Reklam

Resultat 1 till 7 av 7

mne: Det hr med laddstrm och undehll av ackar!

Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    243
    Jobb
    Lrarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmradioflygsllskap

Unhappy Det hr med laddstrm och undehll av ackar!

Jo, nu har man varit en riktig latmask och bara lmnat mina kra ackar vind fr vg. Fick en smrre ngestattack och sg min plnbok tmmas fr att man inte har underhllsladdat sina ackar i vinter. Nu ska jag gra det tnkte jag och har lite frgor

Har en Swalllow ac 2 laddare som man kan cycla (stavning?) ackarna med. Med vilken laddspnning ska jag ladda respektive ur ladda ackarna med?

Ackarna som ska ladda r som fljer:

Sndar acke: ttacells acke bestende av GP 2700 mAh (tta stycken) Varder r p 1,2 volt, s det torde ju bli 9,6 volt eller hur?
    Nr jag matade in dem i min swallow s stod det per automatik instllt p laddning 0,6 och urladdning 0,10. Lter detta vettigt? den har sttt och urladdat i 170 min nu, och d var acken helt dd nr jag startade sndaren. Aprop det hr med 9,6 volt s str det 7.837v p displayen, inne br det att en cell r dd?

Mottagar acke: samma som ovan fast bara 5 cells. Har inte brjat cycla dessa.

Ackarna r utav NIHM typ.

Nu kommer min frga!

Med vilken laddstrm respektive urladdningstrm ska jag anvnda? Det hr med volten, vad betyder det egentligen?

Br sga att jag r helt rudis p allt med strm och watt och spnning och snt, s bessewiserkommentarer undanbedes! Hoppas ni fattar vad jag menar!

tack p frhand!

sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Musiklrare
    Klubb
    Sundom RC Club

Standard

Citat Ursprungligen postat av Magoozi Visa inlgg
    Jden har sttt och urladdat i 170 min nu, och d var acken helt dd nr jag startade sndaren. Aprop det hr med 9,6 volt s str det 7.837v p displayen, inne br det att en cell r dd?
    Du borde kanske ha laddat acken innan du laddade ur. 8 celler ska man dra ner som lgst till 8,8V (dvs. 1,1V per cell) annars finns risk att du frstr den cell som har lgst spnning (polreversering). Det kan vl hnda att en cell i din sndarack r frstrd.

Har du en vggladdare till sndar- och mottagarbatteri? Jag skulle rekommendera en lng "balanseringsladdning". Dvs. du laddar batterierna lngsamt till 140% (det r vissa energifrluster d du laddar ett batteri).

Ex. om du har en vggladdare som laddar sndaracken med 100mAh (0,1Ah) ska acken teoretiskt laddas 27 timmar. (2700/100). Den lga laddstrmmen skadar inte cellerna trots att du kr ver tiden. 140% blir d ca 38 timmar.

Frdelen med lng laddning (lg strmstyrka) r att cellerna blir balanserade. Jag skulle allts inte cykla batterierna i ditt fall utan ladda lnge med vggladdare fr att balansera cellerna.

Vggladdarna brukar vara gjorda fr 8-cellers sndarack och 4-cellers mottagarack. S ditt 5-cells mottagarbatteri br du ladda med Swallow-laddaren. Brja inte med att ladda ur, brja med att ladda i.

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    NiMH batterier ska inte cyklas!!!
    Dina 9,6V sndar accar laddas med frdel med den lngsamladdare du fick med nr du kpte radion (50-150mAh).

Annars stller du in din snabbladdare p tiondelen av batteriets kapacitet (ex ett 2300mAh batteri = ladda med 230mah...cirka allts!!...s noga r det inte!).
    Att snabbladda NiMH batterier funkar inte bra d de notoriskt "falsk-peakar"! Det r drfr det r bttre att bara koppla p lngsamladdaren (50-150mAh) och ladda 12-30 timmar, det r ju inte s noga att laddaren str p lite extra lng tid nr strmmen r lg.

Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    1 086
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlgg
    Hej!
    NiMH batterier ska inte cyklas!!!
    Varfr?

Brukar inte hnga upp mig p smsaker, men hur menar du nu? Jag har en Simprop-laddare (NC-Master PRO) och med den cyklar jag ALLA batterier jag anvnder och det r aldrig ngra problem (kr inge LiPo) Jag har gjort s i ca 5 r nu (sen jag kpte den laddaren) o aldrig haft ngra problem med att mina NiMH batterier inte skulle vara fulladdade. Utveckla grna *inge phopp, bara nyfiken*

I vrigt hller jag med dig i det du skrev Jaka!
    Str man med en lda p magen sljer man korv!

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Vad jag menar frsts r att NiMH celler inte behver cyklas! De har inget inbyggt minne som mste/br tas bort.
    Inte heller NiCad celler har ngot minne nufrtiden , det var frr det (fr 25-30 r sedan)!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

Standard

Ahaa.....minnesfrlust kanske eller....??

Mvh Kent

Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    1 086
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlgg
    Hej!
    Vad jag menar frsts r att NiMH celler inte behver cyklas! De har inget inbyggt minne som mste/br tas bort.
    Inte heller NiCad celler har ngot minne nufrtiden , det var frr det (fr 25-30 r sedan)!
    Ok. D r jag med p hur du menar. Jag cyklar oftast mina batterier fr d tycker jag mig ha bttre koll p hur mycket kapacitet det r i dem =)
    Str man med en lda p magen sljer man korv!

Liknande mnen

1. Lipo-laddare och laddstrm
    Av all_b_in i forum Batterier och Laddare
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2012-08-12, 23:38
  2. laddstrm tilll sndaracken
    Av senmathal i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2012-01-06, 16:13
  3. RX Ackar
    Av Denke i forum Batterier och Laddare
    Svar: 0