Reklam

 
Sidan 3 av 3 FrstaFrsta 123
Resultat 41 till 54 av 54

mne: Fr frsta gngen....

  1. #41
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 957
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Grvmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Diesel Visa inlgg
    Tjena Ompa.
    Om jag har frsttt det rtt s r alla F4U med mittdel i plast.
    Det lter sig vl hras
    Ska ta mig en funderare, F4U eller P51D? Hmmm.
    Modellflyg
    En Strt-skn hobby

    //Tomas//


  2. #42
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Diesel Visa inlgg
    Tjena Lelle. Har fyllt p med mer info om hur jag resonerar krig stllen.
    Lgger du ut det?
    ----------------------------

    Tjena igen, Diesel.

    Frst vill jag gratulera dej till en riktigt lcker modell. Att Corsairen r min absoluta favoritkrra har vl ingen missat. Ska bli riktigt kul att flja ditt bygge och f hra/se premiren.

    ter till mitt resonemang ang tyngdpunkten.
    Om du vger in Corsairen med stllen ute och med tom tank s kommer du per automatik att f ett tp-lge som ligger ganska mycket bakom det rekommenderade, nr du fller in stllen eftersom du flyttar ganska mycket vikt bakt. Till skillnad frn tex Mustang och andra warbirds som fller in stllen lngs med vingen s frndras inte tp p dessa modeller.

    Lt oss anta att du fyller upp din tank fr flygning. D har du naturligtvis ett tp-lge som gr den ganska framtung vid start, men det fr du kompensera med ganska mycket hjdroder den allra frsta startstrckan fr att sedan successivt slppa av p rodret.
    Nr du sedan kommit i luften och fller in stllen s frndras tp bakt. Ju mer brnsle du frbrukar under flygningen, dess lngre bak flyttas ditt tp.
    Nr din tank r nstan tom (- kg) s har du garanterat ett tp som ligger alldeles fr lngt bak fr att vara hlsosamt fr modellen. Gr du tex en frbiflygning i lg fart med infllda stll s kan du f en ruggig klippning som inte gr att hva pga fel tyngdpunkt. Har du dremot vgt in den med stllen infllda s har du ett nstan perfekt tp-lge vid nstan tom tank. Nr du fller ur stllen kommer du att f en ngon framtung modell, men det r absolut mycket skrare vid lg fart och landning.

    Det hr r nu min alldeles egen reflektion. Rtta mej om jag har fel, jag r vldigt vldigt lyhrd fr andras sikter!.
    Det kunde ocks vara intressant att hra hur andra Corsairgare har sin tyngdpunkt i sina modeller.

    Sjlv kommer jag att vga in min Corsair med infllda stll.

    Lycka till med premiren.
    /Lelle

  3. #43
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    824
    Jobb
    Lastbilschauffr
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Varfr inte bara lgga tanken vid TP och vga av modellen med infllda stll?
    //Robert Sderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  4. #44
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    352
    Jobb
    Service Underhll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Tjena Lelle. Jag har lagt ut mitt resonemang kring stllen och TP. Har fortsatt i rubriken dr jag avslutade och skrev att jag terkommer.
    Finns i denna trd , dock p sidan 2 och upp i hgra hrnet str #35
    Ls dr och komentera om jag har tnkt fel. Vill ha s mycket ideer kring detta som mjligt, fr det r ltt att man missar vissa viktiga saker nr man stirrar sig blind p sin egen teori.
    Motorer , motorer , motorer, Det r vad som gr livet vrt att levas. !

  5. #45
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    352
    Jobb
    Service Underhll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Jaha... r man korkad s r man...... Har suttit en bra stund i kket och snackat skit med Jan berg frn Kivik, men tror ni att jag kom och tnka p att frga han ? Han har ju byggt sin stora F4U frn skratch och har flugit mnga ggr med den , s han borde kunna frklara fr mig hur det r lmpligast. Vi tittade p min maskin , men hjrnan snurrade kring motorer och allt annat......
    Skall ringa Jan , s lgge jag ut hans frklaring p hur man skall ha ett.......
    Motorer , motorer , motorer, Det r vad som gr livet vrt att levas. !

  6. #46

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Diesel Visa inlgg
    Jaha... r man korkad s r man...... Har suttit en bra stund i kket och snackat skit med Jan berg frn Kivik, men tror ni att jag kom och tnka p att frga han ? Han har ju byggt sin stora F4U frn skratch och har flugit mnga ggr med den , s han borde kunna frklara fr mig hur det r lmpligast. Vi tittade p min maskin , men hjrnan snurrade kring motorer och allt annat......
    Skall ringa Jan , s lgge jag ut hans frklaring p hur man skall ha ett.......

    Annars kunde du ju frgat ett proffs i luren

  7. #47
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    352
    Jobb
    Service Underhll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    NOPP ! Du ville inte kela med mig via luren
    Motorer , motorer , motorer, Det r vad som gr livet vrt att levas. !

  8. #48
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    352
    Jobb
    Service Underhll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Och idag s har man krd motorn i modellen. Fungerar kanon. Jkla drag i snurran. Kr med en 16x10 och moroten varvar ut utan ngra som helst vidare anstrngning. Det r lovande s lnge.... hoppas den hller mttet nr den skall vl upp.
    Stllen mste jag kolla ver d nnstans s pyser det ut sakta. Hller inte trycket mer n ca. 5 min. sedan r luften slut. Inte bra. Skall kontrolera och rapotera .
    Motorer , motorer , motorer, Det r vad som gr livet vrt att levas. !

  9. #49
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    352
    Jobb
    Service Underhll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Ja gott folk........ p sndag skall det vara ,som jag kallar det fr "Messerschmitt" vder. Det innebr att det blser vstliga vindar s vi kan lyfta och landa lngs med p vr flt. Allts kanon vder fr att premira corsair-en.
    Hoppas SMHI har rtt fr en gng skull. Blir det s ,d kommer komma en film rtt s snart.
    Motorer , motorer , motorer, Det r vad som gr livet vrt att levas. !

  10. #50
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

    Standard

    set ser vi fram emot en crossr som smeker fr bi p lg hjd


    en spark i baken med tur till dig frn mig

    Get high with hovering
    not drugs

  11. #51
    anders es avatar
    Reg.datum
    Feb 2009
    Inlgg
    450
    Jobb
    Smart repair/bilskade tekniker
    Klubb
    Hadeland modellflyklubb (Norge)

    Standard

    Hei.
    Hvor stor er corsair'n din? 180cm?
    Fin maskin

    Det er en i Norge som bygger c.arf corsair med stjernemotor. Bildene er tatt hos Geir Flesche, impotr.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	1222794423_resized.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	37,1 KB 
Id:	3596   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	1222794364_resized.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	45,0 KB 
Id:	3597   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	1222794434_resized.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	40,4 KB 
Id:	3598  
    Anders Engesvoll
    GP-engines -- PAU-planes -- and a big Pitts Challenger II
    http://www.aztechaeromodels.com/

  12. #52
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    352
    Jobb
    Service Underhll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlgg
    set ser vi fram emot en crossr som smeker fr bi p lg hjd


    en spark i baken med tur till dig frn mig
    Tack Wesse. Hoppas jag kan f med min kycking fr att filma lite. Hon klarar inte av kylan riktigt. Synd fr hon r bst p filma. Hnger alltid med med focus p maskinerna.
    Motorer , motorer , motorer, Det r vad som gr livet vrt att levas. !

  13. #53
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    352
    Jobb
    Service Underhll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av anders e Visa inlgg
    Hei.
    Hvor stor er corsair'n din? 180cm?
    Fin maskin

    Det er en i Norge som bygger c.arf corsair med stjernemotor. Bildene er tatt hos Geir Flesche, impotr.
    Ja.... Den var fin den. Skulle vilja ha en sdan motor men d i s fall i en FW190. D hade jag nog haft en tredje spak till min radio , men d i byxan............
    Motorer , motorer , motorer, Det r vad som gr livet vrt att levas. !

  14. #54
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    352
    Jobb
    Service Underhll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Det blev inget .....
    Provrundan uteblev d det blste 8 m/s och var uppt 12 m/s i vindbyarna. Vissa plan som stod p fltet lyfte av sig sjlva, och gjorde garndlop. Som tur det s hnde det inget med maskinen. Jag flg med Dragonladyn och 2 entusiaster till gav sig upp i luften fr att frska sig p en runda.
    Vi gav upp till slut och nu r man hemma igen.
    1-0 till vinden.
    Motorer , motorer , motorer, Det r vad som gr livet vrt att levas. !

Liknande mnen

  1. Flg EDF fr frsta gngen idag...
    Av UlfB i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2012-02-15, 18:22
  2. Frsta gngen!
    Av peppito i forum Metanolmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlgg: 2009-11-23, 19:30
  3. Termik fr frsta gngen
    Av Gyld i forum Segel och Hang
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2008-05-22, 11:48
  4. Nu har jag flygit fr frsta gngen i mitt liv.
    Av Strmquist i forum Elmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlgg: 2007-11-20, 22:39
  5. testade hang flyg fr frsta gngen!
    Av kenneth67 i forum Segel och Hang
    Svar: 13
    Senaste inlgg: 2007-10-30, 22:55

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •