Reklam

 
Sidan 5 av 18 FörstaFörsta 1234567891015 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 355

Ämne: JA 37 (JAKT)Viggen, 1:12, byggandet av förserie från svenska MBS RC Models

  1. #81
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Så kom sågen fram...

    Hej igen alla intresserade läsare... Eftersom jag själv vet hur jag sitter o stampar när en intressant tråd aldrig blir uppdaterad så bygger jag nu så fingrarna glöder, tårarna sprutar pga CA-ångor och hjärnan spinner på högvarv för att klura ut hur bygget skall fortlöpa.

    Denna torsdag ägnade jag först åt att bygga ett stabilt (Stabilt som F-A-N... Som Dr Alban skulle ha sagt) ställ att förvara modellen på under det fortsatta byggandet. Jag hittade lite spillbitar av tät frigolit som raskt fick sig en omgång i bandsågen. Skumgummit låg i skuffen på bilen o skräpa - Ibland har man tur...


    Nosen har fått lite extra delar såsom ramen för landställsluckor... Passade på att rulla in noshjulen oxå



    Det verkar få plats iallafall


    På vingarna har det tillkommit ramar för hjulhålet. Även på dessa lade jag på 1,5mm balsa för att få rätt höjd. Jag valde ju att göra vingen tjockare än orginalet. Det blir ganska tajt att få in ett ställ i kärran, men skam den som ger sig...

    Sådärja, fläkt och rör på plats...


    Här skymtar det egenhändigt konstruerade fläktfästet. Detta består av 75mm 5x10 furu som sågats in i kropps-spanten. Nu är det bara att skruva fast fläkten i dessa med självgängande skruv. Alternativet är blindmuttrar och nylonskruv...

    Stilstudie på motorfästet. Urfräsningarna är för de "ringar" som löper runt fläkten.

    Ytterligare en bild på fästet så alla förstår


    ... MEN... Här ligger ju tre kroppsspant på vingen?? Vad gör de där...

    Aha... Spanten är bortsågade från kroppen. Detta var ett mycket spännande/nervöst men nödvändigt moment för att kunna montera in fläkthuset och insugningsröret. När dessa delar är på plats så limmar jag bara tillbaka delarna. Lätt som en plätt!!! Jag är ju skadad sen tidigare och vill gärna att all elektroni, motor etc skall gå att komma åt när modellen är färdigbyggd så jag får se hur jag löser detta med luckan undertill.



    Hoppas nu att ni är nöjda än så länge med byggandet och "bloggandet". På lördag stundar det inomhusflygning så nästa byggdag blir nog inte förrän på söndag... (Eller så blir det imorgon om jag har någon ny utförligare beskrivning, den aktuella har jag jobbat ut)

    So long...
    //Marcus
    Senast redigerat av marell01 den 2009-09-18 klockan 17:01.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  2. #82

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Verkligen ett mycket fint bygge , man blir så motiverad att sätta igång med ett liknande men inser rätt fort att dygnets 24 timmar redan är inne på sitt andra varv för att räcka till.

  3. #83
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Wow, över 5400 besökare men dåligt med kommentarer eller frågor tycker jag... ;-)
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  4. #84

    MrAddees avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    29
    Jobb
    It Nisse (System Manager)
    Klubb
    BRFK

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Wow, över 5400 besökare men dåligt med kommentarer eller frågor tycker jag... ;-)
    OK, här kommer en kommentar Jag är mäkta imponerad av denna modell och ditt bygge Både 37:an och 35:an från MBS måste jag bygga så småningom!!
    /Andreas

  5. #85
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Wow, över 5400 besökare men dåligt med kommentarer eller frågor tycker jag... ;-)
    Jag går in då och då och bara njuter av att se ett fint bygge växa fram.
    Beundrar ditt tålamod med dessa stickor o strån...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #86
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    "Jag går in då och då och bara njuter av att se ett fint bygge växa fram.
    Beundrar ditt tålamod med dessa stickor o strån... ""

    "OK, här kommer en kommentar Jag är mäkta imponerad av denna modell och ditt bygge Både 37:an och 35:an från MBS måste jag bygga så småningom!! "


    Tack grabbar, det värmer
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  7. #87
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Landningsställ

    Hej och välkomna till denna veckas första uppdatering.
    Denna gången handlar det om utrymmet till huvudstället. Nosstället vet jag redan för plats men eftersom utrymmet för huvudstället är trångt blir det lite knivigare...

    De mått som gäller syns på en av bilderna nedan. Observera att jag gjort spryglarna totalt 3mm tjockare. Detta för att få ett annat värde på tjockleken kontra kordan men oxå för att få in en befintlig ställmekanism.

    Min plan är att montera ställmekanismen i den bakre delen av utrymmet. Mekanismens "led" skall sedan fölängas och lagras i spantet före och efter. Se bilden på kolfiberröret så förstår ni.
    I denna leden sätts huvudställets ben fast och dess triangellänk blir sedan förbundet med den färdiga mekanismen där man normalt sätter landställsbenet... Puh, lång mening det där och hyffsat svårt att förklaraSom tur är har jag även lagt in en bild med ett något för stort ställ för att ni skall fatta galoppen.

    För övrigt så har jag idag påbörjat byggandet av ytterligare en jigg.. En till tänker förstås ni, räcker det inte med de tidigare
    Denna skall jag använda för att på enklaste sätt göra en plugg i frigolit. Denna skall sedan agera mall då jag bestämt mig för att plasta ett rör mellan de vita insuget och fläkten. Jag kommer också implementera en kon mitt i röret för att mjuka upp övergången till rätt insugsarea och accelerera luften maximalt fram till fläkten. Detta säger experterna skall vara bra så då måste ju jag göra likadant
    Mer bilder på jiggen kommer i morgon samt beskrivning på hur plastningen går till.

    Ha de gôtt o sov gott.

    //Marcus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JA 37UC 02.jpg 
Visningar:	491 
Storlek:	88,6 KB 
Id:	4889   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JA 37UC 03.jpg 
Visningar:	543 
Storlek:	126,4 KB 
Id:	4890   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JA 37UC 05.jpg 
Visningar:	590 
Storlek:	89,1 KB 
Id:	4891  
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  8. #88

    Standard

    Snyggbygge kan man säga, kanske du skulle fråga Rune ifall han kan tillverka en liten jetmotor till den

    Jag tror att jag hörde dig o någon mer ljudbanga nedanför Hemmingsmark (Pite) idag strax före 15:00, Mer sånt gärna så jag får se er

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  9. #89
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Äntligen så har prototyp 1 fått sitt luftdop. Detta var enbart en kort flygning för att kontrollera roderutslag och tyngdpunkt. Allt funkade kanon, Landning U/A som man säger
    Motor 22/20/2e
    Batteri 4cell LiPo
    Vikt 1600 gram

    Enda problemet är att det inte var jag som flög

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=V_kRtWyVLNQ"]YouTube - 1:12 Scale JA 37, First fligth[/ame]
    Senast redigerat av marell01 den 2009-04-24 klockan 12:02.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  10. #90
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Motorröret och epoxy...

    Idag gjorde jag klart motorröret. Det sitter mellan de vita insugshalvorna och fläkthuset. Från början tänkte jag även inkludera en kon i detta för att få en jämn övergång till rätt FSA men detta slopades då jag prioriterar att lätt kunna få ut elmotorn för service eller utbyte.
    Det hela började med att jag gjorde två mallar, först i papp, sedan i masonit då pappen var för vek. Dessa mallar har samma diameter som utsidan av den vita plasten respektive innerdiametern på fläkten.
    Dessa mallar sattes sedan på kortsidorna av en lämpligt lång frigolitbit som därefter skars ut med värmetråd. Tog mig fyra försök innan jag var nöjd med den runda pluggen!

    Påföljande moment var att klä pluggen med oracover... Var försiktig med värmen bara så man inte deformerar frigoliten. Slutligen vaxades klädseln så att inte epoxyn skall fastna.
    Röret kläddes sedemera med 50g/m2 väv samt 12k kolfiberband. Detta skall få sig utterligare en strykning med epoxy imorgon. Tror nog det här motorröret med lätthet kommer stå emot mina 2.1kg i statisk dragkraft

    Slutligen fann jag oxå ett synnerligen lämpligt ställe att montera ställens lufttank. Jag vill även ha denna åtkomlig om någonsting skulle skita sig.

    Nedan följer lite bilder till texten, håll till godo!

    Ja, just det... Dessa ställmekanismer kommer jag förmodligen sätta i kärran. KLICKA HÄR!











    Senast redigerat av marell01 den 2009-09-20 klockan 23:17. Anledning: Bättre bilder
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  11. #91
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Var och vägde röret... 22 gram Bestämde mig för att lägga ett lager till fast utan kolfiber denna gång. Plasten som följde med som igentligen skulle vara till röret vägde 37 gram
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  12. #92
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Röret är klart, totalvikt 32 gram

    bilder kommer... Under tiden ger jag er en snutt på andra flygningen av flygplan 1.
    //Marcus

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=Z5iDOwobGd0"]YouTube - 37 2 high res[/ame]
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  13. #93

    Standard

    Snyggt dom går bra dom där
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  14. #94
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hej igen...
    Nu var det dags att göra den sista balanseringen av fläkten... Det slutade så här, gängpaj! *****s kineser Inte finns det någon adapter att köpa heller så det får bli till att svarva en egen. Någon här på forumet som kanske är villig att ställa upp med hjälp?


    Motorröret är iallafall färdigt. Nedan syns det hur det pressas in i fläkten för att den skall bli riktigt tät.





    Färgen på bladen är nagellack... Fick ta ett fult i min sambos skåp Lacken är perfekt, torkar snabbt och lägger på lagom vikt vid balanceringen...


    Här en bild bakifrån fläkten... Det är motorröret man ser kanten på.


    En detaljbild på glasfibern... 2 lager med 50grams väv och kolfiberband i mellan...


    Senast redigerat av marell01 den 2009-09-20 klockan 23:23.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  15. #95
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Skevroderservon...

    Ikväll han jag med att bygga lite mer. Mycket tid gick åt att bestämma vart i modellen mina skevroderservon skall sitta. Tillslut hittade jag i mitt tycke det ultimata stället.
    Jag gjorde en balsaplatta av... balsa... såklart Denna skall jag laminera med 0.4mm ply innan den limmas in i kroppen mellan spanten. Dels blir kroppen starkare men, det kommer även att gå att få ut servona för service eller reparation genom den stora luckan undertill... Jag har en känsla av att konstruktören kommer ta till sig av min ide... Kanske rent av ta den rakt av

    Frigången för servooken är inga problem iallafall.





    Stabilt skall det bli...






    Jag... Det var allt för ikväll!
    Mvh
    Senast redigerat av marell01 den 2009-09-20 klockan 23:28.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  16. #96
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Marcus
    Kul att se att de går framåt med bygget. Är lite intresserad av att veta hur fasen man balanserar en fläkt som du gjort ?.

    /Martin

  17. #97
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Hej Marcus
    Kul att se att de går framåt med bygget. Är lite intresserad av att veta hur fasen man balanserar en fläkt som du gjort ?.

    /Martin
    Man behöver: En magnetbalancerare, typ TopFlite, nagellack och väldigt stort tålamod.
    Börja med att balancera alla roterande delar var för sig. Sätt sedan ihop dessa till en enhet. Prova primärt att vrida delarna kontra varandra om du har obalans. Hjälper inte det så märk upp positionen som de sitter. Detta så att du kan montera tillbaka dem senare på exakt samma position.
    Markera den lättare delen på det kompletta fläkthjulet och lägg på nagellack. Fortsätt så tills hjulet kan stanna vart som hellst på "varvet"... Alternativt kan man använda ducted-tape, typ silvertejp i små bitar och klistra dessa på insidan av fläktens hub.

    Igår gjorde jag klart servofästena samt lite limning på insuget. Bilder kommer ikväll!
    //Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  18. #98
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    I kväll blev det ånyo lite byggt på min JA 37.
    Först bestämde jag mig för att inte använda positionen för skevroderservona som jag bestämde mig igår. Istället kommer jag montera dem i vingen och slippa "dolda" stag och underlätta vid eventuell service.

    Jag hittade oxå en bra position för klaffservona. Jag kommer använda mig av två separata servon till dessa för att underlätta installationen, centrering och ändlägen mm.



    Det sista som skedde var att jag tog hål i ytterligare ett spant så lufttanken hamnade längre bak i kroppen.



    Bifogat ligger även en bild på den slutliga limningen av insuget. Till detta använde jag mycket sparsamt med epoxy blandat med microballonger...





    Sov gott
    Senast redigerat av marell01 den 2009-09-20 klockan 23:32. Anledning: Bättre bilder...
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  19. #99
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Länkage och servoinstallation!

    Här kommer lite bilder från dagen...
    Jag kommer nu vänta med att uppdatera sidan då jag måste bygga mer och skriva mindre. Håll ut och kom med glada kommentarer så länge

    Idag färdigställdes länkaget till klaffarna och rodret. Båda är lagrade med en stump mässingrör som limmas i kroppen. Kulor sitter på alla ställen för att slippa glappigt länkage.





    Sidrodret...


    Sullivan rör går till sidorodret..


    Båda servona till klaffarna på plats.


    Här syns sullivan röret tydligt.


    Närbild på klafflänkaget monterat.



    Så har jag äntligen fått mitt ställ, provar så det passar!!


    Servot till rodret på plats. Även detta i en laminerad balsaplatta!




    Ha de//
    Marcus
    Senast redigerat av marell01 den 2009-09-20 klockan 23:36.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  20. #100
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Prototyp på stället... inklusive en kort film:-)
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=m9d1aEosqcQ"]YouTube - MOV02133[/ame]
    Senast redigerat av marell01 den 2009-05-10 klockan 18:56.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Liknande ämnen

  1. Saab-105 Florette från MBS RC-Models
    Av Sweeper i forum Byggdagboken
    Svar: 143
    Senaste inlägg: 2015-02-11, 21:48
  2. MBS RC-Models SF-37 Viggen... Sweepers version
    Av Sweeper i forum Byggdagboken
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 21:58
  3. Svar: 228
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 06:20
  4. Översättning från Tyska till Svenska
    Av mulder i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 16:59
  5. Svenska höjdpunkter från VM i fotboll
    Av Mr J i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •