Reklam

 
Sidan 6 av 21 FörstaFörsta 123456789101116 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 420

Ämne: Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

  1. #101

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Tayhger.

    Jäklar i min låda, vilka sjyssta grejor du fått till. Ser hur bra ut som helst. Den där lilla dosan som ligger bredvid powerboxen, är det den du programmerar med, eller ? Ser ju ut att vara en box med riktigt hög kvalite´.

    Jag antar att du sover när jag skriver det här, eftersom du varit uppe halva natten. Det är dig väl unnat för nu har jobbat på riktigt duktigt. Tycker att du monterar din Yak med bravur.

    Själv orkar jag inte ett skit just nu efter att ha läktat upp halva undertaket i källaren, med att borra & proppa i betong. Känns ganska ordentligt i en "gubbes" axlar.

    Kepp up the good work.
    /Lelle

  2. #102

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Jäklar i min låda, vilka sjyssta grejor du fått till. Ser hur bra ut som helst. Den där lilla dosan som ligger bredvid powerboxen, är det den du programmerar med, eller ? Ser ju ut att vara en box med riktigt hög kvalite´.

    Jag antar att du sover när jag skriver det här, eftersom du varit uppe halva natten. Det är dig väl unnat för nu har jobbat på riktigt duktigt. Tycker att du monterar din Yak med bravur.
    Tack för de fina orden, Lelle, det är så man rodnar lite vid frukostbordet när man får sånt betyg från Dig..

    Jepp, det är dosan som ligger precis till höger om Powerboxen som man programmerar med, med hjälp av den kan man justera upp till 20 servo individuellt. En sådan liten sak som att reversera ena höjdroderservot var en barnlek t.ex. Du måste helt enkelt skaffa en sådan här manick, Lelle!
    Jag var tvungen att känna lite på kraften när jag var klar med installationen av servona och 72kg är rätt skaplig dragkraft trots allt, nästan skrämmande..

    Gääsp, jag fick sätta väckarklockan på 8 idag eftersom vi har klubbledarträff idag kl. 10, styrelsemedlemmar från 5st grannklubbar kommer på besök och då är det bra om jag som är ordförande finns på plats..

    Kör hårt med takbygget i källaren men ta fikapaus ofta! Tänk på att Du behöver Dina axlar (också) när Du skall bygga klart & flyga Din fina Corsair..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  3. #103
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Stiligt Taygher. Så läckert det ser ut. Förstår att du är nöjd med din powerbox + tillbehör. Kan inte göra mer än instämma med Lelle.

    Ska bli otroligt läckert att få se denna tingest flyga till sommaren. Hoppas tillfälle ges och med guds vilja att få kunna närvara vid jungfruturen.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #104

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Ska bli otroligt läckert att få se denna tingest flyga till sommaren. Hoppas tillfälle ges och med guds vilja att få kunna närvara vid jungfruturen.
    Det vore väldigt kul att ha med Dig på premiären, Ompa. Alltid skönt att ha lite moraliskt stöd, speciellt om benen inte bär.
    Vi får väl se om vi klarar av att samordna detta..

    Jag fick lite mer gjort på kärran idag, limmade servobryggan (sidoroder) i kroppen efter mycket slipande och mätande. Började sedan skruva lite med skevroderservona medan 30-minuters epoxin härdade. Jag siktar på att koppla in pull-pull vajrarna imorgon. (Aj aj aj, nya hål som skall göras i kroppen..)

    Lite bilder på senaste framstegen:


    Det sitter en kolfiber-remsa i botten på kroppen som förstärkning, den skall även fungera som jämn yta för servobryggan till sidoroderservona. Tyvärr har någon på C-ARF lyckats montera denna remsa ganska snett vilket gjorde mitt mätjobb väldigt intressant.


    Efter lätt slipning av ytorna med grovt sandpapper limmades servobryggan med skapligt mycket 30-minuters epoxi. Jag tog lite vad jag hittade för att skapa ett lagom hårt tryck på limfogen under härdningstiden. I detta fall en liten kupévärmare i kartong, 2st små verktygslådor och en ko-kruka med LiPo-ackar. (Verkade bli precis lagom tungt)


    Så var servobryggan limmad och klar, fyllde på lite med extra epoxi i fram- och bakkant. (Hängsle och livremsmodellen)

    Det går inte så fort framåt men jag bestämde mig redan från början för att vara extra noga med all montering. Får jag bara dit pull-pull vajrarna och kanske även skevservona senare idag (optimist, jag vet) så har jag kommit en bit på vägen i alla fall.

    Gääsp, den här kvällen/natten ramlade på den också. Gonatt!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #105
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Ser ju bra ut det där Lars !. Häftigt med 3 servo på rad det blir power i sidrodret. Lycka till med slitsarna till sidrodret imorgon tror det kan behövas. Nervöst och sätta dremeln i en sån modell.

    /Martin

  6. #106

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det blev lite mer gjort på Yaken idag i alla fall även om jag inte hann med så mycket som jag hoppats på. Sidorodret är numera inkopplat och det gick hyfsat att göra slitsarna i kroppen även om det var svårt att få till vinkeln perfekt. (Som vanligt en massa mätande..)

    Lite bilder:


    Här har jag dremlat de först hålen och hoppas att vinkeln blir vettig. Kom efter en stund fram till att ett bra sätt att räkna ut hur vajern skulle gå var att tejpa den längs med kroppen. Denna operation hade varit mycket enklare om kroppen varit transparent men jag lyckades ganska bra med att mäta på vilken höjd sidoroderservo nr.3 satt trots allt.


    Slits upptagen och vajer inkopplad, har starkt funderat på att dölja den ganska rejäla slitsen med någon typ av dekal med vit botten eftersom vajern rör sig väldigt lite i sidled när den jobbar. Skall testa detta senare.


    Det var menigen att vajrarna skulle kopplas direkt på servoarmen men jag valde att hänga på en ring emellan, om det inte syns på bilden så är det två modifierade nyckelringar. Jag la på lite lödtenn för att det verkade vettigt.


    Provkörde istallationen också så klart, servokablarna räckte precis (har inte beställt några förlängningskablar ännu) och allt fungerade perfekt. Det blev ca. 20cm utslag åt båda hållen så det borde funka att flyga knivegg..
    Riktigt rappt roder också, kanske går att slå flugor med? (Alternativt användningsområde)

    Nästa steg blir montage av skevroderservo, återkommer när detta är avklarat. Simma lugnt så länge.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  7. #107

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Snygg installation, Tayhger.

    Med den kraften i rodret, 72 Kg, så slår du nog inte bara ihjäl flugor. Skulle tro att du inte reser dej själv förrän på 8 om du av misstag skulle få en snyting.
    /Lelle

  8. #108
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    oj 72kg nu blir man lite rädd...inte vill man stå bredvid detta trädkapar-roder

    Get high with hovering
    not drugs

  9. #109

    Standard

    Snart samma kraft som din vikt Wesse. Fortsätt med morötterna nu
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  10. #110
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matbos Visa inlägg
    Snart samma kraft som din vikt Wesse. Fortsätt med morötterna nu

    ha ha 120kg servon finns ännu inte

    Get high with hovering
    not drugs

  11. #111

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Helgen passerade med vad som kändes som ljusets hastighet.
    Inte hann jag med att flyga igår i det fina vädret men jag hann i alla fall bygga lite på Yaken ikväll. Nu var det dags för montering av skevservo och det blev nästan som planerat. När jag väl stod där med handen inuti vingen kom jag fram till att det kommer att krävas både förlängningskabel samt specialmejsel (lång) innan servona kommer på plats. Det yttre servot kan monteras först och skarvas med förlängningskabel senare men inte det inre. Sålunda började jag med det yttre och skall beställa förlängningskablar imorgon.

    Lite bilder från kvällens sällsamma stund:


    Yaken fick för första gången flytta ner på golvet, väl där kunde jag konstatera att man troligen kan starta den även om ryggen bråkar. Det räcker med lätt knäböj för att svinga propp.


    Det yttre servot måste skruvas fast från detta håll, för att göra det behöver man en väldigt smal arm eller en skapligt lång mejsel.


    Eftersom mina armar är (någorlunda) normala tillverkade jag en lång mejsel av några bitshållare, en skruvmejsel för bits och ett aluminiumrör. Verkar funka så här långt.


    Stötstången (M3 gängstång) fick lite kolfiberkläder den också, ser klart bättre ut än utan. Nu saknas det bara skruvar till luckan, en förlängningskabel, lite loctite och byte till låsmutter så är det klart.

    Imorgon skall nästa vinge få yttre skevservo också, sedan hoppas jag att förlängningskablar kommer senare i veckan så att jag kan jobba vidare. Det blir nog att titta närmare på tankplattan under tiden jag väntar på dem.

    God natt boys and girls, ha en sällsam vecka!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  12. #112
    klampes avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    76
    Jobb
    Reelriktare
    Klubb
    Tranås MFK Ödeshögs MFK

    Standard

    Ja Lars det ser ju smidigt ut att montera servo med den special mejseln.Måste komma ut och inspektera yaken på nytt.Var ju ett tag sedan
    /Stefan

  13. #113
    kims avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fattig som en lus...
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Tro fan att du är glad, he he... Det där är en riktigt fin kärra... Jag gillar färgkombinationen på den. En fröjd för ögat. Önskar dig lycka till...

  14. #114

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Klampe: Du är alltid välkommen! Kommer Du ut en sväng denna vecka?

    Kim: Tack för lyckönskningen. Jodå, det stämmer att jag är väldans glad och gladare blir jag när motorn behagar dyka upp om en vecka eller två.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  15. #115
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Det ser verkligen skitbra ut Taygher!! Mycket snygg modell och fin installation!! Hoppas verkligen jag får se denna i luften någon gång under sommaren!
    Våga vägra Powerbox!

  16. #116

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Det ser verkligen skitbra ut Taygher!! Mycket snygg modell och fin installation!! Hoppas verkligen jag får se denna i luften någon gång under sommaren!
    Tack för det Per!
    Om allt går som planerat borde den kunna följa med ner till Tingsryd på årets meeting. Återstår bara att klura ut hur jag skall få med mig Spitfire:n också..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  17. #117

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Släp

    Ja e ente ett dugg avis på din kärra så tro inget







    Skit fint

  18. #118

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjenare JonnyE,

    Om jag inte minns helt fel så flög Du en custom-lackad Extra från C-ARF i Tingsryd förra året på deras Minimeeting i juni. Premiärtur kanske det var till och med?

    Hur som helst, upplevelsen att få se den live gjorde mig inte mindre sugen på att skaffa en C-ARF kärra, den flög kanon! (Precis som piloten som höll i radion.)
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  19. #119

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Om allt går som planerat borde den kunna följa med ner till Tingsryd på årets meeting.
    en dröm som bli väklighet
    Senast redigerat av dacke jocke den 2009-03-24 klockan 09:16.

  20. #120

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jo precis , premiärtur vart det på Tingsryds meetinget.

    Då är det väl din tur i år då

    Dom flyger fint dom däringa Carf kärrorna...

Liknande ämnen

  1. Pilot-Rc Yak-55SP
    Av Robert_s i forum Bensinmodeller
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 18:10
  2. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 20:06
  3. Hyperion Yak 55SP, Fliton Extra 330
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 19:25
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 04:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •