Reklam

 
Sidan 11 av 21 FörstaFörsta ... 678910111213141516 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 420

Ämne: Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

  1. #201

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Tack för det, Speedbird!

    Hoppas Du får lägga vantarna på en sån här inom kort, det är verkligen en sällsam upplevelse.

    Jag fick lite gjort idag, motorn är ett steg närmare provkörning i alla fall.



    Det var väldigt skönt att hänga på proppen på propelleraxeln. Suverän passform centrerar perfekt.


    Har turen att känna en vänlig verktygsmakare så det löste sig med borrningen av proppen, den billiga pelarborr jag köpte på Jula verkar dessvärre endast duga till "kast med liten borrmaskin" på någon sommarfest..
    Det visade sig vara en utmaning att få med hela proppen i bild också utan att stå på en stol..

    Imorgon är programmet späckat med icke flygrelaterade saker men jag siktar på att få fast motorn i provbänken på lördag kväll. Sedan blir det förhoppningsvis muller på söndag. (Det måste väl vara OK att sprida välljudande toner på söndagar?? )
    mäktig prope !
    stor som till en UL kärra ju ! !
    hur mycket kommer att sticka ut runt motorkåpan ?
    jag menar, det är ju en rätt fet diameter på den

    Woo hoo... 48 timmar kvar till motorstart ? ?

    /Perra

  2. #202
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Lite mer Moki-blider.

    På en av bilderna kan man även se Taygher stoltsera med sina blivande radioplatta/panel i kolfiber...

    /Jocke
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0437_resize.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	4610   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0439_resize.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	67,8 KB 
Id:	4611   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0440_resize.jpg 
Visningar:	233 
Storlek:	54,8 KB 
Id:	4612   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0443_resize.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	69,2 KB 
Id:	4613   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0445_resize.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	70,1 KB 
Id:	4614  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Moki_emblem.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	69,1 KB 
Id:	4615  
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  3. #203
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Speedbird Visa inlägg
    mäktig prope !
    stor som till en UL kärra ju ! !
    hur mycket kommer att sticka ut runt motorkåpan ?
    jag menar, det är ju en rätt fet diameter på den

    Woo hoo... 48 timmar kvar till motorstart ? ?

    /Perra
    Kroppen är nånstans runt 37cm i diameter och proppen är ungefär 80cm lång, om jag inte räknar helt fel innebär det att vi pratar om 21,5cm utstick utanför kroppen/motorkåpan.
    Med lämplig stand-off från brandväggen ger det förhoppningsvis önskat blås bakåt..

    Snart är det söndag!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #204
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rosso Visa inlägg
    Lite mer Moki-blider.

    På en av bilderna kan man även se Taygher stoltsera med sina blivande radioplatta/panel i kolfiber...

    /Jocke
    Tjenare Rosso!

    Kul att Du lägger ut fler bilder med bra kvalitet, är lite avis på Din fina kamera.. men man kan ju inte ha allt.
    Radioplattan och instrumentpanelen blev grymt bra, så fort motorkörningen är avklarad skall jag ta tag i att installera radioplattan i modellen. Instrumentpanelen väntar jag med tills jag har piloten hemma. Han är på väg från USA och det tar nog en stund med tanke på att han inte har några ben..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #205
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hahaha jag har en film på en fin ASP 60:a annars.
    Kanske kan sampla in 5st samtidigt det vore musik för öra det.
    Tvåtakt åt folket.

    Nä jag har laddat kameran för lite filmning på söndag, sedan skall jag försöka få in en film åt er.

    Hur dax har du tänkt dig lasse du vet en annan kliver ju upp på mornarna.

    /lasse
    //Lasse

  6. #206
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjenare Betongen,

    Funkar det vid 11-tiden?
    (Ja, ja.. jag vet att jag inte är lika morgonpigg som Dig!)

    Vi ses!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  7. #207
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det skall nog gå bra runt 11.

    /lasse
    //Lasse

  8. #208

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Kroppen är nånstans runt 37cm i diameter och proppen är ungefär 80cm lång, om jag inte räknar helt fel innebär det att vi pratar om 21,5cm utstick utanför kroppen/motorkåpan.
    Med lämplig stand-off från brandväggen ger det förhoppningsvis önskat blås bakåt..

    Snart är det söndag!
    låter mycket bra
    om jag räknat rätt så kommer det att blåsa på med ca 120 km / h bakom propen vid 4400 rpm
    faktiskt något högre hastighet än med en DA-150cc med 32 x 12" snurra...

    så håll i hatten, och motorbänken ! när ni ska provköra

    snart bara 24 timmar kvar till motorstart ! !

    /Perra

  9. #209
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Nu är Moki:n startad!
    Det kom 5st flygkompisar för att bevittna händelsen och det hela började med lite tråkningar (i vanlig ordning) eftersom motorn inte sa för mycket till att börja med.. Jag har ju aldrig startat en Moki tidigare så det krävdes lite konsultation med ett engelskt test taget ur någon internationell RC-tidning som jag hittade på nätet för något halvår sedan.

    Enligt skribenten skulle motorn vevas runt med choke + full gas till den sa något, sedan skulle choken bort + gasen ned till lite över tomgång. Jag vevade ett antal varv med full gas + choke men den ville inte säga något alls.. Eftersom det bevisligen kommit fram en hel del soppa knäpptes choken av ändå samt gasen sänktes till något över tomgång.

    Det var glädjande när motorn gav sig till känna och 2-3 flipp efter det drog den igång med ett vroff!

    Vi körde den ett tag med varierande pådrag samtidigt som vi kom på att vi inte hade någon varvräknare.. Betongen var hygglig och åkte och hämtade och vid start nr.2 ställde vi in tomgången till ca. 800rpm och ca. 4300rpm på fullt. Det blåser bra i byxbenen när man står bakom!

    Testbänken höll och flög inte iväg (I så fall hade den tagit med sig verandan..) så det hela blev en sällsam tillställning.

    Jag knäppte några bilder och Betongen skall återkomma med film lite senare.


    Testbänken i solen, fast förankrad i marken och i verandan.


    En annan vinkel, det var ett bra drag att slå i pinnar även fram eftersom vridet helt klart påverkade hela bänken.


    Vi plockade ut Yaken också så att det fick lite frisk luft. Alltid kul att se den hopmonterad. Det här blir en härlig kombination! Me very happy!!

    Det skall bli roligt att se filmklipp från detta sedan, det var lite nerver med innan första start men det får man väl bjuda på.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  10. #210
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Sitter här och beundrar bilderna, men samtidigt skulle man vilja höra hur den lät ! men de har ju snart gått en timme sedan ditt inlägg och ingen film från LasseB än

    /Martin

  11. #211
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Dä kallar jag motor, ingen dålig pjäs du skall montera, måste bara få höra ljudet från den. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  12. #212

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Å de vill vi gärna höra nu ...........

  13. #213
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Haha jag måste tyvärr hålla er på halster tills i morgon.
    På väg ut till Lars kunde jag konstatera att min videokamera troligtvis gått till de sälla jaktmarkerna.
    Det hindrade inte utan jag ringde och lånade en annan kamera.
    Nu när vi skulle klippa ihop filmen så hade jag tyvärr inte fått med kabeln mellan kameran och datorn.
    Shit happens ordnar det till i morgon.
    Hoppas man inte blir lynshad nu.

    /Lasse
    //Lasse

  14. #214
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det var bannemej installation det Taygher. Maken till testbänk lär man få leta efter i de småländska skogarna.

    Lasse låt gå för den här gången, ha ha på dej va, men i morgon vill vi se på live video.
    Annars jag veta någon som veta din påstlåda bo va
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #215
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag har sett lite filmsekvenser från dagens höjdpunkt i kameran, Betongen smyger runt som en katt och får med allt som händer.

    Ompa - Det var bra att jag tog i när det gäller testbänk, draget i den här juvelen var mycket förtroendeingivande.

    Jag kommer troligen att vara med vid klippningen av filmen imorgon för att se hur man gör, kolla tråden imorgon kväll så borde det finnas lite att se och framförallt lyssna på!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  16. #216

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Jag har sett lite filmsekvenser från dagens höjdpunkt i kameran, Betongen smyger runt som en katt och får med allt som händer.

    Ompa - Det var bra att jag tog i när det gäller testbänk, draget i den här juvelen var mycket förtroendeingivande.

    Jag kommer troligen att vara med vid klippningen av filmen imorgon för att se hur man gör, kolla tråden imorgon kväll så borde det finnas lite att se och framförallt lyssna på!
    nu är det väll kväll...
    Video ? ?

    vrroom vrrooom vrrrroooommm

    /Perra

  17. #217
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Film please

    Get high with hovering
    not drugs

  18. #218
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjenare grabbs!

    Kom hem från Betongen för en stund sedan och försökte lägga upp de filmklipp vi fick till tidigare ikväll. Kanske det blev för mycket med 3st videoklipp i samma inlägg så jag försöker nu göra tre separata istället.

    Vi kunde dessvärre inte göra någon rolig redigering eftersom vi inte hade någon mjukvara till den kamera Betongen lånade igår men vi valde 3st klipp som ger en bra bild av gårdagens sällsamma stund.

    Klipp 1: Det krävs lite träning för att få till rätt "Umpfh" i svingen, startade juvelen ett par gånger idag också och då gick det mycket bättre. Övning ger färdighet!!

    [ame="http://www.vimeo.com/4135764"]Moki 250 on Vimeo[/ame]
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  19. #219
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Klipp 2: Vi gjorde ett tappert försök att få med de där 120km/h som Speedbird pratade om häromdan. Betongen verkade få lite svalka i vårsolen iaf.

    [ame="http://www.vimeo.com/4135412"]Moki 250 on Vimeo[/ame]
    Senast redigerat av taygher den 2009-04-13 klockan 22:25. Anledning: Lyckades få med fel videolänk..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  20. #220
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Klipp 3: Lite tomgång och varierat gaspådrag. När motorn blivit varm vid 2:a starten ställde vi in tomgången och klockade den till ca. 800rpm. (Den verkade sjunka ytterligare till ca 700rpm senare men är stadig och fin.) Brumpf, brumpf, brumpf..

    [ame="http://www.vimeo.com/4135899"]Moki 250 on Vimeo[/ame]

    Ett stort tack till Lassebetong för filmandet och fixandet med uppladdningen av filmklippen ikväll.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

Liknande ämnen

  1. Pilot-Rc Yak-55SP
    Av Robert_s i forum Bensinmodeller
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 18:10
  2. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 20:06
  3. Hyperion Yak 55SP, Fliton Extra 330
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 19:25
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 04:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •