Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nybörjare

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard Nybörjare

    har några små frågor som kanske kan besvaras av er erfarna FPV:are.

    Köpte ett kit Fatshark system komplett med osd och headtracker efter som folk på andra forum sa att om man körde med futaba så störs inte videon av radion. dumt av mig, det stör massor när man startar sändaren. någon som vet något sätt att komma förbi detta förutom att köra med 35Mhz sändare.
    är juh ingentligen inget problem om man nu kan köpa en 1.2Ghz länk istället men då fungerar väl inte motagaren som är inbyggd i glasögonen som kom med i paketet..?
    Hur fungerar det då om man kör med ett 1.2Ghz system och inte motagaren i glasögonen fungerar..

    Några ideer eller svar??

    // Tim

  2. #2
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Tjo!

    Som du märkt då så funkar 2.4 och 2.4 inte så bra ihop

    Du kan köpa en 1.3Ghz sändare och mottagare och bara använda dom som videobrillor. Nu tror jag att du säkert skulle få sälja dom och få tillbaka det du gett för dom om du vill bygga helt nytt system.


    //Matte

  3. #3

    Question

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Tjo!

    Som du märkt då så funkar 2.4 och 2.4 inte så bra ihop

    Du kan köpa en 1.3Ghz sändare och mottagare och bara använda dom som videobrillor. Nu tror jag att du säkert skulle få sälja dom och få tillbaka det du gett för dom om du vill bygga helt nytt system.


    //Matte
    Hej

    Om jag flyger som vanligt (inte FPV) med 2.4GHZ på min rc-anläggning samtidigt som en annan pilot flyger FPV med 2.4GHZ på sin videolänk, kan jag bli nerstörd då, någon som vet?

  4. #4
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christer J Visa inlägg
    Hej

    Om jag flyger som vanligt (inte FPV) med 2.4GHZ på min rc-anläggning samtidigt som en annan pilot flyger FPV med 2.4GHZ på sin videolänk, kan jag bli nerstörd då, någon som vet?
    Det är ingen större risk, däremot kommer din sändare att störa FPVpilotens 2,4GHz videolänk.. Jag har flugit med min Spektrum samtidigt som en annan flög FPV med en 2,4GHz länk och det enda som hände var att han fick lite svårt att se videon i sina videobrillor..

    Både Futabas och Spektrums anläggningar är designade så att även om det finns trafik på samma frekvens så lyssnar inte mottagaren på den trafiken eftersom den inte har rätt "kod" så att säga, så risken att bli nerstörd av en 2,4GHz videolänk är, som sagt, minimal.. Finns garanterat någon här som kan förklara detta på ett mer pedagogiskt sätt..

    Har inga vetenskapliga belägg för ovanstående men jag har ännu inte haft några problem med mina grejer iaf trots närvaron av andra prylar på 2,4GHz-bandet..

    /Peter

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peter_larsen Visa inlägg
    Det är ingen större risk, däremot kommer din sändare att störa FPVpilotens 2,4GHz videolänk.. Jag har flugit med min Spektrum samtidigt som en annan flög FPV med en 2,4GHz länk och det enda som hände var att han fick lite svårt att se videon i sina videobrillor..

    Både Futabas och Spektrums anläggningar är designade så att även om det finns trafik på samma frekvens så lyssnar inte mottagaren på den trafiken eftersom den inte har rätt "kod" så att säga, så risken att bli nerstörd av en 2,4GHz videolänk är, som sagt, minimal.. Finns garanterat någon här som kan förklara detta på ett mer pedagogiskt sätt..

    Har inga vetenskapliga belägg för ovanstående men jag har ännu inte haft några problem med mina grejer iaf trots närvaron av andra prylar på 2,4GHz-bandet..

    /Peter
    Okey, tack för svaret!

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hej! Jag kör själv med Fat Shark och 35 MHz-radio, det funkar utmärkt. Först och främst ska man nog lita på tillverkarens data.

    Citat från Fat Shark RCV922 Aviator Edition presentationssidan (längst ner)

    "VERY IMPORTANT: THE RCV922 AVIATOR EDITION TX TRANSMITS AT 2.4GHZ. THIS SYSTEM IS NOT COMPATIBLE WITH 2.4GHZ RC RADIOS"

    http://www.gowiththeshark.com/RCV922...era_500mW.html

    Hoppas du hittar en bra och inte alltför dyr lösning på ditt problem.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    Ja sedär den texten hadde jag missat..
    stod nog inte på den sidan där jag beställde.

    men det går väll att bara köra med en annan länk istället? typ deras 1.2Ghz så är väl problemet löst?

  8. #8
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ja precis. du kan använda fatshark som videoglasögon bara och använda en 1.3Ghz TX/RX


    //Matte

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...bara för Jugg att ta fram det magiska spöet - raskt har han fixat en 1,3 Ghz av en 2,4 GHz...tänk den som hade den gåvan...liiite avundsjuk är man...undrar hur fasiken han gör...
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    hehe.. ja det undrar jag me ibland.. ler...

    ni skriver 1.3Ghz... har jag sett fel när det stod 1.2 Ghz??

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Hur har det gått Jugg? Fått ordning på prylarna än?

  12. #12

    Standard

    Jag har nu fått 1.3GHz sändaren/mottagaren, men jag har inte test flygt den ännu.
    Testade att mäta uteffekten på sändaren (innan antenn), den ger 26.5 dBm ca 450 mW.

    /Peter

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Hur har det gått Jugg? Fått ordning på prylarna än?
    Har inte haft tid att kolla på grejorna igen eller beställt... har för mycket att göra med dessa små maskiner... www.swesim.se

    men återkommer när beställning är gjord...

    // Tim

Liknande ämnen

  1. Nybörjare med FPV
    Av uffe40 i forum FPV Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 22:25
  2. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  3. Nybörjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 10:25
  4. Nybörjare på FPV
    Av skygizmo i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 12:29
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •