Idag var det helt OK väder så jag packade Volvon full med flygplansdelar och åkte till Motalaklubbens fina flygfält i närheten av Borensberg.

Ompa var med idag och premiärflög sin Mustang som flög mycket fint med en ny och rikt ställd Saito i nosen. Vänligt nog tog han även lite bilder och skickade över dem till mig snabbt och smidigt när han kom hem tidigare ikväll.

Efter ytterst noggranna förberedelser (vägning av TP. räckviddskontroll och roderutslagskontroll) så var det dags för premiärtur med Yaken. Det var som väntat lite lätt nervöst att taxa ut kärran men efter den obligatoriska "roder-åt-rätt-håll kontrollen" samt koll att alla roderytor var centrerade tog jag ett djupt andetag och sa till min co-pilot Niklas; "-Nej nu jäklar kör vi!" Gasade på lite mjukt för att inte ställa till det med motorns kraftiga vridmoment och det var en härlig känsla att se den mäktiga Yaken lyfta majestätiskt efter ca 10 meter och stiga mjukt mot den lätt molnbeströdda himlen.

Flög runt några varv, justerade ett knäpp på höjdrodret sedan flög den helt neutralt. Allt kändes bra så jag provade lite enklare manövrar när jag ändå var uppe. Det blev några rollar i olika hastighet, några split-s och någon stall turn. Svepte förbi med väldigt lite gas på lite lägre höjd bara för att få lyssna på det mäktiga mullret, klart över förväntan!!

Steg även lite högre för lågfartstest och fann att det var enkelt att hålla emot de mycket små vikningstendenserna när farten i princip tog slut. Med lite träning kan man säkert landa mycket långsamt med den här!

Efter 5 min testade jag en inflygning för att kolla lämplig hastighet samt se att jag kom rätt mot fältet, allt funkade bra så ett varv senare landade jag utan större dramatik. Det finns tydligen en fördjupning i ena änden av Motala-fältet som gör att det även blir en liten kulle, jag lyckades givetvis pricka den men det hände inget allvarligare än att Yaken tog ett skutt så att jag fick landa en gång till 10-20 meter längre fram på banan..

Lite senare på eftermiddagen blev det en tur till då jag testade Yakens härliga egenskaper lite till, fler rollar och stall turns samt lite loopingar och någon avalanche. Den här modellen är helt suverän, överträffar mina förväntningar rejält och då var de ändå ganska högt ställda från början!
Landning nr 2 blev mycket bättre och på behörigt avstånd från den tidigare nämnda kullen..

Lite bilder från dagen tagna av Ompa:


Här har vi precis landat på Motala-fältet, jag högg genast in på monteringsarbetet.


Jag fick på en dekal som jag kanske fått nytta av ifall jag blev så nervös att jag glömde vad jag hette och var jag kom ifrån.


Yaken ihopmonterad och redo för första motorstart, ignition on!!


Dags för dubbelkoll av roderutslag, fick som tur var med mig manualen.


Motorn precis startad, JonasC håller i lite under uppvärmningen med förhöjd tomgång.


Sista kontrollerna tillsammans med co-pilot Niklas är nu klara. -Ready for take off!


Stadig och fin flyger Yaken förbi med moderat gaspådrag i medvinden.


En av Yakens första Split-S, kanske den allra första. Jag kommer inte ihåg om jag gjorde en eller flera under premiärturen.


En lååångsam fly-by med 20-25% gaspådrag, det låter helt underbart.


Stall turn, kan säkert bli en av favoritmanövrarna med den här härliga kärran.

Det kommer nog lite fler bilder så småningom och även lite film. Jag har 2:a starten i videokameran men är osäker på om jag kan koppla in den i någon av mina datorer. På något sätt löser jag det.

Det känns oerhört skönt att ha klarat av premiären hur som helst, jag drömde om inflygningar inatt, de passerade revy hela tiden kändes det som. När väl Yaken lyfte första gången tidigare i dag så släppte all nervositet när jag genast märkte att den flyger bättre än allt annat jag någonsin spakat tidigare. Nu gäller det bara att vänja sig vid storleken, jag skall göra mitt bästa framöver!