Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Val av sändare

  1. #1

    Standard Val av sändare

    Nu är det så att jag skall köpa en ny sändare till sommaren men jag kan inte välja vad jag skall ha
    De som jag har sätt närmare på är Futabas 10c och FF9, JR PCM 9x II och DX7.
    Skulle vilja ha lite feedback för olika sändare för att kunna välja rätt.

    2,4Ghz eller 35Mhz spelar ingen roll, eventuellt lutar det mera åt 35Mhz då jag inte har haft några problem med störningar (ännu) och att kunna använda gamla mottagare.

    Övre gränsen går vid 5000Kr (ca.450€) för enbart sändaren.

  2. #2
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej eftersom du har 35 motagare kvar skulle jag sattsa på radio med lösa sändarmoduler,så kan du köra med både 2,4 o 35 bandet.Jag har själv en FG12a med 2,4 o 35 modul.(DX7an faller bort)Sen är det en smaksak eller prislapp som styr radiovalet.
    lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  3. #3
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 256
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hej!
    Jag tycker du ska satsa på en 2,4 radio direkt. Du skrev att du redan hade 35mhz-mottagare, så då antar jag att du har en radio till dem också?! Köper du 2,4 radio så kan du ju byta mottagare allteftersom du köper/byter modeller. Då kan du spä ut kostnaden på en längre period. Har själv gjort nåt liknande under vinter, och har nu bara 2,4 =)
    Våga vägra Powerbox!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    158
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Köp 2.4 GHz, jag köpte en 35-anläggning för två år sen. Började köra el för ett år sen och fick massiva störningar (heli m.m) Dock så har jag skaffat 2.4 GHz nu och har inte en störning.
    JET-POWER

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Fördelen med Spektrum är att mottagarna är billigare än Futabas sen beror det på hur mycket kanaler du är ute efter. Men för 5000kr blir det ingen FG12a som LAB rekomenderade den ligger väl på de dubbla men Futabas 10c är ju i närheten iallafall. Köper du spektrumen så kan du få både radio och ett par mottagare för samma pris som 10c:n kostar.

    Kör själv med Spektrum DX7 och har varit väldigt nöjd så här lång. Är man dessutom elflygare så är ju 2,4Ghz att föredra pga störningar från fartreglage och annat.

    /Martin

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Räcker det med 7 kanaler så är det väl hugget som stucket mellan Spektrum o Futaba 7c,mottagarna till Futaba är dyrare.. Ska du ha fler kanaler så springer prislappen iväg,jag gillar min Futaba så jag tjoar nog FF10 eller en beggad FF9 med både 35 o2,4 modul..Att köpa en radio med "bara" 35mhz skulle jag inte fundera på ,det är så stor skillnad..Jag tror vi var de första som bytte till 2.4 när det kom och mer problemfritt får man leta efter,det var dock kul o höra alla förståsigpåare då som hade div. uträkningar om vilket skit det var alternativt efter ett tag,att de skulle köra med 35 o 2.4 i samma kärra för de litade inte på det.
    Jag vet att det är en kostnadsfråga men det är så stor skillnad,speciellt om man kör bensin eller el så det går inte o jämföra..Kommer man sen till meetings så har man som bonus blivit kvitt möjligheten att bli "nedskjuten " av någon annan som ska köra sin kärra i depån eller liknande..
    Och det är fantastiskt trevligt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Håller med LAB satsa på en radio med lös modul.
    Då har du alltid möjlighet att välja ett billigare alt. som assan, corona eller kanske 35mhz som du redan har.
    Vem har lust att köpa en futaba mottagare för runt en 1000 lapp om det kan funkar med ett billigare parkflyer system.

    /lasse
    //Lasse

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vill du vara flexibel så satsa på en Futaba FF-10/10C:
    Köp den i 2,4 GHz-utförande - sen kan du säkert köpa en begagnad 35 Mhz-modul som t ex suttit i en FF-9.
    Vill du sen köra lite billigare mottagare till t ex småel så komplettera med en Assan 2,4 GHz Futaba-sändarmodul och deras mottagare - det finns både små 3 g 4-kanalare och lite större - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...W/_Module_&_RX
    Jag har kört Assan-systemet i mina FF-9 och FF-10-sändare utan minsta problem under snart 1 års tid. Dock är jag mest "små-el-flygare" men jag är övertygad<om att det passar lika bra till lite större kärror. Men - köper du en FF-10 i 2,4 GHz-utförande så har du Futaba-systemet att ta till om du skall flyga lite större/dyrare kärror.
    Det jag ser som fördel med FF-10 är att den har samma modulsystem som t ex FF-9. Visst - behöver då flera kanaler än 10 så sitter du fast men räcker detta så är det en trevlig sändare. Personligen skulle jag inte vilja vara utan sändarmodulsystemet...
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Standard

    Tackar för svaren.
    Lutar nog mest åt en 10c just pga. att man kan byta sändarmodul.

  10. #10

    Standard

    Jag har en 10C och är helnöjd. Startade med en 6EX men skaffade för många plan för det modellminnet. 10C är riktigt fin med finesser så det räcker och blir över för mig.
    Jag sa väl att jag kör 2.4GHz? Bara att stänga på elektroniken och börja flyga.

    Frekvensklämmor kan man sätta på näsan när man flyger nu när bönderna börjar sprida gödsel på åkrarna! :-)
    "I Belgien är alla husdjur grå. Eller så var det en svartvit tidning."

  11. #11

    Standard

    Passar Coronas 2,4Ghz moduler till en 10c? Om jag har förstått rätt så tappar man två kanaler med detta system om man använder 10c?

    Det står mellan dessa två: Futabas 10C med Coronas modul(mest till el flyg) eller Spectrums DX7.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag kan säga att Assans modul passar till 10C utan problem. Dock har jag inte testat någon mottagare med flera än 7 kanaler.
    Skall du ha dessa "Kines 2,4 GHz-moduler" för främst elflyg eller mindre kärror så skulle jag personligen hellre rekommendera Assans eftersom dom visat att ordet "bakåt-kompatibel" är något man respekterar vilket tyvärr inte Corona gjort. Sen tror jag nog att Assan fungerar bra även för lite större kärror men välj en 10C med 2,4 GHz Fasst som standard så har du även ett system som du kan köra på dom större/dyrare kärrorna.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Standard

    Då jag räknat med 10C och Futabas moduler med mottagare blir det för dyrt. Så det lutar mest åt en DX7.
    Tackar igen en gång för svaren då jag nu har fått en uppfattning

  14. #14

    Standard

    Det blev till slut en 10C men med 35mHz modul, då jag inte ännu har blivit övertygad att 2,4gHz är så mycket bättre...

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Skillnaden mellan 35 och 2,4 är ju rätt avsevärd så övertyglesen ligger inte rent för långt bort.
    Lite som fredags mys med fjällan när föräldrarna e hemma eller på semester , störningsrisken e större med dom hemma

Liknande ämnen

  1. Val av mw sändare..
    Av slaffe i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 11:46
  2. Råd ang sändare önskas
    Av UlfB i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 22:10
  3. Lipo i sändare
    Av feffe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 13:13
  4. Val av sändare?
    Av Frank i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 23:14
  5. Val av sändare
    Av Biggles i forum Elektronik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •