Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: motorfråga.

  1. #1
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard motorfråga.

    Hej hopp

    jag har aldrig flugit metanol. och jag har inte en aning om vad för motor som är vad och så vidare. har ingen aning om vad alla nummer och så vidare står för...

    men nu sitter jag här och funderar på att jag kanske skulle ta och prova.
    i så fall skulle jag ta och bygga mej en Simple Series F4U Corsair

    det står ju klart och tydligt där vad de tycker att man ska ha för motor i den men det säger mej ingenting när jag börjar att kolla på motorerna som de har.

    HJÄLP mej snälla

    // Ubbe
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  2. #2
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 258
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    http://rcmaffian.se/oscommerce_st/ca...roducts_id=839

    Skulle funka fint!

    Förresten så när det gäller motorstorlekar brukar man bara ange 2 olika siffror... de betyder samma sak, men det ena är i kubiktum o den andra i kubik-centimeter.... exempelvis en 46-motor (0,46 kubiktum) ca 7,5 kubikcentimeter...
    Senast redigerat av Per P den 2009-01-15 klockan 23:09.
    Våga vägra Powerbox!

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Skall du börja med metanol-flyg så är det min uppfattning att du bör gå upp lite i storlek på både kärra och motor. Jag tror att du har klart bättre odds att lyckas med en kärra i den "gamla" .40-klassen - alltså motorer runt 6,5 cc. Visst kan det funka för dig med den lilla kärran men som sagt - allt blir mera okritiskt om du går upp lite i storlek. Större kärra innebär att vingbelastningen troligen blir lägre och de lite större rovorna brukar också vara enklare att få att fungera bra. Bara mina "fem cent"..
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    den ända anledningen till att jag i så fall skulle börja med metanot skulle vara att jag slår två flugor i en smäll.. hittills har jag bara flugit el (i ca 3 år), jag har aldrig byggt en "kit" modell. och jag skulle vilja bygga någonting, hittade den här och tyckte den såg lagom svår ut att börja med :P
    men den är ju från början avsedd för metanol så jag skulle ju lika gärna kunna prova det när jag ändå håller på :P

    men det är nod som du säger att det är ju svårare att ställa in en liten motor så det kanske inte är någon bra idé att börja med. Eller... så tar jag med den till fältet i sommar så får någon av "de gammla" ställa in den åt mej hehe


    tack för hjälpen iaf

    // Ubbe
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Mitt råd är att kolla på en lite bättre byggsats - en modern, laserskuren istället för denna förhållandevis "gamla" modell. Om jag inte tar fel så har dessa "Simple Series-modeller" funnits i många år och dom har väl inte varit de bästa byggsatserna direkt. Skulle tro att risken är rätt uppenbar att maskinen kan bli tung relativt sin storlek - men det kanske någon annan byggare kan dementera eller bekräfta.
    Hursomhelst önskar jag dig lycka till i "bygg-klubben". Och en bra, laserskuren modell är inte speciellt svår att sätta samman - det är väl bara klädseln som kan vara lite problematisk när man är nybörjare.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Så små modeller som Corsairen är inga lämpliga modeller för den som alldrig tidiagre flugit med förbränningsmotor.
    Så små motorer som 0.8-1cc glödare är alltid lite svårare att handha än större motorer. De kräver ganska mycket nitro för att fungera bra och är ganska känsliga att ställa in och få att trottla bra.
    En mycket bättre storlek är en .40 modell! Alltså ett flyplan med .40 motor (6,5cc) som har en spännvidd på mellan 130-170cm...en modell som förutom att den flyger mycket stabilare än den lilla Corsairen, också går att starta från marken.

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Flygvikt 600gram (metanol)
    Vår flygvikt med el ca 500 gram
    Rek. metanolmotor: 0.49- 0.74
    Rek. elmotor: Apache 20-18T

    jag undrar vilken uppgift som är fel !!
    en modell med .49-.74 dvs som jag tolkar det 49-74 kan ju omöjligen väga 600 gram det måste vara typ fel eller ?? en asp 15 väger 162 gram eller är det jag som läser galet ???
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8

    Standard

    Det ska nog stå 0,049-0,074 och dom motorerna är ju lätta.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

Liknande ämnen

  1. Batteri och Motorfråga
    Av Tokaz i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 09:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •