Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 71

Ämne: Ny Hitech 2,4Ghz Radio "Aurora 9"

  1. #1
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Ny Hitech 2,4Ghz Radio "Aurora 9"

    Hitech släpper en 2.4Ghz radio till hösten som heter "Aurora 9"

    Mer info här

    http://blogs-modelairplanenews.com/m..._Hitec_2.4GHz/

    och här

    http://www.hitecrcd.com/transmitters/show?name=Aurora+9

    Verkar komma med trevliga finesser så som att man kan se höjd, hastighet mm direkt i radion

    /Martin

  2. #2
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Den ser jättetrevlig ut, och med en attraktiv prislapp ($450 i USA, blir väl minst 5.000 kr här). Hoppas bara man kan stänga av det hemska pipandet varje gång man trycker på displayen.

    /Leif

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Funderar på hur de blir när man flyger så lär man väl vara där och knappa på skärmen hela tiden kan ju bli lite skoj. Men gissar att de tänkt på det och att man låser skärmen på något vis när man har en i flygmode.

    /Martin

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Sådan måste jag ha, sticker bra i ögonen på Futaba-geeks på vårat fält, haha

    Hitec verkar inte stå högt i kurs hos gamla rävar

    7,4v står det i disp, 2cells lipo kanske?
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Kommer att kosta 469 Eur i EU, sändare, mottagare, accar, laddare enligt Multiplex.

    K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  6. #6
    PODs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    749
    Jobb
    Oj..!! Anställd!
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskardern

    Standard

    Nice med en Hitec 2,4, kanske man skulle satsa på.
    FaR oCH FLyG
    //Ola
    www.oskarshamnseskadern.se

  7. #7

    Standard

    Hitec: Tradiotinellt bra servon, dåliga sändare.

    Pass på denna!

  8. #8
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5 Visa inlägg
    Hitec: Tradiotinellt bra servon, dåliga sändare.

    Pass på denna!
    Kanske förr om åren T5 men deras Optic 6 fungerar väl bra för de flesta. Tror nog att denna radio inte är något skit utan snarare något som de övriga radio tillverkarna borde titta på för att lägga till i sina program.

    /Martin

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Talking

    Preeeeeeecis denna uppfattning folket har på "mitt" fält, men jag har en optic6a som inte varit problem. Därför SKA det läggas slantar på denna grej Ojoj, va gubbsen ska oja sig!


    Citat Ursprungligen postat av T5 Visa inlägg
    Hitec: Tradiotinellt bra servon, dåliga sändare.

    Pass på denna!
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    MFK Looping

    Wink

    Du vill ju också ha en Futaba Heda men då måste man ha plenty...

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    "Plenty" e för tjejer


    Citat Ursprungligen postat av stefan p Visa inlägg
    Du vill ju också ha en Futaba Heda men då måste man ha plenty...
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    verkar som man kan köra in 2cells lipo direkt i mottagaren.

    Samt det piper i sändaren lite om det börjar tryta met mottagarbatt i planet, coolt. (kostar säkert extra, men ändå)

    snott från rcgroups

    "2.4Ghz technolgy is proprietary and are not compatible between brands.

    Hitec uses Adaptive Fequency Hoppin Spread Spectrum (AFHSS.) There are two modes: Scan and Normal. In Scan mode the system scans the band and picks the cleanest 20 channels to work within. In normal mode is uses the same 20 it picked originally. Scan mode is suggested in a very crowded environment like a large fly-in for example; where normal mode is something you would use most of the time for sport flying at your local club (unless its huge!) Our system hops continuously in packets of five (there are four of these) if a channel drops out it jumps to the next packet and so on. There is much less chance of a lock out with this technology.

    Combine this with the ability to power the RX independently from the servos with the Supplemental Power Connection (SPC) and brownouts are a thing of the past. The SPC can be powered by up to 35V so you could pull power from the main battery of a high cell count electric model or power it with a 2S lipo in your Gas/Glow plane. If your receiver battery is getting low the built in telemetry will send it signal to the module and it will beep to warn you to land ASAP. Good stuff!"

    Mike.
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  13. #13

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Har du beställt den nya leksaken eller?
    Jag är lite nyfiken på att se det där i action..
    Jag tillhör de gamla rävarna som har tonvis med negativa erfarenheter av Hitech.. Det var ju focus 4 som vi körde till klubbens skolplan för en mindre evighet sedan.. Tre sändare vart en efter ett tag då reservdelar plockades från två
    Erfarenheterna sedan den tiden är att en del apparater funkar perfekt länge.. andra dör snabbt.. De sparde ju pengar på komponenterna i radion för att kunna sälja till lågt pris..
    Eftersom de vart större så fick de väl mer pengar att röra sig med och vart mer seriösa i sina konstruktioner.. men jag kan inte riktigt skaka av mig rysningarna vid tanken på att flyga en turbin med en Hitech



    Citat Ursprungligen postat av Heda Visa inlägg
    verkar som man kan köra in 2cells lipo direkt i mottagaren.

    Samt det piper i sändaren lite om det börjar tryta met mottagarbatt i planet, coolt. (kostar säkert extra, men ändå)

    snott från rcgroups

    "2.4Ghz technolgy is proprietary and are not compatible between brands.

    Hitec uses Adaptive Fequency Hoppin Spread Spectrum (AFHSS.) There are two modes: Scan and Normal. In Scan mode the system scans the band and picks the cleanest 20 channels to work within. In normal mode is uses the same 20 it picked originally. Scan mode is suggested in a very crowded environment like a large fly-in for example; where normal mode is something you would use most of the time for sport flying at your local club (unless its huge!) Our system hops continuously in packets of five (there are four of these) if a channel drops out it jumps to the next packet and so on. There is much less chance of a lock out with this technology.

    Combine this with the ability to power the RX independently from the servos with the Supplemental Power Connection (SPC) and brownouts are a thing of the past. The SPC can be powered by up to 35V so you could pull power from the main battery of a high cell count electric model or power it with a 2S lipo in your Gas/Glow plane. If your receiver battery is getting low the built in telemetry will send it signal to the module and it will beep to warn you to land ASAP. Good stuff!"

    Mike.
    MvH
    //Patrik Johansson

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Ja, kan stämma känner igen det där från bilsidan, men nu verkar de helt okej.

    Nä inte beställt någon, men kolla på länken, man kan se på datorn lite skoj telemetri (stavning) i efterhand tydligen.

    Hoppas det kommer med lite klistermärken så ska jag sätta det på bakrutan på din å Plymens bil )

    http://www.hobbyhorse.com/hitec_new_product.pdf


    Citat Ursprungligen postat av mrblueshooter Visa inlägg
    Jag tillhör de gamla rävarna som har tonvis med negativa erfarenheter av Hitech..
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    http://www.hitecrcd.com/pages/show/117

    Nov. e senaste tydlingen...........

    Men nu finns manualen online iaf på Amerikanska sidan, lite coolt ändå med varningar på batteriet på mottagaracken i planet/helin.

    samt att timern aktiveras av throttlespaken, och sedan inte tickar på omman har noll gas. me likey !!
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Heda Visa inlägg
    http://www.hitecrcd.com/pages/show/117

    Nov. e senaste tydlingen...........

    Men nu finns manualen online iaf på Amerikanska sidan, lite coolt ändå med varningar på batteriet på mottagaracken i planet/helin.

    samt att timern aktiveras av throttlespaken, och sedan inte tickar på omman har noll gas. me likey !!
    Ska du ha den funktionen med t.ex. accvarnare, motorvar, temp, bränslemängd mm.mm. krävs det ett par extra tillbehör som köpes separat.

    Är sugen på sändaren (läs: ska ha en sån) men jag lär nog vänta till sommaren så har den fömodligen kommit i en andra eller tredje utgåva så man slipper barnsjukdommarna..

    Undrar bara vilken svensk handlare som tänker hålla sig till dom paket som Hitec har på sin websida med 4 digitala servon och bra mottagare..
    HAB t.ex. säljer paketet med 4 vanliga standard servon HS422.. sånna kostar ju bara 160:- styck hos andra svenska handlare och sånna vill man ju inte ha då hitec själva har sändaren med dom digitala... och med en vanlig 35Mhz HFD-08RD mottagare.
    Fast på ett ställe i samma text står det att den levereras med optim 7 kanalare.. undras hur dom ska ha det.. mycket underlig text på deras websida.. med ett pris på 4200:-

    Hitec säljer dom i följande paket:
    Available Models
    Stock # 191240 - 2.4GHz Standard Version (w/ 9ch Receiver)Transmitter, Four HS-5485HB Digital Servos and Optima 9 9channel 2.4GHz Receiver,With Rechargeable Transmitter & Receiver Batteries and AC Charger Estimated Street Price (ESP) $529.99

    Stock# 191242 2.4GHz Transmitter & 9ch Receiver Only Version Transmitter and Optima 9 9channel 2.4GHz Receiver, With Rechargeable Transmitter Batteries and AC Charger (no RX Battery) ESP $459.99

    Stock# 191244 - 2.4GHz Transmitter & 7ch Receiver Only Version Transmitter and Optima 7 7channel 2.4GHz Receiver,With Rechargeable Transmitter Batteries and AC Charger (no RX Battery) ESP $429.99


    Tänkte beställa den från svensk handlare men det verkar som det går fet bort och köpes direkt från staterna eller tyskarna..
    Östersunds modellhobby har den också snart och har angett priset 5300:- fast utan vidare info om vad dom kommer sälja den med för servo o mottagare.
    HCRC har samma text o info med dubbla budskap som HAB till priset av 4300:-
    Tycker annars HAB brukar ha bra info och tycker dom funkar annars bra att handla från..

    Någon som vet fler handlare som ska ta hem Aurora?
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-20 klockan 08:08.

  17. #17

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard Hitec Optima

    Ja, om man kollar på Hitecs hemsida så får man lite olika alternativ att välja mellan. Men man ska ha klart för sig att www.hitecrcd.com är den amerikanska återförsäljaren av Hitec. Det är inte Hitecs egen hemsida. Så de kan välja själv hur de vill erbjuda jänkarna sitt utbud. Jag har själv kollat med dem och fick detta svar. Så hur kompletta våra handlare här i Sverige erbjuder oss sina radiopaket, är helt upp till dem. Sedan får vi själv välja vad vi vill ha. Jag funderade själv ett tag på att köpa en radio från Hitecrcd i Amerika men avstod. Jag skulle kanske spara några kronor på affären om allt gått enligt planerna men om något skulle hända med grejorna, vilket tyvärr ofta händer, så kanske jag fått stå där med skägget i brevlådan och ingen gällande garanti. Jänkarna skiter liksom i våra konsumentlagar. Så jag gynnade en svensk handlare i stället. Och det kanske vi alla är gynnade av i det långa loppet. Dessutom så köper jag ju inte ny radio så ofta så den prisskillnaden klarade jag. Men visst är det lockande att köpa utomlands. Åtminstone så länge allt är frid och fröjd och skiten fungerar. Men nu när kronan ju har stärkts gentemot dollarn så kanske vi får hoppas på en prissänkning hos våra hobbyhandlare.

    Kay krut
    Vill man så kan man.

  18. #18

    Standard

    Ja för min del lutar det trots allt mot svenskt handlare. Just som du säger är det mycket enklare om något skulle hända.

    Har inte fått svar från HAB än..
    Fick snabbt svar från HCRC ang paketet och lite annan info. Som dom säger är det lite oklart hur dessa paket kommer att se ut.. men i dags läget tror dom inte att den kommer innehålla något tillbehör på 35Mhz utan det blir med 2.4 grejor.
    Vi får nog hålla ut lite till och se vad som händer nästa månad..

    Priset blir ju trots allt överkomligt även för att vara svanska handlare om man jämför med många andra märken.

  19. #19
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Den lär inte komma med någon 35-Mhz mottagare, då det inte finns någon sändarmodul för 35 Mhz ännu, den kommer senare (och äldre moduler fungerar inte). Jag skulle rekommendera att titta på paketen på hitecrc.de, jag tror inte den svenska marknaden är stor nog för att kunna välja sina egna paket. Lite dåligt av Kyosho att inte ha någon info om detta på sin hemsida ännu...

    Jag har en på order, och hoppas få leverans av den första omgången, d v s ganska snart. USA verkar ha fått första leveransen, så den bör ju inte vara alltför långt borta även här hemma.

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Tjo, jag frågade de i kyoshomonterna om Hitec på hobbymässan å de sa de hade slutat med hitec för några år sedan, sedan frågade jag den "tyska"-och supertrevliga killen i Hitec/multiplex montern om samma sak å han sa att enda andledningen att han var där var att hitec inte var repesenterade i sverige längre. Han var för övrig skittrevlig å berättade lite om radion när man klämde å kände

    Jag kanske e vilse men det finns ju flera här som förmodligen är mera insatt i leverantörsleden av Hitec, men jag fick uppfattningen att våra handlare köper sina radios ifrån Hitec/multiplex i Tyskland. I might be wrooong here


    Citat Ursprungligen postat av LAN Visa inlägg
    . Lite dåligt av Kyosho att inte ha någon info om detta på sin hemsida ännu...

    .
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

Liknande ämnen

  1. Hitec Aurora 9 - Tricopter - KK Controller board. - Vilken "Swash Type"?
    Av Johan_vv i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 00:52
  2. Vill ha förlängda spakar till Hitech Aurora
    Av Matsa i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 00:10
  3. Behöver "Allt-i-allo-radio"
    Av Shinobi i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 22:42
  4. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  5. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •