1. #1
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard Montera ihop vakumformad plast

    Jag undrar hur ni gör när ni monterar ihop vakumformad plast som är i 2 delar som många depronmodeller skickar med. Har klurat och pillat lite på detta men aldrig fått bra resultat så nu vänder jag mig till er. vad använder ni för teknik, lim etc?
    MVH Speedo_4
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Speedo,

    Det här fungerar för mig, hoppas det fungerar för dig med.

    Jorå, många såna mojänger kommer i två delar, och är av vit eller färgat plast. Med andra ord kvittar det lite hur det ser ut på baksidan.

    Det första man ska tänka på är att få en bra snittyta i skarven, ofta har tillverkaren dragit materialet ganska hårt för att få till formen på bitarna, så plasten är otroligt tunn där den ska skarvas ihop. Man kan klippa eller skära (helst klippa, då har du bäst kontroll), men se till att man har någon millimeter att gå på innan man kommer ner till den egentliga delningslinjen. Härifrån kan man gå två vägar.

    Antigen kan man foga ihop bitarna "över/under varann", här behövs inget mera än tejp för att fixera bitarna, och sen CA, plastlim eller liiiite lösningsmedel från baksidan när man har fått en bra skarv. Fördelen är att det går relativt snabbt, nackdelen är att skarven verkligen syns och om man inte har slipat översta kanten bra, är det fult. Här låter man bitarna vara nån mm för stor, så man har nånting att göra en skarv med.

    Eller så kan man skarva ihop bitarna "kant i kant". Här krävs det att man slipar båda bitarna väldigt noga, så dom passar mer eller mindre 100% mot varann (pillergöra). Sen lägger man en plastremsa på undersidan och limmar ihop bitarna med remsan som stöd. Här slipar man ner bitarna helt till delningslinjen. Med lite skicklighet, lim (kanhända en gnutta spackel) och en lätt slipning av toppen kommer skarven nästan inte att synas. Nackdelen är att det tar tid. men ju mer noggrant du gör arbetet, ju bättre kommer resultatet att bli.

    Man kan som sagt använda både tunn och medeltjock CA (kom ihåg att CA kan bli spröd när den härdar) och plastlim för plastmodeller. Lösningsmedel typ aceton eller celluloseförtunning (se till att du har bra ventilation och/eller kolfiltermask om du kör med lösningsmedel!) kan användas på större och tjockare bitar. Det blir lätt att man kletar på för mycket lösningsmedel, så det rinner ut överallt och förstör bitarna (fråga mig inte hur jag vet...). Antigen en glaspipette eller Q-tips är lämpliga verktyg för att applicera sånt. Kör du med CA kan det vara en ide att använda ett plaströr på spetsen av flaskan så man har bättre kontroll på vart limmet hamnar. Sen är tejp en bra grej för att fixera bitarna så man kan försäkra sig om att dom verkligen sitter där man vill dom ska sitta, innan man "gjuter ihop" dom med lim eller lösningsmedel. Jag använder flera typer tejp, men favoriten är en från 3M som har samma lim som Post-It-lapparna. Den fäster bra men kan plockas bort utan att man förstör ytan under.

    När du ska justera kanterna gör du det först med en liten sax, t.ex. en skarp brodyrsax fungerar bra om du inte vill investera i en speciel lexan-sax (kan vara overkill... ). Sen när du ska slipa ner kanten, gör du det med 600- eller 800-papper. IOM att materialet i dom flesta tillfällen är så förbaskat tunnt ska du slipa lätt, annars tar du för mycket innan du vet ord av det. Limmar du slippapperet på en liten klots har du bättre kontroll än med ett löst papper (men det vet du nog redan, IOM att du har byggt andra modeller). Den enda gången det är bättre att använda löst papper, är när du ska slipa kontaktytorna, där limmet ska hamna. Kom ihåg att också slipa ena sidan av plastremsan, så limmet har nånting att bita i där också.

    Plastremsan du lägger i skarven kan vara nästan vad som helst, några använder sk. Plasticard, vit styrenplast man köper i hobbyaffären - eller man kan t.ex. slakta ett blisterpack med batterier eller liknande. Men det måste vara en "mjuk" plast som limmet fäster på; styren eller ABS fungerar OK - PVC-plast, t.ex. plastpåsar och dyl. fungerar INTE. Huvudsaken är att den plastremsan man lägger dit inte ska vara för tjock, då blir den för styv och förstör skarven på grund av det. Samtidigt ska den plastremsan både styra ihop bitarna och ge styrka till skarven, IOM att man limmar bitarna kant mot kant (svårt att få nån strukturell styrka) - så den får inte bli för tunn heller. Vanligvis försöker jag välja en remsa som är ca. 3-4mm bred och ungefär lika tjock som materialet i motorhuven - max. dubbelt så tjock.

    Limma fast den på ena halvan först, sen sätter du dit andra halvan och tejpar ihop bitarna. Sitter då allt som det ska, ska du nu kunna applicera lite lim i skarven på baksidan och klämma ihop lite försiktigt - och du har en "perfekt" skarv. När limmet har torkat ordentligt, plockar du bort tejpen och lägger en TUNN sträng med lim i skarven och låter det torka ordentligt (gärna flera timmar, om du kör med plastlim - här duger INTE lösningsmedlet!). Sen slipar du ner limmet så det blir lika högt som resten av plasten. Använd så fint slippapper som möjligt. Har du nu varit noggrann och inte slipat ner i plasten kommer skarven knappast att synas.

    Och kom ihåg, tålamod är nog det viktigaste verktyget du har för att få ett bra resultat.

    Hoppas du kan använda något av det jag berättar, lycka till med dina motorhuvar och hjulkåpor!

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

Liknande ämnen

  1. CL/SPW-skal i plast
    Av Boopidoo i forum FPV Antenner
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 20:41
  2. Krympa plast
    Av sm3xrq i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 19:21
  3. Vad limmar man plast med? ARC Cessna 177
    Av plutoorjan i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 08:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •