Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Pilot-RC Extra 260 30% custom scheme

  1. #21

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    På första bilden ser det ut att spänna lite i plywooden på vänster sidan , ska de det?

  2. #22
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    På första bilden ser det ut att spänna lite i plywooden på vänster sidan , ska de det?
    Det är den yttersta delen av fästet som hade slagit sig lite men det är inga spänningar att tala om där. Det syns lite extra eftersom jag valde att inte kapa av motorbocken på längden utan satte trekantslist som förstärkning på utsidan också. Så det ser värre ut än vad det är
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

  3. #23
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Hej alla,

    Då har det äntligen blivit byggt lite på Extran igen. Tyvärr har jag inte riktigt tid att skriva något längre inlägg men en del bilder blev det iallafall.

    De båda stabbhalvorna är nu helt klara och jag är även helt klar med vingarna. Jag har glömt att ta bilder på vingarna idag så jag lägger upp ett par bilder på dem imorgon.

    Undersida stabbe



    Undersida/sida stabbe



    Sedan har jag äntligen fått canistern på plats i sin tunnel och motor och krök på plats också.

    Canister i tunneln före jag sätter igång.



    Här har jag skurit ut hål som ska släppa ut värmen.



    Kanterna på klädseln har jag strukit fast så att det inte ska lossna. Ska gå över detta en gång till och även säkra kanterna med lite ca.



    Här har jag ritat hållare till canistern som ska sågas ut.



    Hållarna är färdiga med silikonslang föra att minska vibrationerna samt för att ge "exakt" passform.



    En närbild på en hållare, jag vet, det är inte räta vinklar överallt men det blev bra ändå.



    Dags att testa passformen



    Det ser ut att passa perfekt. Konstruktören är nöjd.



    Ett litet fäste tillverkat av en strips klädd med silikonslang för att ytterligare hålla dämparen på plats.



    Här är allt på plats



    Från en annan vinkel



    Här har jag dremlat hål i kåpan. Dremel är en fantastisk uppfinning tycker jag. Alla borde ha en hemma i hobbyrummet.



    En bild till



    Jag var bara tvungen att sätta propeller och spinner på plats för att se hur det kommer att se ut.



    En bild ovanifrån, ser minsann bra ut tycker jag



    Det var allt för idag, jag återkommer imorgon.
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

  4. #24

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Felix,

    Den ser riktigt bra ut, grattis!!
    Snyggt färgschema, inte helt olikt Patty Wagstaff´s gamla som jag alltid tyckt lite Extra mycket om. (Ursäkta den dåliga ordvitsen..)
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #25
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Det blir supersnyggt Fredrik är det 3 eller 4mm plywood till dina canister förstärkningar ? de som följer med ser ju lite veka ut.

    /Martin

  6. #26
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Sitter slutröret an mot träväggen bakom ?
    Kanske inte så bra, undrar en okunnig i bensinbranschen, bara en spontan notering...?
    http://www.vaxjorc.se/components/com...1019354950.jpg
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #27
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kanske är smartare att göra så som Thomas på SMF gjort med sin YAK att låta någon form av silikon gå runt hela röret ?



    Thomas blogg här
    http://svensktmodellflyg.se/blogg.as...id=667&filter=

    /Martin
    Senast redigerat av Sigun den 2009-03-09 klockan 10:36.

  8. #28
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Det blir supersnyggt Fredrik är det 3 eller 4mm plywood till dina canister förstärkningar ? de som följer med ser ju lite veka ut.

    /Martin
    Tjenare Martin!

    Jag använde mig av 3mm plywood samt lite större trekantslist än de som följde med också. Det känns väldigt stabilt när allt är på plats.
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

  9. #29
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Sitter slutröret an mot träväggen bakom ?
    Kanske inte så bra, undrar en okunnig i bensinbranschen, bara en spontan notering...?
    http://www.vaxjorc.se/components/com...1019354950.jpg
    Jag har faktiskt en liten skruv mellan slutröret och träväggen bakom. Min tanke var att kontaktytan mellan slutröret och skruvskallen blir så liten att det inte ska bli några problem. Hmmm kanske ska en extra titt på den konstruktionen.

    Tack för tipset!
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

  10. #30
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Hej Felix,

    Den ser riktigt bra ut, grattis!!
    Snyggt färgschema, inte helt olikt Patty Wagstaff´s gamla som jag alltid tyckt lite Extra mycket om. (Ursäkta den dåliga ordvitsen..)
    Tackar tackar!

    Färgschemat har Pilot-Rc till sin Extra 300 men jag tycker att det är snyggt och eftersom det gick att få schemat på en Extra 260 så var saken biff!
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

  11. #31
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Fredrik
    Var inne på Pilot-RC:s hemsida idag och såg nu att de fått till en manual till Extran också. Bifogar den med detta inlägg.

    Går det framåt eller har du tagit paus i bygget ?

    /Martin
    Bifogade filer Bifogade filer

  12. #32
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Tjenare,

    Lite småplock har det blivit men inget stort. Vingarna är helt klara, jag har monterat magnetswitch och tändningsregulator (båda från Emcotec) samt sensorswitchen till powerboxen.

    Jag har fått hem en gubbe och instrumentpanel som ska monteras i huven också och jag ska fälla in en accvarnare i instrumentpanelen som visar status på tändningsaccen så att det blir lite som blinkar där.

    Har vägt kroppen med allt i utom soppa och landar på 5,2kg. Jag faktiskt inte vägt vingarna ännu men det ser ganska lovande ut med vikten tycker jag.

    Jag ska ta fram kameran i helgen och ta lite bilder på det som har hänt sen sist med bygget.

    Ha det gott!
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

  13. #33
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Felix
    Det låter som de snart kan bli premiärdags !. Kul.. vart har du köpt instrumentpanelerna och gubben ? .

    5,2kg låter ju fantastiskt bra, med vingar och soppa så blir det runt 7-8kg ?
    /Martin

  14. #34
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Här kommer äntligen en liten update igen på bygget av min Extra 260. Det har gått lite långsamt då det har varit mycket på jobbet och mycket annat som skall fixas hemma men nu börjar det närma sig slutet tycker jag.

    Fortfarande inga bilder på vingarna (kom på det nu precis) men de är klara med servon, servohorn, roderhorn, linkage och hela baletten. Kablaget lagt i kabelstrumpa och det blir ju inte så små utslag heller, göttans!!!

    Linkaget till gasen är monterat och jag behövde bara borra upp ett av hålen i servooket för att det skulle bli perfekt passform, inte det minsta lilla glapp alls, härligt. Kulleden skruvas fast i armen till gasen på motorn med en M2-mutter, armen på motorn är gängad och sedan låser jag fast det hela med en låsmutter på utsidan med en liten droppe röd loctite. (update) Ska byta ut detta linkaget till plast





    En fundering kring choken, det lutar mer och mer till att sätta ett servo till choken också. Jag har sett att ganska många sätter en pianotråd eller liknande som de drar framåt så att de kommer åt den innanför kåpan genom att stoppa in fingarna framifrån. Detta gör mig lite förvirrad (inte svårt) men om motorn så startar med choken till så kan man ju inte ta bort choken utan att stanna motorn för man stoppar ju inte in fingrarna där med motorn igång. Därför tycker jag att ett servo till choken verkar bra eller har jag missat något?

    Sedan har jag bytt en bit av bränsleslangen för den som följde med var ett par cm för kort. Det fick bli röd/rosa modell på bränsleslangen istället.



    Lite mer elektronik har blivit installerat också. Här ser ni magnetbrytaren (DSPI micro MPS) till tändningen samt tändningsregulatorn (DSPI micro RCS RV) så att jag kan bryta strömmen till tändningen från radion. Här ska jag löda på en kontakt som jag tänkt montera i sidan på kroppen för laddning av tändningsaccen utan att behöva ta ut den eller ta bort canopyn.
    Jag kommer också att hänga dit en liten accvaranare som kommer att sitta i "instrumentpanelen" som jag ska montera i canopyn.





    På andra sidan av kroppen har jag monterat SensorSwitchen till Powerboxen.



    Jag har även kopplat in och testat Powerboxen samt börjat programmera radion så mixen för dubbla höjdroderservon samt ändlägen osv för höjd, sidoroder och gas är klappat och klart. Jag har ju satt Hitec 7955TG till sidorodret och det är ju ett rappt litet servo kan man säga.

    Här kommer en bild på Powerboxröran när den är tillfälligt inkopplad för test och radioprogrammering och ja, det är tillfälliga accar som jag har inkopplade i boxen.



    Idag eller imorgon ska min RRS äntligen trilla in på posten och då kan jag äntligen ta tag i min "radio/elektronikhylla" som jag ska montera Powerboxen och RRS'en på. Jag ska även sätta dit två "skenor" av trä som är klädda med kardborrband så att jag kan justera tyngdpunkten genom att flytta radioaccarna fram och tillbaka i modellen.

    Det var updaten för denna gången. Förhoppningsvis blir det mera under nästa vecka, kanske tom lite inkörning av motorn. Ska vara i Stockholm torsdag kväll till söndag så då blir det inte mycket gjort på Extran tyvärr.

    Ha det gott!
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

  15. #35

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    20
    Klubb
    Acroflyers MFK

    Standard

    "Lite mer elektronik har blivit installerat också. Här ser ni magnetbrytaren (DSPI micro MPS) till tändningen samt tändningsregulatorn (DSPI micro RCS RV) så att jag kan bryta strömmen till tändningen från radion." Varför har du två strömbrytare till tändningen? Blir det inte lite kaka på kaka? Det räcker ju med (DSPI micro RCS RV).

Liknande ämnen

  1. Storlek på pilot till Extra 50CC / servoarmar till Graupner ?
    Av Flygsmurfen i forum Allmänt om flyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 09:09
  2. Pilot RC Extra 260 87" med elmotor
    Av C206 i forum Elmodeller
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 14:38
  3. The Pilot
    Av lowlooping i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 09:30
  4. Pilot-RC Extra 300 semi-custom schema
    Av zymos i forum Bensinmodeller
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 23:14
  5. Hyperion Helios 63e 2008 scheme
    Av Elflygarn i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 13:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •