Reklam

 
Sidan 20 av 21 FörstaFörsta ... 1015161718192021 SistaSista
Resultat 381 till 400 av 420

Ämne: Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

  1. #381
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hoppas att det var problem vid insuget så att problemet är borta på lördag när du kommer till oss Lars !. Kan ge dig en hint om vädret kommer bli riktigt varmt även i Tingsryd så de är bara att plocka fram shorts och solkräm för att skydda nacke och andra utsatta delar

    Då blir det kanske röktest i Tingsryd om vi har tur

    /Martin

  2. #382
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Sitter här med solstekt nacke och begrundar dagens mysiga meeting i Tingsryd. Det blev tyvärr ingen flygtur med Yaken eftersom det blåste riktigt ordentligt hela dagen, stundtals förbluffande hårt.

    Körde motorn ett par gånger på marken i alla fall och testade rökanläggningen. Första försöket gick så där, inte mycket rök där inte..

    Vid snabb kontroll efteråt visade det sig att jag missuppfattat instruktionshäftet som Sullivan skickade med när det gäller slangarnas positionering på själva rökpumpen..

    Detta åtgärdades snabbt och vid motorkörning nr.2 kom det rök ur piporna i alla fall. En sak är säker, jag måste vrida ner flödet på pumpen för det sprutade ut en hel del olja ihop med röken och gissa var den hamnade??

    Motorn verkade gå bra i alla fall men lite väl rikt, skall justera lite på nålarna någon kväll i veckan. Återstår alltså dessvärre att se om den fungerar som den ska i luften, hoppas på att kunna flyga någon dag nästa helg. Ja ja, den som väntar på något gott...
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  3. #383

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Sitter här med solstekt nacke och begrundar dagens mysiga meeting i Tingsryd. Det blev tyvärr ingen flygtur med Yaken eftersom det blåste riktigt ordentligt hela dagen, stundtals förbluffande hårt.

    Körde motorn ett par gånger på marken i alla fall och testade rökanläggningen. Första försöket gick så där, inte mycket rök där inte..

    Vid snabb kontroll efteråt visade det sig att jag missuppfattat instruktionshäftet som Sullivan skickade med när det gäller slangarnas positionering på själva rökpumpen..

    Detta åtgärdades snabbt och vid motorkörning nr.2 kom det rök ur piporna i alla fall. En sak är säker, jag måste vrida ner flödet på pumpen för det sprutade ut en hel del olja ihop med röken och gissa var den hamnade??

    Motorn verkade gå bra i alla fall men lite väl rikt, skall justera lite på nålarna någon kväll i veckan. Återstår alltså dessvärre att se om den fungerar som den ska i luften, hoppas på att kunna flyga någon dag nästa helg. Ja ja, den som väntar på något gott...

    väldigt lite aktivitet i den här tråden på senaste tiden...
    Sååå... hur har det gått ?
    har du fått Yaken i luften igen Lasse ?
    går motorn bra nu ? och så vidare...

    /Perra

  4. #384
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjenare Perra,

    Nix, det är direkt deppigt att det inte har blivit något mer fluget med Yaken. Semestern bara vrålade förbi (undrar lite var de fyra senaste veckorna tog vägen?) med lite lagom halvbra sommarväder.

    Jag har kört motorn en gång hemma på trädgården och nålat in den ordentligt och den kändes väldigt förtroendeingivande vilket var roligt givetvis.

    Min förhoppning är att vädret blir OK i helgen för då blir det läge att styra V70:n mot Skillingaryd för deras meeting. De har ett skapligt långt fält (tror att vi pratar om typ 300m) som de flyger jet på, då borde jag klara av att få ned Yaken där också..

    Hur går det med Dina Moki-planer då? Any news?
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #385

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Tjenare Perra,

    Hur går det med Dina Moki-planer då? Any news?
    Jo då,
    det går sakta framåt...
    en Krill Yak55M 3metare är beställd och anländer i slutet av augusti
    ( något moddat G-man yellow färgschema )
    och från säkra källor har jag hört att det behövs 750 gram bly i nosen på den
    med en ZDZ 160:a och canistrar...
    så en Moki 250 kommer det att bli i den, så slipper man blya så mycket

    en i tyskland har redan provat med Moki 250 i nosen och han säger att kärran flyger helt underbart med denna spis...
    en liten video från motortestkörningen i hans maskin kommer här
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=ZKEkI0iAtuo"]YouTube - Moki 250 Yak55 Probelauf[/ame]

    Jag kommer att dra igång en byggtråd om min Yak här på forumet senare i höst när bygget rullar igång

    /Perra

  6. #386
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Strålande, det var väldigt roligt att läsa!!

    Gissar att denna månad kommer att krypa fram för en viss Herr Speedbird..

    Ser fram emot byggtråd så småningom, stort grattis så här långt!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  7. #387

    Standard

    Jo tiden kryper fram... en veckas semester kvar, fint flygväder, och så blir man fullständigt utslagen av en ¤#% förkylning...
    inget kul med 39 grader feber, suck...

    men snart kommer Yaken Woohooo ! ! !

    /Perra

  8. #388
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard Jiiipiiiii!!!

    Jag kom hem från en mycket solig dag på RFK Skillings fält i Skillingaryd ungefär vid midnatt.

    Var där i stort sett hela dagen idag med målsättning att flyga Yak och utvärdera om motorn var med på noterna efter tätning av insugsrören.

    Oturligt nog blåste det väldigt turbulenta vindar hela förmiddagen och efter ett par skapligt vingliga turer med min gamla 60-size Musse beslutade jag mig för att vänta med Yaken till senare på eftermiddagen då vinden förhoppningsvis skulle lugna ned sig.

    Efter mååånga timmars väntande kom så lönen när vinden gav med sig framåt kl. 18.00. (Tror jag) Efter noggrann kontroll av allting lyfte Yaken mot skyn och det tog inte många sekunder för mig att komma fram till att motorn nu hade en helt annan kraft än senast i Karlstad.

    Flög 7-8 minuter med diverse aerobatic övningar och Moki:n funkade perfekt, fick ta om landningen en gång eftersom jag lyckades pricka den skapligt stora kulle som finns på detta fält med rejäl studs som följd. (Jag prickade den där j**la kullen även de följande två landningarna men inte lika hårt)

    Flög senare en sväng till vid 20-snåret i princip utan vind och testade då även rökaggregatet. Röken var helt OK men jag skall sänka flödet på pumpen ytterligare då 1 liter rökolja försvann på någon minut samt att modellen blev skapligt oljig av oförbränd rökolja..

    Det var klart nervigt att göra 1:a starten idag (7:e totalt) - framförällt för att jag bävade för att motorn fortfarande skulle gå som en påse nötter.
    Jag är oerhört glad över att det var läckande insugsrör som var problemet och att den nu går som den skall. Hurra!!!

    Det kan nog komma fram video från flygningen idag, jag länkar till denna så fort jag får länken från kameramannen.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #389
    LABs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    GÖTT
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  10. #390
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Lasse
    Det var ju skönt att höra att motorn nu går som den ska . Jag åker en sväng till Skillingaryd nu idag får hoppas att de inte är lika turbulent idag.

    /Martin

  11. #391

    Standard

    Superkul att höra att motorn fungerar fint igen

    hur klarar sig landställsbenen vid lite hårdare landningar ?
    Carf yakarna är ju lite (ö)kända för en rätt stel konstruktion...
    det gäller att ha mjuka hjul som tar upp kraften antar jag

    ska bli kul att se mera video

    /Perra

  12. #392

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Flög senare en sväng till vid 20-snåret i princip utan vind och testade då även rökaggregatet. Röken var helt OK men jag skall sänka flödet på pumpen ytterligare då 1 liter rökolja försvann på någon minut samt att modellen blev skapligt oljig av oförbränd rökolja..
    Lite av vad jag har lärt mig när det gäller att få till Fet rök och samtidigt få rökoljan att räcka läääänge

    någon form av munstycke där du skickar in rökoljan i manifolder / collector ring är bra att ha,
    kanylrör ilödda i ett utbytbart fäste fungerar utmärkt här

    bild info...
    Här körs rökpumpen på 7.4v 2s LiPo och två olje matningar in i DA-150:ans manifoldrar
    0,3mm kanylrör från apoteket ilödda i 4mm bränsletanks rör, gängat fäste i maifoldern för lätt byte om kanylröret skulle bli igensatt
    1 liter rökolja räcker över 15 minuter på detta vis,
    och kärran blir inte kladdig på magen

    /Perra
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	extra260.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	115,0 KB 
Id:	7035  
    Senast redigerat av Speedbird den 2009-08-09 klockan 13:10.

  13. #393
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Härligt Tygher. Skönt att höra att spisen går som den ska

    Hoppas vid tillfälle att du har möjligheten att komma till Bredlanda ytterligare en gång, och då få visa vad kärran verkligen går för

    Själv så laddar jag nu för fullt för en eftermiddag på fältet för lite härlig P47 flygning. Ska mekka lite med min tomgångsnål, för den sopar i sig alldeles för mycket soppa på lågan.

    Stilig rök Speedbird, ser grejt ut
    Senast redigerat av Ompa den 2009-08-09 klockan 13:04.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #394
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Äntligen Taygher, efter allt j***a regnade och blåsande fick du ett styrkebesked som smakar mera. Tänk vad lite tjyvluft kunde ställa till det för dej. Men nu funkar det förstår jag.
    Film!!
    /Lelle

  15. #395

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Stilig rök Speedbird, ser grejt ut
    Jo den var tjock !
    3W:s rökolja som luktar jordgubbar kördes det med då,
    grannarna undrade lite försynt vad som var på gång, hehe

    /Perra

  16. #396
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det var en HÄÄÄRLIG upplevelse att både se och höra den fina maskinen
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  17. #397
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack grabbar för alla positiva kommentarer, Ni är för härliga!

    Speedbird - Landställen verkar hålla fint. Jag kan hålla med om att det är en skapligt stum konstruktion, det tillsammans med hyfsad vingyta gör att den gärna tar ett skutt vid första kontakt med marken. Kommer att krävas träning för att smyga ner den i fortsättningen.
    Intressant info om tunna kanylrör för rökoljan, kanske kan vara idé att testa om det inte funkar att sänka farten på rökpumpen.. (Sullivan Skywriter)

    Ompa - Vi får väl se om vi kan pricka in en fin dag för flygning på Bredlanda innan säsongen tar slut.

    mds - Det var kul att träffa Dig och alla andra trevliga modellflygare på meetinget igår. Jag kände verkligen publikstödet när jag lyfte med Yaken, en fantastisk flygdag med härligt sommarväder! Jag hälsar gärna på Er fler gånger om det går bra..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  18. #398

    Standard

    ok coolt,
    jag har dock sett många som råkat knäcka sina ställ på grund av konstruktionen samt
    lite för hög vertikal hastighet i sättningen

    Det som kanylrören gör är att finfördela rökoljan inne i dom heta avgaserna = mera rök
    att sänka pumpvarvet gör inte så mycket nytta,
    det kommer fortfarande att gå åt mycket olja som bara sprutar ut och kladdar ner kärran...
    ( I have been there, done that... )

    bättre att köra med fart i pumpen och sedan strypa ner flödet med kanylrör,
    i Extra 260:an på bilden i min postning ovan sitter det en Sullivan Skywriter pump...

    Såå... var är länken till videon du pratade om Lasse...

    /Perra
    Senast redigerat av Speedbird den 2009-08-10 klockan 10:42.

  19. #399
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Speedbird
    Du har inte lite bilder på detta arrangemang ??
    /Martin

    Citat Ursprungligen postat av Speedbird Visa inlägg
    Lite av vad jag har lärt mig när det gäller att få till Fet rök och samtidigt få rökoljan att räcka läääänge

    någon form av munstycke där du skickar in rökoljan i manifolder / collector ring är bra att ha,
    kanylrör ilödda i ett utbytbart fäste fungerar utmärkt här

    bild info...
    Här körs rökpumpen på 7.4v 2s LiPo och två olje matningar in i DA-150:ans manifoldrar
    0,3mm kanylrör från apoteket ilödda i 4mm bränsletanks rör, gängat fäste i maifoldern för lätt byte om kanylröret skulle bli igensatt
    1 liter rökolja räcker över 15 minuter på detta vis,
    och kärran blir inte kladdig på magen

    /Perra

  20. #400

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Hej Speedbird
    Du har inte lite bilder på detta arrangemang ??
    /Martin
    tyvärr hade jag inte kameran med mig när detta byggdes iordning,
    Extran tillhör en kompis...

    Jag kommer att ha samma setup i Yaken som jag väntar på från Krill models
    den dyker upp i slutet av denna månad...
    ska se till att dockumentera allt då
    bilder kommer i den byggtråden...

    /Perra

Liknande ämnen

  1. Pilot-Rc Yak-55SP
    Av Robert_s i forum Bensinmodeller
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 18:10
  2. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 20:06
  3. Hyperion Yak 55SP, Fliton Extra 330
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 19:25
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 04:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •