Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bygga STOR flygande vinge?

  1. #1

    Standard Bygga STOR flygande vinge?

    Håj håj,

    Jag har lite funderingar kring byggnationen av en flygande vinge.
    Anledningen till att jag funderar är att jag vill ha någonting att flyga med i sommar, som är större än min fars seglare (dryga 3,7 meter i spänn), utan att behöva bygga kropp till modellen, för att bygga flygkroppar är nog en av världens tråkigaste sysslor, alla kategorier…

    Min fundering är om det är extra knivigt på något sätt att bygga en modell likt denna

    Är vingvinklar extra kritiska, är den specifika vingprofilen tokviktig (finns andra/bättre/mer lämpliga alternativ?) Extra känslig för viss vingbelastning? (vill försöka ha den som motorseglare) Modellvarianten i fråga kanske är hel galen från början?
    Finns några riktigt goda råd? =)

    Jag har läst på den förträffliga sidan http://www.aerodesign.de, men vill ändå försöka få lite ”manuell” feedback =)

    /Johan.
    Ös på ba!

  2. #2
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    ös på ba! skit i råd, bygg ist...

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DennanHMFK Visa inlägg
    ös på ba! skit i råd, bygg ist...
    Jag känner mig som en Bambi på den halaste av isar just nu. Det känns som jag kan minus om det här (men vill massivs), och du vet hur design-Johan brukar bygga...? Haha! Funkar det inte att räkna på så är det ingen idé :P

    Jag får hoppas på att någon översmart flygande vinge-guru säger de magiska orden... eller i alla fall knuffar mig hårt i rätt riktning.

    Ska försöka sova lite på saken så kanske det lossnar...
    Ös på ba!

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Varför negativ V form? Enligt aerodynamikens lära så ger neg v-form mer roll instabilitet eftersom en sådan v-form ökar lyfkraften på den vinge som åker uppåt och alltså hjälper till med roll störningen.

    Pos v-form ger större luftkraft på den vinge som går ner och hämmar då alltså ut rollstörningen.

    Och du lär ju knappast få problem med rollning om du ska ha skevroder längs hela vingen
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5

    Standard

    Jag funderade också lite på vad den negativa vinkeln bidrar med. Men jag kan för lite om detta för att ens komma på en kvalificerad gissning. Haha!

    En tanke som hoppade fram var hur bra skulle det gå att "frihanda" en modell likt denna. Att utgå från en fungerande "EPP-vinge" och godtyckligt ändra pilform, korda, profil, och jaga TP etc. Är det svårare att få en sån här modell att flyga bra, jämfört med ett vanligt frihand:at flygplan, månntro?
    (det var bara en idé som slog mig)
    Ös på ba!

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cringer Visa inlägg
    Håj håj,

    Jag har lite funderingar kring byggnationen av en flygande vinge.
    Anledningen till att jag funderar är att jag vill ha någonting att flyga med i sommar, som är större än min fars seglare (dryga 3,7 meter i spänn), utan att behöva bygga kropp till modellen, för att bygga flygkroppar är nog en av världens tråkigaste sysslor, alla kategorier…

    Min fundering är om det är extra knivigt på något sätt att bygga en modell likt denna

    Är vingvinklar extra kritiska, är den specifika vingprofilen tokviktig (finns andra/bättre/mer lämpliga alternativ?) Extra känslig för viss vingbelastning? (vill försöka ha den som motorseglare) Modellvarianten i fråga kanske är hel galen från början?
    Finns några riktigt goda råd? =)

    Jag har läst på den förträffliga sidan http://www.aerodesign.de, men vill ändå försöka få lite ”manuell” feedback =)

    /Johan.
    Varför inte en elkonvertering av en sådan här? Snabbt, enkelt, billigt och välflygande.
    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t...cc39aa4222a373

  7. #7

    Standard

    Har en sådan här:



    Kan ju säga att den e ganska så stor.
    Är Graupner Cortina S.
    Slutade tillverka den för ganska länge sen så den finns nock inte att köpa längre.
    Finns också en liten motorgondol att spänna fast för en lite motor om man vill det.

  8. #8
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlägg
    Har en sådan här:



    Kan ju säga att den e ganska så stor.
    Är Graupner Cortina S.
    Slutade tillverka den för ganska länge sen så den finns nock inte att köpa längre.
    Finns också en liten motorgondol att spänna fast för en lite motor om man vill det.
    den va mäktig

    Get high with hovering
    not drugs

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlägg
    Har en sådan här:



    Kan ju säga att den e ganska så stor.
    Är Graupner Cortina S.
    Slutade tillverka den för ganska länge sen så den finns nock inte att köpa längre.
    Finns också en liten motorgondol att spänna fast för en lite motor om man vill det.
    Hur är den att flyga? Är det hang för hela slanten eller funkar den en varm sommardag att bara lulla runt med? Kanske till och med få lite flygtid utan att ha motor igång hela tiden? =)

    Det känns nästan som om verkligheten tyvärr kommit ifatt min överaktiva designerhjärna och att det blir övermäktigt att försöka sig på att göra en vettigt flygande vinge. Får nog klura lite mer innan det blir nåt på riktigt.

    Frågeställningen har i alla fall givit resultat och det är ju i alla fall en bra bit på väg =)
    Ös på ba!

  10. #10
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlägg
    Har en sådan här:



    Kan ju säga att den e ganska så stor.
    Är Graupner Cortina S.
    Slutade tillverka den för ganska länge sen så den finns nock inte att köpa längre.
    Finns också en liten motorgondol att spänna fast för en lite motor om man vill det.

    Mollanders hobby i Landskrona har en sån hemma . Kostar 2-2,5k. Tror det är där Smajly köpte sin, Mollander hade 2 st innan.

Liknande ämnen

  1. Rangevideo flygande vinge
    Av Boopidoo i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 733
    Senaste inlägg: 2015-01-30, 22:17
  2. Bygga flygande vinge av överbliven flygplansvinge?
    Av Skrotiz i forum Segel och Hang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 22:37
  3. FPV flygande vinge. Byggdagbok Del 1
    Av kajakmannen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 08:59
  4. vinge flygande +skada :-(
    Av Daniel L i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 13:40
  5. Flygande vinge.
    Av Fot i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •