Reklam

 
Sidan 9 av 10 FörstaFörsta ... 45678910 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 196

Ämne: Ian Baileys Hawker Tempest Mk. V - skala 1/6,5

  1. #161

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Min vanligtvis extremt långsamma bygghastighet har den senaste tiden stannat upp helt. Förkyld familj sen tre veckor, själv har jag lyckats med både feber och öroninflammation. Vilket jag inte ens hade som barn!!

    Det jag ändå gjort sen sist är att bråka med sporrhjulet. På Tempesten fälls det ju upp framåt, så armen för vajerstyrningen "måste/bör" sitta på undersidan av mekanismen. (Om man väljer att sätta den på ovansidan behövs ett ok bakom mekanismen, vilket jag inte har plats för i kroppen.)

    Det sporrhjul jag köpt från Unitracts påminner mycket om det på byggritningen. Den på ritningen skulle aldrig fungera, armen för styrningen skulle ta i fästet i nästan uppfällt läge... (De gröna ringarna på bilden visar var armen borde sitta för att gå fri från fästet.)
    Unitracts ställ verkar bygga på att man fäster enheten längre upp i kroppen. Men det finns inte heller plats för då krockar det med stötstången till höjdrodret bl.a....

    Istället för att tillverka ett snyggt skalaben från balsa/plywood hittade jag fjädrande huvudställ på Söders som är väldigt likt originalet och i rätt storlek. Fick sågas av en bit och göra ett nytt hål för fästskruven.
    Byggde om Unitracts mekanism så det såg ut som på ritningen. Dremlade och filade upp ett hål i fästet där styrarmen kan gå upp. (Inget som minskar hållfastheten hoppas jag!)

    På de första versionerna av styrningen hade jag monterat fjädrar på vajrarna för att spänna dom i uppfällt läge. Men oftast fick jag ingen styrförmåga i nerfällt läge. Hade även problem med att öglorna som vajrarna sitter monterad på inte la sig i rätt läge och stället inte gick in ordentligt.

    Lösningen, version 4.2, blev att montera två små fjädrar i öglorna och fästa dom i en bygel bakom mekanismen. Nu har jag spända vajrar i utfällt läge och styrförmåga. I infällt läge är vajrarna fortfarande något spända men hjulet rör sig ändå inte inne i kroppen!

    Ännu ett bekymmer förhoppningsvis löst!


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-235.jpg 
Visningar:	231 
Storlek:	176,0 KB 
Id:	24718

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-236.jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	193,5 KB 
Id:	24719

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-237.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	29,8 KB 
Id:	24720

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-238.jpg 
Visningar:	225 
Storlek:	175,0 KB 
Id:	24721

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-239.jpg 
Visningar:	231 
Storlek:	175,2 KB 
Id:	24722



  2. #162
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det där är samma spoore som jag använder till fw 190: an och dc 3 :an..Funkar klockrent för mig!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #163

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Det där är samma spoore som jag använder till fw 190: an och dc 3 :an..Funkar klockrent för mig!
    Men då fälls hjulet uppåt/bakåt? Och du har vajerstyrningen fäst över vridpunkten?

    Unitracts säljer två olika varianter beroende på hur man vill ha det.

  4. #164

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Bravo Christer!

    Det där så ju kanon ut, och fungerar gör det också. Är det ett luftcylinder som stänger/öppnar eftersom det går igen som en råttfälla? Kanske behövs en strypning emellan då.
    /Lelle

  5. #165

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Snygg lösning!


    Göran

  6. #166

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Bravo Christer!

    Det där så ju kanon ut, och fungerar gör det också. Är det ett luftcylinder som stänger/öppnar eftersom det går igen som en råttfälla? Kanske behövs en strypning emellan då.
    Tack Lelle å Göran!

    Det är ett Futabaservo som ligger framme i nosen som drar upp stället. Får se om jag kan få ner hastigheten, annars blir det som det blir!

  7. #167

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Christer.

    Vad händer i Tempestfabriken?
    /Lelle

  8. #168

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hej Lelle,

    Tja inte mycket! Jo jag får ett ryck då och då, så framåt går det. Här i veckan har jag slipat det sista på vingen, monterat all utrustning som ska sitta i vingen och börja rengöra från allt damm. Nästa moment är att börja rita panellinjer, göra luckor, nitar osv. Dvs Go Sweeper!!
    Kroppen har jag spacklat snyggt mot motorkåpan, här ska jag också börja med detaljerna. Glasfiberkåpan över sporrhjulet måste jag gjuta om. Pluggen har förlängts åt alla hål, så "det ska bara" gjutas en ny.....

    Så inte så mycket att redovisa i bilder. Som vanligt går det alldeles för långsamt, men jag njuter i min takt!

  9. #169

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Kanske lite filande på FW´n oxå?
    /Lelle

  10. #170

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Kanske lite filande på FW´n oxå?
    Kanske det kanske.....

  11. #171

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Jag tycker att det ser jättebra ut. En servoslower och saken borde vara biff?

    Mvh Olov

  12. #172

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Nästa moment är att börja rita panellinjer, göra luckor, nitar osv. Dvs Go Sweeper!!

    Som vanligt går det alldeles för långsamt, men jag njuter i min takt!

    Skönt att höra att det finns fler som är villiga att gå på en nit eller så...
    Men det viktiga är ju att man har roligt och trivs....i sin egen takt.


    Göran

  13. #173

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Inte i går det lades upp några bilder här! Men är man en långsam byggare så.. Nu känns det kul igen!!

    - All utrustning till landställen är nu monterade i vingmitten. Påfyllnadsventil kommer man åt via en lucka på vingens undersida.

    - Börjat markera plåtskarvar och luckor. En del har jag mätt på 1/48-ritningen och skalat upp, andra har jag förstorat ritningen i två steg på en kopiator till modellstorlek.
    En del luckor görs i 0,4 mm glasfiberplattor, slipas med 80 papper på baksidan, rengörs med rödsprit och limmas med CA. (Tack Sweeper för tipsen!) Hålen för "skruvarna" gjordes innan luckorna limmades dit, något större än skruvskallen på 3 mm.

    - De som läser världens bästa klubbtidning NMK-nytt (http://www.nykmk.se/index.php/nmk-nytt), vet att jag funderar på en ny förebild: W2-X (EJ705) från RAFs 80 Sqn. Flögs av flera australiensiska piloter som lät måla en känguru med flagga på nosen. EJ705 var en Series 2 Tempest, dvs bl.a. kortare kanoner och möjligheten att bära fälltankar.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-240.jpg 
Visningar:	238 
Storlek:	165,0 KB 
Id:	27931

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-241.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	202,8 KB 
Id:	27932

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-242.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	137,8 KB 
Id:	27933

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-243.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	165,4 KB 
Id:	27934

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-244.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	125,8 KB 
Id:	27935

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-247.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	139,3 KB 
Id:	27938

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-245.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	113,6 KB 
Id:	27936

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-246.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	32,5 KB 
Id:	27937

  14. #174

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Inte i går det lades upp några bilder här! Men är man en långsam byggare så.. Nu känns det kul igen!!

    - All utrustning till landställen är nu monterade i vingmitten. Påfyllnadsventil kommer man åt via en lucka på vingens undersida.

    - Börjat markera plåtskarvar och luckor. En del har jag mätt på 1/48-ritningen och skalat upp, andra har jag förstorat ritningen i två steg på en kopiator till modellstorlek.
    En del luckor görs i 0,4 mm glasfiberplattor, slipas med 80 papper på baksidan, rengörs med rödsprit och limmas med CA. (Tack Sweeper för tipsen!) Hålen för "skruvarna" gjordes innan luckorna limmades dit, något större än skruvskallen på 3 mm.

    - De som läser världens bästa klubbtidning NMK-nytt (http://www.nykmk.se/index.php/nmk-nytt), vet att jag funderar på en ny förebild: W2-X (EJ705) från RAFs 80 Sqn. Flögs av flera australiensiska piloter som lät måla en känguru med flagga på nosen. EJ705 var en Series 2 Tempest, dvs bl.a. kortare kanoner och möjligheten att bära fälltankar.

    Jag tycker det är ett bra val på en ny förebild!


    Göran

  15. #175

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Några små framsteg, cannon blisters och glas till positionsljusen i vingspetsarna:

    - Gjorde en blister/plugg i balsa som monterades på en furulist. En 4mm plywoodskiva med ett hål ca 1 mm större än pluggen. På den monterades en bit plast med lämpliga klämmor, MINST en på varje sida. (Bara tre var inte bra...) Plasten jag använde är Evergreen's 0,5 mm. Möjligen att jag kommer prova att göra om alla i 1,0 mm då de nu blev i "pingisbollskvalité", dvs lite tunna.

    - Pluggen monteras i ett skruvstycke, fram med varmluftspistolen och grova handskar.

    - Plasten värms i 5-10 sekunder, sen trycks plywoodskivan med plast över pluggen. Låt svalna.

    - Sen är det bara att skära/klippa/slipa till rätt form!

    - Glaset gjordes i princip på samma sätt, bara att jag monterade plasten på två furulister och drog den enkelt över vingspetsen. Plasten kom från dotterns presentförpackingar, hon fyllde 9 år i går!!


    Tips, innan du börjar: Använd grova handskar och montera ner din brandvarnare i hobbyrumstaket!!

    Tack till "Flygsmurfen" som köpte en ny varmluftspistol så jag kunde låna den!


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-248.jpg 
Visningar:	251 
Storlek:	163,4 KB 
Id:	28322

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-249.jpg 
Visningar:	254 
Storlek:	212,6 KB 
Id:	28323

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-250.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	135,6 KB 
Id:	28324

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-251.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	133,6 KB 
Id:	28325

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-252.jpg 
Visningar:	243 
Storlek:	156,0 KB 
Id:	28326

  16. #176
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Några små framsteg, cannon blisters och glas till positionsljusen i vingspetsarna:

    - Gjorde en blister/plugg i balsa som monterades på en furulist. En 4mm plywoodskiva med ett hål ca 1 mm större än pluggen. På den monterades en bit plast med lämpliga klämmor, MINST en på varje sida. (Bara tre var inte bra...) Plasten jag använde är Evergreen's 0,5 mm. Möjligen att jag kommer prova att göra om alla i 1,0 mm då de nu blev i "pingisbollskvalité", dvs lite tunna.

    - Pluggen monteras i ett skruvstycke, fram med varmluftspistolen och grova handskar.

    - Plasten värms i 5-10 sekunder, sen trycks plywoodskivan med plast över pluggen. Låt svalna.

    - Sen är det bara att skära/klippa/slipa till rätt form!

    - Glaset gjordes i princip på samma sätt, bara att jag monterade plasten på två furulister och drog den enkelt över vingspetsen. Plasten kom från dotterns presentförpackingar, hon fyllde 9 år i går!!


    Tips, innan du börjar: Använd grova handskar och montera ner din brandvarnare i hobbyrumstaket!!

    Tack till "Flygsmurfen" som köpte en ny varmluftspistol så jag kunde låna den!


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-248.jpg 
Visningar:	251 
Storlek:	163,4 KB 
Id:	28322

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-249.jpg 
Visningar:	254 
Storlek:	212,6 KB 
Id:	28323

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-250.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	135,6 KB 
Id:	28324

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-251.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	133,6 KB 
Id:	28325

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-252.jpg 
Visningar:	243 
Storlek:	156,0 KB 
Id:	28326

    Utmärkta tips Christer
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #177

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Några små framsteg, cannon blisters och glas till positionsljusen i vingspetsarna:

    - Gjorde en blister/plugg i balsa som monterades på en furulist. En 4mm plywoodskiva med ett hål ca 1 mm större än pluggen. På den monterades en bit plast med lämpliga klämmor, MINST en på varje sida. (Bara tre var inte bra...) Plasten jag använde är Evergreen's 0,5 mm. Möjligen att jag kommer prova att göra om alla i 1,0 mm då de nu blev i "pingisbollskvalité", dvs lite tunna.

    - Pluggen monteras i ett skruvstycke, fram med varmluftspistolen och grova handskar.

    - Plasten värms i 5-10 sekunder, sen trycks plywoodskivan med plast över pluggen. Låt svalna.

    - Sen är det bara att skära/klippa/slipa till rätt form!

    - Glaset gjordes i princip på samma sätt, bara att jag monterade plasten på två furulister och drog den enkelt över vingspetsen. Plasten kom från dotterns presentförpackingar, hon fyllde 9 år i går!!


    Tips, innan du börjar: Använd grova handskar och montera ner din brandvarnare i hobbyrumstaket!!

    Tack till "Flygsmurfen" som köpte en ny varmluftspistol så jag kunde låna den!


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-248.jpg 
Visningar:	251 
Storlek:	163,4 KB 
Id:	28322

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-249.jpg 
Visningar:	254 
Storlek:	212,6 KB 
Id:	28323

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-250.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	135,6 KB 
Id:	28324

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-251.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	133,6 KB 
Id:	28325

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-252.jpg 
Visningar:	243 
Storlek:	156,0 KB 
Id:	28326
    Vilka fantastiskt bra tips! Dom kommer jag helt säkert ha nytta av.

    Mvh Olov

  18. #178

    Standard

    Hur går det här egentligen? Hittade tråden ikväll via din andra byggtråd med S29an som jag funderar på att bygga och har sträckläst, aldrig hört talas om Hawker Tempest tidigare. Verkar vara en väldigt trevlig maskin! Mycket fin byggteknik också.

    /Erik

  19. #179

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hej Erik!

    Kul att du läser mina trådar! Tempesten har stått stilla sen senaste inlägget. Luften gick ur liksom, och så fick jag en Fw190D-9 att bita i istället! Du hittar också den byggtråden i signaturen nedan.

    Jag har väl en "liten förälskelse" till Hawker Tempest. Vill du veta mer om Tempesten besök gärna min hemsida "The Hawker Tempest Page" www.hawkertempest.se !

  20. #180

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Nu är det 17 år sen jag började med min Tempest Mk. V. Jag var pappaledig med min då 9 månader gamla dotter, nu i april fyller hon 18 år! Så det kanske är dags att bygga klart?!

    Efter mitt lååååååånga bygge av Fw190D9 inser jag att livet är för kort för plåtskarvar och 50.000 nitar. Så nu kommer den här kärran bli mycket förenklad mot ursprungsplanerna. Lite nödvändiga skaladetaljer men inte go crazy.

    Motor fortfarande OS 200 FS, men ombyggd med tändning och körs på bensin. Inga sporrhjulsluckor. Inga plåtskarvar och nitar. Inga positions-/landningsljus. Kanske inga inre landställsluckor. Förenklat linkage till flaps, men som nu fungerar!

    Men 20 mm kanoner måste man ha!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-253.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	142,7 KB 
Id:	72607 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-254.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	39,7 KB 
Id:	72608 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-255.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	131,2 KB 
Id:	72609 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-256.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	159,1 KB 
Id:	72610 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-257.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	113,3 KB 
Id:	72611

Liknande ämnen

  1. CG på en Hawker Hurricane 1.26m spv...
    Av AndreasXX i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 19:59
  2. Alfa Models Hawker Tempest Mk. V!
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 20:49
  3. RD tempest mk V
    Av Daniel L i forum Byggdagboken
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 11:14
  4. Hawker Typhoon BIY
    Av Graffen i forum Byggdagboken
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 21:19
  5. Min nya Tempest skakar!!!
    Av Christian i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •