Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: RCV 91 CD motor

  1. #1
    uffes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    44
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    MFK Jupiter

    Question RCV 91 CD motor

    Har någon erfarenhet av denna motor,för-nackdelar?

    Hur står den sig i jämförelse med OS och SAITO?

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag fick detta från en kund som först köpte en RCV 58CD - och sedan en 91CD...
    Hej igen!
    Jag har så mycket goda erfarenheter av min RCV 58-CD som jag köpte hos dig för ett år sedan att jag nu beställer en något större RCV 91-CD till en annan skalamodell
    Och Roy - min kompis - som har en RCV 91CD i sin H9 Pawnee är mycket nöjd. Det går mycket bra - (han hade den tidigare i en Storch). Den är lätt att ställa in och har en jämn och fin gång.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Nu har inte jag haft någon RCV, men har dock sneglat lite på dom och då framförallt på SP-serien med 2:1 utväxling just för att kunna ha större propeller..

    Men det jag är lite fundersam över är att motorn använder hela fodret som roterande ventil.. i vanliga motorer sitter fodret fast och kolv+ ev. ring har en symetrisk rörelse fram och tillbaka i fodret.. så om en liten förhårdning skulle finnas någon stans på ringen så hade den slitigt marginellt mer på fodret just där... MEN den hårdheten hade fått leva vidare i det spår den gjorde i fodret och därför tätar det..

    Men här har du förutom kolvens rörelse fram ock tillbaks i loppet också loppets rotation.

    Jag misstänker att kolvringen ligger rotationslåst på kolven med en dubb som på de flesta andra så hårdhetsskillnader i ringen gör rent praktiskt en sinusvågsformad förslitning i fodret, men hur är kompet i maskinerna när dom gått ett antal timmar?

    HP hade ju en liknande ventilportslösning dock med fast foder men en roterande förbränningsrum i toppen.
    Mvh Palleman

  4. #4
    uffes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    44
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag tycks ha hört att SP-seriens motor vibrerar mycket,, (rykte kan ej verifiera )

    /Uffe

  5. #5
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Palleman Visa inlägg
    en sinusvågsformad förslitning i fodret

    Vad är det?
    Våga vägra Powerbox!

  6. #6
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Vad är det?
    Om du vet vad sinusvåg är inom elektronik och ver hur den ritas upp i ett diagram så är du nära förklaringen..

    Fodret i RCV's motorer roterar och tjänstgör som "ventiler" eftersom det är 4-taktsmotorer samtidigt som kolven rör sig fram och tillbaks bildas ingen "rak" förslitning i fodret som på en vanlig motor med traditionella ventiler som t.ex. ASP, OS m.fl. Där sitter fodret fast och kolvringen går bara upp och ner i cylinderloppet.

    Försökte mig på att lite snabbt rita upp skillnaden i Paint



    Tänk dig att du får något hårt och vasst som sätter sig i kolvringen som ritsar ett spår i fodret.. sedan snittar du fodret längs cylinderloppet och viker ut det så insidan cylinderfodret blir en plan plåt...

    På en traditionell motor där kolven bara hoppar upp och ner så kommer du se en rak vertikal repa som överst i bilden..

    Men på en RCV-motor där fodret roterar samtidigt som kolven hoppar upp och ner kommer repan att se ut som nederst på bilden

    Hänger du med nu?

    Så det är detta som får mig att fundera på hur bra RCV-motorerna lyckas täta efter några timmars drifttid.. För metall av vilket slag det än må vara har inte hundra procent samma hårdhet rätt igenom överallt.

    Kolvringarna är gjorda i svarvat gjutjärn och på vi sina ställen kan det finnas avvikelser i materialhårdheten i ringen vilket sliter hårdare på fodret... inte en klar repa som jag illustrerade på bilden ovan.. men som en minimal slitageökning just där hårdheten har färdats alla dessa timmar..
    Mvh Palleman

  7. #7
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Japp, nu är jag med.
    Våga vägra Powerbox!

  8. #8
    jhbs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    7
    Klubb
    brännebrona fk

    Standard

    hej. jag har haft en rcv 90-sp i min ägo i c:a 3 år. en mycket bra motor i mitt tycke, perfekt att dra stora och skalariktiga proppar med till t:ex warbirden. vibrerar snarare mindre än en vanlig motor och pålitlig. med mina erfarenheter av rcv skulle jag inte tveka på att köpa en till om behovet uppstår.
    mvh jens.
    jens

  9. #9
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jhb Visa inlägg
    hej. jag har haft en rcv 90-sp i min ägo i c:a 3 år. en mycket bra motor i mitt tycke, perfekt att dra stora och skalariktiga proppar med till t:ex warbirden. vibrerar snarare mindre än en vanlig motor och pålitlig. med mina erfarenheter av rcv skulle jag inte tveka på att köpa en till om behovet uppstår.
    mvh jens.
    Bra att veta

    Har vart lite orolig för kort livslängd pga konstruktionen med roterande foder..

    Vad säger instruktionsboken om oljemängd till denna motorn?
    Mvh Palleman

  10. #10
    jhbs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    7
    Klubb
    brännebrona fk

    Standard

    enligt instruktionsboken c:a 15% varav 3-6% castor. jag kör på 10% nitro och 17% syntet. det har funkat bra för mig.
    jens

  11. #11

    Standard

    hur låter cd:n mot sp? Det RCV jag sett live har varit SP å de låter som de ska skära vilken sekund som helst, detta har gjort att man är lite så där avvaktande mot den men dess mått gör att man e sugen för en snygg installation innanför motorkåpan går ju som en dans med dem.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #12
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Den har ett fräckt ljud - låter lite som en turbinmotor. Kuggarna ger ett säreget ljud till motorn.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  13. #13
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    SP har ju en sexkants-start samma som de flesta helisar, men går det att starta som venligt på propellern?

    Sitter det ett svänghjul på själva vevaxeln (inte propelleraxeln)??? Borde annars bli en sanslös påfrestning på kuggtransmissionen..
    Mvh Palleman

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Förra årets sista nummer av Fly RC hade en artikel om RCV 130 där slutsatsen lyder:
    "RCV 130 är en kompakt, potent motor med en unik design.Idealisk för skalaflyg och sportflyg. Motorns låga antal rörliga delar och solida konstruktion lovar åratal av pålitlig drift."
    Detta gäller sannolikt för samtliga RCV motorer.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    Lund
    flyger i mfk Viking

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    I min Henschel 126 har jag en RCV 91 CD monterad. Jag var lite tveksam till valet av den här motorn. Men eftersom jag är kroniskt allergisk mot att behöva kapa hål i motorkåpor på grund av för höga motorer så köpte jag en till slut. Och passformen är perfekt i den kärran och den ger även mycket underlag för diskussioner om det verkligen är en 4 taktare då den ser mer ut som en tvåtaktare.
    Men nu när jag har kört motorn ett antal gånger och sett vad den kan prestera så kan jag bara säga att jag är mycket nöjd med den. Den är väldigt lättstartad, driftsäker och vevar på precis som jag vill att den skall göra. Nu är jag ingen motorguru, men jag är väldigt nöjd med min 91CD!


    Göran

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    15
    Jobb
    Polymertekniker
    Klubb
    Landskrona flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe Visa inlägg
    Har någon erfarenhet av denna motor,för-nackdelar?

    Hur står den sig i jämförelse med OS och SAITO?
    Hej. JAg kan bara varm rekomondera 91 CD motorn. Har kört den först i en
    Fiesler Storch och nu i min H9 Piper Pawmee.
    Lättstartad och bra drag. Pawneen flyger kanon på halv gas.
    Fördelen med motorn är att den är mycket låg, och inget krångel med ventiler.
    Förgasaren är typ ASP och lättinstäld.
    Eftersom det är den enda 91an jag har så kan jag inte jämföra den med OS eller Saito.
    Det enda jag vet är att den är lite tyngre.
    Hur som helst så kan jag bara rekomondera RCV motorn.
    Har även införskaffat en 120 SP till min Hurricane men har ännu inte startat den.
    Läste att någon hade hört att SP motorerna vibrerade.
    Det återstår att se. Bryr mig inte så mycket om vad andra har hört ifrån någon annan
    som har hört osv.

    Du kommer att bli nöjd med motorn.

    MVH
    Roy

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Palleman,

    Jo, det går helt utmärkt att starta på proppen - den borde kännas mer som en tvåtaktare med högre kompression än som en fyrtaktare; vevaxeln snurrar ju dubbelt så snabbt som propelleraxeln så du får kompression på varje propellervarv. Startar du med handen är det lugnt. Använder du elvisp på proppen kan det tänkas att den behöver lite mera vrid än vad dom vanliga startmotorna har.

    BTW, vilka erfarenheter har RCV-ägarna på detta området?

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  18. #18

    Standard RCV i ESM Stuka

    Tänkte stoppa en Sp .91 eller .120 i min ESM stuka så jag slipper kapa fula hål under..

    tänkte även "kanske" löda ihop ett riktigt utblås istället för dom däringa fusk utblåsen..

    bör inte vara helt omöjligt.. kladdigt men klart snyggare..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

Liknande ämnen

  1. Bra motor?
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 22:06
  2. Motor hjälp!
    Av Fredrik Nilsson i forum Elektronik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 14:10
  3. Så gör man en motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 21:28
  4. motor val
    Av mds i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 22:30
  5. Motor val i UCD 60
    Av Plura i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •