Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: En liten reflektion inför flygsäsongen 2009

  1. #1
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard En liten reflektion inför flygsäsongen 2009

    Grabbar!
    Det är kul med modellflyg, i mitt fall Jet flyg!
    Med den erfarenhet jag har fått under dessa år måste jag bara få säga att man inte behöver vara rik för att flyga jet .
    Har man ingen känsla för att lära sig flyga jet så har man inte det oavsett ekonomi,utbildning,yrke.(Och det tycker jag är kanon..)

    Att det sen finns herrar som köper grejer för 100,000 tals kronor och bara njuter av att andra beundrar deras modeller/prylar på fälten, men som själva aldrig flyger!!
    Hur kul är det?

    Personligen får jag en otrolig puls av turbin ljudet och vi ska inte bara snacka om vad jag får av farten/dragkraften på modellerna när dom flyger.(UB 400-500 km/tim)..

    Det jag vill ha sagt är, man blir inte en bättre pilot för att man har pengar!

    Hälsningar

    En som ser fram mot stundande flygsäsong 2009
    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-02-19 klockan 05:23.

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Lasse du som kan de mesta om Jet skulle du inte för skojs skull plocka ihop en "budget" jet och se vart man kan hamna i pris om man vill börja med jetflyg utan att köpa de värsta prylarna med en gång.

    Man vet ju aldrig vad man kan få för sig att pröva på Vill man ha riktigt budget jet kan man ju köra EDF men de är ju inte riktigt lika skoj som en riktig turbinmotor.

    /Martin

  3. #3
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Bra skrivet Lasse !

    Oavsett om man flyger jet eller inte eller vilken budget man har skall man känna sig del av gemenskapen......personligen blir jag inte avundsjuk om någon har en underbart fin jetkärra för 100 papp, jag blir otroligt inspirerad.

    Viktigt tycker jag är att man verkligen tar hand om dem "rookies" som kommer med sin första "trainer" och en miljon frågor, ingen fråga är för dum. Vem vet dem kanske blir jetflygare en vacker dag....

    Mvh/Lasse nr 2
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  4. #4
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Du har alldeles rätt Lasse, Jetflyg behöver inte kosta skjortan,
    Dom som har följt jettrådarna här på forumet bör ha sett att det finns
    både topp of the line prylar och billigt hemmapul som jag själv håller på med,
    Jag skulle tippa att vi har ungefär lika kul ändå.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  5. #5
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Lasse du som kan de mesta om Jet skulle du inte för skojs skull plocka ihop en "budget" jet och se vart man kan hamna i pris om man vill börja med jetflyg utan att köpa de värsta prylarna med en gång.

    Man vet ju aldrig vad man kan få för sig att pröva på Vill man ha riktigt budget jet kan man ju köra EDF men de är ju inte riktigt lika skoj som en riktig turbinmotor.

    /Martin
    Martin,kul att det finns intresse!
    Ska försöka plocka ihop några bra alternativ till helgen.


    Lasse P

  6. #6

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Lasse du som kan de mesta om Jet skulle du inte för skojs skull plocka ihop en "budget" jet och se vart man kan hamna i pris om man vill börja med jetflyg utan att köpa de värsta prylarna med en gång.

    Man vet ju aldrig vad man kan få för sig att pröva på Vill man ha riktigt budget jet kan man ju köra EDF men de är ju inte riktigt lika skoj som en riktig turbinmotor.

    /Martin
    Hej Sigun!
    Kul att du börjat intressera dej för Jet. Mina egna erfarenheter är att det inte behöver kosta skjortan. Problemet med Jetflyget är att det nästan bara har varit gamla skalaflygare som hållit på med de och därav är en av anledningarna till att kostnaderna har kutat iväg. Jag tycker du ska besöka Jets4u:s hemsida för Jacob har ju hela tiden försökt att satsa på lite billigare grejer! Vi kan ju ta min Formost 150 tex. som jag köpte där. Den är en alldeles ypperlig nybörjarkärra till ett överkomligt pris. Visserligen är det lite att göra med modifieringen från metanol till Jet. Men det tycker jag att det är värt i alla fall. Kan du sen hitta en beg. Turbin för en 8-10.000:- så tror jag att slutsumman blir lägre än vad du får lägga på ditt projekt med Yak 87:an!
    Hälsningar
    Kalle
    -------www.ahusmfk.net------

  7. #7
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jag skaffade mig en kvinna i stället för get detta år men nästa år behövs nya projekt så om mina flygpolare i hultsfred tillåter mig flyga get nästa år så vet i tusan om inte the hard man ska ha sig en getabock att bränna gräs med...förstår inte varför mina vänner jag flyger med ska sluta flyga om wesse skaffar sig en get....... ska bli kul o se förslag på ekonomigetter

    Get high with hovering
    not drugs

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Undrar om inte jag mycket hellre vill se förslag på ekonomi kvinnor , getterna är ju en engångskostnad.........

  9. #9
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 259
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Bra skrivet Lasse!
    Våga vägra Powerbox!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Modellflyg kan utövas på alla nivåer för att passa så gott som alla plånböcker vilket är toppen! Hur man än vrider och vänder på det så är det dock fortfarande ett ganska dyrbart nöje att skaffa sig en jetkärra. Modellen kan vara billig (Super Reaper etc.) men priserna på turbinerna avskräcker fortfarande. Jag skulle tveka att lägga 10 papp på en begagnad motor om jag inte väldigt väl kände motorns historia vad gäller gångtid, tidigare skador osv. Det vore ju inte så roligt att köpa en motor bara för att finna att brännkammaren är slut eller att axeln inte är i balans.

    Som någon annan föreslog skulle det uppskattas om du Lasse kunde skriva ihop en sammanfattning av vad som utgör en bra rookieutrustning som passar att använda från hyfsade gräsfält till ett lågt pris.

    Skulle man kunna tänka sig att intresserade forummedlemmar inom RCFF organiserar ett gruppinköp av en bra turbin för att därigenom få till en bra mängdrabatt? Säg att vi skulle kunna få ihop ett dussin personer som vill köpa en bra rookieturbin med alla tillbehör. Vad rekommenderas och vad talar vi om för pris då? (Vill du inte lägga ut det offentligt får du gärna PM:a mig om denna möjlighet).

    /Michael

  11. #11
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Håller med Lasse till 100%, Jetflyg behöver inte kosta skjortan, själv köpte jag en begagnad jet trainer. den hade några små kosmetiska små fläckar och har fått några till men det är inte yttre finish som avgör har bra den/jag flyger. Finns igen anledning till att köpa en ny trainer utan försök hitta något begagnat som flyger bra och som är komplett, oftast hjälper tidigare ägare till de första flygningarna, en sak som skiljer mellan prop flygare o jet flygare är sammanhållningen, nu får jag kanske stryck men jet flygarna håller om varandra och hjälper varanda på ett fantastiskt sätt, så har det varit för mig, finns många bra prop flygare också. Som sagt jet behöver inte kosta skjortan, man flyger inte bättre för att modellen kostar svin mycket, jag vill påstå att man flyger bättre med en billigare maskin för man vet att man kan köpa ny maskin om man nu trots allt skall ha otur o köra i backen eller dyl. Ju dyrare ju mer nervös är man, är så för mig i alla fall. släpper kanske efter ett tag.
    Hoppas att Jacob o Palm mfl handlare kan plocka fram lite billiga nybörjar jets.
    Tips, köp inte en jet efter ett tufft utseende utan kolla efter flygegenskaperna, maskinen kanske ser skitful ut men flyger som en dröm, köp den då även om den inte är as snygg och glöm inte att fråga och be om hjälp, för du får all hjälp du behöver bara du frågar. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

Liknande ämnen

  1. Råd inför byggstart
    Av Xargon i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 00:35
  2. Ny liten film från Shootout 2009
    Av Jakob i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 12:52
  3. Premiernerver inför testflygning
    Av Mats J i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 14:51
  4. Bara en liten reflektion, nu inför påsken...
    Av Thomas i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 20:44
  5. Har du några målsättningar inför flygsäsongen 2007?
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •