Reklam

 
Sidan 1 av 18 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 355

Ämne: JA 37 (JAKT)Viggen, 1:12, byggandet av förserie från svenska MBS RC Models

  1. #1
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard JA 37 (JAKT)Viggen, 1:12, byggandet av förserie från svenska MBS RC Models

    Hej,
    Nu är det dags att bygga en riktigt fin kärra, nämligen SAAB JA 37 Viggen. Modellen är en förserie från den svenska konstruktören MBS.

    OBS Uppdaterat:
    För er som bara vill titta på bilderna så finns alla här, vissa med en liten förklarande text OBS

    Uppdaterat 2: FILM från premiären finns HÄR!!!! OBS



    Förebilden
    I februari 1961 ges Saab direktiv att påbörja arbetet med Saab 37 Viggen. I september året därpå föreslog Försvarskommittén att inte mindre än 831 flygplan skulle beställas, något som slutligen minskade till total 329 levererade, serietillverkade jakt-, attack, spanings- och skolflygplan. Den 8:de februari 1967 flyger Viggen (provflygplan 37-1) för första gången och
    fyra år senare, den 23 februari, lyfter det första serietillverkade Viggen. Det sista Viggenplanet levererades 29 juni 1990. Med start 1992 modifierades 115 AJ37, SF37 och SH37 till en ny variant benämnd
    AJS(F,H)37.

    Modellen
    Kärran är i skala 1:12, Spännvidd 897mm, Längd 1368mm.
    Den är konstruerad för en 90mm fläkt typ Wemotec eller HET. Man kan välja om man vill bygga JA eller någon av de andra versionerna bara genom att förkorta jiggen!
    Notera att denna byggbeskrivning enbart beskriver byggandet av JA37.


    Jiggen
    Likt tidigare drakenmodell byggs denna kärra kring en jigg som medföljer i satsen. Jiggen är av fyra delar i plywood som sätts samman och meningen är att man skall skruva fast denna mellan två stycken träplankor. Jag valde dock att köpa två sträng-gjutna aluminiumprofiler då dessa blir tillräckligt styva men framförallt mycket lättare.
    Notera att man inte behöver limma ihop jiggen då detta försvårar demonteringen av den när den skall tas bort från kroppen.







    Uppmärkning av delarna
    Efter monteringen av jiggen så märktes alla delar upp. Detta tog lite tid då det är ca 250-300 delar i satsen. Alla delar är mycket fint frästa i balsa eller plywood med små "öron" som håller kvar delarna i balsaflaket.
    Samtidigt med uppmärkningen kontrollerade jag även att flaken stämde överens med de bifogade bilderna i byggbeskrivningen.




    Byggandet, del 1: Kroppen
    När så äntligen förberedelserna var klara fick jag sätta igång med det roliga - byggandet.

    Man börjar med kroppsspanten som skall sättas på rätt position i jiggen. Vissa kroppsspant är stora och därför delade. Dessa skall limmas ihop med ca-lim innan man placerar ut dem. Limningen av spanten är superenkel då alla delar passa som i ett pussel, interlockning. Observera att man ej skall limma fast någonting i jiggen!





    Från locklyft till färdiga spant tog det tre timmar, kaffe inräknat... sen var den byggkvällen till ändaTiden går fort när man har kul.... Och en sambo som väntar...
    Senast redigerat av marell01 den 2009-10-02 klockan 10:10. Anledning: Mer bilder...
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  2. #2
    Tejps avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    133
    Jobb
    Lurendrejare
    Klubb
    MFK Jupiter Luleå

    Standard

    Mmm...
    Lite avis blir man ju.

    Kommer det här att sinka ditt gripen bygge?

    Följer med spänning tråden här och på rcgroups.

  3. #3
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tejp Visa inlägg

    Kommer det här att sinka ditt gripen bygge?
    Ska bygga båda parallellt tänkte jag...

    //Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  4. #4
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Ok, dag 2, fyra timmars arbete...

    Luftintagen
    Idag började jag med att renskära luftintagen. Dessa är vacuumformade och består av totalt fyra delar. två till höger och två till vänster luftintag.
    Jag markerade konturerna på plasten med en tunn tuschpenna. Sen skär man försiktigt med en vass kniv så att det endast bildas en brottsanvisning. Efter det är det bara att försiktigt bryta där skåran går och... vips så är överflödet borta. Endast en lättare putsning med 400 papper sen var det dags för provmontering. Delarna är lite för stora i grunden så man får lägga dem överlappande...







    När man provmonterar delarna markerar man på endera av dem det överlappande materialet och skär sedan bort det.
    Efter det är det bara att limma ihop delarna med CA-lim och lägga en remsa tejp utanför skarven för att "säkra".
    I bak valde jag att skära bort tejpen ca 5 mm för att undelätta att vänster och höger sida passar dikt an med varandra.




    Luftintagen på plats under provmonteringen...
    De främre spanten till luftintagen är i plywood och passar som handen i handsken på sitt kroppsspant.




    I bak, vid spant 150 limmade jag samman höger och vänster luftintag med några droppar tunt CA-lim.
    När sedan allt var injusterat och på plats i kroppen var det bara att punktlimma med medium CA. Konstruktionen börjar nu få upp sin styrka.







    Så här fint passar det i bak när man har varit noga med utskärningen och limmandet.




    Cockpit
    Det sista jag hann med idag var att montera golvet samt spant 80´s vänstra och högra överldel.


    Några nålar håller konstruktionen på plats under limfasen.




    Puh, fyra timmar tog det idag, sen vart jag hungrig o var tvungen att åka hem. Tur det, för mycket CA-ångor gör en ju helt...
    Imorgon blir det nya tag.
    Tills nästa gång // Marcus
    Senast redigerat av marell01 den 2009-09-15 klockan 23:11.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  5. #5
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Today was cabin-day...
    Idag, eller rättare sagt efter jobbet ikväll så färdigställde jag stolen samt instrumentbrädan. Detta gick ganska snabbt och inga bekymmer eller problem uppstod, ja... förutom att varken EADI eller center display fanns med i satsen.

    Alla delar skars ut från sina flak och fem 3x3mm lister kapades till 50mm längd. Sedan var det bara att pussla o zappa...
    Ursäkta bildkvaliteten på vissa bilder, batteriet tog slut så jag fick använda mobilen att fota med. Normalt brukar jag bara ringa med den då den knappt ens duger till det fastän den är av senaste modell...







    Stolen är här provmonterad på golvet i cabinen....







    Jag färdigställde även diverse förstärkningar. Dessa är till spant 180, gjorda i 0.4mm plywood. Detta för att säkerställa att vingen sitter kvar vid en eventuell V90 landning.... Vi skall förövrigt måla upp en kortbana i skala 1:12 på vår ordinarie modellstrip i sommar. Detta för att säkerställa skalariktigheten. (V90 = Kortbanelandning, fullreversering)


    Den vänstra canarden färdigställdes även den och provmonterades. Det blir grymmt snyggt Jag lider med alla er som måste vänta på att modellen finns tillgänglig att köpa... (retas bara)




    Just det, för att hålla räkningen. Idag jobbade jag 3 timmar med modellen....
    Go´natt
    Senast redigerat av marell01 den 2009-09-15 klockan 23:12.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  6. #6
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Hej Marcus!
    Byggsatsen ser otroligt fin ut,likaså byggtråden.

    Hälsningar
    Lasse Palm

  7. #7
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Hej Marcus!
    Trevlig tråd du skapat.

    Jag och Sotaren hade vår lock lyftning i helgen och har bara små pillat lite.
    Vi har bara monterat spant samt insug och vingar. Vi kommer att ligga lite
    lågt med Viggen bygget då vi vill färdigställa MBS Drakarna först. Det är inte
    så mycket kvar där nu, lite små pyssel samt målning. Jag fuskade lite igår
    och byggde stol samt instrument panelen. Jag tänkte ge mig på att rita en
    panel i datorn. Kan skicka upp en fil sen, om om du vill?

    Sotarn och jag är lite enkelspåriga, så det blir spaningsversion även på
    dessa modeller. Det står en kappad spanings Viggen uppställd i F11 Museumets
    hangar. Den får nog stå som förebild för mig. Är det någon speciel individ du
    tänkt bygga?

    Ha de bra och lycka till med bygget!!
    /Nalle

  8. #8
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    @ LP, man tackar... Alltid kul med possitiv feedback.
    @Nalle, det är bara att sätta igång. Bygg efter mig så lär ni av mina misstag.
    Jag ser fram emot färdigställandet av drakarna. Har följt den tråden med spänning. Visa gärna detaljerat hur ni går till väga för att få till slutfinishen.
    Min 37a blir en kopia av U09 som vi har stående kvar här uppe på F21. Om jag bygger en till så blir det antingen Akktu Stakki kärran, den SK som flög sista passet här. Den har en *****s fin målad fena. Eller så blir det av en förebild från F4. De hade målat en svart och guld likt viggen-riddarordens märke. Jag har tyvärr tappat bort min bild på den, ska se om den finns på nätet.

    //Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    33
    Klubb
    Albatros Danmark

    Standard

    Hej Marcus
    kanske den er här http://www.airliners.net/search/phot...ne_version=6.0

    Arvid member of
    www.electricjets.dk
    Senast redigerat av Arvid DK den 2009-02-17 klockan 20:35.

  10. #10
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    denna?

    vill du ha bättre bilder på den så äre bara att nån i östersund tar åt dig. den står ute på optands flygmuseum

    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  11. #11
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Godmorgon Marcus.
    Tänkte bara slänga upp en bild på panelen till min Viggen.
    Den är uppbyggd av delar från en av dom nerladdningsbara Viggen som finns till Flightsim 2004, samt en hel del frihandsritning i paint. Efter några
    timmars knåp blev resultatet så här.



    Detta projekt skyndar som sagt långsamt.
    /Nalle

  12. #12
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Thumbs up

    Det där blir nog riktigt snyggt måste jag säga!

    Sen vill vi se en sån här motor i den sen: http://www.lambert-modellturbinen.de/html/english.html
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  13. #13
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    motorn va liten men priser va ju lika osm för en stor motor
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  14. #14
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Nalle, med den panelen så får du nog hålla dig till JA-varianten

    Den var riktigt snyggt gjord, om du har lust så får du gärna maila den till mig.
    Mvh Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  15. #15
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Hej Marcus.

    Jo, jag är medveten om att det i mitt fall är fel panel.
    Men jag tyckte jag skulle börja med denna och sen utgå från den
    då jag gör spaningspanelen. Den är inte limmad, bara dit nålad för
    att kolla om den ser ut att stämma. Jag har lite små justeringar som ska göras innan den är ok.

    Den kommer på ett mail då den är helt klar.
    Nä nu står chefen bakom mig och muttrar om att luchen slutade för
    1,5 timme sedan.

    Ha en bra Helg.
    /Nalle

  16. #16
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Ny helg och mer bygge... Denna gången var det dags att börja med vingarna samt alla balsalister som skall på plats.
    För att säkerställa att modellen blir rak så satte jag helt sonika fast spillbitar på vingarnas fram och bakkantlister. Då kunde inte spant eller spryglar röra sig mot bordet. Glöm inte att mäta in kärran bara...


    När framkanten är på plats är det bara att sätta igång med spryglar och lister... ganska många lister...


    Här ser man tydligt hur kärran är uppstagad. Notera att huven har kommit på plats redan.





    Undrar om det finns någon snygg pilot i 1:12 som kan passa in..




    Jag valde att göra förstärkningar av 0,4mm ply på de främsta vingbalkarna. Dessa skall senare få bära vikten av stället.



    Nosvingen är plankad till 50% och provmonterad... igen...


    Infästningen för canarden. Pianotråden går in i spryglarna och limmas mot kroppen med epoxy.

    Undersidan av en canard.




    Nu börjar det likna något Alla långeroner på ovansidan och sidorna på plats.





    Hmmm.... Behöver snart ett större byggbord.


    Vissa långeroner, som dessa två måste skarvas för att få plats i uttagen på listen. Efter lite svordomar så satt de på plats... Listerna alltså, byggnålarna satt i min tumme...

    När jag ändå hade tid att bygga så fortsatte jag med fenan.
    Fentoppen kläddes med 0.4mm ply för att hålla ihop till plankningen. Allt enligt konstruktörens beskrivning.

    I fenspetsen satte jag dit en liten förstärkning av 3mm balsa för att behålla rätt avstånd tills plywooden kom på plats.

    Fenan monterad på kroppen!


    Nu börjar det verkligen likna något på byggbordet.



    Imorgon är det en ny dag med nya möjligheter att bygga. Den som lever får se.
    Mhv
    Senast redigerat av marell01 den 2009-09-15 klockan 23:13. Anledning: texteditering
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Thumbs up

    Ser riktigt fint ut!

    Men måste du bygga så fina kärror på min arbetsplats? Nosen till Herculesen får mindrevärdeskomplex :-)
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  18. #18
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Haha, jag flyttade lite försiktigt på den... Säg till när du kommer upp igen så flyttar jag mina prylar.
    Visst är du med på lördag?
    Mvh
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  19. #19
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    det är snyggen gillar jag med byggen där verkligen...
    sysslar med byggen...
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  20. #20
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Härliga bilder Marcus!
    Jag antar att även du tar ett steg bakåt imellan åt och bara beundrar den
    vackra modell som växer fram på byggbordet. Har samma känsla som när vi byggde Draken: Den är vackrast i stadiet innan man börjar plankningen sen övergår den till
    att bli rå och brutal i sitt utsende.
    Vi har väll kommit ungefär lika lång alla tre på våra Viggen modeller.

    Ang cockpit så har jag pillat lite till med själva panelbilden. Den kan nog inte dröja allt
    för länge tills den är färdig. Så ligg lågt med att klä/planka instrumentpanelen tills du fått panelbilden. För övrigt: är det någon i detta avlånga land som har en bild på en SF/AJSF 37 panel och som skulle kunna maila mig den vore jag väldigt tacksamm.

    Lycka till med bygget. Ser fram mot nästa uppdatering.


    /Nalle

Liknande ämnen

  1. Saab-105 Florette från MBS RC-Models
    Av Sweeper i forum Byggdagboken
    Svar: 143
    Senaste inlägg: 2015-02-11, 21:48
  2. MBS RC-Models SF-37 Viggen... Sweepers version
    Av Sweeper i forum Byggdagboken
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 21:58
  3. Svar: 228
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 06:20
  4. Översättning från Tyska till Svenska
    Av mulder i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 16:59
  5. Svenska höjdpunkter från VM i fotboll
    Av Mr J i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •