Reklam

 
Sidan 7 av 21 FörstaFörsta ... 2345678910111217 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 420

Ämne: Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

  1. #121
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Oj oj, här har man missat en uppdatering. Slarvigt, fyskäms Ompa
    Ser bra ut Lars. Fiffigt det där med skruvmejseln. Stötstängerna ser också väldigt rejäla ut.
    Tingsryds meetingen?? Fill me in please...

    Ang diskusionen på telefon i lördags, i går sprättade jag upp en lucka i scoopet på Musse. Har tyvärr inte hunnit mer, men det känns som en lösning är på G. Hoppas på en uppdatering snart.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #122
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Förmodligen är det något av dessa han tänker på Ompa

    27/6 2009
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=23111

    29/8 2009
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=23125

    mvh Martin

  3. #123
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det där såg trevligt ut du Sigun. Undrar hur långt det kan va till Tingsryd?
    Kan vara något att ha i bakfikan mot slutet av sommaren.
    Men om jag ska åka på alla planerade träffar i år, kanske det är lika bra att byta fru först
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #124

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Det där såg trevligt ut du Sigun. Undrar hur långt det kan va till Tingsryd?
    Kan vara något att ha i bakfikan mot slutet av sommaren.
    Men om jag ska åka på alla planerade träffar i år, kanske det är lika bra att byta fru först
    Ompa, om Du bara hittar ner till mig först så kan jag visa vägen till Tingsryd no problemo.

    Jag fick leverans av lite nya grejor idag så det har blivit mer gjort ikväll även om det inte blev jättemycket. Hann kolla på nya Bond-filmen precis nyss också så det har varit en trivsam fredagskväll/natt.

    Lite bilder i vanlig ordning:


    Jag la ut tillverkningen av servokablagen till en proffsig och snabb underleverantör.
    Tvinnad 0,5mm2 kabel med MPX-skarv till vingarna, beställdes i måndags och levererades idag. Me very happy!


    Jag nämnde lite tidigare i tråden att jag var lite skeptisk mot de 3mm:s aluaxlar med fjuttiga låsringar som säkrar stötstängerna i servoarmarna.
    Beställde därför specialaxlar av vår lokale verktygsmakare. Tyvärr visar det sig att de är preciiis för stora för de 3mm:s hål jag har borrat så jag måste få tag i ett 3,1mm:s borr. Förhoppningsvis finns det att köpa. (3,2mm:s hål blir för stort)


    Skarvkablaget säkrades med krympslang och inre skevservot är här monterat i vingen. Som synes finns det plats för ytterligare ett inre skevservo men jag tror jag klarar mig med 2st 24kg:s servo per vinghalva.


    Servolänkage på plats, slitsen i vingen fick modifieras med Dremel eftersom armen sticker ut mycket mindre här än på det yttre servot. Bara att ta ett djupt andetag och sätta slipstiftet i modellen igen..


    Fullt utslag åt ena hållet..


    ..och åt andra hållet.

    Imorgon skall jag montera skarvkablage till stabbarna och sidoroderservona. Efter det vill jag helst ta tag i motorinstallationen innan jag fortsätter med montering av Powerbox och ackar. Glädjande nog ser det ut som om motorn är en vecka bort om allt går som det ska.

    Gäääsp, nä nu är det dags att ge upp för den här gången. Gonatt!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #125
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jag ska nog hitta...

    Snygga kablar du fått. Riktigt proffsigt.
    Trodde på lite bygge i går, men somnade i soffan till filmen Australia. Skit också.
    Nu snart bär det i väg till Kumla på släktträff. Men räknar nog med att vara hemma i kväll omkring 20tiden. Då ska jag bara ut i hobbyrummet. (Om jag kommer ut igen från bunkern?)

    Nehej, nu ska jag skotta snö. Ska fanstyget aldrig sluta komm ner?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #126

    Standard

    Ser ju riktigt bra ut det där och tänk vilken härlig känsla du kommer ha i kroppen när den ska upp första gången
    Powered by Joy and a LiPo pack

  7. #127

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ompa - fast i bunkern.. Det tog en liten stund innan poletten trillade ner! Ha ha ha!
    Hoppas verkligen Du hinner få lite gjort ikväll, jag tänkte ge mig ut nu eftersom hela förmiddagen/eftermiddagen gått åt till resa till Linköping. Fick iofs en bättre begagnad takbox till bilen samt en ny Minium AD Piper Cherokee med mig hem.

    QatHome - tack för den positiva kommentaren, jag tror att det kommer att florera en massa känslor i kroppen när denna skall premiäras. Frågan är bara hur de skall beskrivas?
    Jag tror inte att jag kommer vara så öppen för ingående diskussioner precis innan start om man säger så..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  8. #128
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Jag tror inte att jag kommer vara så öppen för ingående diskussioner precis innan start om man säger så..

    så du menar alltså att jag inte får krama dig o prata om japalenos vid din premiärtur då??

    en filmsnutt på den flygande miniumen kan man få se det?? är det den med sidoroder o skev du inhandlat??

    Get high with hovering
    not drugs

  9. #129

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    så du menar alltså att jag inte får krama dig o prata om japalenos vid din premiärtur då??

    en filmsnutt på den flygande miniumen kan man få se det?? är det den med sidoroder o skev du inhandlat??
    He he.... Wesse, om jag skall vara riktigt ärlig så får Du gärna hejda Dig med kramandet i pilot-rutan oavsett vilken modell jag flyger med, vi får spara det till depån!

    Sorry, video på Pipern blir lite svårt eftersom jag inte har någon videokamera men jag plåtade den precis nyss. Bättre än ingenting.
    Och ja, det är den nya Minium AD som har 4 kanaler, helt otroligt egentligen med tanke på att den bara väger 28 gram.

    Jag har var ute i hobbyrummet ikväll också och kom fram till att jag måste ha varit lite trött igår. Mina special axlar till servoarmarna passade efter lite övertalning och resultatet blev strålande. Stadigt och utan glapp, precis som det skall vara.

    Lite bilder:


    Det känns mycket bättre med en rejäl axel i stål med låsmutter istället för den fjuttiga låsringen som följde med.


    Några "off-topic" bilder på min nya lilla Piper Cherokee ur Minium AD-serien.


    Ny radio med display (med teckensnitt anpassat för gravt synskadade), antennen är nu inbyggd i handtaget och man kan ladda en ack medans man flyger!


    Som sagt lite off-topic men samtidigt lite kul med några bilder på det minsta flygplanet i min hangar bland alla bilder på det största.
    Dessa bilder plåtade jag speciellt för Dig Wesse, hoppas de kunde skänka viss sällsamhet.

    Återkommer med ny rapport inom kort när mer har hänt med Yaken.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  10. #130
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Jaha nu fattar jag, den har du köpt för att värma upp med innan du drar upp yaken förstår jag

  11. #131

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Jaha nu fattar jag, den har du köpt för att värma upp med innan du drar upp yaken förstår jag
    Frugan kom med en kul kommentar från TV-soffan när jag stolt visade upp Pipern tidigare ikväll. Hon tittade på mig väldigt bestämt och sa; "-Flyg inte här!!"
    Hon känner tydligen mig, kanske för att vi har varit gifta i 14år..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  12. #132

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Ser riktigt bra ut Taygher. Dina servolinkage och roderhorn ser ju hur stabila ut som helst, och det behövs nog när Yak´en kommer i luften, för det handlar om rätt stora krafter på dina roder. Är också riktigt sugen på att skaffa dom där förlängningskablarna du lyckats få tag på,för dom ser riktig proffsiga ut. Får nog beställa jag också.

    Kul med Pipern. Som jag sa till dej i tel så är jag lite sugen på att prova på inomhusflyg den kommande säsongen och då kan det här vara ett bra alternativ. Häftig!
    /Lelle

  13. #133

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Ser riktigt bra ut Taygher. Dina servolinkage och roderhorn ser ju hur stabila ut som helst, och det behövs nog när Yak´en kommer i luften, för det handlar om rätt stora krafter på dina roder. Är också riktigt sugen på att skaffa dom där förlängningskablarna du lyckats få tag på,för dom ser riktig proffsiga ut. Får nog beställa jag också.

    Kul med Pipern. Som jag sa till dej i tel så är jag lite sugen på att prova på inomhusflyg den kommande säsongen och då kan det här vara ett bra alternativ. Häftig!
    Tjenare Lelle,
    Det kändes riktigt bra när jag fick mina nya M3-axlar på plats i servoarmarna igår. Jag fick ett annat skönt kvitto också i och med att det inre servot i vinge nr.2 också fick shimsas med brickor för att hamna rätt mot den redan upptagna slitsen i vingen. Det är troligen så att de JR-servon som C-ARF förordar bygger mer på höjden från fästplattan sett än Hitec´s 7955r.

    Minium-serien har nog bara börjat utvecklas skulle jag tro, det är visst en liten Cub och en Clipped Wing Cub på gång inom kort. Båda dessa är AD-versioner d.v.s. 4-kanalers.
    Och just det, jag for med osanning angående vikten på Pipern igår.. 24 gram väger den tydligen..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  14. #134

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Idag har det blivit lite kablagemonteringen i Yaken, det är egentligen bara kabel till gasservot som saknas. Återstår att se var det hamnar när motorn har kommit på plats.

    Lite bilder från dagens sällsamma kabeldragning:


    Efter noggrann mätning har förstärkningar för MPX-kontakterna limmats fast på kroppens insida.


    MPX-kontakt i hus monterad i kroppen, satt som en smäck!!


    Kontakten sedd från andra sidan, MPX-kontakterna känns helt rätt eftersom de verkligen sitter ihop ordentligt. Ingen risk att de skulle vibrera isär.


    Var tvungen att skjuta på vingen för att dubbelkolla att jag verkligen mätt korrekt. Det här blev riktigt proffsigt, me very happy!!


    Jag funderade först på att sätta MPX-kontakter även vid stabbarna men valde att ha vanliga skarvkontakter istället. Skall köpa smidiga plastclips som låser skarven för säkerhets skull.


    Jag löste genomföring/dragavlastning genom att dra på ett antal varv maskeringstejp på servokabeln och klämde in tejpen i slitsen i kroppen, sitter stadigt och bra. Skall köpa fästclips för buntband och fixera skarvkablarna längs kroppssidorna sedan är det klart.

    Nu dröjer det till nästa helg innan nästa uppdatering. Då får vi se om det finns något flercylindrigt att visa på bild.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  15. #135
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Heja, här händer det grejor. Ser riktigt bra ut detta
    Personligen är jag vansinnigt förtjust i just MPX kontakterna och har använt dom flitigt i flera modeller.
    Kan nog knappt bärga mej tills nästa uppdatering, kan det va en stor och fet Moki herrn har på ingång månne??
    Kommer själv in från hobbyrummet efter lite kvalitetstid. Men timmarna flyger fram och man tycker inte det har hänt något. Uppdatering på P51 senare i kväll.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #136

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Det ligger en sån här och härdar i Flen!?!??!?!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0295_resize.JPG 
Visningar:	178 
Storlek:	98,7 KB 
Id:	4464  
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  17. #137

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rosso Visa inlägg
    Det ligger en sån här och härdar i Flen!?!??!?!
    Fantastico, Rosso!!
    Vad snyggt Alfa-emblemet speglar sig i den blanka ytan.. supernice!

    De sista pusselbitarna (ingående komponenter) börjar falla på plats, proppen kom idag direkt från Tyskland. Min dotter undrade vilken elseglare den vingen skulle vara till när jag packade upp den.

    Det fanns inte så väldigt många olika fabrikat att välja på med tanke på den kraftiga stigningen men som tur är har Biela snygga kolfiberproppar i korrekt size. (Färgsättningen passar perfekt också, helt klart ett plus!)


    Nu återstår att bestämma om spinnern skall vara röd eller vit, jag lutar lite åt vit eftersom det borde bryta bra mot den väldigt röda motorkåpan.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  18. #138

    Standard

    Den propellern var ju helt klart respektingivande, är den runt 32-33"?
    Powered by Joy and a LiPo pack

  19. #139

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av QatHome Visa inlägg
    Den propellern var ju helt klart respektingivande, är den runt 32-33"?
    32x18
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  20. #140
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    He he.... Wesse, om jag skall vara riktigt ärlig så får Du gärna hejda Dig med kramandet i pilot-rutan oavsett vilken modell jag flyger med, vi får spara det till depån!

    Sorry, video på Pipern blir lite svårt eftersom jag inte har någon videokamera men jag plåtade den precis nyss. Bättre än ingenting.
    Och ja, det är den nya Minium AD som har 4 kanaler, helt otroligt egentligen med tanke på att den bara väger 28 gram.

    Jag har var ute i hobbyrummet ikväll också och kom fram till att jag måste ha varit lite trött igår. Mina special axlar till servoarmarna passade efter lite övertalning och resultatet blev strålande. Stadigt och utan glapp, precis som det skall vara.

    Lite bilder:


    Det känns mycket bättre med en rejäl axel i stål med låsmutter istället för den fjuttiga låsringen som följde med.


    Några "off-topic" bilder på min nya lilla Piper Cherokee ur Minium AD-serien.


    Ny radio med display (med teckensnitt anpassat för gravt synskadade), antennen är nu inbyggd i handtaget och man kan ladda en ack medans man flyger!


    Som sagt lite off-topic men samtidigt lite kul med några bilder på det minsta flygplanet i min hangar bland alla bilder på det största.
    Dessa bilder plåtade jag speciellt för Dig Wesse, hoppas de kunde skänka viss sällsamhet.

    Återkommer med ny rapport inom kort när mer har hänt med Yaken.
    jag gillar den där lillkärran hoppas den är trevlig att flyg oxå o när det gäller kramarna i pilotrutan så beror det på hur kramsugen jag är o då blir det där det blir..yehhh

    Ditt bygge ser kanon ut o proppen var mer respektingivande än värsta getplanet

    Get high with hovering
    not drugs

Liknande ämnen

  1. Pilot-Rc Yak-55SP
    Av Robert_s i forum Bensinmodeller
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 18:10
  2. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 20:06
  3. Hyperion Yak 55SP, Fliton Extra 330
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 19:25
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 04:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •