Reklam

 
Sidan 9 av 18 FörstaFörsta ... 4567891011121314 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 355

Ämne: JA 37 (JAKT)Viggen, 1:12, byggandet av förserie från svenska MBS RC Models

  1. #161
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hej hej, daniel jag får inte ihop dina siffror. På 4s betyder det att dina celler bara lämnar drygt 3v per cell- dåligt! Dessutom 77A? Då du kör på 5s ger de cirka 3.2 volt per cell. Oxå alldeles för lågt. Dessutom mer än 30C belastning på accen.:-o vad har du använt för mätutrustning? Med eller utan insugsring? Ps även wemotec's fläktar behöver balanseras, jag lovar. Mvh Marcus på semester i Grekland
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  2. #162

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Hej hej, daniel jag får inte ihop dina siffror. På 4s betyder det att dina celler bara lämnar drygt 3v per cell- dåligt! Dessutom 77A? Då du kör på 5s ger de cirka 3.2 volt per cell. Oxå alldeles för lågt. Dessutom mer än 30C belastning på accen.:-o vad har du använt för mätutrustning? Med eller utan insugsring? Ps även wemotec's fläktar behöver balanseras, jag lovar. Mvh Marcus på semester i Grekland
    Ha SOLEN skinner här oxå
    Hoppas att du(ni) har det bra neri i Krekland så du orkar fortsätta bygget sen.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  3. #163
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Hej,Marcus du kör den fortfarande : MEGA-MOKI ?? har du klart med din viggen färdig nu eller ???

    MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  4. #164
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HovstaSX360 Visa inlägg
    Mycket inspirerande, den här byggtråden har fått mig att återvända till modellflyghobbyn. Jag har nu köpt en Viggenbyggsats av MBS och har precis börjat bygga.

    Jag undrar varför du valt den fläkt (Haoye ser det ut som) istället för midifan pro som Magnus säljer?

    Saken är den att jag impulsköpte ett paket med Haoyefläkt,1900kVmotor, 60A fartreglage och 4S3000 batteri av RcFlight. När jag sedan beställde Viggenbyggsatsen av MBS tog jag med ett Midifanpro-aggregat också, då de inte var så dyra.
    Nu vet jag inte vilket aggregat jag ska bygga runt, därav frågan.

    När jag jämför din setup med mitt paket blir jag fundersam på om mina grejer kommer att räcka till.
    Hej, det är hugget som stucket vilket. Haoye får du jobba lite mer med balansen. Dock har den 7 blad mao mer statisk dragkraft. Kostar ström dock. Pro varvar mer, behöver oxå balanseras om man skall ha ut max samt vara driftsäker! Använd din motor och reglage, köp en 5cell acce, typ 3700 mAh så får du lite bättre drag än den som jag har lagt upp på film kan bistå med bättre hjälp när jag är hemma från semestern igen. Haha kom på förut när gumman ville sola mer att jag kunde surfa från nallen. Säkert sjukt dyrt men vad gör man inte för att ge lärarna av tråden svar mvh, 37 i luften 30 i vattnet o ölen svinkall:-D
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  5. #165
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Kom på en sak till som kan vara till hjälp. Gå in på www.eflight.ch där finns det en länk högst upp, impeller calculator! Lek med den lite. Enligt mina erfarenheter stämmer den överens väldigt bra med verkligheten.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  6. #166

    Standard

    Tack så mycket. Det lutar åt att använda Haoyen trots allt, så att jag kan använda de grejer jag redan köpt.
    1900kV motorn verkar inte gå tillräckligt fort på 4S för Minifan Pro om jag förstår impellercalcylatorn rätt.
    Haoyen drog lite över 60A vid ett hastigt test jag gjorde.
    Jag är inte ute efter nåt supersnabbt, bara en fungerande Viggen. Skulle det inte fungera får jag antagligen byta alla elkomponenter.

  7. #167
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Msfi -09

    Jag hade ju planerat att flyga med min 37a nu på Midnight Sun Fly-In men tyvärr så har inte tiden funnits.
    Den kommer dock att ställas ut på söndag för allmän beskådning.

    Bifogar en liten film från igår från fältet som plåster på såren.
    Mvh Marcus



    http://www.video-klipp.se/view_video...53fc4192689aa7
    Senast redigerat av marell01 den 2009-07-04 klockan 12:29.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  8. #168
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Sommaren snart slut... Plastningen påbörjad!

    Hej hej alla glada trogna forumrävar.
    Nu under sommaren så har det inte hänt så mycket med kärran. Jag har hunnit med en kort sejour på MSFI där jag visade upp den träfärdiga modellen. Ume-borna blev till sig i brallan o lovade att vi skulle flyga fyrgrupp nästa år Jaja, hur det blir med det återstor nog att se
    Maskinen är iallafall färdigslipad och imorgon påbörjar jag plastningen. Jag har även fått min nya motagare och modul. Det blev Graupner IFS 2.4Ghz med en 10 (tio!!!) kanalers mottagare. Höjd/skev (2) sida, klaff (2) ställ, noshjulsstyrning, lanternor, motor... Bara en utgång kvar. Dessutom har jag installerat en CC BEC som ger 10A. Borde räcka.
    För att få lite flygträning har jag satt ihop en liten Extra på dryga metern. Detta då alla mina andra kärror är i starkt reparationsbehov eller ligger i soptunnorna på Knöppel...

    Tills nästa uppdatering // Marcus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	extra 3301.jpg 
Visningar:	272 
Storlek:	185,3 KB 
Id:	6907  
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  9. #169
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Modellen innan glasningen tar vid...

    Hej,
    Det har ju varit lite dåligt med uppdateringar under semestern så här kommer ytterligare en bild på den träfärdiga modellen samt en på fenen och fairingen mellan kropp och fena precis innan den skulle slipas.
    Håll till godo - mer kommer!
    //Marcus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JA 37 275 1.jpg 
Visningar:	606 
Storlek:	115,5 KB 
Id:	6935   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JA 37 275 2.jpg 
Visningar:	524 
Storlek:	27,4 KB 
Id:	6936  
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  10. #170
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Ni som väntar på bilder får hålla er till tåls... Inte heller idag började plastningen utan istället blev det ytterligare en vända med slippappret o lite spackel/filler. Detta var det absolut sista slipandet innan väven skall på plats det lovar jag.
    Det man inte gör på underarbetet blir ju ett helsike att få bort när plasten väl är på.
    Mvh Marcus

    En liten bild skall ni få ändå. Mitt batteri som skall användas. Ett litet 9-voltare finns med som jämförelse....
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3029.jpg 
Visningar:	395 
Storlek:	40,0 KB 
Id:	6965  
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  11. #171
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Plastningen är äntligen igång...

    Igår lades hela undersidan med 25 grams väv och två tunna lager epoxy. Idag skall jag ta ovansidan.
    Jag var lite orolig för detta momentet men MFK Jupiters allvetare Robban har kommit med ovärdeliga tips o trix. Tex att man skall använda spelkort att stryka ut epoxyn med. 20 spänn för 54 kort Dessutom är de lätta att jobba med.

    Jag har även gjort klart kabeln mellan accen och fartreglaget inklusive CastleCreations 10A BEC enhet. Nu skall jag bara få tag på några kondingar för att förhindra spikar då den är ganska lång. Mer om det finns här.

    Jag har bifogat lite bilder på kärran efter första strykningen samt två bilder från MSFI-09 då jag visade upp den "nästan" färdiga modellen bredvid en Hercules i samma skala.

    Mvh Marcus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02213.jpg 
Visningar:	599 
Storlek:	44,5 KB 
Id:	6979   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02214.jpg 
Visningar:	480 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	6980   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02215.jpg 
Visningar:	483 
Storlek:	42,1 KB 
Id:	6981   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02216.jpg 
Visningar:	461 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	6982   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	knöppel 1.jpg 
Visningar:	661 
Storlek:	85,3 KB 
Id:	6983  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	knöppel 2.jpg 
Visningar:	589 
Storlek:	79,0 KB 
Id:	6984  
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  12. #172
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard glasningen...

    Idag glasades ovansidan förutom canarderna. Dessa samt roder och luckor skall jag göra imorgon samtidigt som jag lägger på det andra lagret plast på ovansidan.
    Jag har bifogat några bilder men tyvärr är de lite dåliga då de är tagna med mobiltelefonen - bättre kommer.
    Jag hade även tänkt att skriva vilket material jag använt samt hur jag gått till väga med plastningen men det kommer senare

    Mvh Marcus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02222.jpg 
Visningar:	378 
Storlek:	32,4 KB 
Id:	7048   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02221.jpg 
Visningar:	366 
Storlek:	39,9 KB 
Id:	7049   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02220.jpg 
Visningar:	377 
Storlek:	44,0 KB 
Id:	7050  
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  13. #173

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Gillar den lilla skönheten bredvid din 37:a från MSFI :-)
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  14. #174
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fot Visa inlägg
    Gillar den lilla skönheten bredvid din 37:a från MSFI :-)
    Jo, samma skala gör ju Herculesen liten
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  15. #175
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard En liten lektion i plastning

    Här tänkte jag berätta lite om hur jag har gått tillväga med plastningen. Bilderna kommer från ikväll. Efter att jag o min sambo hade avnjutit en god middag och en film med Clintan gjorde vi det som bra sambos brukar... Vi åkte ner till bygglokalen

    Jag vill även passa på och tacka Sweeper för den ypperliga tråden om glasning som finns här!

    Här är utrustningen som jag använt:

    • Biltema epoxy
    • 25 grams väv, finns här och här
    • Spraylim OBS använd ej spraylim från Biltema!!! OBS
    • Ett styck kortlek
    • Engångssnappsglas
    • Blandspatlar
    • Diverse tops
    • Styva penslar
    • En vass sax
    • Stålskalor
    • Injektionssprutor
    • Latexhandskar
    • Plasthandskar
    • T-röd
    • Klibbduk
    • Lättviktsspackel, "One strike filler" Köpte mitt på Colorama.








    Börja med att rannsaka dig själv. Har du slipat färdigt på modellen? Svaret är nej... Det har man aldrig! Det finns alltid något litet märke eller en skarv som behöver fixas innan plastningen. Tänk på att det som du ser innan plastningen kommer synas 1000 gånger mer när du har lagt sista lagret med färg
    Fyll små märken och skarvar med det lätta spacklet. Slipa, slipa, slipa, putsa, slipa, Slipa, slipa, slipa, putsa, .... Och slutligen slipa lite till
    Jag avslutar min slipning med 400 papper!
    Tänk på att när epoxyn väl är lagd så måste man använda 2-komponentsspackel vilket är mycket tråkigare att slipa...

    När alla ytor är slipade så måste modellen rengöras. Använd tryckluft och "Takrags" för att få bort dammet. Bli inte förvånande om nya glipor dyker upp som måste fyllas
    Använd ett skarpt, vasst knivblad och ta hjälp av lämplig stålskala för att grovskära duken till lagom bitar.

    Spraya på ett ytterst tunt lager lim på ytan som skall kläs på modellen. Det räcker att bara dimma över lite spraylim. Detta göra att duken liken kvar fint under bearbetningen.

    Lägg på väven. Börja i mitten av ytan och skrapa försiktigt ut den med ett spelkort. Om den veckar sig är det bara att lyfta på den och arbeta sig utåt. Detta moment påminner mycket om när man sätter på stora dekaler.

    När duken så är på plats kommer vi till blandningen av epoxy:




    • Ställ upp typ 6 snapsglas i 2 rader.
    • Märk upp sprutorna med A+B. (Bas+Härdare) och fyll dessa. Då blir det enkelt att räkna ut hur mycket man skall använda. Biltemas plast skall blandas 2 volymdelar bas till 1 del härdare.


    • Häll lämplig mängd, 2.5ml härdare i varje mugg på den ena raden.
    • Häll lämplig mängd, 5ml bas i varje mugg på den andra raden.
    • Häll över en härdare i en mugg med bas och blanda ordentligt.
    • Stryk ut blandningen med penseln.
    • Nu skall man använda ytterligare ett spelkort och skrapa av all överflödig epoxy från ytan som kläs.Jag har valt att använda Hjärter Ess denna gången


    • Efter första lagret så skall hela duken ha blivit fuktad men det skall fortfarande vara lätt att se vävstrukturen i duken. Duken skall även ha en matt yta. Är den blank så har du för mycket epoxy på det stället.
    • Första lagret skall vara tunt för att binda väven mot balsan. Använder man för mycket epoxy så kommer denna att suga in i balsan och modellen blir tung.

    På bilden nedan lägger jag första lagret på luckan på ryggen. Kroppen ser "matt" ut, den har ett lager. Canardvingen har fått två strykningar och är blank. (OBS här klär jag bara luckan. Jag har lagt gladpack under för att inte få något spill på kroppen. Detta syns dåligt på bilden.)





    Arbeta ut ett tunt lager med hjälp av spelkortet. Som tur är har man 52 stycken plus några jokrar i leken så byt kort när det blir för "blött"




    Andra lagret med epoxy kan man lägga på två sätt:

    Det vanligaste är att man väntar till första lagret har härdat. Sen renslipar man ytar fri från små ojämnheter. (Råkar man slipa igenom duken så fixar man till det inför andra strykningen genom att klippa till en dukbit som är något större än den bortlipade ytan och stryker fast den samtidigt som andra lagret epoxy läggs på.)
    När ytan är renslipad, blåst och klibbdukstorkad så stryker man på det andra lagret epoxy. Denna gången skall epoxyn fylla väven. Stryk försiktigt ut den med ett spelkort och låt torka.

    Det andra sättet man kan göra på och som spar lite tid är följande:
    Innan det första lagret har härdat och bildat den tunna "vaxytan" ytterst så lägger man på lager två. Detta skall ske cirka 4-6 timmar efter första lagret epoxy, när den är "klibbtorr". Då slipper man slipningsmomentet mellan de olika lagren. Detta sätt kräver dock att man är extremt noggrann då man applicerar duken och ej får in några trådar eller dylikt utifrån.

    Det var allt för denna gången om plastningen. Mer info kommer då jag gjort nästa moment.


    Jag har ikväll även lagat ett hål i insuget som uppkom under bygget.
    Till detta använde jag 30-minuters epoxy som fick fylla ut håligheten.
    Jag passade även på att försegla insuget mot plywoodramen med epoxy. Detta kommer bli kanon efter att jag slipat limmet och insugsrundningen blir perfekt.







    Det var allt för ikväll. Jag inser nu att jag absolut inte är anonym längre eftersom min nuna syns på massor av bilder.

    Ha de bäst!
    //Marcus

    Ps, Tack Marielle för att du åkte med ner till lokalen, det tror jag mer folk än jag är glada för
    Senast redigerat av marell01 den 2009-08-16 klockan 01:53. Anledning: RÄTTNING!
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  16. #176
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nalle Visa inlägg
    Godmorgon Marcus.
    Tänkte bara slänga upp en bild på panelen till min Viggen.
    Den är uppbyggd av delar från en av dom nerladdningsbara Viggen som finns till Flightsim 2004, samt en hel del frihandsritning i paint. Efter några
    timmars knåp blev resultatet så här.



    Detta projekt skyndar som sagt långsamt.
    Tjena Nalle, har du möjligtvis gjort klart inredningen så jag får sno en kopia
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  17. #177

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Marcus.

    En fråga bara eftersom jag själv står i faggorna och ska börja glasa. Biltema´s epoxy är ju en lamineringsepoxy och inte en "finishing recin". Hur tycker du att den var att jobba med tillsammans med en så tunn väv? Har du använt den outspädd?

    Själv har jag bara använt Biltema´s till att göra landningställ, hjulkåpor och inspektionsluckor och tycker att den kanske är en aning för tjock för att glasa med.
    /Lelle

  18. #178
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej Marcus.

    En fråga bara eftersom jag själv står i faggorna och ska börja glasa. Biltema´s epoxy är ju en lamineringsepoxy och inte en "finishing recin". Hur tycker du att den var att jobba med tillsammans med en så tunn väv? Har du använt den outspädd?

    Själv har jag bara använt Biltema´s till att göra landningställ, hjulkåpor och inspektionsluckor och tycker att den kanske är en aning för tjock för att glasa med.
    Hej Lelle,
    Jag tyckte det funkade perfekt. Jag spädde min epoxy med några droppar t-röd, då blev den riktigt tunn till det andra lagret. Senare använde jag även t-röd i blandingen för första lagret. Då kändes det som om man tappade lite lite vidhäftning men den blötte ner väven enklare.
    //Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  19. #179
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nexus Visa inlägg
    Hej,Marcus du kör den fortfarande : MEGA-MOKI ?? har du klart med din viggen färdig nu eller ???

    MVH Steve
    Nä, mega-moki har jag inte! Jag använder en Mega 22/20/3 och en fläkt från Haoye.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  20. #180
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Roderytorna klara!

    Idag gick jag upp tidigt, vädret var helt på min sida så jag kunde med gott samvete sitta inne och bygga

    Jag plastade färdigt undersidans lucka samt alla roderytor. Dessa lyckades jag göra med varsin vävbit som var och en klädde sitt hela roder. Jag började 5-10 mm in från undersidans bakkant och klädde runt rodren tills väven mötte sig själv igen. Blev superbra.
    Jag hann även med att slipa bort några rinnar som uppstod då andra lagret epoxy lades.

    Jag har ju förresten glömt berätta vad jag införskaffade i lördags. Min sambo insisterade på att vi absolut måste gå in på Clas Ohlsson butiken... Sagt o gjort, väl där inne, strosade jag helt uttråkad då jag plötsligt ser ett rea bord märkt "50% på reapriset". -Boy, tror ni jag hittade ett fynd: En helt ny STOOR färgspruta som jag lade vantarna på.
    Det var ingen skit utan en riktig double-action med justerbart luftryck, färgmängd OCH nålinställning. Denna kommer bli grym då grundfärgen skall på. Pratade med en kollega som sade att de möjligtvis, kanske eventuellt, förmodligen har både 031 och 032 gråa JA nyanser på lagret

    Mvh Marcus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JA37 plastning 20.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	58,3 KB 
Id:	7197  
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Liknande ämnen

  1. Saab-105 Florette från MBS RC-Models
    Av Sweeper i forum Byggdagboken
    Svar: 143
    Senaste inlägg: 2015-02-11, 21:48
  2. MBS RC-Models SF-37 Viggen... Sweepers version
    Av Sweeper i forum Byggdagboken
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 21:58
  3. Svar: 228
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 06:20
  4. Översättning från Tyska till Svenska
    Av mulder i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 16:59
  5. Svenska höjdpunkter från VM i fotboll
    Av Mr J i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •