Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Max räckvidd på en Futaba 7C 2,4GHz

  1. #1
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard Max räckvidd på en Futaba 7C 2,4GHz

    Tjennare..

    Ny på forumet.. Hänger normalt på RCHeli då jag flyger heli i vanliga fall men då jag så smått börjat med FPV och detta med en sunkig depronplanka så har jag hittat hit ..

    Nu till min undran..
    Jag har desperat försökt hitta siffror på vilken räckvidd man kan förvänta sig med en Futaba 7C 2,4GHz med en R617FS mottagare men gått bet ordentligt.. Jag mailade Futaba och deras svar var ungefär som alla andras, -"Längre än du kan se planet", och det är inte riktigt det svar jag vill ha.. Har hittat en tråd där man nämner en räckvidd på ca 4km och jag har hittat en tråd där dom gjort en test med en av Futabas dyrare 2,4GHz sändare och dom fick en användbar räckvidd på ca 3,8km.. Detta skulle ju kunna bekräfta att man kan förvänta sig en räckvidd på upp till 4km men jag vet inte om sändarslutsteg mm i min 7C är samma som i de dyrare sändarna så därför ställer jag frågan här.. Är det någon som gjort ett räckviddstest / känner någon till ett räckviddstest med en 7C och vad var resultatet av detta test i så fall?

  2. #2

    Standard

    Jag har med min kyosho calmato med just den mottagaren varit upp så att det tog ca 10s innan det höredes att jag stängde motorn, bokis var då högre än mig så det är sant att du kan flyga bort så du inte ser planet. Vi brukar ha som sport att flyga upp till molnen å hitills har vi inte lyckas tappa kontrollen...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Det skulle innebära att vi snackar räckvidd på minst 3km då? 340m/s och ca 10s blir ju ca 3400m med mitt mediokra kunnande i matematik och det får väl räknas som ok till att börja med antar jag.. Skall nog mäta upp absolut max räckvidd någon gång bara för att det känns tryggare så, då vet man hur långt man kan flyga och ändå ha kontroll på grejerna.. Just nu är dock videolänken det största problemet då den börjar balla ur redan efter knappa 600m och det är för lite.. På det avståndet ser jag ju fortfarande planet Flög "på vanligt" vis nästan 600m från mig idag men det var f*n inte lätt att se maskinen ordentligt trots starka navigeringsljus och till råga på allt så dog accen drygt 500m från landningsplatsen så jag fick glida in.. Som tur var hade jag rätt bra med höjd så det klarade sig den gången..

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det är testat säger vi rent hypotetiskt..Maskinen hade en spännvidd på 3.5 m fiktivt.Kan ha sett ut som en Cub
    Det sägs att den blev svår o se.Hörde talas om att det räknades till ca 1001-1009...Sägs att den hade failsafe på gas..Men det funkade!
    Futaba 617 o T-12..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    JAJs avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    19
    Jobb
    Ing
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Hej.
    Räckvidden är inte några problem för Futaban.
    Tyvärr så kommer räckvidden att begränsas av störningar som finns på de kanaler som används.
    Risken finns att fler saker kommer att använda 2,4Ghz kanalerna som vi flyger på.
    Ett ex är videolänkar som tyvärr ofta körs med mycket högre utefekter än de vi använder.
    Jag tror snarare att frågan blir hur mycket störningar finns det på 2,4Ghz bandet?
    Hittills har vi upplevt det som störningsfritt men troligen växer problemet.
    JAJ

  6. #6
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JAJ Visa inlägg
    Hej.
    Räckvidden är inte några problem för Futaban.
    Tyvärr så kommer räckvidden att begränsas av störningar som finns på de kanaler som används.
    Risken finns att fler saker kommer att använda 2,4Ghz kanalerna som vi flyger på.
    Ett ex är videolänkar som tyvärr ofta körs med mycket högre utefekter än de vi använder.
    Jag tror snarare att frågan blir hur mycket störningar finns det på 2,4Ghz bandet?
    Hittills har vi upplevt det som störningsfritt men troligen växer problemet.
    JAJ
    Mitt problem är att jag saknar siffror på hur lång räckvidd man kan förvänta sig med min 7C och ovan nämnda mottagare.. "Längre än man kan se planet" och "Inga problem med räckvidden" hjälper mig inte när jag skall flyga FPV och jag vill ha koll på hur långt från mig själv i meter jag kan flyga innan det är dags att vända tillbaka.. Eftersom det inte verkar finnas några siffror så får jag helt enkelt testa genom att sticka iväg med planet och se hur långt jag kommer innan RC-länken lägger ner.. Har redan rekat området där jag skall utföra testen och jag kommer ha en spotter som följer planet från "målet" som skall plocka upp maskinen där den dimper ner.. Jag kommer att börja med 1km och sedan utöka med ett par hundra meter tills jag inte längre har kontroll. Testen kommer antagligen kosta mig planet men det är det värt för att få en siffra att gå på.. Nu skulle jag ju kunna göra testet på marken men jag tror inte att det blir riktigt samma sak som om planet är i luften.. Någon som gjort en liknade test någon gång som kan bekräfta/dementera detta?

    Skall tilläggas att planet är en gammal sunkig depronkärra som sjunger på sista versen ändå så det är ingen större förlust, värre är då om kamera eller annan elektronik pajjar vid en eventuell krasch.. Jaja, ingen kommer ihåg en fegis, som någon här har som signatur

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Spännande test , jag väntar ivrigt på en siffra..

  8. #8
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Peter..
    det finns en enkel lösning på ditt räckvidds problem. Köp en OSD och tillhörande grejor så kan du se kvaliteten på både video och radio signalen så slipper du göra dessa tester och riskera ditt plan. Köp till en GPS modul med så se du avståndet till där du står med

    /Martin

  9. #9

    Standard

    Hej Peter,

    Det ska bli intressant att se vad du kommer fram till.
    Mina tankar far till cellplanering för GSM telefoni, utbredningsdiagram och sånt.
    Du måste dokumentera om det är vinter, sommar, skog, ängs mark ty dämpningen blir lite olika
    över dessa ytor. Regntung skog är förmodligen ingen höjdare för 2,4 Ghz vågor.
    Det betyder ingenting vid kortare sträckor men om du vill tänja på det till det extrema så.

    Sen har vi reflexioner som plåtlador, silos, bilar, flygplan etc.
    GSM telefonin inom städer ex-vis , ingen fri sikt utan förmodligen mest på reflexioner.

    Det du kommer fram till kan du inte ta som någon lagtext
    utan gäller för den platsen i den riktningen,
    det finns många parametrar att ta hänsyn till.

    OK, testar man mot moln basen så är det nog mest fri sikt :-)

    /Allan

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Visst kan det vara kul att veta räckvidden men relaterat till frågeställningen, som uppenbarligen har med UAV/FPV-flygning att göra, så är det tveksamt om det är speciellt intressant eftersom man enligt det förslag som ligger hos LFS avseende UAV säger att man måste hålla sig "väl inom synhåll för piloten" - http://www.rcflyg.se/forum/showpost....8&postcount=10
    Och jag är rätt övertygad om att Futaban klarar det kriteriet avseende räckvidden utan problem. Sen är det säkert också som Fdog säger så oavsett vad man mätt vid ett specifikt tillfälle så är det inte säkert att detta gäller vid nästa flygtillfälle.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ja vem vet, han kanske räknar med att kvala in i kategori 3.

    Kategori 3:
    3 – Obemannat luftfartyg som är utrustat för att kunna flygas och kontrolleras utom
    synhåll för piloten.

    Och då kan det ju vara intressant att veta lite innan.
    Men av tidigare inlägg i tråden att dömma, så kan det ju vara av intresse för vanliga rc flygare med högt flygande planer att också veta räckvidden.

    /lasse


    //Lasse

  12. #12
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Hehe, misstänkte att det inlägget skulle få lite fart på tråden

  13. #13
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Peter..
    det finns en enkel lösning på ditt räckvidds problem. Köp en OSD och tillhörande grejor så kan du se kvaliteten på både video och radio signalen så slipper du göra dessa tester och riskera ditt plan. Köp till en GPS modul med så se du avståndet till där du står med

    /Martin
    Jag har kollat på Black Stork, EzOSD, RVOSD och EagleTree (den nya versionen) som tänkbara kandidater men kan dom verkligen mäta signalstyrkan på min 2,4GHz RC-länk? Om inte, vilken OSD kan detta i så fall? Håller med om att det är ett bättre alternativ då jag ändå skall köpa en OSD inom kort..

    /Peter

  14. #14

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Vet inte vilka OSD som visar signalstyrkan.
    Men det finns ju några st. av dem som har return funktion vid bortfall av rcsignal.
    Det kräver iofs. ett stabilt flygplan för att det skall funka.

    /lasse
    //Lasse

  15. #15
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FDog Visa inlägg
    Hej Peter,

    Det ska bli intressant att se vad du kommer fram till.
    Mina tankar far till cellplanering för GSM telefoni, utbredningsdiagram och sånt.
    Du måste dokumentera om det är vinter, sommar, skog, ängs mark ty dämpningen blir lite olika
    över dessa ytor. Regntung skog är förmodligen ingen höjdare för 2,4 Ghz vågor.
    Det betyder ingenting vid kortare sträckor men om du vill tänja på det till det extrema så.

    Sen har vi reflexioner som plåtlador, silos, bilar, flygplan etc.
    GSM telefonin inom städer ex-vis , ingen fri sikt utan förmodligen mest på reflexioner.

    Det du kommer fram till kan du inte ta som någon lagtext
    utan gäller för den platsen i den riktningen,
    det finns många parametrar att ta hänsyn till.

    OK, testar man mot moln basen så är det nog mest fri sikt :-)

    /Allan
    Nu hade jag ju inte tänkt bygga ett nytt GSM-nät utan det är enbart frågan om en högst ovetenskaplig test för att grovt får reda på vilken användbar räckvidd jag har med den TX/RX kombon..

    Att få en exakt siffra på räckvidden som är applicerbar i alla situationer har jag inte räknat med att få heller utan det är mest för att se i vilket härad man kan röra sig utan att tappa kontakten. Det är ju av intresse att veta om det rör sig om 1km eller 4km tex.. I mitt fall så kommer landskapet att se ganska lika ut oavsett var jag kommer att flyga då jag kommer att flyga över öppna landskap utan eller med minimalt med bebyggelse just för säkerhetens skull.. Det finns kilometervis med åkermark utan vägar och bebyggelse att flyga över i mina trakter och i skåne där jag spenderar delar av min semester.. Sen hur signalen rör sig i städer tex är ointressant eftersom jag aldrig kommer att flyga i närheten av dessa och det är alltid fri LOS mellan sändare och mottagare vi pratar om eftersom 2,4GHz-länken kommer utan tvekan dö väldigt tidigt om jag inte har fri LOS..

    Hur som helst så skall jag göra någon sorts test, om inte annat bara för att det går

    /Peter
    Senast redigerat av peter_larsen den 2009-02-09 klockan 14:39.

  16. #16
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Visst kan det vara kul att veta räckvidden men relaterat till frågeställningen, som uppenbarligen har med UAV/FPV-flygning att göra, så är det tveksamt om det är speciellt intressant eftersom man enligt det förslag som ligger hos LFS avseende UAV säger att man måste hålla sig "väl inom synhåll för piloten" - http://www.rcflyg.se/forum/showpost....8&postcount=10
    Och jag är rätt övertygad om att Futaban klarar det kriteriet avseende räckvidden utan problem. Sen är det säkert också som Fdog säger så oavsett vad man mätt vid ett specifikt tillfälle så är det inte säkert att detta gäller vid nästa flygtillfälle.
    Hälsningar
    Roger
    Än så länge är det bara ett förslag som jag förstått det och jag vet, som jag skrivit tidigare, att räckvidden på min Futaba med lätthet uppfyller "väl inom synhåll för piloten". Sen är inte tanken att jag skall vara kilometervis ifrån mig och snurra hela tiden, men om tillfället dyker upp skulle det vara kul att kunna sticka iväg lite utan att oroa sig för att RC-länken packar ihop och dör för mig...

    Är också helt övertygad om att FDog har helt rätt i det han skriver men det förändrar ändå inte min önskan att på ett ungefär veta vilken räckvidd jag har..

    /Peter

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Har du fått fram nån siffra på räckvidden??

  18. #18
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Har du fått fram nån siffra på räckvidden??
    Nopz, har inte haft tid/möjlighet att genomföra nåt test på ett vettigt sätt och efter det attt jag tappade RC-länken på ca 250m avstånd skall jag nog kolla upp utrustningen ordentligt innan jag ger mig på ett långdistanstest.. Till råga på detta så dog min videosändare och den jag har på planet nu har bara en räckvidd på ca 500m så det är inget att testa med heller.. Väntar på en ny sändare som skall testas ordentligt innan jag ger mig iväg på det "skarpa" testet men jag återkommer med ett resultat i denna tråd när jag har ett

  19. #19

    Standard

    Jag har flygit ca 1500m med min fd Futaba 6EX 2,4GHz FASST. Nu har jag dock övergått till en Futaba 12FGA som jag planerar att använda Thomas Scherrers LRS istället för 2,4GHz FASST. Detta då jag måste byta videolänk till 2,4GHz då min tidigare videolänk på 1,3GHz effektivt störde ut min GPS-mottagning.

Liknande ämnen

  1. Räckvidd på Futaba R6106HFC
    Av HS-Racing i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 18:06
  2. Bytt till frsky 2.4GHz, sämre räckvidd än turnigy 9x original!?
    Av markusb i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 22:24
  3. Maximal räckvidd futaba 9C PCM?
    Av kamelkungen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 22:44
  4. Futaba utan räckvidd
    Av poodi i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 18:49
  5. Futaba FPR 156, räckvidd ??
    Av Heda i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •