Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: FPV-Leif strömlös efter 12km flygning

  1. #1
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard FPV-Leif strömlös efter 12km flygning



    //Matte
    Senast redigerat av administrator den 2011-02-26 klockan 09:21.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Med risk att få ordentligt på tafsen så måste jag nog ändå säga att jag personligen tycker att FPV-flygning bortom vanligt, visuellt siktavstånd (och inom tättbebyggt område) är ansvarslöst. Vi har den senaste tiden sett ett par videofilmer på kärror som av någon anledning inte längre styrs av "styrmannen" på backen. Och det lär inte bli färre olyckor allteftersom denna teknik blir vanligare. Hur tror ni att modellflyget i största allmänhet kommer att bedömas av myndigheterna om en okontrollerad FPV-kärra ställer till större olyckor än det som hittills skett ? Risken är uppenbar att denna "lek" mycket snart kan få olyckliga konsekvenser för alla oss modellflygare - förutom de personer som kan ha blivit skadade. Det ställer stora krav på omdöme hos den enskilde individen som flyger FPV för att vi skall undvika olyckor som kan få dessa konsekvenser. Visst kan också jag inse det intressanta och spännande med denna teknik men det får inte gå ut över vårt normala säkerhetstänkande - och när man ser dessa filmer där man flyger långt bortom siktavstånd så har man definitivt passerat gränsen för säkerhetstänkandet för länge sedan.
    Försök nu se detta inlägg lite konstruktivt och inte som "påhopp" på enskilda individer. Kan ni som nyttjar denna teknik och flyger långt bort verkligen garantera säkerheten för de som finns "på backen" i närheten av er kärra ?
    Kan ni inte det så är mitt råd att låta bli. Kör med dessa grejor på RC-fältet och dess omedelbara omgivningar - där ser jag inga större problem. Men utsätt inte andra för risken som en kvadd kan innebära.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Håller med dig mcregor om att man måste definitivt ha ett gott omdöme och ett säkerhetstänk innan man ger sig ut. Till exempel så låg det ute checklistor på rcgroups på punkter som är viktiga att tänka på innan man drar iväg, en bra grej att kanske kopiera och ha med sig.

    Det är tekniken som drivit fram det här och precis som du säger så kommer användandet inte att minska. Det är väl därför som AMA, FAA, delar av RCAPA har suttit och tittat på hur man kan få modellklubbarna att styra upp det ute på fälten. Nu mer finns det då regler för hur det är reglerat på AMA-fält. Jag ska själv läsa lite nu på LFS remiss och på AMA:s regler och se om man kan hitta en lösning som är bra främst då för LFS, för deras sammarbete med modellflygförbunden/klubbarna är deras enda kanal ut till utövarna. Fast jag ser ju redan en del som flyger som jag inte hittar igen på detta forum.

    Sen mcregor så kunde jag inte innan jag började med FPV säkerställa säkerheten för dom på backen då jag flög. Allt kan förstås hända då man flyger, ska jag jämföra crasch videos så har jag då än så länge sett klart värre videos inom vanligt modellflyg än inom FPV. Tror t.o.m att det varit dödsfall inom vanligt rc för några år sen. t.e.x Jag skulle aldrig tordas dra upp en 4 meters seglare på flera hundra meters höjd, jag har läst om dom som flyger så högt att dom knappt ser planets attityd. Hur långt sticker en sån kärra vid ett fel? Sen så flygs det ju helikoptrar i parker och kvarter även rc-plan kan man se då och då. Att FPV skulle bli ett större problem tror jag inte. Men somsagt allt kan hända även om man hade tänkt på allt innan man startade..och inte då bara just för FPV. Sen så filmas nästan varenda fpv flygning och läggs på nätet, tänk om det gjordes likadant med traditionellt rc.


    Ska man flyga långdistans så ska man se till att använda bra grejjor och välja tidpunkt och plats med omsorg. Skulle jag nu bott i en storstad eller på annat sätt dåligt till skulle jag aldrig ha tanken på det. Det måste som passa förutsättningarna annars är man där igen med omdömet och säkerhetstänket.



    Sen så är alla jag träffat , även piloter , trafikflygledare och t.o.m brandchefer väldigt intresserade av FPV. Det är inte många gånger jag önskar det blir en skogsbrand men till sommaren så hoppas jag få testa och se hur effektivt FPV fungerar vid en skogsbrand.

    Jag tycker Leifs film är lysande med tanke på plats. Han kunde dessutom utan motor styra den till landning på ett säkert sätt. Man kan väl direkt säga att det som är svagast i systemet är rc-länken. Videolänken ger en dålig bild då man börjar komma ifrån för mkt och då får man styra om, medans rc-länken antingen går in i FS eller så får man glitchar och lyckas få modellen närmare. RVOSD har return to home ifall man tappar rc-länken, den flyger då via GPS tillbaka till HOME eller tills dess man återfår kontakten. Men det gäller att ha en bra stabil plattform då man flyger. Sen så hoppas jag att man bara flyger FPV med modeller typ Multiplex serien eller liknande. Elaporen är jättebra material och jag törs nästan lova att en easystar eller easyglider med modellvikt på 750 -1200gr inte kommer göra så stora skador. Värre är det om man börjar sätta videogrejjor i 30% kärror, nä men ni förstår vad jag menar


    Sen personligen så tycker jag att man ska prova på det innan man klassar det som "lek".
    Precis samma hobby som modellflyg men från ett annat perspektiv.


    //Matte

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Matte ,det är just det där med större kärror som verkar vara på gång och som faktiskt oroar mig.
    Därav att jag har förståelse för LFS:s synpunkter om någon form av kontrollverksamhet för detta..Finns hårdvaran så är det bara en tidsfråga innan nån som du påpekar stoppar in dem i en 30% kärra och jag vill inte vara i närheten då..
    Gillar det du skriver,det är uppenbart att du tänker efter före men jag räknar inte med att alla gör det dessvärre..
    Hoppas att det går o komma fram till en vettig medelväg i reglerna INNAN något händer för jag har inte svårt att föreställa mig rubrikerna i blaskorna annars..
    Vi kan alla som sysslar med den här hobbyn ställa till ett elände om olyckan är framme men för mig så är risken något mindre om det trillar ner runt fältet vi flyger på än halvannan mil bort..
    Förbud är för mig ointressant men en form av egenkontroll med hjälp av kunniga människor på området innan man gör detta för första gången skulle jag gilla,d.v.s att det ska finnas nån o visa upp pryttlarna för som vet vad som behövs för att genomföra det säkert..
    Bara en idé...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Det är just detta att "mycket skall ha mer" - alltså att man knappast nöjer sig med EasyStar och liknande kärror så länge till. Och tyvärr har jag svårt att lita på att alla som vill testa detta har bra omdöme - det räcker att titta på det konventionella RC-flyget för att inse att så inte är fallet.
    Och jag håller definitivt med om att även "parkflygning" i många fall har passerat gränsen får vårt säkerhetstänkande.
    Jag tror att vi måste hålla efter varandra lite bättre fortsättningsvis så att inte den tekniska utvecklingen får oss att segla iväg - i dubbel bemärkelse - bortom alla säkerhetsmässiga gränser. Det är så lätt att bli fashinerad av de möjligheter som tekniken ger och så länge vi nöjer oss med att utforska dessa på ett säkerhetsmässigt tillfredställande sätt - främst då genom att flyga på våra RC-fält - så ser jag inga större problem. Men utsätt inte andra människor än de "närmast sörjande" för riskerna. När jag är på fältet så är jag hyfsat uppmärksam över vad som händer i luftrummet men en människa som t ex är i sin trädgård och "pysslar" har normalt ingen som helst uppsikt över luftrummet ovanför honom. Detta kan givetvis också tillämpas på den allt populärare "park-flygningen" så även där måste nog en skärpning till säkerhetsmässigt i många fall.
    Som sammanfattning kan man säga att även om tekniken utvecklas och ger oss nya möjligheter så är det inte säkert att vi kan eller bör utnyttja dessa - och gör vi detta så har vi ett ansvar gentemot övriga medborgare att göra det på "kontrollerat" område vilket i vårt fall bör vara våra officiella RC-flygfält.
    Sen såg jag i en tråd på ett annat forum att man nog betraktades som "sur gammal gubbe" eller nåt sånt om man påpekade det olämpliga i att t ex flyga över depån - har vi kommit så "lågt" i vårt säkerhetstänkande att ett påpekande om ett flygbeteende som är riskfyllt inte accepteras - då är vi illa ute. Inte minst eftersom det tycks ha blivit en boom för riktigt stora kärror och dessa kräver ett helt annat omdöme än när man t ex flyger en EasyStar - något som jag är rädd för inte riktigt har "slagit igenom" lika kraftfullt som själva anskaffningen av dessa kärror.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Jo..men det precis som med allt annat, omdömeslösa och dom utan säkerhetstänk kan fort skapa ett kaos. Kom och tänka på flygningen i södra tunneln? heter den så? Jag hade aldrig ens kommit på tanken att göra det , men det finns alltid sånna pushar gränserna.

    Kom och tänka på gabriel från Rio de janeiro. Hans videos blev hårt kritiserade eftersom han flög från sin balkong och ut över stranden och ner efter gator, över bilar, cyklister mm. Men hans svar var att det fanns mer att vara rädd för där han bodde typ skottlossning dagligen med risk att dödas. Han kunde inte alls förstå att folk tyckte han var galen som flög som han gjorde.

    Sen så kan jag tänka så här, jag flyger hellre från en åker där jag bor än beger mig ut bland folk på en flygklubb. nu finns det ingen flygklubb där jag bor, och min största fiende är all skog som omringar mig

    Men jag tror inte det är nått problem att köra nått liknande som dom gör i USA om man vill flyga FPV ute på fälten. En egenkontroll tror jag ska räcka, jag tror dock dom flesta använder sunt förnuft. Jag hoppas ni alla får chansen att testa FPV för det är verkligen unikt, på rcgroups påstår man att det är bland det mest revolutionerande som hänt modellflyg på årtionden.

    Man ska inte glömma bort att rc-UAV har funnit mkt längre och där skickar man iväg sin kärra bara med koordinater, sånt känns lite osäkert Men jag tror inte förekomsten i sverige är så stor men i USA verkar det rätt populärt.

    //Matte

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen Matte,
    Jodå - det finns alltid "det som är värre" - absolut.
    Och jag är övertygad om att du personligen inte är den största risken eftersom du verkar medveten om problematiken.
    Men allteftersom denna teknik blir mer och mer tillgänglig så vill jag - med en dåres envishet - påstå att riskerna med vår "lek" kommer att öka kraftigt och jag är inte lika övertygad som du att egenkontrollen räcker - jag har tyvärr sett alltför många exempel på att detta inte räcker ens vid vanligt RC-flygande så vad talar för att det skall vara en tillräcklig "begränsning" för FPV-flyget...
    Men förhoppningsvis kan diskussioner som denna på våra Forum hjälpa till att öka medvetandet om de risker som trots allt finns och därmed också minimera dessa risker. Att INTE diskutera säkerhetsfrågor relaterade till FPV utan likt strutsen sticka huvudet i sanden är nog inte vad vi skall göra utan kan vi ha en öppen diskussion om hur man skall hantera FPV-flyget och de specifika risker som är förknippade med denna gren av RC-flyget så kan vi förhoppningsvis minimera incidenterna. Men det ligger ändå ett stort ansvar på de enskilda flygarna - i mina ögon ett större ansvar jämfört med konventionellt flyg på RC-fält just av den anledningen att det kan drabba människor som är helt oförberedda på att bli "anfallna" uppifrån.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Matte!
    Jag tycker dina filmer är häftiga! Men med stort M!!
    Händer det något oförutsätt så är risken stor att vi andra som flyger diverse häftigt modellflyg blir påverkade av diverse påföljder vid en allvarlig olycka..
    Kan upplysa dig om att när jag flyger UAV farkoster åt SAAB Aircraft, står "jag/vi" i ständig radio kontakt med övrig luftfart (civilt/militärt). Dessutom spärrar vi av stora områden där våra farkoster passerar för att minimera risken för personskador och materiella skador.
    P.s Du bör nog vara lite mer försiktig med vad du lägger ut i filmväg på forumet..

    Hälsningar
    Lasse Palm
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	saabpiclq8ne.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	129,2 KB 
Id:	3481   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	grov kis.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	82,3 KB 
Id:	3483  
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-02-01 klockan 22:27.

  9. #9
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Lasse: Javisst jag håller med dig, man får nog lägga ut filmklipp som är av den bra sorten om man utrycker sig så då

    Sen din UAV verksamhet har jag bra koll på vem som gör vad


    //Matte
    Senast redigerat av Impulze den 2009-02-01 klockan 21:26.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Matte ,det är just det där med större kärror som verkar vara på gång och som faktiskt oroar mig.
    Därav att jag har förståelse för LFS:s synpunkter om någon form av kontrollverksamhet för detta..Finns hårdvaran så är det bara en tidsfråga innan nån som du påpekar stoppar in dem i en 30% kärra och jag vill inte vara i närheten då..
    För att en UAV ska få flygas med förenklat tillståndsförfarande (som endast innebär en anmälningsplikt) så ska flygningen enligt förslaget från LFS dels ske "väl inom synhåll för piloten" och dels får flyplanet om det väger mindre än 1,5 kg inte ha en större rörelseenergi än 150 Joule. Om vikten är mellan 1,5 och 7 kg får rörelseenergin vara maximalt 350 Joule. Detta innebär att större flygplan knappast kommer ifråga eftersom den maximala flyghastigheten blir väldigt begränsad. All annan UAV-flygning förutsätter att ett tillstånd söks och att detta beviljas av LFS.

    Som ett exempel på vad rörelseenergibegränsningen innebär kan man ta en typisk modell i 40 storlek som väger ca. 2,5 kg. Enligt regelförslaget får den ha en maximal flygfart på ca. 60 km/h.
    Ett flygplan med vikten 5 kg får ha en högsta fart av 42 km/h.

    /Michael

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    "Väl inom synhåll" var väl ungefär vad jag också tyckte skulle gälla...
    M a o måste man konstatera att många FPV-piloter idag är oerhört skarpsynta...
    Skämt åsido - då får vi hoppas att alla FPV-piloter är ansvarsfulla och följer de riktlinjer som antagligen kommer.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag har inget emot att regler kommer på pränt, riktlinjer som om de följs skall minimera risker.
    Själv flyger jag idag enbart inom synhåll eftersom jag använder mig av 35 bandet.
    Funderar på om jag skall uppgradera, inte för att kunna dra iväg långväga utan för att med säkerhet hålla mig inom 1-2 km.

    Men jag får känslan av att egentligen är ni mest rädda att det skall komma ett regelverk, som också styr upp modellflyget.

    I dag flygs det med större och större kärror, det flygs jet och seglare på höga höjder.
    Det för med sig en hel del risker det med och kräver ett att piloten har ett gott omdömme.

    /lasse
    //Lasse

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Lasse,
    Du har helt rätt i att det flygs många stora (farliga) kärror idag men så länge det sker på sanktionerade fält så har vi trots allt hyfsad kontroll på verksamheten. Rädslan från min sida är att man flyger FPV "utom synhåll" och om det då inträffar olyckor som är lite allvarligare så finns risken att eventuella restriktioner mot modellflyget som då kan bli effekten också kan drabba det "normala" flyget på våra fält - så visst har du också rätt i det antagandet.
    Så olyckor relaterade till FPV-flyg bortom synhåll är vad jag är rädd för - givetvis i kombination med att kärrorna blir större och därmed ofta också farligare.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    De FPV piloter med lite omdömme i skallen bör väl införskaffa sig en GPS mottagare som de kan programmera i planet så att det återvänder till hemma position ifall man skulle tappa radiokontakten. Det tycker iallafall jag är sunt förnuft om man vill flyga längre bort än "väl inom synhåll för piloten".

    Det är ju även en bra försäkring att planet återvänder så att man hittar det ifall något skulle hända.

    /Martin

  15. #15
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    De FPV piloter med lite omdömme i skallen bör väl införskaffa sig en GPS mottagare som de kan programmera i planet så att det återvänder till hemma position ifall man skulle tappa radiokontakten. Det tycker iallafall jag är sunt förnuft om man vill flyga längre bort än "väl inom synhåll för piloten".

    Det är ju även en bra försäkring att planet återvänder så att man hittar det ifall något skulle hända.

    /Martin
    Tror inte det hjälper med GPS om motorn stannar eller acken tar slut!!
    Ett litet tillägg! Om man nu skulle råka flyga utom synhåll för piloten.

    Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-02-22 klockan 21:44.

  16. #16
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Har man ännu lite mer förnuft så förser man modellen med OSD och då har man även koll på hur mycket ström man har kvar i acken och då försvinner även problemet med att acken tar slut om förnuftet säger till en att vända i tid det vill säga eller får man helt enkel lita på turen som leif i sin film.

  17. #17

    Standard

    Med lite fantasi är det inte svårt att föreställa sig hur enkelt en eller flera illvilliga personer kan använda sig av denna relativt billiga teknik för att ställa till med nått riktigt otrevligt.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    FPV utrustade ********er



  19. #19

    Standard

    Det ser ju onekligen skönt ut med FPV )

  20. #20
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ja det måste verkligen upplevas

    Nu har jag dubbla videobrillor så jag ta med passagerare.

    //Matte

Liknande ämnen

  1. Packning av plan efter flygning.
    Av Krålle i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 21:11
  2. Renovering påbörjad efter dagens flygning
    Av markusb i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 18:21
  3. FPV-Leif i NRK
    Av Impulze i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 14:25
  4. Imponerande FPV-flygning följer efter ett hydroplan.
    Av gimbo i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 17:28
  5. Rengöring efter flygning
    Av PrylBalle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •