Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: ESM Spitfire med Enya 155-4C

  1. #1
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard ESM Spitfire med Enya 155-4C

    Hej!

    Alla har vi väl några plan som vi bara drömmer om att någon gång äga?! I mitt fall är Spitfire ett av dem, och jag har således införskaffat mig en sådan.
    Jag och en klubbkompis tog en tur till RC-maffian i Sölvesborg och köpte varsin ESM-modell. Jag köpte min Spitfire och han köpte en B-25a.
    Jag hade sedan i somras bestämt mig för att jag skulle ha just en ESM Spitifre, för när Taygher (här på forumet) flög sin Spitfire i Tingsryd var saken avgjord, jag SKULLE ha en!!
    Valet av motor gjorde mig lite vilsen. O.S är ju alltid O.S, så är det ju bara... de går o går o går... Men jag sneglade lite på Enya 155-4C också, för Enya har alltid gjort fina motorer i mitt tycke, har sett o hört flera. Gillade hur motorn var konstruerad med exempelvis stötstängerna bakom cylindern och dubbla kammar etc. Jag frågade Packo (Diesel här på forumet) om lite skillnader på motorerna för-o-nackdelar... Valet föll i alla fall på Enyan då den tack vare de bakomliggande stötstängerna har ventilkåpan längre bak än vad O.S-en har, dvs den skulle troligtvis inte sticka ut lika mycket i en sluttande kåpa som exempelvis Spitfire har.
    Servon åkte med ett gäng hem också. Närmare bestämt 9st Futaba S3010 och en mottagaracc på 3000mAh 6V.

    Några dagar efter inköpet var monteringen i full gång!!!






    Motorn var en skönhet, jag satt o tittade på den o skruvade fast en propeller, i med ett stift o sen satt jag o slog runt den några gånger. Utan tvekan det hårdaste kompet jag nånsin varit med om, fick mig ett par rejäla smällar.... hmm, klantigt, jag vet =)




    Landningsställen blev precis som motorn väl skådade innan montering!




    De hjul som följde med landställ-satsen var mycket fina. Tog dock för säkerhets skull gänglåsning på alla skruvar på fälgarna innan de monterades på modellen.


    Servoluckorna till vingen.


    Brukar inte bry mig så mycket om att ha pilotdocka i planen, men det kändes som ett MÅSTE i Spitfiren


    Cyanolimsgångjärn har jag alltid varit lite skeptisk till, men många verkar ju använda dem utan större problem, så jag använde de som följde med modellen. Kunde dock inte låta bli att säkra dem med en liten spik ändå.


    När det var dags o montera roderhornen på klaffarna avvek jag direkt från byggbeskrivningen. Spitfire har ju inte vanlig lyft-klaff, den har broms-klaff, och klaffarna ska ner ca 80grader. För att lättare få det bra så flyttade jag bak roderhornen några mm. Detta hjälpte en hel del!






    Hjulbrunnarna skulle limmas i vingen, men en klubbkompis fick tag i några riktigt små skruvar som jag fick. Blev riktigt snyggt tycker jag. Dessa små skruvar återfinns lite här o var på min Spitfire


    Många sladdar o slangar blir det. Det här är andra utgåvan an ESM Spitfire, och har luft-in-luft-ut ställ, så därför blev det ju extra många slangar.


    Enligt byggmanualen skulle man bara ha 1 höjdroderservo och sedan en stötstång som delar sig bak. Jag ville ha den lilla extra säkerheten med 2st höjdroderservo, så då blev det så. Därav 3 stötstänger.




    Här återkom de små skruvarna när det var dags att montera huven. Ett litet problem uppkom när det var dags o få i dockan i modellen. Dockan var ca 5mm för hög. Jag tog då ett hål som var format efter dockan i modellen och sänkte ner dockan tills den passade. Passformen var så bra att det förmodligen hade räckt, men jag smältlimmade runt hela dockan underifrån ändå. Syns bättre på bilden här under.




    Såhär blev installationen när den var klar. Det ser rätt rörigt ut på bilden, men så blir det när man ska ha 3 sladdar och 2 slangar till vingen


    Mina tankar angående hur mycket en Enya skulle sticka ut ur kåpan stämde fint. Den sticker inte ut många mm. Jag har dock tagit några hål i kåpan ändå för att motorn måste ju ändå ha tillräckligt med kylning.




    Sådärja! Klar.






    För att på ett enklare och säkrare sätt transportera Spitten kopierade jag en klubbkompis ställ. Smidigt som tusan, modellen ligger uppochner i stället under tiden man monterar vingen o alla sladdar o slangar.


    Den 1a Januari 2009 var det premiär. Provflygningen skulle bli i Sölvesborg hade jag lovat Packo o Jessica (RCMaffian) så då blev det så också!
    Provflygningen gick lugnt till, och inga problem alls med modellen eller motorn. Allt gick bra. Draget i en Enya 155-4C räcker MER ÄN VÄL till att dra den här Spitfiren!! Provflygningen utfördes på några snäpp under halv gas

    Så nu väntar jag på en fin och lång flygsommar då jag förhoppningsvis kommer kunna flyga mycket och ofta med min Spitfire!

    STORT TACK till RcMaffian för mycket trevligt bemötande, bra service, bra priser och bra produktsupport när en annan hade mystiska frågor

    //Per Pålsson
    Senast redigerat av administrator den 2009-01-25 klockan 12:13.
    Våga vägra Powerbox!

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Per
    ESM modellerna är ju riktigt snygga och fina att titta på. Skumt att bilderna är så små här på forumet gissar att orginalbilderna är mycket större, man skulle ju vilja se detaljerna bättre. Men de är kanske något tekniskt som Hanke eller Danne kan ordna till.

    Blev det ingen film från premiären ?.

    /Martin

  3. #3

    Standard

    Så där sigun nu kan du klicka på bilderna

    Det är lite dumt när man lägger in bilderna, vi ska fixa till så det blir enklare att få in orginal bilden och inte den nedskalade bilden. Det som ofta händer att man kopierar url till medium bilden och det var det jag ändrade i ovan till org bilden.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Fan va kul Per att du äntligen fått ihop spitten , hoppas den flög lika bra som den ser ut.

    Men du..... bilder i all ära men vart e filmen?? Jag väntar tålmodigt på att den ska dyka upp


    Vi ses till sommaren

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Nuja !! vilken skillnad i upplevelse att titta på bilderna

    /Martin

  6. #6
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hej killar! Tack för trevliga kommentarer =)

    Film från provflygningen.... njaaa... det finns liiiite film därifrån, men då Lars som höll i kameran hade fullt upp med o se efter sin hund samtidigt så blev det inte så mycket film tyvärr. Men film kommer troligtvis så fort jag flugit modellen igen (framemot våren)
    Våga vägra Powerbox!

  7. #7
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ställen du har, är det ESM's egna? Ser väligt gedigna ut. Är det i såfall deras senaste verision V eller vad dom nu kallar dom.
    Snygg modell iaf.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #8
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hej Ompa! Ja, det är ESM's egna ställ. Tack!
    Våga vägra Powerbox!

  9. #9
    PODs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    749
    Jobb
    Oj..!! Anställd!
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskardern

    Standard

    Jaha du Per, då får du och Thomas flyga rote i sommar! Nice.
    FaR oCH FLyG
    //Ola
    www.oskarshamnseskadern.se

  10. #10

    Standard

    Kul att se enya motorn trodde de var ett utdött släkte... Fick du lagom med knuff i den i luften?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Hej Ompa! Ja, det är ESM's egna ställ. Tack!
    Ställen såg riktigt fina ut. Måste vara den nyaste verisionen. Är dom något glapp eller så? Till min P47 (ESM/KMP) var det rena rapplet man fick, men då ingick dom iofs i kittet. Till min FW190 var dom bättre, fast fortfarande lite glapp i uppfällt läge. Därför köpte jag Sierras ställ, luft-luft och ett otroligt precisions jobb.

    Och vad är det för P38 du har på gång?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #12

    Standard

    Nya ESM ställen är fina att titta på, godset i benen är i mjukaste laget. Själva mekaniken med cylinder har blivit riktigt bra men själva benen har de lite kvar att jobba med framför allt valet av aluminium. Hjulen är också en ingrediens man gjort riktigt bra verkar också hålla En hård landning å benen får böjas tillbaka.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #13
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Lite synd det där med ställen från ESM. Verkar ju annars ligga vettigt i pris.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #14

    Standard

    Grattis Per, äntligen kom monteringstråden som vi väntat på. Ser bättre ut i verkligheten än på bild!

  15. #15
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror Hanke referade till min klumpiga sättning av en B-25:a,ca dubbla vikten men samma ställ..funkar ypperligt på den spitten!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16

    Standard

    Hmm var det den kanske... Sen lika på stället till TigerCat va nostället vart väl också banan
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #17
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Kul att se enya motorn trodde de var ett utdött släkte... Fick du lagom med knuff i den i luften?
    Hej! Jo, Enya är ju tyvärr inte så vanliga nu längre! Effekten räckte gott och väl till. Motorn drog som själva f-n, och modellen lyfte efter ca 3 meter (förvisso motvind, men ändå) och resten av provflygningen gick mestadels under halv gas
    Har inte mätt upp motorn något mer än under inkörningen. Efter ca 10 minuters inkörning i bänk och UTAN nitro så varvade den 9000rpm med 15x10 och efter ca 1,5 timmes körning varvade den märkbart mer, men då hade jag ingen varvräknare till hands. Nu har jag 10% nitro i, och en 16x8 och den varvar på rätt fint
    Våga vägra Powerbox!

  18. #18
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Ställen såg riktigt fina ut. Måste vara den nyaste verisionen. Är dom något glapp eller så? Till min P47 (ESM/KMP) var det rena rapplet man fick, men då ingick dom iofs i kittet. Till min FW190 var dom bättre, fast fortfarande lite glapp i uppfällt läge. Därför köpte jag Sierras ställ, luft-luft och ett otroligt precisions jobb.

    Och vad är det för P38 du har på gång?
    Jag har tyvärr inte så stor erfarenhet av infällbara ställ, så jag kan inte svara så bra på din fråga, men De sitter stadigt i min mening. Har sett andra infällbara ställ som varit betydligt vingligare. Spitfire har ju dock rätt korta ställ/ben så man upplever det kanske inte likadant som på en FW190 som ju har längre ben.

    P-38an som står på byggbordet är en begagnad maskin som jag köpte av Diesel. Jag har som plan att flyga den också i sommar. Spännvidd 2300mm. Rekommenderad motor ca 60-2takt. Jag har planerat att använda 2st O.S Alpha-110. Har för mig att Palleman som hade en likadan i somras hade 2st 46or i sin. Den står förvisso på byggbordet, men jag har bara rent monteringsarbete att göra då modellen är helt tom sånär som tankarna
    Våga vägra Powerbox!

  19. #19
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Min vän......... Detta är vad som väntar på dig nästa gång du kommer till oss. [ame="http://www.viddler.com/explore/Diesel/videos/11/"]Viddler.com - ME-109ny - Uploaded by Diesel@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/70d3b121/@@AMEPARAM@@70d3b121/[/ame]
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  20. #20
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tjena Packo!
    Snyggt fluget! Vi får försöka få till lite roteflygning framemot våren/sommaren
    Våga vägra Powerbox!

Liknande ämnen

  1. Enya 80-4C
    Av lowlooping i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 11:29
  2. Enya 3 i 4T motor?
    Av Patrik J i forum Metanolmodeller
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 16:38
  3. Vårflygning med ESM Spitfire och Enya-155-4C
    Av Per P i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 20:17
  4. Enya 40.
    Av chrisvås i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 19:05
  5. enya+avgaspipa??
    Av Daniel L i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •