Reklam

 
Sidan 3 av 21 FörstaFörsta 1234567813 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 420

Ämne: Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

  1. #41
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Hoppas att det inte ligger något i uttrycket - "Desto mindre s.... desto större plan!" Hehehehe

    Hoppas du menar säng
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  2. #42
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Dont worry boys, jag har silkesvantarna på när jag plockar med kärran. Det kan mycket väl bli så att jag gör en vagga till den istället om det känns vettigare. Det ger sig när servon med mera dyker upp.

    Och Magnus, jag har funderat lite på vad jag skall säga om Dina farhågor.. men det enda som dyker upp nu är att detta är min dröm, jag bygger den för min egen skull och om det sticker i ögonen på någon kan jag väl bara be om ursäkt.
    Ingen fara Taygher.....Sådana gigant kärror kräver "balls the size of melons" att våga ge sig på. Du är kung i min bok.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  3. #43

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tjusigt Lars! Även om jag är "lite" besviken på dig att det inte blev en Björnkatt.....

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Jag har inte fått hem någon övrig utrustning ännu men kom på att jag hade originalhjulen från KMP-Spitten liggandes.
    Jag som tycker de hjulen är ganska stora på Spitfiren. Allt är relativt tydligen!!

  4. #44
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    ser ut o bli en riktig brudmagnet denna kärra..hmmmmm tjusigt tjusigt

    Get high with hovering
    not drugs

  5. #45

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Ingen fara Taygher.....Sådana gigant kärror kräver "balls the size of melons" att våga ge sig på. Du är kung i min bok.
    Jag räknar inte med att vara alltför kaxig vid premiären framåt våren/sommaren..
    Men det är väl som vanligt, "no pain no gain".

    Förhoppningen är ju att det blir spontant jubel efter lyckad landning och go´ magkänsla i bilen hem med solen lågt stående i backspegeln..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  6. #46

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Tjusigt Lars! Även om jag är "lite" besviken på dig att det inte blev en Björnkatt.....
    Det känns verkligen tråkigt att göra Dig besviken Christer. Om jag skall vara helt ärlig så slog mitt hjärta lite extra för en Bearcat men förnuftet (det lilla jag har kvar) sa att det var vettigare att bygga en arobatic-kärra. Vi har ca 90 meter gräsbana på hemmaplan och jag bestämde mig till slut för att det var en onödig utmaning att landa en +20kg tung warbird på så kort bana. Det lär bli mycket lägre vingbelastning på Yaken trots allt = lägre landningshastighet.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  7. #47

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    ser ut o bli en riktig brudmagnet denna kärra..hmmmmm tjusigt tjusigt
    He he.. eftersom jag har varit lyckligt gift i snart 14år så har jag inte behov av någon direkt magnetism.

    Om den blir klar till ShootOut:en så kan Du få låna den en liten stund (i depån) för lite seriöst raggande..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  8. #48

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag kom äntligen hem från Tyskland igår (sorry Ompa, ingen FW190 på minneskortet) och kunde ikväll börja skruva lite med Yaken.


    De undre luftutsläppen tejpade på plats efter omsorgsfullt mätande.


    Efter lite försiktigt arbete med borrmaskinen är de temporärt fastskruvade. (Det saknas träklossar invändigt)

    Upprepade proceduren med de 4 övre utsläppen och de verkar sitta på rätt ställe.

    Från en annan vinkel tillsammans med tejpad motorkåpa.


    Som synes försvann det lite av stjärnorna vid utsläppen, dessa skall paintbrushas senare. Jag måste bara be vår lokale paintbrushare snällt först..

    Jag har börjat att fräsa upp hål även under de övre utsläppen men orkade inte göra detta färdigt ikväll, får fortsätta med detta imorgon.

    Det börjar komma in lite delar nu i alla fall, aluminiumtallrikar till sidoroderservorna kom med brev idag och förhoppningsvis kommer det mesta av de andra prylarna (förutom motorn) senast nästa vecka.
    Det enda som är kvar att beställa är spinner från TruTurn och propp från Biela men jag taktikväntar lite med det eftersom både dollar- och eurokursen stigit igen. (Suck..)
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #49

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Efter flera års drömmande är det dags att dra igång en monteringstråd om min nya Yak 55:a från Composite-ARF. Det är en 3-meters pjäs och färgschemat är "Flying Giants Scheme". Jag kallar det inte för byggtråd eftersom det i princip bara handlar om montering av komponenter. (Omsorgsfullt valda sådana.)

    Jag börjar med att lägga ut lite bilder från uppackningen tidigare i veckan, det var en riktigt trevlig kväll väl värd att minnas!

    Det kommer att ta en vecka eller två innan jag kan komma igång med monteringen, mitt nya hobbyrum måste bli klart först. (Får inte plats i det jag har i källaren nu..)


    Som tur var hittade jag skruvdragaren och det fanns kräm kvar i batterierna.


    Proffsigt välpackad låda, tummen upp!


    Påklädd för att inte frysa i kalla Sverige..


    10 sekunder senare var fodralet borta.


    Glad modellflygare tillsammans med vänster vinghalva.


    Motorkåpans främre del passar inte som hatt, möjligen som stödkrage för nacken.


    Här skall ljuddämpare vara i normala fall, jag har planer på att montera röktank + pump istället. Får troligen plats.


    Sidoroder på plats.


    Och stabbarna också.


    Nu snackar vi vingrör!


    Lilla röret på plats.


    Vingarna på. Tack för hjälpen med det, Stefan!


    Stefan går en sväng runt kärran och kollar lite..


    Ni kan tro att det kliar i fingrarna på mig nu.. Det blir full fart med golvläggning med mera i helgen för att få hobbyrummet klart!
    Återkommer med uppdatering.
    Den är himla tjusig!

  10. #50

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Mycket vacker maskin!

    Lyckat till med ditt drömbygge, drömmar är till för att upfyllas

    / Niklas

  11. #51
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Den blir riktigt snygg Lars !, fick du tag på några servon eller var de slut än ?
    /Martin

  12. #52

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Nyroth: Tack för lyckönskningen. Extra roligt att Du tycker den ser bra ut, Du har ju ägt och sett många stora och snygga modeller.

    Martin: Jag ser redan fram emot lite Yak-snack i depån i sommar, nu gäller det bara att få den färdig innan Er vårträff..
    Jodå, servona skall vara på väg tillsammans med mottagare, hjul och tank mm.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  13. #53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Nyroth: Tack för lyckönskningen. Extra roligt att Du tycker den ser bra ut, Du har ju ägt och sett många stora och snygga modeller.

    Martin: Jag ser redan fram emot lite Yak-snack i depån i sommar, nu gäller det bara att få den färdig innan Er vårträff..
    Jodå, servona skall vara på väg tillsammans med mottagare, hjul och tank mm.
    Vad blir det för motor i den?

  14. #54
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kolla sidan 2 inlägg #25

    http://www.rcflyg.se/forum/showpost....0&postcount=25

    Moki 250

  15. #55

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Kom hem från en kort tjänsteresa igen ikväll (de tar för mycket värdefull byggtid..) och hann med ett kort pass i hobbyrummet i alla fall.
    Fräste klart alla hål bakom de övre luftutsläppen och limmade sedan alla små ply-bitar på insidan med Zap medium (CA). Det var första gången jag använde Zap och intrycket är enbart positivt, rann inte alls lika mycket som CA brukar göra och högg som en kobra!


    Det ser ut att bli bra andning för motorn i alla fall, det blir ganska stor yta på luftutsläppet om man slår ihop alla åtta hålen.


    Jag fick hem ackarna idag, bestämde mig för att satsa på Powerbox egna 4000mAh variant med inbyggd laddkrets, balanserare och underspänningsskydd. De ser klart seriösa ut!

    Nästa steg är att montera motorkåpans skruvar + islagsmuttrar, sedan skall troligen canopyn finklippas och monteras på plats. Det finns lite annat på tapeten i helgen men förhoppningsvis skall jag hinna med detta också.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  16. #56

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Kolla sidan 2 inlägg #25

    http://www.rcflyg.se/forum/showpost....0&postcount=25

    Moki 250
    När jag tänker efter så har jag ju läst det!
    Hehe senil är man då o då!

  17. #57
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Kom hem från en kort tjänsteresa igen ikväll (de tar för mycket värdefull byggtid..) och hann med ett kort pass i hobbyrummet i alla fall.
    Fräste klart alla hål bakom de övre luftutsläppen och limmade sedan alla små ply-bitar på insidan med Zap medium (CA). Det var första gången jag använde Zap och intrycket är enbart positivt, rann inte alls lika mycket som CA brukar göra och högg som en kobra!


    Det ser ut att bli bra andning för motorn i alla fall, det blir ganska stor yta på luftutsläppet om man slår ihop alla åtta hålen.


    Jag fick hem ackarna idag, bestämde mig för att satsa på Powerbox egna 4000mAh variant med inbyggd laddkrets, balanserare och underspänningsskydd. De ser klart seriösa ut!

    Nästa steg är att montera motorkåpans skruvar + islagsmuttrar, sedan skall troligen canopyn finklippas och monteras på plats. Det finns lite annat på tapeten i helgen men förhoppningsvis skall jag hinna med detta också.
    Attans det där med att jobbet ska behöva stjäla den värdefulla byggtiden, det känner jag igen

    Blir en pampig modell detta, ser mycket bra ut med dina luftutsläpp.
    Powerboxen ser också riktigt gedigen ut. Är det skruvöglor man ser på undersidan av ackarna, eller är det någon form av hållare som acken sitter i?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #58

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack Ompa!

    Jag kom precis in från hobbyrummet (gick hem lite tidigare idag) och nu är även motorkåpan fastskruvad med 8st M3-skruv. Det släpar sig sakta framåt i alla fall. Jag har även flyttat in lite bokhyllor och annat från gamla hobbyrummet. Frugan skall ha det rummet så nu är det brådis att bära bort prylarna..


    Min 2-meters Extra med Saito 300 boxer hittade en bra plats i skuggan.

    Powerbox-ackarna sitter i en liten smidig hållare som man skruvar fast i modellen med hjälp av gummibussningar modell servo fast något större. Även själva Powerboxen skruvas fast via gummibussningar.
    Jag kunde inte hålla mig igår kväll utan eldade igång systemet med en liten 35MHz-mottagare och ett par microservon. Det funkade så fint och de två 4000mAh-ackarna orkade driva 2st HS55r i alla fall.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  19. #59

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jösses Lars!
    Nu börjar man förstå hur stor Yaken är när du ställer Extran under den. Har ju sett Extran live, och den är inte så liten precis. Ser ju ut som en liten handluns nu!

    Bra jobbat.
    /Lelle

  20. #60

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Lelle,

    Jodå, närmare en meter mer i både spännvidd och kroppslängd märks.
    Skillnaden känns till och med ännu större i verkligheten.

    Det är nästan så att jag funderar på vad jag gett mig in på. Nästan.


    Det borde trilla in lite komponenter till bygget nu i veckan, frugan är förvarnad om att jag eventuellt kommer att vara frånvarande på kvällarna..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

Liknande ämnen

  1. Pilot-Rc Yak-55SP
    Av Robert_s i forum Bensinmodeller
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 18:10
  2. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 20:06
  3. Hyperion Yak 55SP, Fliton Extra 330
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 19:25
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 04:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •