Reklam

 
Sidan 21 av 21 FörstaFörsta ... 11161718192021
Resultat 401 till 420 av 420

Ämne: Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

  1. #401
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej
    I min kannister så är röret som rök vätskan ska spruta in i till plattat för att det ska bli som "tummen på vattenslangen" en finfördelad dimma i stället för en "stråle"
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  2. #402

    Standard

    Filmen är på väg, jag håller på att laddar upp på tuben nu. men jag har inte klippt så mycket, det kommer en bättre film senare men jag hinner inte just nu.

    Mvh Elia.

  3. #403

    Standard

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=9Rk6ennnD8Y"]YouTube - Yak 55[/ame]

  4. #404

    Standard

    grymt fint fluget, Lasse
    coolt att höra Mokin spinna som en ka.. öh.. tiger ! ! igen

    /Perra

  5. #405

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack Perra, kul att Du tycker det såg OK ut!
    Kanske vi kan flyga Yak med Moki tillsammans någon gång nästa säsong, det vore riktigt roligt!!

    Skall klura lite på någon typ av strypning av rökoljan, kan bli att beställa nya nipplar (specialsvarvade med mindre hål alternativt en gnistad liiiten springa kanske??)

    Stort tack till Elia också för filmen, kul att se kärran ur en annan synvinkel i lugn och ro!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  6. #406

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Tack Perra, kul att Du tycker det såg OK ut!
    Kanske vi kan flyga Yak med Moki tillsammans någon gång nästa säsong, det vore riktigt roligt!!

    Skall klura lite på någon typ av strypning av rökoljan, kan bli att beställa nya nipplar (specialsvarvade med mindre hål alternativt en gnistad liiiten springa kanske??)

    Stort tack till Elia också för filmen, kul att se kärran ur en annan synvinkel i lugn och ro!!
    Skulle vara mycket roligt att flyga Yakarna tillsammans, Lasse
    soundet blir enormt fint !
    jag var i Arvika på gränsträffen och fick njuta av 2 x Moki + Bearcats i rote,
    det var helt Magiskt ! ! !

    nyckeln till fin rök är en bra strypning sen om man åstadkommer det med
    små hål eller springor spelar mindre roll
    gäller bara att hitta rätt mix, olja / varma avgaser sen blir det bra
    lika kritiskt som att ställa in en förgasare rätt, annars slösar man ju bara på den dyra rökoljan...

    /Perra

  7. #407

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    11
    Jobb
    Verktygsmakare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Lars!

    Välkommen tillbaka till Skillingaryd med din fina Yak 55, det blev ju Meetingets höjdpunkt att få se provflygningarna nr.7 och 8 på lördagskvällen.

    M.V.H. Stig A.
    RFK Skilling.

  8. #408

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Gokväll,

    Idag var jag och Stefan på besök hos Wesse & Co i Hultsfred och det blev tre starter med Yaken för min del. (Alltså start nr. 9, 10 och 11.)

    Provade röken under flygning nr.2 och justerade ned flödet en hel del men det rök sämre än förra gången i Skillingaryd så det är nog läge att ta fram en annan röknippel med en springa i för att finfördela rökoljan med lite högre tryck än vad jag hade nu. Upplevde faktiskt att röken blev kraftigare när motorvarvet sjönk nära tomgång vid loopingar & stallturns!
    Troligen orkade inte pumpen skicka på olja så det räckte när avgastrycket blev högre i ringdämparen.

    Flygningen kändes bra idag, motorn hade fin kraft och Yaken är sjukt exakt att styra runt i lufthavet. Landningarna blev inte så snygga med ganska rejäla studsar men det var ingen fara på något sätt. Väldigt stumma ställben tillsammans med grym bärighet i vingarna verkar vara en kombination som kräver viss tillvänjning. Måste träna på tajmingen så att den inte sjunker igenom precis innan sättningen.. Ser fram emot detta!!

    Under sista turen tvekade motorn en kort sekund vid en brant stigning efter 5-6 minuters flygtid och för ett ögonblick var jag rädd att den skulle stanna. Den hostade igång igen och för säkerhets skull gjorde jag bara en snabbt landningsvarv och satte ner maskinen på banan. Måste bolla detta lite med andra Moki-ägare för att stilla mitt sinne, en teori jag har är att luften inuti motorkåpan kanske blev extra varm detta sista pass då jag gjorde ganska många vertikala manövrar. Det kan då ha gjort att bränsleblandningen blev för mager när insugsluften blev väldigt varm. Skall öka lite på bränslenålarna till att börja med, återstår att se om det behöver göras något mer som att ta upp ett hål i brandväggen precis bakom förgasaren så att motorn kan suga svalare luft från kroppen också.

    Wesse filmade en hel del i vanlig ordning så det kommer troligen upp något/några klipp från eftermiddagens/kvällens övningar inom kort.

    Tack alla goa gubbar och gummor i Hultsfred för en hääärlig flygkväll med gutt väder!!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #409
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=DkcIpuvW1I8"]YouTube - Lars Westin Fly Yak[/ame]

    Get high with hovering
    not drugs

  10. #410
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Nice video Wesse. Snygg flygning som altid Tigern

    Alltså, det är ljudet från Mokin. Mmmmmmmmmmmmmm
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #411

  12. #412

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Howdy boys & girls..

    Jag fick lite bilder från Mikael Ekbjörn (från Horn) som han plåtade när jag och Stefan var i Hultsfred och hälsade på för ett antal veckor sedan.
    Mikael har en fin digital systemkamera som han är riktigt duktig på att hantera. Jag tänkte direkt att jag skulle lägga ut några av bilderna i byggtråden men av någon anledning kom det annat emellan.
    Men här är de i alla fall, bättre sent än aldrig heter det väl?


    Varm sommar-eftermiddag, en Yak på tomgång och ett mycket fint flygfält - kan det bli bättre?


    Yaken gör en "slow & low" fly by med en seriös himmel i bakgrunden..


    Smoke on! Det rök skapligt bra med lågt motorvarv och när nosen pekar mot Moder jord är det inte så mycket fart på proppen.


    Betydligt tunnare ridå under planflykt med högre varv på motorn.. ny röknippel med bättre design skall förhoppningsvis lösa problemet till nästa säsong.


    Yaken på final, Wesse filmade och Anders K-Dala ställde upp med allmän support. Thank's guys!!


    Tur att det finns inomhusflyg att stilla den värsta abstinensen med nu när det är kallt och mörkt .. Jag hoppas ändå på en snabbt avklarad vinter så att nästa års flygsäsong (med varma sommarkvällar) kan komma igång.
    Har ju som tur är lite nya byggen på G också som får tiden att gå snabbare..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  13. #413
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    tycker K-dala och den där Westin ser lite tunna ut..mest Yaken o Wesse som ser grov ut

    Get high with hovering
    not drugs

  14. #414

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Härliga bilder, Lars!
    /Lelle

  15. #415

    Standard

    Mycket snygga bilder Lars!

  16. #416
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tjusigt Tigern.
    Röken ger ju absolut en extra touch i bilderna och höjer effekten maximalt
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #417

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Wesse - Det måste vara alla Japalenos som har gjort susen, muskler gillar tydligen starka kryddor!

    Extra & Lelle - Kul att Ni gillade bilderna, det var en riktigt härlig eftermiddag i Hultsfred väl värd att minnas.

    Ompa - Du har helt rätt, rök ger en ny rolig dimension! Det skall bli kul om jag får bra ordning på det hela också nästa säsong så det blir tjoooock rök som väller ur avgasrören.


    En sak är säker, röken syns bättre mot blå himmel.. Vid senaste flygturen på det mycket fina flygfältet Hornlanda var det rökfärgade moln lite överallt!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  18. #418

    Standard

    SJUKLIGT FINT!!!!! Har läst igenom hela bloggen nu noggrant i flera timmar! VACKERT!
    Jag bor i Stockholm. När är närmsta tillfället för att se den live?

  19. #419

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IPJT Visa inlägg
    SJUKLIGT FINT!!!!! Har läst igenom hela bloggen nu noggrant i flera timmar! VACKERT!
    Jag bor i Stockholm. När är närmsta tillfället för att se den live?
    Tjenare IPJT,

    Kul att se att Du är så positiv efter att ha läst om min Yak 55:a.
    Nästa tillfälle att se den live i närheten av Stockholm blir på Södertälje MFK:s modellflygdag kallad MFD rätt och slätt. Den brukar gå av stapeln i slutet av maj, på Kristihimmelfärdsdag. Fältet heter Påldalen och ligger strax norr om Nykvarn. Det brukar komma ut info om detta här på forumet i god tid.

    Påldalen är ett väldigt mysigt flygfält och MFD är en mycket trevlig tillställning som jag inte vill missa. Visst, om det skulle visa sig vara spöregn eller hagelstorm just den dagen kanske jag inte släpar mig upp annars så är jag där..
    Senast redigerat av taygher den 2009-10-29 klockan 07:32. Anledning: Meningsbyggnad - jag är visst lite trött så här vid frukostbordet..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  20. #420

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Lars.
    Tack för dom fina orden om vårt flygfält och vårt MFD. Det värmde.
    /Lelle

Liknande ämnen

  1. Pilot-Rc Yak-55SP
    Av Robert_s i forum Bensinmodeller
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 18:10
  2. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 20:06
  3. Hyperion Yak 55SP, Fliton Extra 330
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 19:25
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 04:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •