Reklam

 
Sidan 17 av 21 FörstaFörsta ... 712131415161718192021 SistaSista
Resultat 321 till 340 av 420

Ämne: Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

  1. #321

    Standard

    Tja, den där kärran kan ju bara inte annat än flyga bra med det innehåll och den omtanke den skruvats ihop med, håller tummarna ändå för säkerhets skull inför premiären
    Powered by Joy and a LiPo pack

  2. #322

    Standard

    Den är så snygg så man finner få ord! Motorn är ju rena drömmen! Blir som förebilden! Är riktigt imponerad av denna vackra kärra!

    Lycka till!

  3. #323
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Lars.
    Ser ut som om du har en liten beundrare på andra sidan staketet . Mycket att tänka på inför starten men man lär sig så länge man lever brukar de ju säga. Ljudet från Mokin är ju fantastiskt. Längtar efter en premiärrapport nu och ber väder gudarna om bra väder till dig snarast möjligt

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg

    Det var ganska behagligt att montera stoppskruven till stabbröret.


  4. #324

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Vackert! Spinnerspiralen ser läker ut när mokin går på tomgång, precis som du hade tänkt förmodar jag. Lycka till med luftdopet nu!

    /Jocke.
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  5. #325

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hua, va grym den blev. Nu är det bara vädergudarna som ska visa sig på sin bästa sida.
    Lycka till med Premiären. Jag håller tummarna för dej.
    /Lelle

  6. #326

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack grabbar för alla positiva kommentarer och lyckönskningar, det känns skönt att Ni håller tummarna för mig.

    Ikväll skall jag snickra ihop en ställning till kroppen så att jag kan lasta den i bilen. Hoppas på att kunna plocka med kärran ut till fältet imorgon för lite taxning och ytterligare radiokoll. Där ute kan jag nog hamna närmare 1 km bort med fri sikt och om allt funkar på det avståndet med modellen på marken så måste det vara OK.
    Senast redigerat av taygher den 2009-05-11 klockan 13:23. Anledning: stavningen, ibland går det bra fort att skriva..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  7. #327

    Standard

    fantastiskt taygher!!
    du är lite av en idol nu

  8. #328
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    Vilken underbar kärra.
    kan inte bli bättre än en composit yak +moki 250. Man blir lätt avundsjuk.
    Snygg vart den också.

  9. #329

    Standard

    Tjabba! Visade min bror denna trevliga tråd! Han hälsar att den är mycket vacker! Han undrar även hur många HK motorn levererar?

  10. #330
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ahhhhh manen. Det där soundet ger en ståpäls.

    Hur känns armen i dag då?

    Det ser helt enkelt strålande ut. Yaken ser aldeles bedårande ut i sin fulla prakt ute i solskenet. Jag är alldeles övertygad om att denna pjäs flyger något så otroligt underbart. Hoppas på det vi diskuterade per telefon ang kommande helg går i lås.
    Många
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #331

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack än en gång för alla uppmuntrande tillrop, Ni är för goa grabbar!!

    Extra_Mannen: Moki:n skall lämna 15,5 hästar enligt Airworld i Tyskland.
    En sak är säker, det trycker ganska bra på vaderna vid full gas när man håller emot modellen ståendes framför stabben!

    Idag kom flygkompisen Anton ut och hjälpte mig justera ventilerna på Moki:n, det var rejält med spel överallt men nu är det 0,10mm på samtliga ventiler. Det skall bli intressant att starta upp den imorgon, det kanske inte märks någon skillnad men vi får väl se.

    Vagga för transport snickrades också ihop men när vi testade att lasta in flygkroppen i bilen kom vi snabbt fram till att sidorodret inte kan vara monterat.. Sagt och gjort, vi monterade 3mm:s insatsgängor till sporrstället (det måste också demonteras för att sidorodret skall kunna tas bort..) och limmade dit små ply-bitar vid sidorodrets servo-ok för att hindra pull-pull vajrarna att hoppa av.

    Lite bilder från kvällens snickrande:


    Vaggan spikades/skruvades ihop av delar från lådan som flygplanet levererades i. Glädjande nog kan jag bära det hela själv vilket underlättar lastning i bilen. (Frugan brukar inte vara så sugen att hjälpa till med det..)


    Yaken är redo att åka bil, det blir mycket prylar att montera på fältet i alla fall.. Spinner, propp, landställsben, vingrör, vingar, stabbar, sidoroder och sporrhjul.

    Gäääsp! Nu är det dags att lägga ner för idag. Imorgon hoppas jag på uppehåll i alla fall så att jag kan taxa lite på fältet och göra kompletterande radioprov.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  12. #332

    Standard

    Tack för info'n . Jag kan tänka mig det. Mycket pulver

  13. #333

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Liiiten uppdatering efter en kväll på flygfältet, lastade i alla pinaler och åkte ner strax innan kl. 17.00. Vädret var lite blåsigt men solen tittade fram så det är bara att tacka och ta emot.

    Körde motorn lite först och idag funkade startförfarandet mycket bra. Det är helt enkelt så att man måste veva på med full choke och full gas tills den hostar till ordentligt, efter det är det bara att knäppa av choken, dra ned gasen till strax över tomgång (skapligt viktig detalj) och svinga några varv till sedan startar den snällt.

    Bestämde mig för att lita på Futabas utvecklingsavdelning och testade radions räckvidd med hjälp av knappen på modulen som sänker sändarens uteffekt. Jag gick över 100 meter bort (kom inte längre p.g.a. dike) och allt funkade helt perfekt. Rekommendationen är väl 50 steg så det är mer än väl godkänt.

    Taxade även lite och det var väldigt trivsamt, det lockade lite att bara lyfta iväg i det blå men jag lyckades stilla mig.
    Nu skall jag göra en rejäl koll av alla skruvar mm så att inget skakat loss och även lösa några små detaljer. Förhoppningsvis är inte premiären långt borta, jag är väldigt sugen på att få känna på modellen i luften nu!

    Några bilder blev det idag också:


    Yaken ligger väldigt stadigt i vaggan, idag lastade jag i vingarna till vänster om kroppen och det var inga större problem att få med sig allt. I förlängningen hoppas jag på att kunna lasta alla vingar i takboxen så att jag kan få med mig en modell till.


    Nöjd Tiger efter lite taxande på fältet. Tyvärr gömde sig solen av och till bakom molnen och det blev lite brådis att ta några bilder när den var framme.. såg först nu att jag lyckades styra till roderytorna lite lagom snyggt.

    En insikt som jag drabbades av idag är att man inte behöver oroa sig så mycket för att inte få med sig en massa modeller tillsammans med Yaken när man skall ut och flyga. Man har fullt tillräckligt att göra med att bära runt på delar, lasta ur och i saker samt skruva av och på olika detaljer..

    Det krävs en heldag för att kunna ägna en andra modell någon som helst uppmärksamhet!

    Nästa uppdatering blir när premiären är avklarad. När det kan bli hänger delvis på vädret framöver, jag skall nog vara klar för start i slutet av denna vecka.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  14. #334
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Härligt Lasse
    Känner ungefär likadant med min Yak, det tar en stund att fixa ihop den med även om jag inte behöver riva ner den som du måste. Men brukar ändå ha en modell extra med till fältet att värma upp med först innan jag drar upp yaken . Förstår inte hur du kunde hålla dig från att dra upp den idag men den som väntar på nått gott.... Imorgon blir det lite yak flygning för min del då vi har klubbkväll på fältet. SMHI lovar 2m/sek och solsken

    Lycka till med premiären till helgen nu !.. se till att kolla över alla skruvarna som du sa och loctite allt.

    /Martin

  15. #335

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Det är mycket pyssel på fältet innan man kommer upp med en sån här modell,det vill jag lova.

    Man är jätteförsiktig när man plockar ut grejorna ur bilen och det är flera vändor mellan bilen och depån innan man ens har börjat montera. Man dubbel-dubbel-checkar allt innan man vrider igång den. Så visst tar det tid. Men det är värt det.

    Var ut och flög min yak igår 4 starter. DU har verkligen något att se fram emot, jag lovar!!

    Lycka till!

    /Jocke
    Senast redigerat av Rosso den 2009-05-13 klockan 12:48. Anledning: stavfel
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  16. #336

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    8
    Jobb
    Mekanikingenjör
    Klubb
    Ödeshögs Modellflygklubb/ Tranås Modellflygklubb

    Standard

    Hej Lasse!

    Jag är grymt imponerad av din maskin. Hoppas man får se den i luften snart!
    Det kanske kan bli lite motorkörning på Ödeshögsfältet på torsdag iallafall?

    Mvh Jonas

  17. #337
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Phu och jag som tyckte det blev trångt i min bil med P47an

    Fasiken, du är ju nästan tillbaka till byggsats stadiet för att kunna få in grejerna i bilen.
    Nåja, det hela ser ju väldigt bra ut och du har löst det på bästa tänkbara sätt.

    Det där är ju heller ingen "vardags" maskin man lite snabbt kastar in i skuffen på bilen och sedan hastar av till fältet så där när andan faller på.
    Detta är en maskin som kräver planering och lite logistik tänkande när det ska flygas.
    Kommer ge dej många härliga flygtimmar denna YAK.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #338

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg

    Nöjd Tiger efter lite taxande på fältet. Tyvärr gömde sig solen av och till bakom molnen och det blev lite brådis att ta några bilder när den var framme.. såg först nu att jag lyckades styra till roderytorna lite lagom snyggt.

    Nästa uppdatering blir när premiären är avklarad. När det kan bli hänger delvis på vädret framöver, jag skall nog vara klar för start i slutet av denna vecka.
    Lycka till med provflygningen, taygher
    jag håller tummarna för en lyckad första flygning och att du får många fina flygtimmar med den därefter...
    hoppas du får nöjet att ta upp kärran en fin dag med lite jämn motvind rakt i banan som hjälper till i landningen

    och om du inte flugit en comp-arf kärra tidigare så blir det
    en helt ny upplevelse av exakthet och snabbhet i roder responsen
    ( egen erfarenhet, comp-arf Extra 260 3 metare och 330 2,3 metare )

    /Perra

  19. #339

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack för lyckönskningen, Perra.
    Kul att höra om Dina erfarenheter av Comp ARF-kärror!

    Jag plockade med mig Yaken till Ödeshög igår kväll för lite mer motorjusterande samt ytterligare mer taxning, fältet där är lite rymligare än vårt eget (ca. 95x55m tror jag) men eftersom jag lovat mig själv redan från början att ta premiären i Motala så håller jag fast vid det spåret.
    Nu går Mokin mycket bra i alla fall efter några fler justeringar och byte till Aspen-soppa. Köpte 4-takts varianten och blandade själv i Klotz R50.

    Min gode vän och modellflygkollega Niklas tog några fina bilder med sin proffsiga kamera:


    En liten paus framför fotografen under pågående taxi-övning.


    Fotografen var nyfiken på draget i Moki:n.. Notera gräsets vinkel bakom honom!


    Tillbaka i depån igen för urtankning och isärmontering för transporten hem.

    Nu har jag kört motorn i modellen ett antal gånger så det passar bra att kolla över allt nu för säkerhets skull inför stundande premiär.
    Jag har varit inne flera gånger på SMHI:s hemsida och även den där Norska vädersidan och det verkar bli OK väder i helgen.

    Nu är det nära och det känns i hela kroppen..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  20. #340
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Har sagt det förut, men måste säga det igen, den är helt enkelt grym den där kärran
    Lycka till med premiären.

Liknande ämnen

  1. Pilot-Rc Yak-55SP
    Av Robert_s i forum Bensinmodeller
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 18:10
  2. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 20:06
  3. Hyperion Yak 55SP, Fliton Extra 330
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 19:25
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 04:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •