Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Laddare som kan ladda 6S med 2C?

  1. #1

    Arrow Laddare som kan ladda 6S med 2C?

    Kommer framåt våren att införskaffa 2st Flightpower EONLITE-5400 6S och till dessa behöver jag nya laddare. Jag vill kunna ladda med minst 2C, ännu hellre 2,5C som är tillåtet enligt flightpower.

    Nån som kan rekommendera laddare som klarar detta. Antingen en med 2 utgångar eller så får det bli 2st. Dom ska kunna drivas av ett 12V blybatteri.

    Om jag har räknat rätt så måste laddaren kunna ge ut minst 250W för att jag ska kunna ladda i 2C.

    /Mattias

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    ett 12v blybatteri är nog ingen bra ide att ladda såna jättebatterier med, du får nog leta upp ett kraftigt nätaggregat på 20-30 ampere istället.

    Men denna hyperion laddaren kanske kunde vara något..

    Hyperion EOS 0720i NET 7S 16N CHARGER, 500W
    http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=5948

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    ett 12v blybatteri är nog ingen bra ide att ladda såna jättebatterier med, du får nog leta upp ett kraftigt nätaggregat på 20-30 ampere istället.

    Men denna hyperion laddaren kanske kunde vara något..

    Hyperion EOS 0720i NET 7S 16N CHARGER, 500W
    http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=5948
    Jo den har jag tittat på och det lutar åt den just nu, men den klarar bara att ladda med 2C men det kanske får räcka.
    Tror inte det är nåt problem att driva med blybatteri. Tillräckligt med Ah så kan man nog kräma på en del från blybatteri.

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    ...eller en sådan här:


    Bl.a 1 -6 LiPo 6 Amp....

    Drivspänning: 11 - 15 Volt DC, 100 - 240 Volt AC 50 - 60 Hz
    Batterityper: 1-14 Ni-Cd / 1-14 Ni-Mh
    1-6 Li-Ion, Li-Po eller Li-Fe04 (3,6V - 3,7V - 3,3 V)
    1-6 PB (Blybatteri
    Batterikapacitet LiIon, Lipo, Li-FE04: 0,1 till 6 Amp
    Laddström: 0,1 - 6 Amp i 100mA-steg
    Urladdning: 0,1 - 1 Amp i 10 mA-steg
    Trickle Charge ström: 0 ~ 200 mAh
    Balanseringsström: Max 280 mA
    Avbryter laddning vid: "Zero Delta V" Peak detection för NiCd/NiMh, Constant Current / Constant Voltage för Li-Ion/Po/Fe och PB
    Delta Peak känslighet: 5mV ~ 25mV för NiCd och 3 mV ~25 mV för NiMh per cell.
    Cycling: Laddar - Urladdar / Urladdar - Laddar

    Mer information HÄR

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    ...eller en sådan här:


    Bl.a 1 -6 LiPo 6 Amp....

    Drivspänning: 11 - 15 Volt DC, 100 - 240 Volt AC 50 - 60 Hz
    Batterityper: 1-14 Ni-Cd / 1-14 Ni-Mh
    1-6 Li-Ion, Li-Po eller Li-Fe04 (3,6V - 3,7V - 3,3 V)
    1-6 PB (Blybatteri
    Batterikapacitet LiIon, Lipo, Li-FE04: 0,1 till 6 Amp
    Laddström: 0,1 - 6 Amp i 100mA-steg
    Urladdning: 0,1 - 1 Amp i 10 mA-steg
    Trickle Charge ström: 0 ~ 200 mAh
    Balanseringsström: Max 280 mA
    Avbryter laddning vid: "Zero Delta V" Peak detection för NiCd/NiMh, Constant Current / Constant Voltage för Li-Ion/Po/Fe och PB
    Delta Peak känslighet: 5mV ~ 25mV för NiCd och 3 mV ~25 mV för NiMh per cell.
    Cycling: Laddar - Urladdar / Urladdar - Laddar

    Mer information HÄR

    Mvh
    Ove
    Den laddar endast med 6amp. Det räcker inte långt.

  6. #6

    Standard

    Roade mig lite med att räkna ut på ett ungefär hur många laddningar du kan göra på ett blybatteri med den lipo-uppsättnigen. Om vi antar att du har ett djupurladdningsbart blybatteri (ej startbatteri) på 65Ah så kan du i teorin få ut 12X65=780Wh (Watt-timmar)

    För att veta hur många Wh du behöver för att ladda en 6 cells 5400mAh lipo acc så räknar vi först om lipo accen i Wh 3.7V (nominell spänning) X 6 = 22.2 X 5.4 = ~120Wh Vi antar att laddarens verkningsgrad är 70% vilket är rimligt så behöver du i praktiken 120/0.7 = ~170Wh

    780/170 = ~4.5 laddningar av ett paket. Med lite tur så kan du ladda accuppsättningen 2 ggr. Om du tar med accarna laddade så kan du göra tre flygningar.

    Dags för portabelt elverk ?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  7. #7

    Standard

    Max laddning på EONLite 2c. EON har såpass mycket lägre resistans att de bör ta snabbladdning bättre än EVO.

    Bantam BC8DX 2x 160watt 2x 8s balansering, Schulse Next 10,36-8 240watt, kommer senare en med 2x 300watt 14s Lipo med balans. Den ständigt försenade Robbe/ Futaba Power peak eternity 320watt 20/40A. Vill man ha 2 mindre bra laddare som ligger bra i pris är Bantam BC6-10 200watt 6s med bra balanserare.

    Schulze och Bantam ligger upp emot 90%, Hyperion ger inte riktigt vad de lovar i effekt men i övrigt vad jag förstått bra men dras med mycket liten display, framförallt om man gämför med Schulze, BC8DX och Robbe/Futaba som är grafiska, BC8-DX kan visa info från båda utgångarna, samt individuell spänning på 8celler samt laddkurvor. Vad jag saknar på BC8DX som övriga har vad jag vet är IR mätning.

  8. #8

  9. #9

    Standard

    Jocke:

    Det stämmer med 2C, jag har läst på fel sida. Bantam är jag riktigt nöjd med, har en BC6 redan. Men jag tycker det är för lite med 200W som BC6-10 har eller 2x180W som BC8DX har. Schulze är rätt dyr tycker jag. Vad är IR mätning?
    Vilka laddare använder du när du laddar dina stora lipopaket?

    PÖ:

    Dom är säkert bra men vet inte hur pass nogranna dom är på laddning. Vill ju inte förstöra mina dyra lipos.

  10. #10

    Standard

    IR, innre resistans i paketet, de som sitter inbyggda i vissa laddare är ju inte nogranna såtillvida att man kan gämföra med tillverkarens spec på själva cellen, men det ger en indikation på dina egna ackar på din laddare, om IR ökar med tiden och till vilken grad, samt möjligheten att gämföra olika ackar, men IR säger inte allt om en acks prestanda skall tilläggas, dock intressant att se hela paketets resistans med kablar och kontakter.

    Idag laddar jag med en Schulze 636 och en 330 i väntan på nya Robbe/ Futaban, men då den tycks vara ännu mer försenad funderar jag på en Schulze Next istället 10,36-12 eller liknande men BC8DX ligger också i åtanke, kunnde den klara 10s hadde jag skaffat den direkt.

    Schulze har jag haft endel utav, 936, 530 mm, de har alltid fungerat bra, nogranna med utlovad prestanda.

  11. #11

    Standard

    har haft en sån här i snart ett år och är riktigt nöjd, klarar både 12v & 230v https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6444

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matjon Visa inlägg
    Kommer framåt våren att införskaffa 2st Flightpower EONLITE-5400 6S och till dessa behöver jag nya laddare. Jag vill kunna ladda med minst 2C, ännu hellre 2,5C som är tillåtet enligt flightpower.

    Nån som kan rekommendera laddare som klarar detta. Antingen en med 2 utgångar eller så får det bli 2st. Dom ska kunna drivas av ett 12V blybatteri.

    Om jag har räknat rätt så måste laddaren kunna ge ut minst 250W för att jag ska kunna ladda i 2C.

    /Mattias

    säger bara,
    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=343
    med den kan man ladda 6s med 9,9 A utan problem !

    driv den med ett bra nätagg från
    http://shop.conrad.se/websale7/Regle...eb805%2fmd5%7d

    /Perra

  13. #13

    Standard

    Var bara tvungen att skaffa en, så nu har jag massor av erfarenhet av BC8DX, 6s 7,5A x2. Snabbladdning med bra batterier 2c 26-30min 95% 100% kalibrerad! som tyvär är ovanligt på de flesta laddare idag. Superb balanserare som orkar med även stora ackar i dålig balans, menyerna och programeringen är också en 10 poängare, NiMh går som en dröm det med. Med de flesta andra laddare på marknaden ger de lägre effekt än vad som är specat, men BC8DX ger mer, 167watt i och 27watt ur.

    Tyvär så skaffade jag ett billigt såkallat 20A nätag, som egentligen klarar ca 10A kont, inte förns jag körde den på ett MAAS 25A som den funkade bra med båda utgångarna på full effekt.

Liknande ämnen

  1. Ladda fler Lipo på samma laddare?
    Av Smajly i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 08:20
  2. Ladda dina batterier utan laddare
    Av Glawe i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 12:42
  3. Ladda och ladda ur NiMH med Hyperion?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 18:22
  4. Ladda NiMH med NiCd laddare???
    Av fLa i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 09:20
  5. Ladda i och ladda ur
    Av sundqvistjohan i forum Batterier och Laddare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •