Reklam

 
Sidan 14 av 21 FörstaFörsta ... 4910111213141516171819 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 420

Ämne: Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

  1. #261

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rosso Visa inlägg
    Blir oerhört bra, man blir SÅÅÅÅ Moki-sugen...

    ps. 3W skall provstartas imorgon...


    /Jocke
    Tjenare Jocke,

    Synen av Moki:n i motorkåpan är helt klart inspirerande och det kommer att kännas ännu bättre när den är monterad och klar.
    (Då kanske jag får en rejäl spark där bak så att alla slutliga detaljer blir klara..)

    Lycka till med motorstarten imorgon, skall bli kul att få se mer om det i Din byggtråd!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  2. #262

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    14
    Klubb
    Vingtor/Jets of Norway

    Standard

    Hei Lars
    Distanseringen du har er det mulig å få bestilt en til Yaken min?? flyet kommer til mandag motoren har jeg fått.
    mvh Geir

  3. #263

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Geir,

    Du har fått ett nytt mail.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #264

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hello boys and girls, idag har det blivit lite mer gjort med Yaken i det härliga vårvädret. Det var nästan sommartemperatur i Tranås under eftermiddagen så det var riktigt gött!

    Lite bilder:


    Här hänger Yaken i den lilla ställningen på verandaräcket. Stefan hjälpte till att lyfta upp kärran som tur var. Tack Stefan!


    Motorn är här inpassad på brandväggen och motorkåpan har precis plockats av. Denna operation gick väldigt bra, tänk om alla saker man vill göra under ett bygge gått lika smärtfritt!


    Bultmönstret borrades utan bekymmer och som tur var gick alla bultarna fria från den kolfiberplatta som är limmad på brandväggens insida från fabrik.


    Mokin äntligen på plats! Jag var tvungen att hänga på proppen för att kolla resultatet. Avståndet mellan propp och motorkåpa är helt OK men kommer att bli helt perfekt när spinnern från TruTurn dyker upp.


    Närbild på Moki + propp. Nu måste jag få fram avgasrör och titta närmare på ev. baffling mellan cylindrarna.

    Nu kan jag äntligen ta tag i montering av tankplatta, tank och slangar mm.
    Det är en hel del kvar att göra men det borde gå relativt fort ändå. Inspirationen är på!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #265

    Standard

    Blir ju bättre en bäst! Snygg kärra, stilig motor och allt. Kan inte bli bättre

  6. #266

    Standard

    Jösses taygher vilket monster. Det är först nu som jag fattat hur stor den är. Ser kanonfin ut!!

  7. #267
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    ja monster va rätta namnet kommer du till Hultsfred o flyger den för oss småflygare i sommar??

    Get high with hovering
    not drugs

  8. #268

    Standard

    Den blir fin den där vilket sound i Mokin me like
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  9. #269

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tackar tackar, grabbs!

    Det blev lite av en aha-upplevelse för mig också när den hängde på verandaräcket.

    Jag tränar allt jag kan med min lilla Extra 300S (spv. 2040mm) för att förbereda mig inför stundande premiär. Senast idag blev det två starter i måttlig vind efter arbetsdag på fältet.

    Wesse - jag hoppas verkligen på att besöka er i Hultsfred med Yaken i sommar, ni verkar ha extra sällsam stämning när Ni flyger.
    Hoppas bara att ni inte är för elaka mot en stackars Tranåsbo som kommer på besök..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  10. #270
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ja jösses, tankarna snurrade frit i huvudet när du först berättade om att hänga "monstret" på altanen för att kunna montera motorn. Ja ja, man tänker den på något vis hänger på kanten, på insidan, sen så står man på en stol och... Nähä inte det nä. Aningen för stoooooooooooor var den för det
    Min totatal bild och sinnes upplevelse är nu tottal, och av alla märkliga knep för att göra diverse montage och installationer så vinner du lätt Tigern
    Det var bara för häftigt att få se. Synd man inte var där live bara.

    Och ***** i gatan vad snygg installationen bev. Får väll hjälpa till med att hålla tummarna så den där förbenade spinnern och spakdragaren från staterna dyker upp till veckan
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #271

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg

    Mokin äntligen på plats! Jag var tvungen att hänga på proppen för att kolla resultatet. Avståndet mellan propp och motorkåpa är helt OK men kommer att bli helt perfekt när spinnern från TruTurn dyker upp.
    oj va snyggt det blev med motorn på rätt plats ! ! !
    jag blir bara mer och mer imponerad av detta bygge ! !

    hur blir det med markfrigången med den snurran ?
    å andra sidan ser ställen bra långa ut så det finns kanske till och med plats för en 34" prope ?
    inte för att det kommer att behövas...

    /Perra
    Senast redigerat av Speedbird den 2009-04-25 klockan 18:06.

  12. #272

  13. #273

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjusigt Lasse!
    Det går framåt.

    /lasse
    //Lasse

  14. #274

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Med risk att bli tjatigt, Snyggt!!!


    Provflygning snart?!?!?

    /Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  15. #275

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ompa - he he, roligt att läsa hur Du såg för Din inre syn att Yaken hängde på insidan av verandaräcket! Det hade varit en sann utmaning.
    Fick precis besked att piloten åker från US imorgon måndag, hoppas bara att han är en skapligt snabb resenär!

    Speedbird - Inga problems med markfrigången, det går säkert att hänga på både 34 och 36" om man känner för det. Jag har ca 20cm frigång som det är nu med kroppen någorlunda horisontell.

    Rosso - Tyvärr dröjer det nog några veckor till innan jag är klar för premiär men det börjar onekligen likna något nu.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  16. #276

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Taygher.

    Vill bara sälla mej till den övriga hyllningskören. Jättesnyggt Lars, och visst är den stor, men du vet att ju större dom är dess bättre flyger dom. Ska bli en fröjd att få se den "in action".
    /Lelle

  17. #277
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Får hålla med Lelle och de andra sablar vilken jätte yak mokin blev ju hur snygg som helst innanför kåpan. Ska bli väldigt kul att se den i luften och i verkligheten i sommar.

    /Martin

  18. #278

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tusen tack för alla positiva kommentarer, grabbar!

    Idag kom spinnern från TruTurn hem, tack vare tullverket blev detta den absolut dyraste spinner jag någonsin varit i närheten av. Av någon anledning ville de ha nästan 1100kr i avgift vilket motsvarar hälften av spinnerns inköpspris.

    Jag skall ringa och kolla om detta verkligen kan stämma imorgon men tvivlar på att jag kommer att få positiva besked..

    Skit samma, så fort jag kom hem skulle spinnern givetvis provas! TruTurn har bearbetat den så den passar rakt av på Moki:n men kunde dessvärre inte anpassa den efter proppen, de hade tydligen ingen mall för 32x18 utan jag fick nöja mig med 32x12. Det var en baggis att modifiera den lite med dremeln så nu sitter den på plats.

    Bilder:


    5,5" P51-style, skall lackas vit och eventuellt ha "korkskruvs-stripe" i rött.


    En bild till från lite håll för att få helhetsintryck. Jag är nöjd med resultatet, det fattas något på en sån här Yak utan spinner. (Min högst personliga åsikt )


    Manualen säger 0,5 graders downthrust, motordistansen är en halv millimeter tunnare i botten. Frågan är om detta kan vara en halv grad??

    Nu är det inte många saker som fattas, får jag bara hem min lille 40-procentige kompis samt avgasrör inom kort så borde den snart vara klar för start. Planen är att jobba med installation av bränsle och tändsystem i helgen i alla fall.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  19. #279
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    (Planen är att jobba med installation av bränsle och tändsystem i helgen i alla fall.)


    Jag tycker att det är lämpligare att träna landning istället,enl Betongens film på EXTRAN saknas det lite rutin fortfarande.Motorinst ser riktigt bra ut på YAKen
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  20. #280
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Spinnern sitter som en smäck, men till ett allt för högt pris. Man undrar hur damerna och herrarna på tullverket resonerar egentligen? Tull Tull på er

    Den där filmen som LAB nämnde, kan den beskådas någonstans månne???
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Pilot-Rc Yak-55SP
    Av Robert_s i forum Bensinmodeller
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 17:10
  2. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 19:06
  3. Hyperion Yak 55SP, Fliton Extra 330
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 18:25
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 03:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •