Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: heli eller plan?

  1. #1

    Standard heli eller plan?

    Hej. tänkte prova på lite flygning.

    Med tanke på min ganska lilla gård så tänkte jag kanske testa helikopter.
    men dessa små plan tex: Cessna 182 ep är väl ganska lätta i små utrymmen? men kanske svårt att flyga om vintern med en halvmeter snö?

    Hur lätt/svårt är det att flyga helikopter vs flyg?

    och om jag ska ha ett heli, vad rekomenderar ni? får kosta upp till 3k

    Och det är EL som gäller

    Tack på förhand
    Senast redigerat av mr_west den 2009-02-22 klockan 17:00.

  2. #2
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Jag vill rekommendera att du börjar med en bra simulator. Då kan du testa både och plus att man sparar in ett par tusenlappar på krasher.

    Jag lärde mig flyga med simulator så jag vet att det fungerar
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  3. #3

    Standard

    jag vill nog hellre prova på direkt

    men vet inte riktigt om det blir flygbart eller bil än.
    Men vad är bäst att ha i flygväg av heli och ett plan då? med tanke på att det ska fungera hela året. och självklart vara roligt

  4. #4
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Jag håller med DanneG, börja med en simulator och när det börjar bli fritt från snö så ta kontakt med någon klubb i närheten där bor så går det troligen att ordna så du får flyga dubbelkommando, vi pratar nu flygplan inte så vanligt med dubbelkommando i heli. /Mulder
    Senast redigerat av mulder den 2009-02-22 klockan 18:49.
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Håller med DanneG, börja med en simulator. Jag började med rc-flyg för bara ett år sen, lärde mig den hårda vägen, det gick åt mkt lim att laga kärran med i början...
    Köpte då den billiga simulatorn hos ClasOlson, http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=40460311 som jag sedermera uppdaterat till andra, dyrare varianter, där RealFlight är den jag gillar bäst.
    Sen dess har iaf jag kommit fram till att jag gillar plan bättre än gräddvispar...

    Edit;
    Glömde ju det där om att flyga året runt, det spelar inte så stor roll vad du väljer, då man ju med el kan flyga inne i hallar på vintern.
    Senast redigerat av jocke1963 den 2009-02-22 klockan 19:20. Anledning: glömde lite...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Jag började mitt modellflygande med helikopter. Då man behärskade grunderna i simulatorn så var det inga problem att gå ut och börja hovra i trädgården. Flög då med en Zoom 400, något mindre än en T-rex 450.

    Vad än du tänkte dig så börja med en simulator eller prova dubbelkommando ute hos någon flygklubb. Att gå direkt på att flyga plan/helikopter utan simulatorträning eller dubbelkommando slutar med en crasch.

    rc-bil kan vara kul för stunden men långt ifrån så kul som modellflyg.


    //Matte

  7. #7

    Standard

    jag har kört lite rc bil, så därför jag tänkte prova på i luften. Och det är nog helikopter som är mest intressant för mig.
    Flera av de paket jag har sett så följer det med simulator, kan det vara något?

    Har kollat lite på detta: typhoon
    kanske bara är skräp? Där får man ju tydligen med sim också

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej
    Jag resonerad lika som dig Mr West. Hur svårt kan det va att flyga heli ?
    Provade alltså direkt ute på gården, 15 meter från bilen. Helin var hel i mellan 5 och 10 sekunder, men bilen klarade sig i alla fall. Säg att du behöver flera timmars övning innan du kan hålla den i luften kontrollerat, så förstår du hur många krascher det kommer att bli, och varje gång går det några hundringar i delar.
    Jag lagade helin och parkerade den, och köpte en simulator. Det är både roligt och nödvändigt.
    Lycka till, snart är våren här.

    /Steffe

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är bra om du besöker en flygklubb först så du får se vad det handlar om...
    Du kommer att krascha en massa oavsett vad du börjar med. Plan kan man limma/ laga på olika sätt ...helisar fodrar nya delar.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag gjorde själv tabben att köpa en Blade CP (6-kanalig heli) för att prova på. Min personliga slutsats är att den som kan lära sig flyga helikopter utan en bra simulator eller mycket pengar måste va övermänsklig. 4-kanalarna verkar betydligt mer lättflugna

  11. #11
    MonaHMFKs avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Personlig assistent.
    Klubb
    Hallstahammars modellflygklubb (bil/båt/heli/flyg)

    Standard

    om du inte flygit så mycket innan så tycker jag absolut du ska flyga flygplan, mycket lättare och går oftast att laga.
    Flygartant nr 1.

    varje start är frivillig, varje landning obligatorisk.

  12. #12

    Standard

    Tja prova en Kyosho minium, de finns ju i olika varianter och alla flyger bra och är skoj. Vad gäller heli så kan en Lama vara nått att spaka runt med för att prova på det. Sen vet du vad du tycker är skoj så kan du gå in mer avancerat när du vet vad du vill göra
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #13

    Standard

    För två år sedan skulle jag också börja flyga.
    Första tanken som slog mig att heli skulle det bli och 3D.

    Köpte mig en simulator och efter 10 timmar flög man flyg.
    Att flyga helikopter slog jag ganska fört bort efter att ha prövat i simulatorn.
    Nu efter två år med flyg och ca 50 timmar i simulatorn med helikoptern tvekar jag fortfarande.

    Flyg går det fort att lära sig men det tar lite längre tid för helikoptern.
    Räknar med 50 timmar till så kan man det där med heli och jag ska köpa en.

    Man slipper en massa onödiga tabbar om man kontaktar en flygklubb eller en vän som kan flyga.
    Vi har själva fått lära oss hur man gör på egen hand så läser man lite på nätet så går det.
    Alla av oss har kört den hårda vägen med flyg så nog tusan ska det också gå med helikopter.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Hörde på en elflygträff i höstas att den duktige, unge Oscar Olsson, fantastiskt duktig el-heli-pilot, tränar 4 timmar om dan, VARJE dag, i simulatorn...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15

    Standard

    När allt sitter i ryggmärgen med flygande av helikoptern i simulatorn då är man mogen för köp.
    Har nu lärt mig att allt under 60 modeller är tyvärr bara skit att flyga.
    Köper jag en helikopter så blir det en lite större och stabilare att lära sig på.

    Stort och stabilt så tänker jag.

    Träning och åter träning mr west så flyger du snart helikopter.
    Senast redigerat av Mr X den 2009-02-28 klockan 23:44.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  16. #16
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Vill du ha en rolig o en heli som tål lite smällar så kan du köpa en
    WALKERA 4-3B 2.4GHZ RTF
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...7-&CartID=1206-

    Jag börja med några timmar i sim, sen köpte jag en t-rex 450 som jag körde slut på o sålde, sen blev det en Lama v3 som ganska hastigt blev tråkig och nu flyger jag med min lilla walkera o har skit kul.
    Men jag kraschar fortfarande nästan varje gång jag flyger.
    Så det är nog mycket träning som gäller.

  17. #17

    Standard

    Okej. många förslag här.
    Jag har pratat med en som är bra på att flyga heli (bland dom 10 bästa) och han hadde en simulator jag skulle få pröva på. Han är ifrån samma kommun som mig. Och den lokala flygklubben erbjuder sig för 250kr att låta mig flyga lite flygplan.

    Så får testa till sommaren. Men det blir nog att följa dom råden jag fått här, alltså testa simulator

    tack för alla svar

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Jag flyger heli sen tre månader, och har flygit plan för 10 år sedan (håller precis på och bygger ett så jag kan flyga planka igen).

    Heli är MYCKET svårare än flygplan, och räkna inte med att komma under 3000 för något vettigt. Snarare 5000. Dock är det jäkligt skoj, men kräver som sagt en hel del engagemang i simmen.

    Flygplan är både billigare, och ger snabbare tillfredställning =). Att köra lite sim är bra där med, men ganska snart kan man ge sig ut och flyga på riktigt. Har du någon som kan hjälpa dig, så kan du flyga ganska snabbt, det är landningen som är svårast

    Summa summarum, om du har 3000 att lägga, skaffa hellre ett flygplan. Skaffa möjligtvis en radio som klarar av både heli och flyg. FM är mycket billigare nu när 4,2GHz kommit, jag fick min hitec eclipse 7 begagnat med två mottagare för 500:-

Liknande ämnen

  1. RC crawler eller RC heli?
    Av teamleader i forum Bilar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-12-06, 13:39
  2. Fun Cub eller Acromaster som första plan
    Av doujoh i forum Nybörjare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 08:07
  3. Plan eller helikopter?
    Av freddehboy i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 23:21
  4. Futaba 10C Heli eller flyg?
    Av Ålänning i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 20:49
  5. 3d eller iaf helt hysteriskt heli!
    Av kenneth67 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •