Reklam

 
Sidan 19 av 21 FörstaFörsta ... 91415161718192021 SistaSista
Resultat 361 till 380 av 420

Ämne: Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

  1. #361

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Mycket vackert!!

    / Niklas

  2. #362

    Standard så kul att se

    fantastiskt kul,att få höra sången i motorn var härligt. Inponerande att se Lars nogranna förberedelse och check av kärran mm. proffsigt och rätt.
    Men framför allt leendet och glädjen som bubblade fram efter andra turen i luften. fantastisk hobby vi har......
    Keep smiling/C Meijer
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l1.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	56,5 KB 
Id:	5357

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l2.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	39,0 KB 
Id:	5358

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l3.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	60,7 KB 
Id:	5359

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l4.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	28,7 KB 
Id:	5360
    Senast redigerat av cmeijer den 2009-05-18 klockan 20:38.

  3. #363

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ett stort tack för alla härliga kommentarer! Ni är för goa allihop!!

    Jag blir både rörd och framförallt glad över att se hur många som verkar ha följt mig på den här resan och som nu gläds med mig att det gick bra på premiären.

    Jag har känt mig mycket nöjd idag men även helt slut! Jag sov som sagt inte något vidare inför söndagens stora händelse och igår kväll var det svårt att varva ner.. Slocknade framför TV:n när jag kom hem efter jobbet men imorgon är jag nog på spåret igen..

    Jag fick några bilder från min co-pilot Niklas, han har som vanligt fångat några härliga ögonblick med sin proffsiga kamera..


    Jag har börjat hitta rätt teknik på propp-sving i alla fall..


    Niklas lyckades fånga Yaken lite snabbt från sin co-pilot position. Färgschemat funkar väldigt bra, den är mycket lätt att se i luften. (Även på lite håll)


    Glatt taxar jag Yaken tillbaka mot depåområdet efter flygtur nummer 2.


    Flinolle med Yak, var så upprymd att jag glömde släppa höjdrodret som synes.. Glömde även att kolla statistiken från Powerboxen, får väl ta det nästa gång.


    Det var många lokala flygare på plats i Motala, en trevlig herre hade en snygg Hyperion Yak 55SP så vi ordnade till en liten line-up!

    Det har strulat lite när det gäller videon men jag hoppas att kunna ladda upp den imorgon, hoppas att Ni kan vänta..

    Än en gång, tack alla för Era gratulationer, jag hoppas vi ses på någon härlig träff i sommar!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #364
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Färgschemat funkar väldigt bra, den är mycket lätt att se i luften. (Även på lite håll)
    Inte så konstigt, med den storleken på kärra !
    Grattis till en lyckad premiär, ser fram emot film med häftigt ljud...!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #365
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jaha du passar på att ta opp den medans jag var i Amerikat och jag som tänkte stå bredvid med kameran o tjöta på dig..Grattis grattis nu kan du bara gå omkring o le hela dagarna...


    må sällsamheten vara med dig

    Get high with hovering
    not drugs

  6. #366

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    jaha du passar på att ta opp den medans jag var i Amerikat och jag som tänkte stå bredvid med kameran o tjöta på dig..Grattis grattis nu kan du bara gå omkring o le hela dagarna...


    må sällsamheten vara med dig
    Det kändes tryggt att ha Dig på säkert avstånd vid premiären..
    Funderade en liten stund på att kanske vänta tills Du åkte till månen första gången men bestämde mig för att Amerikat var tillräckligt långt borta!

    Vi kan väl höras framöver om lämplig dag för ett besök hos Söndagsgänget i Hultsfred.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  7. #367
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Det kändes tryggt att ha Dig på säkert avstånd vid premiären..
    Funderade en liten stund på att kanske vänta tills Du åkte till månen första gången men bestämde mig för att Amerikat var tillräckligt långt borta!

    Vi kan väl höras framöver om lämplig dag för ett besök hos Söndagsgänget i Hultsfred.

    jag det vore kul om du ärade lilla Hultsfred med ett besök och dina klistemärken kommer via Airmail from Sleepy C inom kort för jag glömde dom där borta men det ordnar sig

    Get high with hovering
    not drugs

  8. #368

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard Video

    Nu har jag till slut lyckats koppla ihop Betongens videokamera med min dator.. Det här är min första video jag knåpar ihop i datorn så den blev nog lite lång. Jag minns inte hur man gör när man kortar ner lååånga klipp så det fick bli att ta med i princip allt som filmades under 2:a flygturen.

    Tack till Claes Meijers fru som höll i videokameran!

    [ame="http://www.vimeo.com/4727747"]C-ARF Yak 55SP with Moki 250 radial, second flight on Vimeo[/ame]
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #369

    Standard

    Villken härlig video! Och villken motor! Låter så gött så!

  10. #370
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Härlig rulle. Men det var goare att se den live
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #371

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Vackert!!! Vackert!!!

    /Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  12. #372

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Grymt fin rulle, Taygher.

    Den är ju bara sååååå läcker. Ska bli spännande att få se den i morgon på vårt MFD. Nu har ni som bor i Stockholmsområdet chansen att få se den live om ni besöker oss i morgon.

    Välkommen Taygher, och alla andra.
    /Lelle

  13. #373
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Vilket härligt ljud Mokin ger ifrån sig !!.. denna modell ska de verkligen blir kul att få se i verkligheten i sommar. Man sitter bara och ryser när man hör mokin

    Lycka till med flygandet Lasse, den ser ut att gå på räls precis som min och lyder minsta lilla vink.

    /Martin

  14. #374

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hallå grabbar, roligt att Ni tyckte videon var OK! (Trots att jag inte vet något om videoredigering..)

    Sitter vid frukostbordet och skall strax gå ut och packa in Yaken i bilen och styra kosan mot Nykvarn (Påldalen rättare sagt) och Södertälje MFK:s MFD som går av stapeln idag.

    Jag tittade till Moki:n lite igår och allt ser bra ut, den skall få några droppar olja på väl valda ställen om en liten stund.

    Det kommer nog att ta ett antal flygturer innan jag kan känna mig lite mer avslappnad inför tanken att skicka upp Yak:en i luften men det är nog bara sunt att jag är extra fokuserad på uppgiften antar jag.

    Min förhoppning är att jag skall kunna flyga den även på hemmaplan, Ni som har varit och besökt oss i Tranås förstår säkert att det är en liten utmaning i alla fall. Med 6-7 meter bred landningsbana får man inte avvika allt för mycket från den tänkta kursen med en maskin i den här storleken..

    Nej nu måste jag ge mig ut och packa bilen, hoppas Ni alla får en härlig långhelg med mycket flyga!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  15. #375

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Smile Snyggt jobbat!

    Hej där! Kollat videon nu och landningsträckan är mycket kortare än det kändes på plats! Blir nog inga problem på våra "småfält" i Tranås och Ödeshög när piloten är lite mer influgen.
    Piloten var inte så nervös vid premiären som befarat!

    Flyg hmm... Högt och fort!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  16. #376

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Angry

    Varför är min signatur Thomas HAB???
    Jag är INTE Thomas!

  17. #377

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    God kväll alla trevliga modellflygare,

    Efter tre turer med Yaken uppmärksammades att den ena avgasförlängaren inte satt fast som den skulle samt att ena hjulkåpan lossnat. I övrigt verkar allt fungera precis som tänkt.

    Fastsättningssättet för avgasförlängarna hade jag ju själv kommit fram till så det blev till att fundera en vända till.. De M3 skruvar jag använde för att bulta fast flexrören i avgasrören åt sig in i aluminiumet (som avgasrören är gjorda av) och det var bara en tidsfråga innan det skulle gå sönder fullständigt.

    Hur som helst, nu har jag löst det hela på ett annat sätt och jag berättar mer om det i bilder:


    Första steget var att skruva loss avgassystemet från motorn. Det krävdes en hel del skruvande innan det kunde plockas av..


    Det spelar troligen ingen större roll men jag placerade ut insugsrören så att jag fick tillbaka dem likadant som de satt från början.


    Så här snygga blev utblåsen efter att 2st hylsor i aluminium svetsats på.


    Avgasringen på plats igen.


    Resten av detaljerna hittade tillbaka på rätt plats också.


    Flexrören är 24mm i diameter invändigt, hylsorna som svetsades på är 25mm utvändigt. Gjorde en slits i varje rör med Dremeln + kapskiva och drog åt med slangklammer. Hade först tänkt använda fjäderklammer (som man brukar ha för att låsa teflonslang) men kom fram till att slangklamma troligen håller hårdare.

    Motorn är monterad igen och nu verkar avgasförlängarna sitta som berget. Återstår att se hur denna lösning fungerar i förlängningen men jag är hoppfull i alla fall. Jag ska se över ena hjulkåpan någon kväll i veckan så att Yaken är redo för fortsatt flygning kommande helg om vädret är med oss.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  18. #378

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Dags för en liten uppdatering.

    En detalj som saknades var en röknippel och vid närmare koll var det vanlig M5-gänga i avgasringen (förberedd för röknippel) så det blev att kontakta min lokale verktygsmakare igen. 1st snygg nippel svarvades efter en enkel ritning från mig och den passade perfekt.


    1st röknippel M5, rykande färsk från svarven..


    Fastskruvad, skönt att det finns "serviceluckor" på modellen (luftutsläpp) så man slipper demontera motorn för minsta lilla.


    Så var slangen dragen också, återstår att se om den pallar värmen eller inte..


    I söndags styrde jag och Stefan kosan mot Kristinehamn och Ompa. Efter obligatorisk inspektion i hobbyrummet åkte vi vidare till Karlstad och det fina flygfältet Bredlanda. Jag hade med mig Yaken och hade tänkt testa om det skulle bli någon rök och i så fall hur mycket.

    Nu blev det inget med det eftersom Moki:n inte alls ville visa sig från sin bästa sida. Den startade utan bekymmer och gick bra på marken men uppe i luften var det inte mycket krut alls. Dagen blev inte riktigt som jag tänkt för det blev en massa skruvande och justerande (till ingen nytta) och de 3 starter jag gjorde blev enbart korta svängar för att konstatera att motorn fortfarande inte gick speciellt bra. Den kom ner hel alla gånger så man får väl vara nöjd ändå.

    Eftersom den gick kanonbra innan jag plockade isär/ihop den för avgasrörsmodifiering riktades misstankarna genast mot att jag lyckats missa något. Efter lite konsultation med Norska vänner med Moki-vana kom det fram att dessa motorer är väldigt känsliga för tjuvluft i insugsrören.
    När det kom på tal mindes jag att det satt någon typ av tätningsmassa på några av insugsrören men det var inget jag tänkte så mycket på när jag skruvade på dem igen. Detta hoppas jag är problemet och nu har jag tätat samtliga insugsrör med flänstätning (blått siliconeliknande klet) och motorn är tillbaka i modellen. Alla tändstift fick lite service när spisen ändå var på mekbänken.

    Hoppas nu på att kunna testa motorn i luften igen på lördag i Tingsryd eftersom det var svårt att lokalisera något problem med modellen på marken.

    Ompa plåtade lite i söndags, här är några sorterade bilder: (Tack för bilderna, Ompa!!! )


    På plats i Karlstad, landställsbenens bultar dras åt.


    Lördagen var tämligen sval i Tranås (+ veckan innan) så jag klädde mig därefter. I Karlstad var det däremot sommar och det blev snabbt väldans varmt!! Men inte vågar man klaga på värmen eller hur?


    Klar för första start på Bredlandas välklippta bana. (Motorn är igång även om det inte syns..)


    Take off, det var en mäktig syn att få se Yak:en lyfta igen. Det var alldeles för länge sedan sist! (MFD Påldalen 21:a maj) Just nu var jag lyckligt ovetande att motorn inte var med på noterna..


    Low & slow flyby eller inflygning för landning. Ompa är duktig på att fånga modeller i luften med sin kamera!


    Imorgon fredag kan det nog bli lite motorkörning på bakgården för att lyssna lite och finjustera nålarna på förgasaren. Ingen blir gladare än jag om problemen nu försvunnit, det är inte roligt att spaka en sådan här pjäs när man inte kan lita på motorn.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  19. #379
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Vi vill se film och höra den underbara motorn!
    One Life! Live it..!

  20. #380
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack för besöket Lars & Stefan, det var himmla trevligt och jag hoppas vi kan göra om det någongång.
    Synd att den lille yaken inte ville fungera som den skulle, men det blir väll fler tillfällen hoppas jag.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Pilot-Rc Yak-55SP
    Av Robert_s i forum Bensinmodeller
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 17:10
  2. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 19:06
  3. Hyperion Yak 55SP, Fliton Extra 330
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 18:25
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 03:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •