Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ladda batteriet

  1. #1

    Standard Ladda batteriet

    Hej!'

    Jo jag har ett vanligt batteri till mitt rc flyg, nu under vintern har jasg inte flugit något och undrar, ska man underhålls laddsa batteriet på något sätt?? det har legat helt tomt på ström sen i höstas.

    Mvh Henrik

  2. #2

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Jag antar att du menar ett laddningsbart sådant... Jo man bör ju köra någon eller några laddningscykler på accar som har legat ett tag...


    Citat Ursprungligen postat av HenrikGG Visa inlägg
    Hej!'

    Jo jag har ett vanligt batteri till mitt rc flyg, nu under vintern har jasg inte flugit något och undrar, ska man underhålls laddsa batteriet på något sätt?? det har legat helt tomt på ström sen i höstas.

    Mvh Henrik
    MvH
    //Patrik Johansson

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vad är "ett vanligt batteri"??? Bly, NiCad, NiMH, Lipo eller LiFePo !
    De flesta batterier mår väl bra av att laddas då och då.

  4. #4

    Standard

    Jag brukar kör dem en vända i laddaren så den får cykla dem en två gånger bara så man håller dem vid god vigör.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    De "gamla" NiCd-batterierna, (Nickel-Cadmium - numera förbjudna och belagda med straffavgifter pga det giftiga ämnet Kadmium som ingår i dem), hade fördel av att de lämnade en mycket hög ström. Nackdelen var att de försämrades om man bara delvis laddade ur dem. (Ungefär som om du fyller tanken i din bil när den är halvtom - till slut rymmer tanken då bara hälften av sin verkliga volym). Då fick man "cykla" batteriet - dvs, ladda ur helt (till 1,1 Volt/cell) och sedan ladda upp dem, och kanske upprepa detta ett par gånger. Då återfick de sin kapacitet.

    Utvecklingen gick vidare och NiMh-batteriet uppfanns (Nickel-Metallhybrid). Det har en fyra gånger lägre vikt i förhållande till energin man kan lagra - och saknar "minne" (halva tanken i bilen...). Dvs, man får inte den kapacitetsförsämring som är kännetecknande för NiCd-batterierna. Nackdelen med NiMh är att de har en lite sämre strömkapacitet än NiCd. (Ett NiCd-batteri kan explodera om det kortsluts). Men dagens högeffekts-NiMh har i princip eliminerat den nackdelen. En annan nackdel är att NiMh-batterierna har en ganska hög självurladdning. Dvs, att om de ligger oanvända laddas de sakta ur. Man måste därför alltid se till att ha nyladdade NiMh med ut till fältet.

    Li-Po-batterier, (Lithium-Polymer), har i princip ingen självurladdning. När säsongen är avslutad - ladda upp batteriet - och det är i princip klart att användas ett halvår senare. Nackdelen med LiPo är att man inte får ladda ur dem för mycket (ej under 2,75 volt/cell belastat) - eller ladda dem för mycket (över 4,25 Volt/cell) - då förstörs de.

    Troligen har du NiMh-batterier i din modell - ladda dem och flyg. Har de legat helt urladdade ska du vara försiktig. Jag rekommenderar att du kollar dem först genom att ladda upp dem - sedan ladda ur dem och checka hur många mAh de lämnade. Detta med en laddare där du kan avläsa urladdning/laddning på en display. Sådana laddare finns på marknaden för mellan 400 och 4000 kr.

    Lycka till!
    Mvh
    Ove
    Senast redigerat av AM den 2009-03-07 klockan 12:08.
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. Hur påvekas batteriet av...
    Av slaffe i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-02, 17:28
  2. Laddning av batteriet på Mk gps kortet ?
    Av Putteman i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 21:28
  3. Ladda och ladda ur NiMH med Hyperion?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 18:22
  4. Batteriet som aldrig tar slut
    Av fLa i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •