Reklam

 
Sidan 5 av 21 FörstaFörsta 1234567891015 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 420

Ämne: Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

  1. #81
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jonas C Visa inlägg
    Hej Lars!

    Jag skriver nu mitt första inlägg på detta forum.

    Jag blev riktigt imponerad av storleken på din kärra.

    Funderar på att skapa en byggtråd om min MJD Catalina.

    Tack för semlan förresten!
    Byggtråd på en Catalina, jo jag tackar. Den ser vi fram emot med spänning
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #82

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ja med stefan och jonas i bakgrunden så ser man hur stor modellen är.
    Den ser riktigt maffig ut med vingarna på.
    Ser fram emot att få se dig flyga den lasse.
    /lasse
    //Lasse

  3. #83
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jonas C Visa inlägg
    Hej Lars!

    Jag skriver nu mitt första inlägg på detta forum.

    Jag blev riktigt imponerad av storleken på din kärra.

    Funderar på att skapa en byggtråd om min MJD Catalina.

    Tack för semlan förresten!

    oj delar han ut semlor??? var bor denna man måste åka dit o fika

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #84

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Detta inlägg satt jag och knåpade med sent igår kväll, precis när jag var klar så kraschade forumet.. Jag klippte ut texten och lägger ut den nu istället.


    Tack för alla positiva kommentarer, grabbar. Ni är för goa!
    Wesse, att det var semlor på G igår var egentligen en ren händelse men om Du bestämmer Dig för att släpa Dig upp till Tranås-skogarna så skall jag se till att det finns en semla som väntar..


    Jag kom precis in från hobbyrummet, lyckades smyga ut dit några timmar ikväll och har nu fått sporrstället på plats. Jag hade nog tänkt mig att hinna med lite mer denna helg men är nöjd ändå.

    Jag tog en hel del bilder i vanlig ordning. (Ompa, håll till godo!)


    Redo för ryggläge med fasttejpade frigolitstöd. (original)


    Yak på rygg, nu måste jag strax sätta borren i modellen. (Med skräckblandad förtjusning)


    Efter mycket måttande borrades ett 6,5mm:s hål i så vettig vinkel som möjligt och sedan skruvades sporrhjulet på plats med 4st 3mm:s plåtskruv. Det var tyvärr svårt att avgöra hur långt den träplatta som finns limmad på kroppens undersida sträckte sig från bakkanten, kroppen är lång när man tittar in i öppningen under canopyn.. Jag fegade nog lite så sporrstället hamnade aningens långt bak men det funkar förhoppningsvis ändå.


    Styrtråd bockad och fastskruvad samt styrning för tråden limmad på plats med epoxi, det är en väldigt lätt M4-skruv (titan?) som jag borrade hål i skallen på. Jag var väldigt seriös och borrade med ett 3,2mm:s borr i sidorodret och hade en ny och fin M4 gängtapp redo. Det hade jag inget för eftersom rodret var fullständigt ihåligt utan tillstymmelse till förstärkning i underkant..


    Yaken på rätt köl igen, sporrstället följer med bra, lite trögt går det väl längst ut men jag kommer ju att ha 72kg:s servokraft så det bör åka med i alla fall.


    Close-up från andra sidan, jag lyckades få det precis under mässingsröret som fungerar som gångjärnspinne för sidorodret. På så sätt kan det inte åka ut om den tejpbit som skall hålla det på plats i framtiden ger upp.




    Snacka om kontrast, igår slängde jag ihop den här Alfa-kärran (KI-84) på ca en timme eftersom jag visste att det fanns chans till lite flyg när kompisarna kom på besök. Den fick sin premiärtur och flög som på räls, tänk om alla modeller var så snabba att färdigställa.. Dekalerna skall på när tid och lust infinner sig och det kommer säkert att ta mer tid än att skruva ihop den.

    Nästa byggpass kommer att handla om servoinstallation, jag tror att jag kommer att börja med servona i stabbarna. Sedan får vi se vilka som står på tur.
    Gääsp, dags att krypa ner i sängen, såg precis att klockan inte har saktat ned ikväll heller..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #85

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Härliga bilder, Taygher.
    Än en gång får vi ett bevis på storleken av din Yak i förhållande till Alfa´n. Ser riktigt bra ut med sporrstället på plats. Väntar på nästa uppdatering.
    /Lelle

  6. #86
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kom just att tänka på en sak.. hur fasen ska du transportera denna maskin !. Det är ju inte så att de går att kränga in den i baksätet på vilken bil som helst . Du har säkert tänkt på detta och köpt en stor jäkla trailer eller något sånt, men kan ju vara intressant att höra hur du kommer transportera dig mellan hemmet och fältet

    Blev just lite glad att man bara ha en baby yak som går in i baksätet på min volvo

    /Martin

  7. #87
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Hmmmm.....är det någon mer än mig som inte kan se bilderna, är nyfiken !
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  8. #88

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Lelle: Extra roligt att Du tycker att den ser OK ut!

    Sigun: Jag har den senaste versionen av V70:n som finurligt nog går att göra om till lastbil genom att helt fälla ihop passagerarstolen. Då får man 280cm lastutrymme med relativt plant golv. (Det kommer jag att behöva)
    Däremot är det inte att tänka på att ta med sig en maskin till när Yaken skall med till fältet, det skall eventuellt vara den lille Japanen i så fall..

    Wulfman: Jag undrar också varför bilderna har försvunnit.. Jag skall testa att redigera inlägget för att se om det går att lägga in dem igen.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #89

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det verkar som om servern jag länkar bilderna ifrån är nere för tillfället.
    Den borde komma igång inom rimlig tid så det är väl bara att vänta tålmodigt..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  10. #90
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Lars, Wow. Det där sporrstället var mycket snyggt. Gjorde sig verkligen bra på din modell.
    Det här blir grejer att se i sommar
    Säger som "husrenoverare" Lelle, väntar på nästa uppdatering.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #91

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Kul att höra att Du tycker det passar, Ompa!
    Det skall bli skönt att få servona + pull-pull vajrarna på plats så att det blir lite styr på grejorna. Nu påverkar sporrhjulet sidorodret (som svänger som det vill) istället för tvärt om.. Inte så stadigt om man säger så.

    Imorgon är det årsmöte med flygklubben men på onsdag kväll kanske det kan bli lite servomontage.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  12. #92

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Söndag kväll och dags för en ny uppdatering. Nu har jag kommit så långt som jag räknade med att ha gjort i onsdags.. Hmmm, kan det vara så att man är tidsoptimist?

    Det var för mycket att göra på kvällarna denna vecka men jag fick en stund över i hobbyrummet i fredags eftermiddag. Började glad i hågen att montera höjdroderservo men stötte på patrull nästan med en gång. Det följer med utskurna ply-bitar som skall limmas in vid servofästena i stabben (för att dubbla tjockleken) och det är även noga att man byter ut de medföljande servoskruvarna till lite kraftigare 2,8mm:s som C-ARF skickar med. Inga problems tänkte jag tills jag försökte få igenom skruvarna genom mässingsrören i servots gummibussningar.. De visade sig vara ca. 2,5mm invändigt så det kunde jag glömma. Bollade detta bekymmer med Stefan i telefon som förelog att jag kunde prova med 4mm:s mässingsrör. Sagt och gjort, jag hade en stump i rätt dimension men dessvärre fick inte det plats i gummibussningarna. Även om jag modifierat dem skulle det inte funka som tänkt eftersom hålen i servofästena i princip är 4mm invändigt. Det hade blivit ganska stumt. Jag gav upp och tog helg.

    Lördagen passerade snabbare än tåget så det blev inget skruvat förrän idag. Började titta lite på hur skev-servona skall monteras i vingarna och det visar sig att de skall bultas fast med M3 + låsmutter i en kompositskiva som sedan skruvas fast i vingen. Man får helt enkelt använda gummibussningarna från servot i kompositskivan istället och gärna hitta ytterligare några bussningar eftersom det går åt fler än 4st per skiva..
    När jag letade lite i mina lådor hittade jag ett gäng gamla Sanwa-servon som såg ut att ha lite extra kraftiga mässingsrör i bussningarna. Testade snabbt med en 2,8mm:s skruv och den gick igenom! Hurra, ibland är det skönt att man inte slänger saker i första taget!!

    Efter denna uppsats går vi över till några bilder.


    SWB-armarna är spännande att montera.. De är så tighta att få på att det är svårt att känna om man träffar axelns splines. Jag fick använda servo-skruven för att få ned armen överhuvud taget medans jag bad till högre makter att inte gängorna skulle ge upp.. Efter att den lilla M2-skruven dragits åt är de troligen det sista som lossnar på hela modellen.


    Första höjdroderservot på plats, det var lite trångt att komma åt inuti stabben men efter lite "trial and error" blev det bra.


    Kort linkage med NOLL glapp, det enda jag är lite tveksam på är låsringen som håller 3mm:s pinnen på servo-sidan. Om jag hittar en M3-skruv med ca 6mm ogängad yta under skallen byter jag nog ut pinne + låsring. Klädde in stötstången (M3 gängstång) med kolfiberrör.


    Efter lite rolig justering av servona med Powerboxen är stabbarna på plats igen. Jag började med 1.5" armar men som synes funkar det säkert med 2":are för den som vill ha grymma 3D-utslag.


    Här är maxutslag på höjdroder, kanske inte OK för 3D men förhoppningsvis tillräckligt för mig som siktar på mer traditionell aerobatic.


    Max utslag dykroder, borde räcka för inverterad flygning i alla fall.

    Nu skall jag bara byta ut aluminiumrören som fungerar som gångjärn till höjdroderhalvorna, de är tydligen för mjuka i godset och glappar upp sig relativt fort. Jag fick tipset att byta dessa direkt till mässingsrör istället, lite tyngre men mycket hårdare. Hoppas på att fixa detta imorgon kväll och skall sedan gå på servofästet till sidoroderservona.

    En fråga till någon som har erfarenhet av att limma trä mot komposit; efter lite uppruggning av ytorna, är det OK att tvätta rent med T-röd eller skall jag använda något annat? Man vill ju inte gärna att hela servobryggan skall lossna uppe i luften..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  13. #93
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Härligt Lars, gött att något blir gjort iaf
    Jag tycker det ser riktigt najsigt ut.

    Själv hadde jag siktat på att få min pull-pull styrning av sporrhjulet klart samt limma stocken och gångjärnen på plats för sidorodret i min FW190. Men icke. Efter lite patrull och omdirigering av tänkandetså skenade tiden i väg och jag han helt enkelt inte

    Kommer lägga upp samma schema denna vecka och hoppas på att nå resultatet till kommande Söndag i stället.

    Men så kan det va med hobbyn, i bland får man prioritera jobb och familj först...
    (Och lite Helikopter skruvande i söndags )
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #94

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Härliga bilder, Lars.

    Ser himla bra ut. Är lite avunds på dej som får bygga nu. Själv är det husbygge som pågår för fullt, men trapphuset blev färdig igår. I morron blir det åter en sväng till byggvaruhuset för mera virkesinköp. Måste jobba på så att det blir klart.

    Husrenoverar´n
    /Lelle

  15. #95

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack grabbar, det känns skönt att jag har Ert stöd!

    Ompa - hoppas Ditt schema funkar den här veckan. Jag borde sätta mig ner och göra ett jag också.

    Lelle - skönt att höra att trapphuset är klart, hoppas resten går undan nu så att Du kan ta tag i Corsairen igen på heltid.

    Det blev lite gjort för mig ikväll i alla fall även om tiden formligen flyger på vardagskvällarna. Här kommer några bilder:


    En vänlig klubbkompis (Tack Ågis!) plockade hem 4mm:s mässingsrör till mig från lördagens swapmeeting i Skövde. En meter räckte (som tur var) och bytet gick helt smärtfritt.


    Jag rundade av nosen på röret och kletade på lite fett på gångjärnen i stabben. Skall göra det på fenans gångjärn också senare, säkert inte helt fel.


    Jag hann bara plocka ihop servofästet till sidoroderservona och Zappa ihop det lite snabbt. Det är gjort av kolfiberlaminerad balsa och väger nästan ingenting, men verkar vara starkt så det räcker. Kollade även lite närmare på de servoarmar som C-ARF skickade med och döm om min förvåning när de förborrade hålen i dem passar perfekt mot två av hålen i aluminiumtallriken som jag beställt från England. Klart glädjande!

    Det kommer att krävas lite slipande på fästplattan för att få den att passa perfekt i kroppen, detta skall jag ta tag i imorgon kväll.

    Nä, nu skall jag chocka min fru (och mig själv) genom att gå och lägga mig innan kl. 23.00..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  16. #96
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    va, lägga sig före kl 23???
    Skulle du upp vid 3snåret eller så?
    Vet inte när jag själv kom i säng före kl 23:30 senast. Men klockradion ringer stadigt 04:45.

    Bra blir det iaf Taygher

    (Blev lite gjort i går kväll på Wulfen faktikt)
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #97

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    14
    Klubb
    Vingtor/Jets of Norway

    Standard

    Hei Lars,håper å få min ferdig og at Jan Arne tar med sin da blir vi 3,fikk bilder idag sendes i slutten av uken.
    Mvh Geir
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Yak.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	47,1 KB 
Id:	4168   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3m Yak 1.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	4169  

  18. #98

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Ser mycket bra Taygher!

    Tipset om att byta ut alurören till mässingsrör i gångjärnen till sido- och höjdroder, skall annamma på min Yak också.

    Nå, har det kommit någon motor? Bilder!!!!

    /Jocke.
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  19. #99

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Geir - Grymt snyggt färgschema, det skall bli riktigt kul att få se den live i sommar! Jag såg att Jan Arne anmält sig till Shootout:en också, härligt.

    Rosso - Tyvärr ingen motor ännu, kommer förhoppningsvis i slutet av månaden. Kan inte Du ordna så att euro-kursen sjunker drastiskt tills dess?
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  20. #100

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag hade egentligen tänkt gå till sängs i lite skaplig tid men hamnade av någon anledning i hobbyrummet efter familjestunden i TV-soffan..

    Väl på plats drabbades jag av lite inspiration och har nu monterat samtliga sidoroderservo i avsedd brygga + finjusterat dem med hjälp av Powerboxen. Själva bryggan är omsorgsfullt limmad med CA och Epoxi och stötstängerna är säkrade med grön Loctite.

    Några bilder från kvällen/natten:


    Powerboxen blev värd varenda krona när tre kraftiga servon skulle kopplas ihop. Hur smidigt som helst när de kan styras individuellt med fjärrkontrollen samt att strömförbrukningen kan avläsas i displayen.


    Färdigjusterat, centrerade servon och fulla utslag ger 0,3A strömförbrukning i displayen. (Kunde inte komma lägre) Jag följde anvisningarna från C-ARF och började med att koppla ihop de två främre servona och finjusterade dem till de drog minimalt med ström i alla lägen. Efter det kopplade jag in servo 3 och finjusterade det också, avslutade sedan med att gå tillbaka till servo 2 och 1 och fintrimmade dem med ett klick där det behövdes.

    Om en sådär 14-15 timmar hoppas jag kunna fortsätta med att limma in hela servobryggan i kroppen. Det kommer att krävas lite putsande för att få den att passa ordentligt. (Sand to shape)
    Det blir något av en utmaning för en ARF-montör som mig.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

Liknande ämnen

  1. Pilot-Rc Yak-55SP
    Av Robert_s i forum Bensinmodeller
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 18:10
  2. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 20:06
  3. Hyperion Yak 55SP, Fliton Extra 330
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 19:25
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 04:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •