Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: El konvertering / Brian Taylor P -47 D Razorback

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    1
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    tyvärr ingen

    Standard El konvertering / Brian Taylor P -47 D Razorback

    Hejsan

    Håller på och bygger en Brian Taylor 77" P-47 Razorback. Har tänkt att elkonvertera den och känner att det vore bra att se om nån av er har någon erfarenhet av denna typ av byggen samt elkonverteringar i den här storleken.

    Den utrustning jag tänkt stoppa i den är :

    Motor: AXI 5330/18 652 gram - kv 259 - 2900W

    Prop: 19 x 12 eller 20 x 10

    Batterier : 10 s 5500 mah och ett separat lipo på 2000 mah för motagar/servo försörjning med separat bex

    Fartreglage: 100 amp

    8-9 servon varav alla i dagsläget e av standard typ förutom landställ servot. Funkar det med vanlig motagare för så många servon eller behövar man nån extra grunka?

    Total vikten inklusive allt kommer hamna runt 7,5 kg. Otankad vägde orginal prototypen ung 6,7 kg om jag inte missminner mig.

    Så jag tar gärna emot alla era tankar och farhågor kring detta projekt. Vore intressant att få lära sig mer om vad för typ av "säkerhets" utrustning man bör stoppa i, som tex störnings förebyggande åtgärer etc..

    just nu har projektet saktats ner av att jag håller på och meckar med landställen som e av mekaniskt typ enl orginal ritningarna, har svårt att få den konstruktionen riktigt bra. börjar lägta efter ett trycklufts system. Så om nån har byggt denna typ av konstruktion så tar jag gärna del av råd kring detta!!

    Annars håller jag på o sprutar panel linjer mm, dock är jag inte riktigt förtjust i metoden med chart pack tejp, då det visserligen blir tunna fina linjer, men jag hade önskat en metod som gav svagt rundade kanter istället , dvs att man strax innan panel linjen får en förhöjning och därefter en böj ner i panel linjen, så att det blir mer en "levande" panel linje. men men, man får inte allt...

    ja egentligen vore det väl bra med all typ av information från nån som kanske har byggt detta plan innan och flygit det..finns väldigt få byggtrådar mm ang detta på nätet, ivart fall som jag hittat..

    /
    Calle

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    El är en gåta för mig vad gäller framdrivning men du bör nog fundera på att använda 2.4,störningsfritt..
    Servon funkar det med standard till rubbet egentligen men höjdroder kanske ett digitalt runt 6 kg eller mer för att få ett bra och exakt mittläge och sidrodret tillsammans med sporrhjul brukar trivas med lite mer än 3 kg...
    För mig så är powerbox överkurs,ser ingen anledning o ha det men det finns säkert andra åsikter..
    Tycker du ska överväga tryckluftssystem.Det kan säkert funka med mekaniskt men fjädrande ställben är alltid trevligt i jmfr med pianotråd..
    Målningen finns det kloka farbröder här på forumet som borde kunna svara på!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. P-47 razorback i 50cc klass
    Av Dick i forum Bensinmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 22:00
  2. konvertering...?
    Av kenneth67 i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 10:09
  3. Brian Taylor ritningar & tillbehör!
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 19:15
  4. Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 21:04
  5. Någon med erfarenhet av Brian Taylor kits?
    Av zeno i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •