Reklam

 
Sidan 5 av 29 FörstaFörsta 1234567891015 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 567

Ämne: JAS 39 1:10 / Minifan / Betabyggare sökes

  1. #81

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Hallooojjj, eller go´morgon vilket som passar bäst.
    Idag spenderades ytterligare sex (6!!!) timmar i den eminenta bygglokalen. Gosh, jag måste verkligen ha världens bästa sambo, blivande fru till sommaren faktiskt Får nog köpa en blomma till henne imorgon tror jag.
    Grattis! Bröllop under MSFI'10 gissar jag! ;-) Själv har jag världens bästa sambo som jag förlovade mig med 1/1 iår.

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Nog om det.
    Det som skedde idag/kväll var att jag delade alla tre delarna till insuget på mitten. Nu består varje del av två
    Efter det gjordes den sista finslipningen samt lite spackling med lättspackel.
    Därefter glasfibrade jag alla delar med tjock väv. Glasa är riktigt tråkigt och jag drar mig för det varje gång men denna gången var det verkligen nödvändigt.
    Efter glasningen skall jag sprutspackla och lackera delarna. Sen, eftersom det numera är halvor kommer jag kunna göra vacuum-dragna insug i plast.

    Jag kommer även göra en "glashuv" på samma sätt senare.

    Ha de gött.
    //Marcus
    Varför sa du inte att du ville ha den i två delar så hade du fått dem så på en gång?

    /M - imponerad av arbetet!!!
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  2. #82
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Angående kiten. Jag ser gärna att man får ett kit med rubb å stubb (ditt alt. nr3), känns som att de ändå inte blir speciellt mycket billigare om man ska köpa alla smådelar säjlv än om det hänger med från början
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #83
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Håller med!



    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Angående kiten. Jag ser gärna att man får ett kit med rubb å stubb (ditt alt. nr3), känns som att de ändå inte blir speciellt mycket billigare om man ska köpa alla smådelar säjlv än om det hänger med från början
    One Life! Live it..!

  4. #84
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fot Visa inlägg

    Varför sa du inte att du ville ha den i två delar så hade du fått dem så på en gång?

    /M - imponerad av arbetet!!!
    För då hade jag tänkt att bara göra ett
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  5. #85
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Kan någon vara vänlig o förklara hur det satans multicitat funkar. Jag får alldrig till det...
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  6. #86
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Angående kiten. Jag ser gärna att man får ett kit med rubb å stubb (ditt alt. nr3), känns som att de ändå inte blir speciellt mycket billigare om man ska köpa alla smådelar säjlv än om det hänger med från början
    Jo, jag får se vad gångjärn o pianotråd etc kostar, sen gör jag förslag och kanske en omröstning... Hur låter det?

    Mvh Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  7. #87
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    låter som en utmärkt idé
    One Life! Live it..!

  8. #88
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det jag har kvar är att göra insugen i plast och montera dessa. När det är gjort kan hela ryggen monteras på samt roder färdigställas. Då först vet jag om det är något som inte passar som det ska och ändra detta... Sedan kan produktionen börja :-)
    Mvh
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  9. #89

    Standard

    så fullt kit som möjligt!


    Den ser grymt fin ut.
    SKYMIC

  10. #90
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Det jag har kvar är att göra insugen i plast och montera dessa. När det är gjort kan hela ryggen monteras på samt roder färdigställas. Då först vet jag om det är något som inte passar som det ska och ändra detta... Sedan kan produktionen börja :-)
    Mvh
    En testflyging kanske är bra innan produktion? Fullskalagripen hade ju endel svårigheter i början
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  11. #91
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Plankningen är påbörjad...

    Jaha kära byggdagboken. Ikväll påbörjades plankningen av nosen. Detta är faktiskt ganska kul tycker jag för maskinen växer fram på ett tilltalande sätt.
    Först ut är nosen. Denna behöver plankas för att kunna sätta dit luftdelaren o väggen innanför kluftintagen som skall monteras i nästa steg.

    Jag hann med att planka nästan hela ovansidan. Bitarna är inte limmade än utan bara fuktade med funsterputs och ditklämmda för att få den rätta formen.



    På mitt 37-projekt fick jag ju planka en del o det märktes när jag nu började igen. Det blev liksom bra på första försöket


    Nedan ser ni fästet till luftdelaren och sidoväggen. Denna sitter på spant F6 och man gör helt enkelt ett hål för den i plankningen...



    Luftdelaren provmonteras.



    ...liksom skiljeväggen...



    Nedan ser man även hålen för luftintagens stödsprygel. Det är de två kvadratiska hålen...



    Insugens delar är plastade och slipade. Nästa steg blir ett lager sprutspackel för den där perfekta ytan. Jag fick tag på 1 mm lexan och 0.5 mm polystyrene plast i den lokala butiken där jag och min sambo skulle kolla efter servetter till bröllopetSnacka om röta Observera min alldeles nybyggda vacuumbox som delarna står på.



    En gummianslutning att stoppa.... just det damsugaren i



    Det var allt för den här morgonen.

    Go´natt
    Senast redigerat av marell01 den 2010-01-09 klockan 02:50. Anledning: Bildtexter
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  12. #92
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Första canopyn..

    Idag provade jag för första gången att dra en canopy i min nybyggda vacuumsug.
    Resultatet blev sådär. Jag måste göra en stabilare ram att sätta plasten i.

    Mvh
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bygget_101_Small.jpg 
Visningar:	332 
Storlek:	26,5 KB 
Id:	10297  
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  13. #93
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fot Visa inlägg
    Grattis! Bröllop under MSFI'10 gissar jag! ;-) Själv har jag världens bästa sambo som jag förlovade mig med 1/1 iår.
    Grattis!
    Nä jag gifter mig inte under MSFI, det räckte med att jag var borta förra året. Bröllopet sker två veckor efter
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  14. #94
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Idag fortsatte putsandet av pluggarna till insuget. Dessa bör bli klara till onsdag. Efter det skall jag dra några exemplar och utvärdera kvaliten.

    Jag har uppdaterat första inlägget med en ny manual. Denna är tvådelad och saknar viss text men jag vill ändå visa bilderna och upplägget. Kommentera gärna.
    Mvh
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  15. #95

    Standard

    Marcus, jag kan bara säga att din byggbeskrivning ser riktigt bra ut. Bilderna är mycket tydliga och enkla att förstå med de olika färgerna. Bra att du lägger till Remarks/Tips vid de byggmoment detta krävs. Såg dock att du inte hade kommenterat canardvingarna, att man bygger dem rakt på bordet och sedan tar bort "piggarna", men det kommer hoppas jag. Jag ser inga problem att bygga efter din ritning trots att det är 28 år sedan jag senast byggde i balsa...

    Vad tror du om ritningar på vapenlast/fälltank om man vill bygga dem med?

    Jag tror också som har sagts tidigare att ett alternativ 3 (med allt) är nog bäst som byggsats, så slipper man leta efter passande gångjärn, kullager(!) och annat skoj.

    Ser verkligen fram emot resultatet av ditt bygge och det är kul att du delar med dig och vill ha synpunkter.


    MVH
    Jonas
    Senast redigerat av jonols den 2010-01-12 klockan 20:50.

  16. #96
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jonols Visa inlägg
    Marcus, jag kan bara säga att din byggbeskrivning ser riktigt bra ut. Bilderna är mycket tydliga och enkla att förstå med de olika färgerna. Bra att du lägger till Remarks/Tips vid de byggmoment detta krävs. Såg dock att du inte hade kommenterat canardvingarna, att man bygger dem rakt på bordet och sedan tar bort "piggarna", men det kommer hoppas jag. Jag ser inga problem att bygga efter din ritning trots att det är 28 år sedan jag senast byggde i balsa...

    Vad tror du om ritningar på vapenlast/fälltank om man vill bygga dem med?

    Jag tror också som har sagts tidigare att ett alternativ 3 (med allt) är nog bäst som byggsats, så slipper man leta efter passande gångjärn, kullager(!) och annat skoj.

    Ser verkligen fram emot resultatet av ditt bygge och det är kul att du delar med dig och vill ha synpunkter.


    MVH
    Jonas
    Hej Jonas,
    Tack för berömmet, det värmer och taggar mig att göra ännu bättre. Observera att jag hade utelämnat mycket text i manualen enbart för den inte är klar än
    Angående fälltank, vapenbalkar o dylikt så funderar jag på att dra dem i plast o erbjuda ett tillbehörspaket.. Vad tror du om det?
    Mvh
    Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  17. #97

    Standard

    Lite riktig feedback är aldrig fel (även om den är positiv).

    För att svara på ditt tillbehörs kit förslag så skulle jag nog säga både ja och nej.

    När jag byggde min JAS depronis satte jag på vapenbalkar för att få till siluetten och som bonus styvade man upp vingen lite grann. Tänkte sätta på lite last men har inte kommit så långt.

    Jag ville ha samma koncept på min 37:a och lade till fälltanken (byggd i depron och tejpad) för att ha något att hålla i över huvudtaget. Den funkar även perfekt till att landa på (dock efter några modifieringar). Detta är liksom till bakgrunden till min fråga om fälltank.

    Det skulle vara skitsmart att ha ett komplett kit med balkar och en SCL 1, 2 eller 3 last om man har ställ. Jag har liksom inte tillgång till ett riktigt fält utan kaststartar och buklandar här bakom huset. Det kommer ju inte bli något problem med det där Apollo 1-steget till motor som du tänker använda. Jag borde få ut 1400gr ur min set up. Beroende på hållbarheten på plasttank mm så skulle jag personligen vara nöjd med ritningar på tank, vapenbalkar mm så att man kan bygga nytt ifall det skulle bli lite slitet.

    Jag vill i alla fall hålla nere priset så mycket som möjligt. Det är vad jag tycker i alla fall, vad säger ni andra?

    Nu skall jag gå och försöka böja luftkanaler i depron till min prototyp, som ska bli en laminat Viggen

    Vi hörs!
    Jonas
    Senast redigerat av jonols den 2010-01-16 klockan 00:08.

  18. #98
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Har du frysit fast där uppe i norr?
    Jag väntar på nästa del av bygget
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  19. #99
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Har du frysit fast där uppe i norr?
    Jag väntar på nästa del av bygget
    Haha, man skulle nästan kunna tro det... Faktum är att jag håller på med kanalerna. Har slipat i oändlighet. Igår införskaffade jag en ugn till lokalen och idag skall jag bygga en ny vacuum-låda.

    Mvh Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  20. #100
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Ett tips på om det är lexan du ska värma i ugnen så tänk på att sätta in den på "låg" värme i ett par min först. Sätter du in ett lexanark i för varm ugn kommer plasten värmas för fort vilket resulterar i att vattnet i plasten "kokar" och hela plasten kommer få hundratals småbubblor i sig.

    När jag formade vingar till RC bilarna så satte jag in plasten i ugnen när den hade 100 grader har jag för mig. Höjde sedan till 200 grader, när plasten hängde ner lagomt mycket va det klart att forma
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Liknande ämnen

  1. Fpv-kit och quad sökes
    Av erik1983 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 11:00
  2. pitts sökes?
    Av pär i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 08:52
  3. wessevagn sökes
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 19:38
  4. Ritning sökes!
    Av mac77 i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 21:33
  5. Piloter sökes!
    Av Jakob i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •