Reklam

 
Sidan 13 av 21 FörstaFörsta ... 389101112131415161718 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 420

Ämne: Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

  1. #241

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Speedbird - Moki:n låter ju som coolast på tomgång, ett svårbeskrivet mullrande. Sedan är start-vroffet också trevligt. Det är klart den låter ganska grym även på fullt skaft.
    Hoppas Du får nöjet att skruva fast en likadan i testbänk inom en snar framtid.
    Lite of topic, men denna maskin har en Moki 215cc med elstart, hehe
    och som sagt, Moki stjärnor på tomgång äger ! !
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=oAz9s7hqlPQ"]YouTube - BIG 200[/ame]

    ja förhoppningsvis blir det någon gång läge för en kärra som behöver en Moki i nosen...
    skulle vara intressant att veta var den ligger i decibel på fullt skaft taygher,
    vårat fält har ganska hårda bullerkrav tyvärr...

    Jag kommer med spänning att fortsätta att följa ditt fantastiska bygge

    och som en mycket vis herr Nyroth sa en gång,
    Drömmar är till för att uppfyllas ! !

    /Perra

  2. #242

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Liten uppdatering:

    Körde motorn i bänk igen igår kväll och avslutade därmed bänkkörningarna. Justerade förgasaren och klockade tomgången till ca. 750rpm och full gas till ca 4400rpm. Motorn behöver 25mm:s distanser för att proppen skall hamna på rätt avstånd från motorkåpan och för att få ett stabilt montage beställde jag idag en specialfräst distansring i aluminium av vår lokale verktygsmakare. Återkommer med mer info om den i nästa vecka.

    Speedbird - tyvärr har jag ingen dB-mätare så jag har ingen aning om vad vi pratar om för bullernivåer. En stilla tanke är ju att man inte brukar mäta ljuv musik i decibel..
    Skämt åsido, det finns en relativt ny film från Danmark på Youtube där en herre flyger sin 3,3-meters C-ARF Yak med en Moki 250. Han hade tydligen mätt upp nivåerna och skriver att det handlade om 76dB som mest med en Engel 32x19 super silent propp.

    Ikväll har jag tittat närmare på de snygga kolfiber/glasfiberlaminerade plattor jag beställde av Rosso. De kommer att pryda sin plats och de är imponerande lätta samtidigt som de är superstarka! Me very happy i vanlig ordning.

    Lite bilder:


    Här är de laminerade balsaplattorna precis renskurna och putsade i kanten.


    Närbild på instrumentpanel med löst monterad LCD-display. Det tillkommer ett antal röda LED-lampor som varnar för låg batterispänning (3st), 2st från Powerboxen som varnar för något också (som jag inte kommer ihåg nu) samt en från den optiska killswitchen.


    Batteriernas hållare skruvade på plats, monterade så långt bak som möjligt för att förhoppningsvis slippa blya där bak. Det återstår att se hur det går med det. Skall dremla en del i denna platta eftersom den inte behöver vara solid + att det blir lättare att fästa mottagare på 2 olika ställen. Måste investera i ett andningsskydd först bara, det är nog inte så hälsosamt att andas in kolfiber/glasfiber/epoxidammet..

    Ser nu fram emot lite kvalitetstid i hobbyrummet imorgon kväll, då skall radioplattan färdigställas. Instrumentpanelen väntar jag med tills piloten dyker upp. Han har inte kämpat sig hit från Staterna ännu.
    Senast redigerat av taygher den 2009-04-17 klockan 07:36. Anledning: Stavning..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  3. #243
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Snyggt med kolfiber, men blir det inte störningar det?
    Tänkte göra samma sak i min 2,7m Katana, men jag våga inte.

  4. #244

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag har funderat en hel del på det också men jag tror inte kolfiber genererar störningar, snarare handlar det nog om att det skärmar av, därför skall jag dremla upp en hel del hål i min platta och placera en mottagare på plattans ovansida och en på undersidan.

    Jag kommer att göra flera radioprov när jag kommit så långt för att säkerställa att jag inte har dålig räckvidd.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #245

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Snyggt!

    Kolfiberplattorna pryder sin plats.

    Jag är inte heller speciellt orolig för kolfibern i störnings synpunkt. Som sagt dom genererar ju inga störningar. Möjligen att dom kan skärma av radiosignal( ioch för sig lika allvarligt), men man drar ju bort antennerna från plattorna. Så det är nog ingen fara. Jag kommer att ha ungefär samma lösning i min Composite ARF Yak55 (2,6m).


    /Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  6. #246

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det har hänt lite till med radioinstallationen i helgen i alla fall.
    Powerbox, ackar, mottagare och strömbrytare är nu monterade samt kablagen till höjd och sida är också på plats.

    Distansringen till motorn får jag förhoppningsvis imorgon, sedan blir det motorinstallation vilket skall bli både roligt och spännande.


    Lite bilder från helgens sällsamma pysslande i hobbyrummet:


    Fick lite trevligt vibrationshämmande mtrl av en tidigare klubbkompis förra året. Självhäftande är det också, använde dubbla lager för säkerhets skull till mottagarna. Här ses den undre mottagaren som placeras lägst bak på radioplattans undersida.


    Mottagare monterad, plaströren med antennspröten kommer att ligga ut i "fria luften" inuti kroppen, bakom radioplattan.


    Patchkablarna skyddas av lite siliconslang vid genomföringen i radioplattan och hålls på plats med straps. Det blev väldigt stadigt och bra.


    Som sagt, antennspröten sticker ut bakom radioplattan, de är en bra bit över pull-pull vajrarna även om det inte ser ut så på bilden..


    Den övre mottagaren monterade jag till höger om Powerboxen och antennspröten skall sitta mot kroppens insida. (In en helt annan vinkel än undre mottagarens antennspröt.)


    Radioplattan installerad och klar, tankplattan däremot ligger löst i kroppen än så länge eftersom motorn skall monteras först innan den limmas på plats över vingröret.


    Närbild på radioplattan, här ses även hur den övre mottagaren sitter med sina antennspröt på kroppens insida. Nästan synd att täcka över detta med en pilotgubbe!

    Jag är nöjd över att ha kommit lite längre i helgen i alla fall, det känns som om allt tar väldigt lång tid men jag har iofs lovat mig själv att inte stressa med denna modell. Återkommer med mer info om distansringen så fort jag får hem den, hoppas på att den kommer att bli en riktig höjdare.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  7. #247
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Ojoj va snyggt de blir Lasse, en sån radioinstalltion blir man lite avis på . Kul att de går framåt även för dig. Håller på och donar med min radioinstalltion jag med men de blir inte lika avancerat som din.

    /Martin

  8. #248
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Uj uj uj, läcker installation. Grym. Som sagt var, nästan synd att gömma alla läckerheter under en pilot. Hoppas iaf på en lika grym pilot med lite attityd
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #249

  10. #250

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Sigun - Kul att Du tycker det ser OK ut, jag ser fram emot att få se fler bilder från Ditt Yak-bygge.

    Ompa - Du är ju en av mina inspirationskällor till att göra det där lilla extra med modellerna. Pilotgubben kommer förhoppningsvis denna vecka, han är ju från USA så han har säkert attityd!

    Extra_Mannen - Kul att Du kollar vidare på tråden, tyckte mig läsa att Du planerar för ett Yak-bygge Du också.
    Min kommentar: -Go for it!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  11. #251

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Liten uppdatering:
    Speedbird - tyvärr har jag ingen dB-mätare så jag har ingen aning om vad vi pratar om för bullernivåer. En stilla tanke är ju att man inte brukar mäta ljuv musik i decibel..
    Skämt åsido, det finns en relativt ny film från Danmark på Youtube där en herre flyger sin 3,3-meters C-ARF Yak med en Moki 250. Han hade tydligen mätt upp nivåerna och skriver att det handlade om 76dB som mest med en Engel 32x19 super silent propp.
    så sant, taygher,
    och finare musik än en Moki stjärna är ju svårt att finna, hehe

    76dB låter som ett myket bra värde,
    då är den inte mera högröstad än de andra bensinarna i klubben
    vi hade ljudmätning på ett gäng bensinkärror på fältet i helgen som gick...

    /Perra

  12. #252

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Igår var vädret helt OK när jag kom hem från jobbet så det fick bli lite injustering av skevservona. Skönt återigen att ha en Powerbox med individuell justering av servona, det var en hel del skillnad på det yttre och det inre servots slaglängd.

    Idag fick jag den specialfrästa distansringen till motorn. Det blev väldigt stadig och fin, kanske den hade kunnat vara lite mer urfräst men samtidigt vill man ju inte ha några problem med motorns upphängning.

    Lite bilder:


    Alla roderytor injusterade enligt boken, måste bara ta upp lite mer för de yttre skevservonas armar som tar i på high-rate. Snart gjort med Herr Dremel.


    CNC-fräst distansring i aluminium. Ytterdiameter 100mm och innerdiameter 76mm, tjocklek 25mm. (i botten 24,5 för lite downthrust) Väger 149 gram.
    Varje lättningshål är minst lika stort som förgasarens insug så jag gjorde bedömningen att 6 ggr större yta måste räcka för att slippa "andnöd".


    Distansring påbultad på motorfästet, skruvskallarna är försänkta för att jag skall kunna ställa hela paketet på brandväggen och centrera medbringaren i motorkåpan.

    Nästa uppdrag blir att bygga en enkel ställning på verandaräcket så att modellen kan hänga lodrätt i vingröret med nosen uppåt. På så sätt kan jag i lugn och ro placera motorn korrekt på brandväggen. Förhoppningsvis kan jag ta tag i det innan helgen men det återstår att se.
    Senast redigerat av taygher den 2009-04-21 klockan 21:47. Anledning: Skickade iväg inlägget innan jag var klar..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  13. #253

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Igår var vädret helt OK när jag kom hem från jobbet så det fick bli lite injustering av skevservona. Skönt återigen att ha en Powerbox med individuell justering av servona, det var en hel del skillnad på det yttre och det inre servots slaglängd.

    Idag fick jag den specialfrästa distansringen till motorn. Det blev väldigt stadig och fin, kanske den hade kunnat vara lite mer urfräst men samtidigt vill man ju inte ha några problem med motorns upphängning.

    Lite bilder:


    Alla roderytor injusterade enligt boken, måste bara ta upp lite mer för de yttre skevservonas armar som tar i på high-rate. Snart gjort med Herr Dremel.


    CNC-fräst distansring i aluminium. Ytterdiameter 100mm och innerdiameter 76mm, tjocklek 25mm. (i botten 24,5 för lite downthrust) Väger 149 gram.
    Varje lättningshål är minst lika stort som förgasarens insug så jag gjorde bedömningen att 6 ggr större yta måste räcka för att slippa "andnöd".


    Distansring påbultad på motorfästet, skruvskallarna är försänkta för att jag skall kunna ställa hela paketet på brandväggen och centrera medbringaren i motorkåpan.

    Nästa uppdrag blir att bygga en enkel ställning på verandaräcket så att modellen kan hänga lodrätt i vingröret med nosen uppåt. På så sätt kan jag i lugn och ro placera motorn korrekt på brandväggen. Förhoppningsvis kan jag ta tag i det innan helgen men det återstår att se.
    Färgshemat gör sig verkligen bättre utomhus istället för under lysrör...
    mycket fint !

    WOOW ! villken snyggt gjord motordistans ! !
    syns att en 5 axlig maskin fått jobba lite...
    behövs nog vara en sådan stabil bit för att orka hålla detta kraftpaket på plats...
    hur ska du fästa det hela i brandväggen ?
    jag kan inte se några monterings hål i distansen ?

    /Perra

  14. #254
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Den distansen var något extra det. Den ser verkligen exklusiv och rejäl ut.
    Något nytt om piloten?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #255

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Speedbird - Planen är att ha 3st genomgående bultar monterade inifrån och med nylock på motorsidan. Att bultskallarna är försänkta nu är för att jag skall kunna ställa ned distansen (med motorn på) på brandväggen och rita in cirkeln. I samma veva märker jag upp både ring och brandvägg så vridningen blir korrekt sedan borrar jag hålen i brandväggen med distansen som mall.

    Ompa - Inget nytt om grabben från Staterna, men spinnern flög mot Sverige den 19:e och borde snart vara här. Pilotgubben borde dyka upp i veckan också men vi får väl se..

    Kul förresten att Ni tycker dinstansringen ser bra ut, jag gjorde ritningen till den i Paint eftersom jag inte har något CAD-program (och inte vet hur ett sådant fungerar..)
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  16. #256

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Mäktig motordistans!!!

    Alltid lika läckert med bearbetad aluminium! Snyggt!

    /Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  17. #257

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Speedbird - Planen är att ha 3st genomgående bultar monterade inifrån och med nylock på motorsidan. Att bultskallarna är försänkta nu är för att jag skall kunna ställa ned distansen (med motorn på) på brandväggen och rita in cirkeln. I samma veva märker jag upp både ring och brandvägg så vridningen blir korrekt sedan borrar jag hålen i brandväggen med distansen som mall.
    Ok
    då förstår jag,
    det blir en enkel och stabil lösning

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Kul förresten att Ni tycker dinstansringen ser bra ut, jag gjorde ritningen till den i Paint eftersom jag inte har något CAD-program (och inte vet hur ett sådant fungerar..)
    Coolt
    här sitter man och ritar i AutoCad nästan var dag, hehe

    kanske har din kompis, verktygsmakaren, kvar programmet i sin maskin ?
    om man skulle behöva en distans i framtiden

    /Perra

  18. #258

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Speedbird Visa inlägg
    Ok
    då förstår jag,
    det blir en enkel och stabil lösning



    Coolt
    här sitter man och ritar i AutoCad nästan var dag, hehe

    kanske har din kompis, verktygsmakaren, kvar programmet i sin maskin ?
    om man skulle behöva en distans i framtiden

    /Perra
    Säg till mig när den dagen kommer så ordnar jag fram en distansring, no problemo!

    Jag hade egentligen hoppats på att montera motorn redan igår men jag har varit ute på tjänsteresor både igår och idag så det blev inget med det. Som tur är kom jag hem i skaplig tid ikväll så nu är en upphängningsanordning till verandaräcket tillsnickrad. Tanken är att montera motorn imorgon kväll då min gode vän Stefan kommer på besök. Vi ska även provköra hans nya Saito FG36:a som sitter på plats i en Extreme Flight 74" Yak 54.

    När jag ändå var igång ikväll skruvade jag av motorkåpan på Yaken för att måtta lite och det ser ut att vara relativt enkelt ändå att märka upp motorfästet på brandväggen. Det är klart bättre access än jag befarade.

    Knäppte några bilder i vanlig ordning:


    Det är väldigt gott om plats i motorkåpan, funderar på att göra någon typ av baffling mellan cylindrarna för säkerhets skull.


    Så här långt fram kommer motorn innan den tar i kåpan, det hade krävts en jäääkla fet distans för att få till detta!
    Det hade sett helpuckat ut också för den delen..

    Återkommer med rapport när motorn är på plats.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  19. #259

  20. #260

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Blir oerhört bra, man blir SÅÅÅÅ Moki-sugen...

    ps. 3W skall provstartas imorgon...


    /Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

Liknande ämnen

  1. Pilot-Rc Yak-55SP
    Av Robert_s i forum Bensinmodeller
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 18:10
  2. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 20:06
  3. Hyperion Yak 55SP, Fliton Extra 330
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 19:25
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 04:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •