Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: JR X-3810 och 2.4GHz?

  1. #1

    Standard JR X-3810 och 2.4GHz?

    Tjena!


    Har nyligen kommit över en JR X-3810 sändare och funderade på hur det är att konvertera den till 2.4GHz (modul)?
    Om man skaffar en 2.4GHz-modul, vilka mottagare passar då? Alla eller bara just det märke man har modul?
    Är tex denna modul ok, eller ska man se efter andra tillverkare?
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=334
    Vet inget om Corona. JR klingar bättre i mina öron, eller? =)

    Dessutom, var hittar man en ny NiCd-ack?
    Och när kom dessa sändare och när slutade dom tillverkas?
    Finns det X-3810 och 3810?

    Går det att ladda sändaren via kontakten på sidan med en vanlig laddare typ Hyperion EOS5?

    Mottagaren är en PCM S NER-649S. Bra grejer? Är det JR ens?!

    Borde skaffa en manual till sändaren.

    Jag har redan en 8-kanals 35MHz sändare (Sanwa RD8000) men den har ju bara 10 modellminnen, precis som X-3810.
    Därför lite sugen på börja använda denna. I övrigt har jag bara haft igång den några sekunder.


    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Mottagaren du har är en JR-klassiker, jag har några stycken som har fungerat bombsäkert under alla år. Som jag ser det finns det inget direkt skäl att konvertera denna radio till 2.4Ghz.
    Bruksanvisning hittar du här: http://www.modelflight.com.au/rc_mod...rc_control.htm
    Senast redigerat av Michael den 2009-03-03 klockan 19:16.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Mottagaren du har är en JR-klassiker, jag har några stycken som har fungerat bombsäkert under alla år. Som jag ser det finns det inget direkt skäl att konvertera denna radio till 2.4Ghz.
    Bruksanvisning hittar du här: http://www.modelflight.com.au/rc_mod...rc_control.htm
    Lade ut frågan på rcheli också och det vart samma svar där. =) Tack för bruks-länken.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    X-3810 fanns i två versioner, den första med vanliga trimmar, och senare kom en variant med digitala trimmar.
    Jag hade den första, i den satt en diod vid ladduttaget för att skydda radion mot felopolarisering, den gjorde att det inte gick att ladda acken med en peakladdare. det där störde mig en hel del så jag "tjuvkopplade" förbi dioden, sen gick det fint. Jag vet dock inte hur det ligger till med den senare modellen.
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Standard JR X-3810 och 2.4GHz?

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg

    Dessutom, var hittar man en ny NiCd-ack?
    /MickeM
    Först grattis till din JR X-3810! Visst känns de gedigna! Civilekonomerna hade inte gjort sitt intrång på den tiden!

    Varför NiCd? Av miljöskäl så upphör man med dem!
    Själv har jag monterat LiPo celler i mina sändare då jag tröttnat på att ha för lite kräm när jag väl skall ha dem. Använder man en sändare mycket frekvent så kan jag kanske förstå NiMh användandet. Vi har en ständig teknikutveckling och jag gillar att följa den. Det gäller att släppa navelsträngen.
    På din fråga om 2,4 GHz så kolla gärna mitt inlägg http://www.rcflyg.se/forum/showpost....47&postcount=8
    Varför inte både och! Världens första R/C sändare med automatisk frekvensövergång?


    mvh Malfamartin

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om det är en "vanlig" JR-modul så finns det väl i stort sett 2,4 GHz-moduler av de flesta fabrikat skulle jag tro.
    Jag kör Assans 2,4-system i min Futaba 10C och har så gjort under snart 1 år. Inga som helst bekymmer hittills. Dock skulle jag måhända tveka en aning att skicka upp alltför stora/dyra kärror med det systemet (liksom med Coronas) - i så fall skulle jag nog hellre välja Futabas eller Spektrums system (möjligen bara baserat på mer feghet än fakta). Assan-systemet kan du bl a hitta här - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...W/_Module_&_RX
    Valet mellan Corona och Assan är för mig enkelt - det är helt enkelt ett förtroendebaserat val och då är Assan självklara vinnare bl a beroende på att Corona under den tid dom funnits (dryga halvåret) redan avverkat 3 (?) olika system (ej kompatibla sinsemellan) såvitt jag förstått - möjligen kan det räcka med 2 men även det känns som ett för mycket.
    Hälsningar
    Roger

    PS: Om 3-cells LiPo i gamla sändare råder det olika uppfattningar. Jag har blivit direkt avrådd från en av de få RC-reparatörer vi har i Sverige. Jag har förvisso kört med 3S i min Futaba 9C men då "droppade" jag spänningen via ett par zener-dioder och då är det givetvis ofarligt. Dock är det en aning struligare att ladda då man helst bör ta ur acken och balanseringsladda den. Idag finns ju Nimh med väldigt låg självurladdning och dom har ju samma kapacitet som en 3S LiPo med samma yttermått så egentligen känns det rätt onödigt att chansa. Känns mest som en "tekniskt intressant lösning" som inte tillför speciellt mycket. I min Futaba 10C har jag återgått till nya NiMh-ackar och har inte märkt nån skillnad jfr LiPo-acken i 9C-sändaren.
    Senast redigerat av McRegor den 2009-03-22 klockan 11:42.

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Coronas andra generation på 2,4 GHz kommer ut nu i dagarna. Det är ett FHSS-system liknande Futabas. De har moduler som passar 3810'an - bara att byta modul och köra. Bra priser på moduler och mottagare.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  8. #8

    Standard

    Nå, den får duga till depron och billiga helis samt flygtrainers ett tag så jag får in
    känslan för den. Har för många 35MHz-mottagare som jag kommer köra med ett tag
    till. Blir nog 2.4GHz till slut, men då blir det nog en ny JR eller kanske Futaba.

    Vad gäller ack så har jag sneglat på NiMH eftersom jag knappt hittar NiCd. Och
    är det som ni säger att NiCd är på väg ut så får det bli NiMH i så fall. LiPo, hm...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    LiPo, hm...
    Det finns många LiPo tillverkare som gör batterier avsedda för sändare! Ett LiPo i en sändare blir inte i närheten så hårt utsatt som i ett flygplan. En tillverkare skulle aldrig riskera sitt rykte och sälja till TX om det var så illa. De flesta som är negativa har gamla eller andrahandserfarenheter. Se framåt och testa utvecklingen. Jag har kört LiPo i TX i flera år utan minsta problem. Strömuttaget är dessutom litet i en TX jämfört med elmotorer etc.
    Hur i all världen vågar folk ha LiPo's i en heli ;-)

    mvh Malfamartin

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Malfamartin,
    LiPo i sändare har diskuterats i flera andra trådar så för de detaljerna hänvisar jag dit.
    Så länge inte sändartillverkarna själva godkänner/rekommenderar detta så är min "tråkiga" lösning att inte heller rekommendera det eftersom man kan få bekymmer med garantiåtaganden. Dessutom ger LiPo i sändaren inga fördelar jämfört med de nya NiMh med låg självurladdning så jag hävdar fortfarande att LiPo i denna applikation mest är att se som "tekniskt intressant lösning" - alltså en lösning som under vissa förhållanden fungerar bra som som inte fyller något egentligt behov.
    Vi måste tänka på att alla läsare av detta Forum inte är så insatta i de problem med bl a laddningen som kan bli fallet med LiPo i sändaren så allmänna råd bör man vara lite försiktiga med för att inte riskera att någon t ex laddar LiPo-cellerna med sin vanliga NiMh-laddare. Det kan låta "märkligt" men jag har sett avsevärt mycket mera "märkliga" saker hända i verkligheten...
    Jag vet att det är en tråkig inställlning men "Better safe then sorry"...
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2009-05-05 klockan 10:32.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har väldigt goda erfarenheter av att använda de nya NimH-batterierna med låg självurladdning i sändaren. Det finns flera fabrikat exv. Sanyo Eneloop och GP Recyko.
    Jämfört med dessa batterier ser jag inga fördelar med LiPo i sändaren så länge sändarna inte tillverkats specifikt för LiPo avseende larm för urladdning, laddningsutomatik etc.
    Gör livet enkelt och ersätt gamla NiCd med nya NimH i sändaren, du kommer inte att ångra dig.

  12. #12

    Standard

    2.4GHz-grejen har jag redan lämnat (ämnet i tråden). Beställde en ack som såg ut som
    rätt ack... samma form på bilden, 9.6V NiMH 2500... och ojsan, acken var fysiskt sett
    dubbelt större!!! Hm, får sätta den i pulten... Har andra ackar med så det hela har ordnat
    sig för min del i alla fall. LiPo får nog vara.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Smile LiPo hit och dit

    Jag har tydligen haft dålig erfarenhet av mina NiMh batterier och ej heller vetat om att det finns "bättre" sådana. Har också hört att > 1800 MAh också ger sämre data map självurladdning. Mina 5 sändare användes sporadiskt av mig och mina barnbarn så laddning har varit ganska frustrerande. Vissa Tx kan man ju ställa in önskad larmsignal, tex min MPX. I de andra har jag monterat in en monitor Maxpro 3S från Hobby City.
    Minicars.se som tydligen är svensk generalagent säger i sin marknadsföring att deras LiPo's passar i flertalet av deras (Futabas) sändare, med bilder och allt.
    Man får ju då hoppas att de lämnar goda och säkra instruktioner för montage och hantering. Då också tydligt ange att Tx garantin gäller även med dessa batterierna.
    McRegor och Michael har givit förnuftiga svar tycker jag, men det som stört mig är att många andra tjafsat om att 11,2v är för mycket då NiMh "bara ger 9,6v". Detta är nonsens men tillvaratages ofta av tillverkare för att slippa krångel vid garantiåtaganden. Cover my as som det kallas på fackspråk.
    Futabas största modeller har LiIon batterier vilket jag tycker är ett steg i rätt riktning.

    Martin, gå inte i andras fotspår, för då kommer du aldrig före sade alltid min pappa.

    Hälsningar och en god hobbysommar till er som välvilligt kommenterat mig i ämnet LiPo

    MVH Malfamartin

  14. #14

    Standard

    Kan inte hålla mig.. :-)

    jag var ju halvt ihjälslagen virtuellt för att jag rekommanderade LIPO i radio i en annan tråd.. men att rekommandera eller INTE varna för rekommenderat alternativ Sanyo Eneloop och GP Recyko, det tycker jag är klart farligaare..

    dessa accar har inga lödöron och löda vanliga celler är inte så enkelt.. visst inte svårt om man vet vad man gör men väldigt lätt att få en dålig lödning som släpper, att då istället rekommendera en hållare för lösa celler är lika dåligt då dom är klart kassare i säkerhetssynpunkt..
    finns fält som inte tillåter lösa celler i radio utrustninga oxo..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  15. #15

    Thumbs up Från det ena till det andra

    Citat Ursprungligen postat av Ludde Visa inlägg
    Kan inte hålla mig.. :-)
    .......finns fält som inte tillåter lösa celler i radio utrustningar oxo..
    Håll huvudet högt broder Ludde!
    Får jag tillhöra din "fan" skara tror du? ;-)
    Ja, mycket får man höra innan öronen ramlar av.
    Det skulle vara intressant att höra motiveringen till ett sådant beslut. De fälten älskar tydligen att fatta supersnabba beslut och sedan benhårt hålla fast vid dem oavsett.
    Inom politiken är det tvärtom, då saker kan inträffa i oändlighet och man tillsätter bara utredningar.
    Tycker mest synd om dem som köper RTR grejor, dvs hel- halvleksaker.
    Bland andra är de som kör dyra fina Traxxas bilar inte välkomna att köra där, eller hur?
    Undrar om jag får ta med mig min kamera dit, för jag har fyra lösa NiMh av den gamla kassa sorten, Clas Olssons flaggskepp Vanson, men jag skall investera i en Wall-E leksak från Kjell o Company så snart de allt mindre pensionspengarna kommer från AMF.
    Det är en stor skillnad på nutidens batterier och de jag använde till min egen egenhändigt ihoplödda radiostyrning 1951. Kopplingsschema från en Amerikansk tidning minns jag.

    Mvh Malfamartin
    www.malfamartin.se/Silver.html

  16. #16

    Standard

    Kanske man skulle försöka igen då... =)

    2.4GHz-modul till min JR X-3810?

    Vill ju kunna använda den mot vanliga Original Futaba-mottagare, annars är det inte intressant.
    Sändaren är använd vid flygning endast typ 3 ggr sedan den köptes ny. ;-) Förra ägaren flög aldrig med den och sen kom jag över den. Så allt funkar som nytt, men är några år gammalt. Men med 2.4GHz-modul skulle den ju gå att använda, den är ju trevlig i sig det lilla jag använt den.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    jag hade uppskattat att hitta modul som fungerar mot frsky eller spektrum recivers. gärna mot båda om det nu går ...
    Senast redigerat av n30 den 2015-08-03 klockan 12:47.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    jag hade uppskattat att hitta modul som fungerar mot frsky eller spektrum recivers. gärna mot båda om det nu går ...
    Det finns JR moduler för både Frsky ACCST och Spektrum DSM2 / DSMX, dock inte i samma modul.
    / Jonas

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    jag har fått tips om dom här 2 modulerna:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3355
    http://airmedia.toppenstart.se/produ...or-jrgraupner/

    dock lär jag definitivt inte handla via airmedia då det var en extremt taskig attityd i mailkonversationen... rent ut sagt mongo bara.

  20. #20

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag hade definitivt satsat på FrSky-modulen. Känns mer gedigen, liksom. Och mer utbyggbar.
    Synd bara att du har haft så dålig kontakt med Ove....
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. 2.4GHz antenner?
    Av bogieboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 00:15
  2. Jr 3810
    Av gin i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-26, 18:32
  3. FPV 2,4GHz kit
    Av lassebetong i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 22:12
  4. Jr X-3810
    Av gin i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 19:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •