Reklam

 
Sidan 12 av 18 FörstaFörsta ... 27891011121314151617 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 355

Ämne: JA 37 (JAKT)Viggen, 1:12, byggandet av förserie från svenska MBS RC Models

  1. #221

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Hagmans ?

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg


    Jag ville ha proffsmaterial o inte något halvdant hagmans-sheit



    Mvh
    Marcus
    Hej Marcus.

    Varför gillar du inte Hagmans? Jag har använt det och tycker det funkar, men finns det bättre så byter jag gärna.
    /Lelle

  2. #222
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej Marcus.

    Varför gillar du inte Hagmans? Jag har använt det och tycker det funkar, men finns det bättre så byter jag gärna.
    Jag har haft för mycket dåliga erfarenheter av deras produkter, därför åkte jag till en proffsbutik.
    Dessutom luktar mitt spackel vanilj-wunderbaum när man slipar det
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  3. #223
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Äntligen tillbaka ifrån skogen...

    Hej å hå...
    Nu är jag tillbaka i Norrbotten igen. Detta med att vara jagad av hundpatruller, springa i skog-o-mark, bli upplockad av helikopter o sova under en gran iförd endast det man gick ut med tar på krafterna Tur att det är 5 år till nästa gång

    Idag blev jag iallafall glad som ett barn på julafton när jag öppnade ytterligare ett paket från MBS-models innehållande: Superduperfina dekaler i mängder, vapenbalkar, hydraulcylindrar och en ny huv. Det här kommer bli pricket över i:et när kärran är lackad..
    På tal om lack, jag hann köpa lite nya saker idag bla en ny skyddsmask, slippapper och spackel. Dessutom gav en billackerare mig lite grundfärg. Han tyckte väl synd om mig eftersom proffsbutiken hade hunnit stänga o inte öppnar igen förrän måndag.
    Imorgon skall jag förhoppningsvis slipa färdig och få på grundfärgen.

    Mvh Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  4. #224

    Mange Lundins avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    ENGELHOLMS MFK, ÅHUS MFK

    Standard

    När jag gjorde lumpen 93-94 som flygmek på Viggen var vi oxå ute i skogen, fast
    då jagade Vi piloterna. Fan vad slitna dom va när det var över, He he he...
    Mange

    Jet-Skåne

  5. #225
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard May the force be with me...

    Alla som har sett starwars vet väl vem Luke är... Jag känner mig som honom men med den skillnaden att mitt vapen är en putskloss och min fiende är sprutspackel
    Daahhh, jag måste ha gjort någon något illa i ett tidigare liv - DET TAR ALDRIG SLUT...
    Därav har jag inte uppdaterat tråden med några fancy bilder på ett par dagar, men, håll ut, snart skola ni se resultatet
    Mvh Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  6. #226
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag har gjort ett nytt album åt er. Här finns alla bilder från bygget samlat.
    JA 37 Fotoalbum

    Mvh Marcus
    Senast redigerat av marell01 den 2009-09-16 klockan 22:05. Anledning: Uppdaterat länken.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  7. #227
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Alla som har sett starwars vet väl vem Luke är... Jag känner mig som honom men med den skillnaden att mitt vapen är en putskloss och min fiende är sprutspackel
    Daahhh, jag måste ha gjort någon något illa i ett tidigare liv - DET TAR ALDRIG SLUT...
    Därav har jag inte uppdaterat tråden med några fancy bilder på ett par dagar, men, håll ut, snart skola ni se resultatet
    Mvh Marcus

    Vad vare jag sa?
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  8. #228
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Grundlackeringen...

    Jaha, då var det Idol på TV så nu har jag lite tid att lägga ut bilder på dagens framsteg

    De första bilderna är efter all slipning av slipgrunden och lite extra spackel här o där... Modellen ser faktiskt gråare ut här på bilderna än vad den gjorde i verkligheten...


    Ovansidan fick mest uppmärksamhet idag.


    En närbild på nosen är aldrig fel


    Så var det dags att äntligen få leka med färgsprutan igen. Jag började med att lackera innanför alla roderytor. Därefter sattes alla roder på plats med hjälp av balsabitar istället för gångjärnen. Då slipper man hänga upp dessa o lacka det separat. Det är så satans tråkigt...



    Nu kommer verkligen linjerna på 37:an fram ordentligt - fast det kommer fram andra mindre roliga saker oxå... Små skråmor och ojämnheter som är omöjliga att se innan färgen har kommit på plats. Nu gäller det bara att hitta ett bra spackel till detta. Tips någo???
    I bakgrunden syns min nya spruta som funkar kanon!








    Luftintagen blir grymmesnygga med färg på... Satt säkert i 15 minuter och bara tittade på dessa





    Ja... Det var allt för denna gången. Imorgon blir det undersidan som får sig en omgång.

    Som sagt, om någon har ett tips på ett bra spackel att användas nu när grundlacken ligger på så tar jag gärna emot förslag.

    Mvh
    Marcus
    Senast redigerat av marell01 den 2009-09-15 klockan 20:17.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  9. #229

    Standard

    Ser riktigt bra ut!.
    Imponerande.

  10. #230
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jernis Visa inlägg
    Ser riktigt bra ut!.
    Imponerande.
    Tack, kul... det är alltid roligt att höra vad folk tycker.

    Idag var jag som utlovat åter igång med färgsprutan. Jag har nog inte så mycket att skriva om det utan låter bilderna tala.

    Mvh Marcus







    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  11. #231

    Standard

    Fasen den blir bara läckrare och läckrare!

    Hur många ytterligare lager färg ska på? för visst va det där bara en grundfärg?

    //Rickard

  12. #232
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
    Fasen den blir bara läckrare och läckrare!

    Hur många ytterligare lager färg ska på? för visst va det där bara en grundfärg?

    //Rickard
    Japp, det är grundfärgen. Har räknat med ett tunt lager top-coat då den täcker väldigt bra. Men innan det skall grundfärgen slipas med 1500 papper och några små hack läggas igen. Men innan det så skall den upp i luften
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  13. #233

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Japp, det är grundfärgen. Har räknat med ett tunt lager top-coat då den täcker väldigt bra. Men innan det skall grundfärgen slipas med 1500 papper och några små hack läggas igen. Men innan det så skall den upp i luften
    Ahha, Lycka till med flygningen!

  14. #234
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Influerade byggkamrater...

    Mitt bygge har rönt stor nyfikenhet bland övriga medlemmar i MFK Jupiter. En specifik, Rune (80+) har gått som en värpsjuk höna runt min modell. Nu har han äntligen tagit tag i sig själv och plockat fram sin gamla 37:a
    Denna är gjord av en annan medlem, Roger som även gjort pluggen. Skalan är 1/8 och det skall sitta en jetmotor med 13 kg dragkraft i
    Roger håller även hann på med att färdigställa en ny åt sig själv

    Jaja, här har ni iallafall en bild på Runes modell, lite skavanker än så länge men det är jag säker på att han kommer fixa till.

    Mvh
    Marcus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02258.jpg 
Visningar:	524 
Storlek:	53,7 KB 
Id:	7912  
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  15. #235

    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    13
    Jobb
    skola
    Klubb
    karlstadsmfk

    Standard

    fint jobb!

  16. #236
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Söndag - Dags att slutmontera roderytorna...

    Hej alla byggvänner.
    Idag var det så äntligen dags att en gång för alla montera roderytorna. Jag började med att lägga lypsyl på lederna på alla gångjärn innan jag använde epoxy för att montera dem i kärran.
    När epoxyn härdat monterades rodrena även de med epoxy... Eller, ja, på något ställe använde jag faktiskt PU-lim som jag blandade till med vatten innan. Detta då det var en lite för stor springa för att fylla ut med epoxy. PU har jag använt på andra ställen i kärran och jag är helt övertygad att dess vidhäftning och styrka kommer räcka till...

    Nedan syns luckan för skev/höjdservot på ena vingen. Jag gjorde en skåra med dremeln för staget. Detta kommer för övrigt att döljas av det mycket snygga vacuumformade vapenbalkar/hydraulcylindrar som medföljer i satsen.
    Roderoket är ett hemmasnickrat i 1 mm kolfiber




    Även sidorodret monterades. Detta har en dold fastsättning av länkaget som ni kan se mer av HÄR.


    Klaffarna är precis limmade och tejpbitar håller dem på plats tills epoxyn härdat. Jag använde 30 minuters så det inte skulle bli så stressigt


    Jag var bara tvungen att lägga in denna bilden. Kolla hur formerna framkommer nu när grundfärgen ligger på


    Jag bestämde mig oxå för att göra en bättre lagring av vaggan till landstället. Jag hittade en bussning i en Du-bro påse med 2 st 90 graders vinklar... Troligen till något gammalt skevroder-tjafsDessa brotchade jag upp till 3mm iD, sedan limmades dessa fast i vaggan med epoxy. Nu sitter den mycket stabilare på landställsbenet och glappar inte fram och tillbaka. Det var lite för tunt med 1.5 mm alu där skruven endast gick igenom tidigare.
    De två långa skruvarna är hjulaxlarna.


    Här kan man se limningen av bussningen. På vaggan filade jag upp det befintliga hålet så att man fick pressa fast bussningen. Detta borde hålla



    Ja, det var nästan allt.
    Förutom det ni ser på bilden så bytte jag även ut all luftslang till den från Festo. Jag har inte vägt den gamla men jag kan garantera att den säkert var 50 gram tyngre och inte alls så flexibel. Detta kändes riktigt gött o proffsigt
    Imorgon hoppas jag kunna montera tillbaka huvudställen och justera det sista på radion vad avser roderutslag, ändlägen, mixrar, dual-rates, flightmodes.... ja va fan, justera helt enkelt.

    Ha de,
    Marcus
    Senast redigerat av marell01 den 2009-09-20 klockan 22:51.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  17. #237

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Den blir helt sjukt snygg!

    Ett jättestort lycka till med den stundande premiärflygningen.
    Hoppas att den kan filmas så man får se juvelen i luften!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  18. #238
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Ikväll blev det bara 2 timmars arbete på kärran. Inga stora saker, bytte ut kvarvarande slangar och ventiler mot dito Festo samt pulade på och förfinade ställmekanismen lite till
    Dessutom kontrollerade jag så att alla roder gick att röra efter limningen - De gjorde de... Jag vet, det kommer snart lite nya skarpa bilder.
    Vad tror ni om vädret i helgen? Hade tänkt att göra luftdopet om allt går som planerat.

    Mvh
    Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  19. #239
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Väntar med spänning på fler bilder.. tyvärr verkar vädert i Luleå inte bli något vidare i helgen

    Lördag 10m/sek

    Söndag 10m/sek


    Tror inte det är det vädret du önskar dig vid premiärturen.

    /Martin

  20. #240
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Väntar med spänning på fler bilder.. tyvärr verkar vädert i Luleå inte bli något vidare i helgen

    Lördag 10m/sek

    Söndag 10m/sek


    Tror inte det är det vädret du önskar dig vid premiärturen.

    /Martin
    Jag såg det, typiskt! Tur att yr.no säger lite lättare vindar
    http://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbo...3%A5/helg.html
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Liknande ämnen

  1. Saab-105 Florette från MBS RC-Models
    Av Sweeper i forum Byggdagboken
    Svar: 143
    Senaste inlägg: 2015-02-11, 21:48
  2. MBS RC-Models SF-37 Viggen... Sweepers version
    Av Sweeper i forum Byggdagboken
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 21:58
  3. Svar: 228
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 06:20
  4. Översättning från Tyska till Svenska
    Av mulder i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 16:59
  5. Svenska höjdpunkter från VM i fotboll
    Av Mr J i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •