Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Balansering

  1. #1

    Standard Balansering

    Hej.
    Behöver lite hjälp med att balansera en cap 232 60.
    Ska tydligen vara 75mm från vingens bakkant.
    Så långt är jag med, men sen då?. ska man hålla i vingarna isåfall vart? ska man hålla på 75mm allså planets cc mått?

    Tack

  2. #2
    trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Statlig anställd
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Hej jag har en Cap 232 o den har jag vägt in en tredjedel in från vingens framkant med tom tank svag tippning framåt

  3. #3

    Standard

    ka tydligen vara 75mm från vingens bakkant.
    Måttet är med största sannolikhet från vingens framkant (leading edge). Man räknar 'alltid' från framkant av vingen och inte från bakkanten.

    Mäta in 75mm och märk stället med två små tapebitar under vingen, ställ dig framför planet och placera ett pekfinger på var tapebit och balancera upp planet, nu ser du om det vill tippa framåt eller bakåt. Flytta runt batteri och andra prylar och kanske blya lite tills du kan balansera planet på tapebitarna....klart.

    Senast redigerat av T5 den 2009-02-03 klockan 22:39.

  4. #4

    Standard

    ok. tror jag är med nu.. så mätningen kan göras från vingens framkant och ute på vingarna?
    Behöver inte mäta uppe i mitten på vingen?

  5. #5

    Standard

    Förstår inte vad du menar....?


    Det hela är simpelt, markera 75mm från framkant av vingen och se om planet balanserar när du håller upp det på fingerspetsarna....(OBS! Dubbelkolla att det verkligen är det här avståndet i manualen)



    Vill också tillägga att om du är helt grön på RC-flyg så ska du skaffa hjälp. Uppsök en klubb så hjälper de dig både med utrustningen och flygträning.

  6. #6

    Standard

    Ok. .

    Tack för svaren!!

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Trigger Visa inlägg
    ok. tror jag är med nu.. så mätningen kan göras från vingens framkant och ute på vingarna?
    Behöver inte mäta uppe i mitten på vingen?
    Nej mätningen behöver inte göras vid vingens mitt, men inte långt ute på vingarna, ett finger på vardera sidan om flygplanskroppen (vid vingroten kallas det).

    Dessutom kan du markera tyngdpunkten på ovansidan av vingarna och mäta tyngdpunkten med planet uppochner. Det är lättare då Cap 323 är en lågvingad modell.

    Vad är det förresten för modell (fabrikat). Jag tycker att 7,5 cm låter väldigt litet (framtungt) för en kärra i 60-storlek. Eller kan du citera direkt vad de skriver om CG i manualen.

    Nedan en beskrivande bild av hur jag brukar märka ut CG på lågvingade kärror.


  8. #8

    Standard

    Det är en kyosho 232 60 .. har inte manualen men läste nu att det ska vara
    120-125mm! an de stämma?
    Alla skriver olika

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej
    Hittade en gamal tråd från 2007 när jag googlade där Stig säger att TP ska ligga på 120-125mm från framkant av vingen

    Ser lite skumt ut här med de beror väl på att tråden ligger i "Arkivet" ??

    http://www.rcflyg.se/forum/archive/i...p/t-15558.html

    /Martin

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Balansera en vinge eller kärra, vilken som helst nästan (elliptiska undantaget!) är inga större problem.
    Gör så här:
    1. Rita ut en linje 25% från framkanten från vingrot till vingspets (den svarta streckade)
    2. Lägg rotens korda (röd) framför och bakom spetsen (streckad röd)
    3. Lägg spetsens korda (grön) framför och bakom roten (streckad grön)
    4. Förbind de streckade röda och gröna strecken med ett kryss (gult)
    5. Dra ett nytt streck från framkant till bakkant (lila) där de gula strecken korsas
    6. Där det lila strecket och det svarta streckade strecket korsas ligger tyngdpunkten, alltså i den svarta ringen!

    Nu behöver man ju inte göra allt detta direkt på kärran, rita bara upp vingen skalenligt på ett papper och gör mätningarna där. Sedan flyttar man över mätningen på vingen.

    Deltavingar funkar på precis samma sätt, men där måste man flytta fram den slutliga tyngdpunkten ca 10-12% och ge lite upp-roder för att kompensera framtungheten. Samtidigt blir deltan någorlunda stabil.

    Hellre framtung än baktung!!!


    Senast redigerat av Thomas den 2009-02-04 klockan 09:53.
    Retroholic!

  11. #11

    Standard

    Hej.

    Jo de va den tråden jag läste.. Får sätta den på 120-125mm och se hur den flyger.

  12. #12
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Kollade in tråden, tydligen är det fel i manualen och den riktiga tyngdpunkten finns angiven på lös lapp. Jag tyckte själv att 75 mm lät väldigt lite på en 60-sizekärra.

    Många manualer finns för övrigt på nätet, Kyoshos modeller hittar man på deras hemsida
    http://www.kyosho.com/jpn/support/in...reitling_m.pdf

    Ganska slött om de låter en manual ligga "online" med felaktigt angiven tyngdpunkt.

    Själv har jag en kärra med ett ännu värre fel i manualen. Min Seagull Yak-54 har en tyngdpunkt som är angiven alldeles för långt bak. Lyckligtvis läste jag en massa foruminlägg om kraschade Seagull Yak 54r innan jag premiärade min med en tyngdpunkt några centimeter längre fram. Det planet är "still going strong", antagligen tack vare olika foruminlägg.

Liknande ämnen

  1. Balansering!
    Av Thomas i forum Allmänt om flyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 21:55
  2. Balansering av flyg?
    Av Ålänning i forum Allmänt och Tips
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 18:22
  3. Balansering med pontoner?
    Av Ålänning i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 00:25
  4. Lipo utan balansering...
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 20:17
  5. Balansering....
    Av hunkyduude i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •