Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: FPV fredag den trettonde..

  1. #1
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard FPV fredag den trettonde..

    Morgon och kvällsflygning fredagen den trettonde februari.. -11 på morgonen och -10 på kvällen.. ***** vad jag frös men det var utan tvekan mina två bästa FPV-flygingar hittils.. Det blev visserligen lite väl spännande på morgonen när jag tappade rc-länken under några sekunder pga av att jag pekade antennen direkt mot planet.. Jag är ca 250m ifrån mig när detta händer och i min värld skall detta inte kunna hända på så korta avstånd.. Har flugit heli med 2,4GHz i över ett års tid och jag har haft antennen åt alla möjliga håll, inkluderat rakt mot modellen, men aldrig råkat ut för nåt likande trots betydligt större avstånd.. Jaja, det gick bra iaf och jag hade inga som helst problem på kvällsflygningen trots större avstånd..

    Tyvärr blir det ingen mer FPV på ett tag för mig då min sändare tydligen har stendött under natten.. Fungerade klockrent på fredagskvällen men idag när jag skulle testa mina nyss hemkomna videobrillor så var den kass.. Så j**la typiskt, perfekt väder med vindstilla, klarbå himmel, sol och -3 men ingen FPV pga av den där eländiga sändaren

    Jaja, här är iaf fredagens flygningar..





    /Peter
    Senast redigerat av administrator den 2011-02-26 klockan 09:22.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Härliga videos. Ser underbart ut.

    Vad är det för grejor du flyger med och hur ser flygplans setupen ut?

  3. #3
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ser jättetrevligt ut!! Ingen som har en länk på när de flyger fpv med lite mer "riktigt" flygplan dvs med förbränningsmotor? Ta inte illa upp nu alla ni som kör el, men jag är nyfiken på hur det blir med exempelvis en bensinare i nosen istället....
    Våga vägra Powerbox!

  4. #4
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Ser jättetrevligt ut!! Ingen som har en länk på när de flyger fpv med lite mer "riktigt" flygplan dvs med förbränningsmotor? Ta inte illa upp nu alla ni som kör el, men jag är nyfiken på hur det blir med exempelvis en bensinare i nosen istället....
    Ur kamerans perspektiv är det ingen skillnad.. FPV flyger man för upplevelsen skull och när man är i luften så ser du ingen skillnad på om det är en fet bensinare eller en liten elmotor som driver maskinen. Visst, om du har motorn i nosen på maskinen och inte har någon kåpa på så ser du ju motorn men i de fall där motorn är dold så ser du ingen skillnad, så jag personligen ser ingen vits med att krångla till det med stora bensindrivna modeller..

  5. #5
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peter_larsen Visa inlägg
    Ur kamerans perspektiv är det ingen skillnad.. FPV flyger man för upplevelsen skull och när man är i luften så ser du ingen skillnad på om det är en fet bensinare eller en liten elmotor som driver maskinen. Visst, om du har motorn i nosen på maskinen och inte har någon kåpa på så ser du ju motorn men i de fall där motorn är dold så ser du ingen skillnad, så jag personligen ser ingen vits med att krångla till det med stora bensindrivna modeller..
    Jag tänkte mer på om det var någon speciell anledning till att nästan varenda en flyger el när de har fpv... Jag har inget intresse av att skaffa ett elplan bara för o köra fpv om det inte är tvunget av någon anledning. Därar min fråga
    Våga vägra Powerbox!

  6. #6
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Härliga videos. Ser underbart ut.

    Vad är det för grejor du flyger med och hur ser flygplans setupen ut?
    Det var ett par trevliga flygningar, ja, sånär som på radiobortfallet då..

    Planet är en gammal depronkärra jag byggde då det fortfarande var nytt med depron som byggmaterial.. Köpte ett par jätteflak i en glovläggningsbutik och byggde några maskiner och min FPVkärra var en av dom..
    Det är en midvingad sak med helsymetrisk vinge och en spännvidd på 95cm. Den väger ca 400g flygklar med FPVprylarna ombord..

    I planet:
    Video-TX: LawMate 1,2GHz 500mW 6CH (RIP) Skall ersättas av en 300mW 1,3GHz så fort den kommer hem från Range Video
    Kamera: SONY 1/3" CCD CCTV 480 TV Line Board Camera (PAL) (billig sak från eBay)
    Motor: Hemmalindad "CD-motor" med dubbla kannor.. Data okänt men den drar drygt 500g med en GSW 8X4DD prop och jag har ca 10minuter på en 750mAh 3S packe..
    ESC: HobbyWing/Turningy 12A
    Servo: Skev, sida och höjd. E_sky 8g, Digitala och analoga blandat.. På skeven sitter det ett Futaba 240 gyro för att stabilisera maskinen i rollplanet, skall sätt i ett till på höjden också vad det lider.. Till panoreringen av kaneran använder jag ett 180 gradersmoddat E_sky 8g digitalt servo..
    RX: Futaba R617FS

    På marken:
    Video-RX: En billig 30-kanals mottagare om klarar sändare från 1000MHz till 1580MHz i steg om 20MHz, köpt på eBay.. Skall bytas ut mot en 1300MHz dual video output från Range Video..
    Antenn: Vanlig "3dB whip-antenna" skall även den bytas ut mot en 8dB patchantenn..
    Inspelning: Canon HV30 HDV
    TX: Futaba 7C 2,4GHz

    Har även en videosplitter med fyra utgångar med ställbar förstärkning på varje utgång för att kunna dela upp signalen till videokamera, brillor och evetuell "åskådarskärm"


    Det täcker nog det mesta skulle jag tro

  7. #7

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härliga filmer Peter.
    Mmm.. om du tappar RC linken efter 250m bara för att du pekar antennen mot den så skall du nog kolla över din utrustning.

    Sitter själv här och kollar ut på det underbara vintervädret som råder hos oss.
    Tyvärr så ligger jag i sviterna efter influensan ännu får hoppas att det fina vädret håller i sig.

    Posta gärna fler filmer.

    /lasse
    //Lasse

  8. #8
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Jag tänkte mer på om det var någon speciell anledning till att nästan varenda en flyger el när de har fpv... Jag har inget intresse av att skaffa ett elplan bara för o köra fpv om det inte är tvunget av någon anledning. Därar min fråga
    Den största anledningen är nog enkelheten och att "flygplatserna" är fler med en liten elmaskin kontra en stor bensinare.. Nu finns det givetvis folk som flyger FPV stora maskiner med förbränningsmotorer också, men precis som du skriver så är den stora majoriteten mindre elmaskiner.. Med en elare så slipper man brottas med vibrationer, kör man med glödstiftare så har man oljan i avgaserna som kan ställa till det, allt blir större och tyngre och därmed ökar hastigheterna och då behövs större ytor osv, osv.. För mig är enkelheten den största faktorn, sen kommer möjliga platser att flyga på.. Sen finns det ju en säkerhetsaspekt på det hela också och det är ju att en stor bensinare är faligare vid ett eventuellt haveri än vad en liten elare i skumplast är..

    /Peter

  9. #9
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Härliga filmer Peter.
    Mmm.. om du tappar RC linken efter 250m bara för att du pekar antennen mot den så skall du nog kolla över din utrustning.

    Sitter själv här och kollar ut på det underbara vintervädret som råder hos oss.
    Tyvärr så ligger jag i sviterna efter influensan ännu får hoppas att det fina vädret håller i sig.

    Posta gärna fler filmer.

    /lasse
    Tackar...

    Det är just det som är det underliga, jag har flugit bra mycket längre ifrån mig med samma grejer både innan och efter incidenten och aldrig haft något som liknar problem.. Eftersom min videosändare tyvärr dog för mig så har jag gott om tid att kolla över grejerna nu innan nästa flygning så får vi se om jag kan hitta något som felar..

    Fler filmer kommer, var så säker

    /Peter

  10. #10
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Det kan inte vara så att antennen gängat upp sig på sändaren? Om den gör det så bränner man sändaren rätt fort.

    Fina videos förresten!

    Väntar själv på varmare väder, har pendlat mellan 20-30 minusgrader under senaste 2 veckorna

    //Matte

  11. #11
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Det kan inte vara så att antennen gängat upp sig på sändaren? Om den gör det så bränner man sändaren rätt fort.

    Fina videos förresten!

    Väntar själv på varmare väder, har pendlat mellan 20-30 minusgrader under senaste 2 veckorna

    //Matte
    Man tackar.. Tycker själv att det blev rätt bra, både filmmässigt och kvalitetsmässigt..

    Nopz, antennen sitter och har suttit fast hela tiden.. Kollar detta inför varje start av sändaren just för att jag inte skall bränna den.. Det verkar dock som om den hoppat igång igen, men jag vågar inte flyga med den efter det som hänt.. Har en 100mW 5,8GHz-länk som jag skall slänga på så länge så jag kan flyga lite iaf innan jag får mina nya sändare och mottagare.. 5,8GHz är dock lite lurigt pga den väldigt korta våglängden, då det är mycket känsligare med hur antennerna ligger i förhållande till varandra och hur "mycket plan" man har mellan sändare och mottagare.. Det fungerar bättre att ha antennen på undersidan av planet när man kör 5,8GHz men det är fortfarande inte lika bra som min 1,2GHz-länk.. Har knappt 600m räckvidd när antennerna ligger rätt så den fungerar att flyga med men man får vara beredd på att det brusar till ordentligt i videobrillorna i vissa svängar..

    20-30 minus, fy fan rätt ut sagt.. Hade gått i ide om jag hade haft det så här..

    Oh BTW
    Hur ser din setup ut, i planet och på marken?

    /Peter

  12. #12
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Easyglider
    KX191
    Lawmate Vtx
    Blackstork OSD
    Pan/tilt

    Easystar
    KX131
    Lawmate Vtx
    Pan/tilt

    TrackR1 headtracker
    Headplay videobrillor
    Fatshark videobrillor

    Yellowjacket pro diversity mottagare med 8db patch.
    Canon mv960 för inspelning.

    RC-länk 438Mhz


    //Matte

Liknande ämnen

  1. F3K träning på fredag den 20/7 på Årtafältet.
    Av kajakmannen i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 23:14
  2. Fredag 26/9-08 kl 21,00
    Av mulder i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 12:30
  3. Så var det Fredag igen..
    Av colsson i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 19:57
  4. Alltid på en fredag
    Av ssn i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •